Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 20 z 20

Wątek: Zdjecia w IR [totalny brak ostrosci]

  1. #11
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi
    Dołączył
    Jun 2004
    Posty
    5.023
    Siła reputacji
    149
    Moja galeria
    Z tą diodą to wiem, ale dioda wypromieniowuje swiatło ( poszukaj, opisywałem temat jak zrobić oświetlacz podczewieni), no a tutaj widać zarówno IR ale też swiatło widzialne, ponieważ jeżeli byłoby same IR to nie zobaczyłbyś nic w pochmurny dzień. Filt ten jak widze ogranicza wiązkę światła widzialnego ale nie eliminuje go całkowicie, oraz rejestruje podczerwień odbitą( jak wiadmo, każde ciało inaczej odbija ciepło, dzięki czemu np. rośliny są lepiej widoczne jak budynki) jednak nie jest w stanie zarejestrować podczerwieni wypromieniowywanej np. przez człowieka (chodzi oczywiście o ciepło) ponieważ ciepło oddawane przez człowieka, nie odbite, emituje na dł. długości fali i matryca naszych olków już tego nie widzi. Inaczej jest np, w noktowizorze.

    Ciekawe efekty mozna uzyskać tym filtrem na basenie, jakie? poszukajcie
    Moje fotografie: www.beluch.pl | Grupa dyskusyjna M43 Polska

  2. #12
    Awatar bigoss
    Dołączył
    Nov 2004
    Posty
    73
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    Filt ten jak widze ogranicza wiązkę światła widzialnego ale nie eliminuje go całkowicie, oraz rejestruje podczerwień odbitą( jak wiadmo, każde ciało inaczej odbija ciepło, dzięki czemu np. rośliny są lepiej widoczne jak budynki)
    no dokladnie, ale to czy aparat zarejestruje odbita podczerwien najlatwiej i "z grubsza" mozna sprawdzic za pomoca promiennika IR, oczywiscie charakter swiatla z diody a odbitego od powierzchni obiektow jest zupelnie inny, ale pasmo czesciowo sie pokrywa, oczywiscie czesc pasma widzialnego dla ludzikiego oka tez sie przedziera prze filtr... ale suma sumarum wychodzi calkiem ciekawie a jezeli chodzi o zdjecia na basenie to wiem o co chodzi... ale sprawdze dopiero w wakacje
    BiGoSs

    .: D70 + KIT :.

  3. #13
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2004
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    531
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    chyba pozyczę szybko ten filtr i jenak pojadę na basem i to jak najszybciej. A gdzie jeszcze ciekawe efekty uzyskam?
    Olek C-5060WZ, Canon EOS 400D, olek SP-320 i C-765
    GG 3520341, TLEN: nimizt1@tlen.pl
    www.michalmilde.pl

  4. #14

    Dołączył
    Feb 2004
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    1.287
    Siła reputacji
    23
    Moja galeria
    W saunie , nawet filtra nie trzeba tylko hermetyczna obudowa by sie przydala
    Olympus C-750, 2 x 128MB + 16MB xD Olympus, Tuleja + UV King + PL-CIR HOYA STD + Filtr gwiazdkowy 6x + Dekielek, Velbon DX-888

  5. #15
    | OlyJedi
    Dołączył
    Dec 2003
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    798
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    a ja trafilem na cos takiego


    http://www.snowhenge.net/olylog/index.html

  6. #16

    Dołączył
    Jan 2004
    Posty
    9
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez MichelCat
    chyba pozyczę szybko ten filtr i jenak pojadę na basem i to jak najszybciej.
    Zastanawiam się czy takie zdjęcia wyjdą aparatem cyfrowym. Wszystkie które dotychczas widziałem były robione kamerą z funkcją NightShot. Czy ktoś wie jak działa ta funkcja?

  7. #17
    Awatar Nippy
    Dołączył
    Nov 2004
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    2
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    dodam ze focus jest ustawiony na manual, tak wiec nie ma mowy o przestawieniu punktu ostrosci
    Z tego co pamiętam, promienie IR ogniskują się w innym miejscu niż promienie widzialne. W związku z tym i ostrość ustawia się w inaczej na obiektywie. Niektóre obiektywy mają zaznaczony taki punkt na skali odległości, na który należy przekręcić pierścień ostrości, by fotki wykonane w IR były ostre. Zaznaczony jest on zazwyczaj czerwoną literką R (jeśli się nie mylę).

  8. #18
    Awatar bigoss
    Dołączył
    Nov 2004
    Posty
    73
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    musze sobie przetestowac to dokladniej, jakies proby na wydrukach z zaznaczona skala... ale na to potrzeba wiecej czasu...
    BiGoSs

    .: D70 + KIT :.

