Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 123
Pokaż wyniki od 21 do 26 z 26

Wątek: B&W, duże ziarno, duży kontrast - jaki film ?

  1. #21
    | OlyJedi Awatar Smerf Maruda
    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Stolyca
    Posty
    2.579
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez sn00p Zobacz posta
    Mam jeszcze pytanie techniczne - jeśli trafie np film o czułości 1600, to jak mam ustawić aparat skoro tam skala kończy się na 500. O ile działek przysłony niedoświetlać ?
    Czułość ustawiasz na 400, niedoświetlasz o dwie działki.


    Co do ziarna - kup mały obrazek Ilforda 3200, naświetl nominalnie, wywołaj w Rodinalu. Będziesz miał ziarno wielkości kaszy. Jęczmiennej, ale zawsze to kasza

  2. #22
    | OlyJedi Awatar sn00p
    Dołączył
    Nov 2008
    Mieszka w
    Wrocław
    Posty
    482
    Siła reputacji
    31
    Moja galeria
    Dobra.
    Dzięki jeszcze raz.
    Starczy gadania.
    Za godzinę urywam się z pracy i idę walczyć ze streetem ;]

    Pzdr.
    Mleko na gazie tylko czeka aż się odwrócisz ...

  3. #23
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Świętokrzyskie
    Posty
    432
    Siła reputacji
    42
    Moja galeria
    Witam podepnę się pod wątek
    Nie dawno nabyłem OM10 z myślą o eksperymentach z "analogią"
    Jako że pogoda specjalnie nie sprzyjała odłożyłem temat na jakiś czas.

    Wczoraj postanowiłem reaktywować moje plany i wybrałem się kupić jakąś kliszę, wiedziałem tylko że chcę kliszę B&W.
    Sprzedawca zapytał jaką, odpowiedziałem że jakąś 100 B&W, na co odrzekł że ma tylko 125 ale nie wywołają mi jej w labie do "maszyny" ma tylko 400
    i taką nabyłem - Ilford XP2 super 400

    Teraz pytanie na co muszę zwrócić uwagę przy tej kliszy i jakich efektów mogę się spodziewać tzn jak będzie wyglądało ziarno, kontrast itp i czy w ogóle to bardziej zależy od samej kliszy czy sposobu "wołania"
    Dodam że zdaję się na "maszynę" (choć kiedyś, może chciałbym spróbować sam) co do fot to na razie mam pomysł na jakiś portret i powiedzmy jakiś krajobraz, ale 36 strzałów obawiam się że może to trochę potrwać

    Klisza kosztowała mnie 25zł więc to trochę kosztowny interes

  4. #24
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi
    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Lubeka-Lübeck
    Posty
    10.884
    Siła reputacji
    179
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez arhtus Zobacz posta
    Dodam że zdaję się na "maszynę" .....
    Od serca Ci napisze.Jesli analogowa fotografia to z wlasna chemia i ciemnia.Dotknij calego procesu od a do z.Od pomyslu na kadr do odbitki na papierze,pomin skanowania i laby.Inaczej to takie wąchanie kwiatka przez szybe i moim zdaniem nie ma sensu.

  5. #25
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Świętokrzyskie
    Posty
    432
    Siła reputacji
    42
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Mirek54 Zobacz posta
    Od serca Ci napisze.Jesli analogowa fotografia to z wlasna chemia i ciemnia.Dotknij calego procesu od a do z.Od pomyslu na kadr do odbitki na papierze,pomin skanowania i laby.Inaczej to takie wąchanie kwiatka przez szybe i moim zdaniem nie ma sensu.
    Zdaję sobie sprawę z tego, że droga którą na razie mam zamiar podążać jeśli chodzi o fotografię analogową nie ma większego sensu i to tak jakbym sobie robił konwersję cyfrowej foty do B&W no ale cóż.
    Wiem że to trochę głupie, ale póki co wielką radość sprawia mi samo obcowanie z analogowymi gratami i wiem, że pierwsze efekty będą marne, ale co tam
    Bardzo mnie korci spróbować przejść przez ten proces samemu, ale niestety na razie nie posiadam zaplecza logistyczno-umiejętnościowego

    Przyjdzie kiedyś i na to czas.

  6. #26
    pat.p
    Gość
    Nic trudnego - na początku. Trudności zaczynają się wraz z pojawianiem się pytań - o detale w cieniach, zadymienie, prawidłowe oddanie światła...
    To cała dziedzina wiedzy, wewnątrz której trzy elementy: naświetlanie, wywoływanie negatywu i praca nad odbitkami są ściśle połączone - końcowy efekt zależy od każdego z tych elementów.

    Mając ten sam wywoływacz (R09, czy Rodinal) możesz użyć różnych czasów i stężeń. Im słabsze stężenie i dłuższy czas - tym mniej ziarna i kontrastu, więcej szczegółów. Im silniejsze stężenie i krótszy czas (i intensywniejsze mieszanie koreksem) - tym więcej ziarna i kontrastu. Jeśli wybierzesz film o wysokiej czułości (3200) - ziarno będzie większe. Tak samo, jak będziesz forsował film o niższej czułości (HP 5+ do 800 lub 1600).
    Moim zdaniem lepiej zacząć od nominalnego naświetlania i prawidłowego wywoływania - żeby było widać szczegóły, ostrość itp. Zawsze łatwiej pogmerać i podciągnąć kontrast...

    Pozdrawiam
    Pat

Podobne wątki

  1. Jaki film?
    By Kaz de Wro in forum Analogi Olympus i nie tylko
    Odpowiedzi: 22
    Ostatni post / autor: 30.11.10, 20:53
  2. Jaki film da mi taka kolorystyke?
    By Czaroz in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 10
    Ostatni post / autor: 9.08.10, 13:43
  3. Ziarno FE-140
    By devileczek in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 29.01.07, 05:33
  4. Duże formaty - jaki aparat wybrać?
    By pjotrekm in forum Co kupić ?
    Odpowiedzi: 0
    Ostatni post / autor: 13.04.05, 15:36
  5. ziarno
    By librat in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 7.07.04, 16:22

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.