Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 19 z 19

Wątek: f8 a jakość szkła

  1. #11
    Banned Zwycięzca OlyRulez Awatar RadioErewan
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Łódź/Warszawa
    Posty
    5.394
    Siła reputacji
    40
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez oczko Zobacz posta
    ok... już mniej więcej wiem co i jak... dzięki

    wg. tej zabawki 12-60 przy f3.5 jest najostrzejszym szkłem z 4/3 ;p
    Pamiętaj, że wynik pomiaru zależy też od użytego korpusu. Obiektywy badane z Olympusami będą dawać gorsze wyniki od tych samych szkieł podpiętych do Panasonica.

    Pozdrawiam
    Radosław "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl Pierwsza w Polsce Internetowa telewizja o fotografii
    * Nigdy nie próbuj przekonywać ludzi, którzy wiedzą, że mają rację. ~Leto

  2. #12
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez epicure Zobacz posta

    Nie. Jasność obiektywu nie gra roli.

    Witam

    Troche gra...


    http://www.optyczne.pl/124.4-Test_ob...87_obrazu.html

    http://www.optyczne.pl/117.4-Test_ob...87_obrazu.html

    http://www.optyczne.pl/116.4-Test_ob...87_obrazu.html

    Dla powyzszych szkiel najlepsza ostrosc dla jasnych szkiel wypada w zakresie f4.0 - f5.6


    http://www.optyczne.pl/100.4-Test_ob...87_obrazu.html

    http://www.optyczne.pl/136.4-Test_ob...87_obrazu.html

    Dla szkiel dosc ciemnych najlepsza ostrosc wypada dla f8

    http://www.optyczne.pl/145.4-Test_ob...87_obrazu.html

    Dla tego szkla najlepsza ostrosc to f5.6

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez Darekw1967 ; 31.07.09 o 21:16
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  3. #13
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar droplet
    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    2.359
    Siła reputacji
    113
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta
    Witam

    Troche gra...
    ...
    mnie zastanawia czy ta w/w zasada dotyczy też 'ciemnych' szkieł takich jak ZD fisheye 8mm i ZD7-14 bo tych akurat nie testowali

  4. #14
    | OlyJedi Awatar zbyma72age
    Dołączył
    Jul 2006
    Mieszka w
    Tarnowo Podgórne
    Posty
    758
    Siła reputacji
    155
    Moja galeria
    Wg.: ( http://www.normankoren.com/digital_c...ml#Sensor_size Pixel size und diffraction )
    Kiedyś sobie to policzyłem:
    Dla optymalnej jakości (kiedy ekstremalna głębia ostrości nie jest wymagana), apertura powinna być ustawiona przynajmniej o jeden stopień większa, niż apertura gdy kryterium Rayleigha jest równe częstotliwości Nyquista: AR=N =3,2 * rozmiar piksela (μm) - poniżej z czego to wynika.
    Np. dla mojego SP-570UZ wymiar piksela ~1,6mikrona AR=N =3,2*1,6 = F 5,12; dlatego apertura powinna być ustawiona na F4,5 lub większą np.F4.
    ( AR=N = 1/1,22*0,5*0,512μm*rozmiar piksela μm)
    A jest wielkością przysłony [apertury (f-stop)].
    R=N - to wyznacznik, że określam aperturę gdy kryterium Rayleigha równe częstotliwości Nyquista, (nie można tu skalować liter) )
    Wymiar piksela matrycy SP-570UZ (a dokładniej średnica mikrosoczewki! pojedynczego sensora - fotodiody, czyli elementu światłoczułego w matrycy z interpolacją Bayera ) = 6,16mm/3648 = ~ 0,0016 = 1,6mikrona [μm] lub 4,62/2736= ~ 0,0016 czyli np. szerokość matrycy / max rozdzielczość pozioma
    Najwyższą teoretyczną częstotliwością, którą matryca może rozróżnić, jest częstotliwość Nyquista, równa 0,5/rozmiar piksela =~ 1 / 2*0,0016 = 312 Hz/mm
    Najwyższą częstotliwość obrazu można również wyliczyć z: f =1 / 2*r gdzie: r – j/w promień krążka dyfrakcji tzw. kryterium Rayleigha r = 1.22*długość fali*A
    512nm - długość fali dla światła zielonego
    Przy przesłonie 8 rozdzielczość obiektywu może przekraczać możliwości rejestracji matrycy CCD!!. (LPH=LPV=(3648px/3px/ln)/6,16mm=~197 ln/mm) - ktoś może zapytać, co to za współczynnik 3px/ln - to współczynnik Kella (Kell-factor), Kell stwierdził, że dla rozróżnienia pary linii niezbędne są trzy linie. Realistycznie należy założyć, że dobrą rozdzielczość (obiektyw + matryca) otrzymamy, gdy na jedną linię przypadnie minimum do 3 pikseli (Kell-factor dla rozróżnienia pary linii niezbędne są trzy linie),
    Tyle w dyskusji, może to komuś pomoże.
    Pozdrawiam
    "Kiedy się chce otrzymać dobrą odpowiedź, trzeba zadać dobre pytanie"