  9. #19
    Awatar Nippy
    Dołączył
    Nov 2004
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    2
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria
    Odświeżyłem sobie info o fotografii w podczerwieni (ostatni raz fotografowałem ponad 10 lat temu, stąd w poprzednim poście słowa typu "z tego co pamiętam", "jeśli się nie mylę") i je podsumuję:

    Znalazłem w necie opis Konica Hexar RF+M-Hexanon 2,0/35, w którym to jest napisane:
    "Ustawianie ostrości: Aktywny autofocus lub ręczne przy pomocy skali na obiektywie. Jest też specjalny tryb ustawiania ostrości przy fotografii w podczerwieni"

    A oto co jeszcze znalazłem na potwierdzenie mojego postu:

    Ustawianie ostrości

    Ponieważ docierające do wnętrza aparatu przez czerwony filtr fale światła czerwonego i podczerwonego ulegają zogniskowaniu w innym miejscu niż ma to miejsce w przypadku fotografowania w warunkach "normalnych" (z uwagi na niepełną korekcję aberracji chromatycznej) ustawiając ostrość w tradycyjny sposób otrzymamy na błonie nieostry obraz. Konieczne jest więc wprowadzenie odpowiedniej korekty.
    Producenci obiektywów rozwiązali ten problem w ten sposób, że na skali głębi ostrości naniesiono tzw. indeks podczerwieni w postaci czerwonej kropki, kreski lub litery R. Po ustawieniu ostrości w normalny sposób wprowadzamy korektę obracając pierścień ostrości tak, aby ustawiona odległość pokrywała się z indeksem podczerwieni. W przypadku zoomów obrotowych jest to wypisana w kolorze czerwonym wartości ogniskowej, gdyż dla każdej wartości ogniskowej punkt ten znajduje się w innym miejscu. Na ogół podaje się wartości skrajne, rzadziej również pośrednie np. "28" i "70". Z tego właśnie punktu powinniśmy korzystać przy ustawianiu ostrości.
    Może się zdarzyć, że obiektyw nie będzie posiadał zaznaczonego indeksu, wtedy należy przymknąć przysłonę obiektyw do wartości 8 - 11, a uzyskana w ten sposób głębia ostrości powinna skompensować różnice w ostrzeniu obiektywu. Jeżeli nasz obiektyw nie posiada takiego indeksu korekta powinna wynosić -1/100 odległości od fotografowanego obiektu.

    Pojawia się jeszcze jeden problem. Otóż światło czerwone ulega ugięciu przy bardzo małych otworach przysłony, co wpływa na pogorszenie ostrości uzyskiwanego na błonie obrazu. Tak więc nie przesadzajmy z przymykaniem przysłony.
    Problem ustawiania ostrości nie dotyczy obiektywów apochromatycznych i lustrzanych, które są pozbawione aberracji chromatycznych.
    Jeżeli w pełni przyswoisz sobie podane zasady możesz przystąpić do wykonywania pierwszych zdjęć.

    Ekspozycja

    Wykorzystując w fotografii filtry barwne musimy brać pod uwagę ich współczynnik absorpcji światła, który określa o ile mniej światła dotrze do błony, gdy fotografujemy z filtrem w stosunku do sytuacji, gdy go nie używamy.
    Wydawałoby się, że po założeniu filtra na obiektyw pomiar światła TTL automatycznie ten współczynnik uwzględni. Jednak w przypadku niektórych filtrów tak nie jest. Dotyczy to zwłaszcza filtrów czerwonych. Stosując pomiar TTL z założonym filtrem na obiektyw otrzymujemy pomiar zawyżony o 1-1,5 działki przysłony. W efekcie otrzymujemy zdjęcia niedoświetlone.
    Dzieje się tak dlatego, że światłomierze nie są przystosowane do pomiaru światła czerwonego, lecz do sumy poszczególnych składowych widma świetlnego (czyli światła białego).
    Pamiętajmy więc, że pomiaru światła dokonujemy przed założeniem filtra na obiektyw, a następnie ręcznie wprowadzamy korekcję pierścieniem przysłony lub czasów naświetlania.
    Aby dodatkowo utrudnić pomiar światła dodam, że współczynnik filtra nie jest wartością stałą, lecz jedynie orientacyjną i zależy od składu widmowego światła oświetlającego dany motyw. Im więcej występuje składowej, w której kolorze jest zastosowany filtr, tym bardziej wartość współczynnika spada. Obrazowo rzecz ujmując wygląda to tak. Wartość współczynnika absorpcji dla filtra czerwonego w pogodny dzień w południe będzie z pewnością większa niż wczesnym rankiem lub późnym popołudniem w słoneczny dzień, kiedy dominuje składowa czerwona. Orientacyjnie należy przyjąć, że podawane przez producentów współczynniki dotyczą światła dziennego, a więc pogodnego dnia z błękitnym niebem i niewielką ilością białych chmurek.

    No to do dzieła bigoss!!!

    Pozdrawiam,

    Nippy

  10. #20
    Awatar bigoss
    Dołączył
    Nov 2004
    Posty
    73
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria
    no niezly wyklad
    przyjdzie ladna pogoda, pojawi sie chwila wolnego czasu to zaczna sie eksperymenty... mnie to strasznie wciagnelo, niestety potrzeba do tego ladnej pogody, bez tego nie ma tak dobrych efektow, dzieki za "wyklad", na pewno mi sie to przyda... mam nadzieje ze innym tez

    pozdro
    BiGoSs

    .: D70 + KIT :.

Podobne wątki

  1. Brak ostrości w E-1
    By irupo in forum E-System
    Odpowiedzi: 2
    Ostatni post / autor: 21.06.07, 23:31
  2. E-500 i brak ostrosci...
    By gajos in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 1.10.06, 20:45
  3. Prosze o ocene ostrosci tego zdjecia.
    By kisi in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 44
    Ostatni post / autor: 6.08.06, 22:28
  4. Zdjęcia na konkurs i brak mojego pomysłu...
    By Kapitan KloSs in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 1.12.04, 22:39

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.