Prosze: http://www.cdrom.pl/index.php?title=Histogram
Lepiej nie mozna tego opisac
Prosze: http://www.cdrom.pl/index.php?title=Histogram
Lepiej nie mozna tego opisac
a ja poprostu proponuje wykonywanie zdjec w manualu, wtedy sam decydujesz o doswietleniu zdjecia... no a to co ma przedstawiac zdjecie musi byc poprawnie naswietlone, a reszta no coz cos za cos, nie mozna wybrac czasu naswietlania dla poszczegolnych czesci matrycy...
pozdrawiam
@Setka, @(A)rturo - dziekuje za linki. Dzis bede czytał.
@Milo - mozesz bardziej sprecyzowac ? Tak sie sklada, ze fotki robiłem w Manualu, wiec prosilbym, abys napisał mi, w jaki sposob, Ty zaradzilbys temu problemowi. Thx.
ja wogole staram sie unikac robic zdjecia w takich warunkach
ale jak juz musze, to przewaznie jak fotografuje ludzi, na wycieczkach itp, wiec te osoby ktore beda na zdjeciu musza byc poprawnie naswietlone, a reszta jest juz mniej wazna wiec mozna pozwolic sobie na lekkie przeswietlenie lub niedoswietlenie... cos za cos, nie mozna miec wszystkiego... czasem lepiej zmienic kadr, podejsc z innej strony itp...
pozdrawiam
Ostatnio dorwałem szkołe (8 częsci) National Geographic i tam wszystko, pieknie ładnie jest "opisane", naprawde spora dawka wiedzy w wydaniu Multimedialnym. Ale co z tego, ze zrobie tak jak oni mowia, jak u nich zdjecie zawsze wychodzi ładne, ani nie przeswietlone, ani nie doswietlone. Bawie sie rowniez symulatorem na tych kursach, szukam zblizonej sytuacji, nawet przyslone ustawiam podobną z korekcją +/- jedna w góre, jedna w dół, kolejno stosuje breecketing i dalej guzik z tego![]()
gdyby to było takie łatwe to wkrótce uczniowie przescignęliby Mistrzówa na serio to wydaje mi sie ze owszem wskazowki mogą byc tam cenne ale te fotki tam i tak chyba są obrabiane potem w kompie...
no no mozna lekko niedoswietlone i przeswietlone fragmenty gamma i pooziomami regulowac...
pozdrawiam
Widzialem ostatnio jak ktos robil kilka zdjec, -costam EV, standard i +costam EV a potem sklejal to wszystko w programie graficznym w jedna dobrze naswietlona fotke![]()
http://plfoto.com/uzytkownik.php?authorname=pazurek
Olympus C-4000, Canon 350D
Hehe ale czadBadz co badz to juz obrobka. Czyli dobry przyjaciel Photoshop
![]()
Histogram sluzy do wprowadzania korekcji właściwie "na oko". W C4000 histogram się przesuwa w prawo lub lewo, gdy wprowadzamy korekcję ekspozycji w trybach automatycznych naciskając poziome strzałki. Zasadą jest, aby skraje histogramu miescily sie pomiedzy pionowymi liniami zawężającymi wykres histogramu po lewej i po prawej. W praktyce fotograficznej rzadko jest to mozliwe, no moze w jakichs idealnych sytuacjach, dlatego musimy zawsze się pogodzić z tym, że jakieś małe fragmenty histogramu (białe pola) wychodzą na lewo i prawo poza pionowe linie. Chodzi o to, aby te pola były jak najmniejsze. Pola te reprezentują niedoświetlone i prześwietlone obszary na zdjęciu. Dla przykładu, jeżeli w kadrze są jakieś skrzące sie obiekty, to przeswietlenie tych iskrzen nie bedzie przeszkadzalo, bowiem sa one bardzo małe i mają być "iskrzące", na histogramie będą one reprezentowane daleko na prawo poza prawą pionową linią, będą wychodzic poza pole histogramu.
Jesli chodzi o dokladne fotografowanie obiektów, które są statyczne, niezmienne przez jakis czas, np. krajobrazów, to bardzo praktyczna jest metoda bracketingu ekspozycji. W C4000 funkcja bracketingu jest doskonała, bowiem pozwala naświetlić serię 3 lub 5 zdjęć w wybranych przez fotografa odstępach 0,3 EV lub 0,7 EV, lub 1,0 EV. Niestety większych odstępów nie ma, ale te wystarczają dla 90 % przypadków, jesli zalączony jest tryb ekspozycji ESP, czyli naświetlania wg uśrednionego pomiaru z kilkudziesięciu pól (nie jestem pewien, czy nie kilkunastu), na które jest podzielony kadr.
Krajobraz ze śniegiem, to jest problem specjalnie trudny, ponieważ kontrast tu jest bardzo duży, najczęściej taki, którego cyfrówka nie może przenieść (na ogół cyfrówki amatorskie przenosza do 6 EV, a najlepszy film - około 10 EV, a więc różnica jest 2 do potegi czwartej, a więc 16 razy mniej i w przypadku krajobrazu ze śniegiem i z pelnym sloncem nic nie jest w stanie spowodowac prawidłowego naświetlenia świateł i cieni, musimy z czegoś zrezygnować, albo ze świateł, albo z cieni, albo ze zdjęcia.
Także trudne do prawidłowego naświetlenia są sceny z głębokimi cieniami (drzewa) oraz jaskrawo oświetlonymi połaciami terenu. Nie da sie ich dobrze naswietlić. Wtedy lepiej jest niedoświetlić lekko zdjęcie, wtedy światła nie będą wyżarte, a z cieniami można poradzić w Photoshopie. Jeżeli kontrasty są tak duże, że w światłach nie będzie nic, to będzie z pewnością porażka.
Bardzo pomaga zmniejszenie kontrastu poprzez nadanie funkcji Contrast wartości ujemnych, choć z moich obserwacji wynika, ze to nie zmienia zdolności aparatu do zarejestrowania rozpiętości tonalnej - nadal aparat jest w stanie zarejestrować max 5 - 6 EV.
Pozdrawiam, TJ