  5. #15
    | OlyJedi Awatar BAQ
    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Skierniewice
    Posty
    110
    Siła reputacji
    18
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan Zobacz posta
    Pamiętaj, że wynik pomiaru zależy też od użytego korpusu. Obiektywy badane z Olympusami będą dawać gorsze wyniki od tych samych szkieł podpiętych do Panasonica.

    Pozdrawiam

    dlaczego tak się dzieje? Z czego to wynika?
    E-3, E-510, ZD 14-54, ZD 50, ZD 35, ZD 70-300, ZD 14-42, ZD 40-150, DCR-250, FL-50R, FL-36

  6. #16
    | OlyJedi Awatar Ceat
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    361
    Siła reputacji
    60
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez BAQ Zobacz posta
    dlaczego tak się dzieje? Z czego to wynika?
    Filtr antyaliasingowy, dość mocny w Olkach, dokłada się do ograniczenia pasma. Panasoniki mają ponoć słabszy.

  7. #17
    | OlyJedi Awatar BAQ
    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Skierniewice
    Posty
    110
    Siła reputacji
    18
    Moja galeria
    jeżeli dobrze, rozumiem, to ten filtr odpowiada z wygładzanie krawędzi, ale pogarsza przez to ostrość?
    E-3, E-510, ZD 14-54, ZD 50, ZD 35, ZD 70-300, ZD 14-42, ZD 40-150, DCR-250, FL-50R, FL-36

  8. #18
    | OlyJedi Awatar Ceat
    Dołączył
    Sep 2008
    Posty
    361
    Siła reputacji
    60
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez BAQ Zobacz posta
    jeżeli dobrze, rozumiem, to ten filtr odpowiada z wygładzanie krawędzi, ale pogarsza przez to ostrość?
    Nie chodzi o wygładzanie krawędzi, tylko o realizację kryterium Nyquista (bez wdawania się w szczegóły: popatrz na dwie złożone ze sobą firanki - zobaczysz gruby, zmienny wzór prążków; chodzi o to by uniknąć tego efektu przy zdjęciu np. garnituru w jodełkę, bo z gotowego zdjęcia usunąć się tego nie da). Jest to zawsze jakiś kompromis, bo idealnego filtru zrobić się nie da.

  9. #19
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Witam !

    Filtr AA stosowany w matrycach za filtrem mozaikowym
    nieco psuje ostrosc obrazu i
    producenci lustrzanek tak ustawiaja tlumienie AA aby
    zbyt szybko nie wystepowalo zjawisko mory a z drugiej strony
    aby tez obraz nie byl zbyt miekki.

    Pamietam, ze kiedys wpadke mial NIKON D70 gdzie dali zbyt
    slaby filtr AA i w efekcie koncowym wystepowala szybko
    mora... ale obraz byl w RAW-ie
    wyrazniej ostrzejszy od obrazu z RAW-a z Canona 10D.

    Pozdrawiam
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

Podobne wątki

  1. Nowe szkła ZD : 9-18 i 14-150 w u4/3
    By rodzyn in forum Obiektywy micro 4/3
    Odpowiedzi: 34
    Ostatni post / autor: 30.12.09, 18:47
  2. E-420, jakie szkła?
    By RadaRes in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 7.07.08, 00:09
  3. E-510 + szkła
    By GMaciek in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 24
    Ostatni post / autor: 6.02.08, 00:00
  4. Nowe szkła
    By fotomic in forum E-System
    Odpowiedzi: 31
    Ostatni post / autor: 28.02.06, 18:33

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.