Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 14 z 14

Wątek: braketing w e-520 a hdr-y

  1. #11
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Witam !

    Czesto wystarcza 2 ekspozycje na uzyskania HDR-a.

    Mierzysz scene pomiarem punktowym jeden pomiar
    "na swiatla" a drugi pomiar "na cienie".

    Wykonujesz dwa zdjecia i masz ogarnieta zazwyczaj calosc
    o ile roznica miedzy swiatlem a cieniem nie przekoczy
    zakresu mozliwosci rejestracji matrycy dla dwoch ekspozycji.

    Czyli jak matryca ma zakres rejestracji 6 EV to roznica
    miedzy pomiarem na "swiatla" i na "cienie"
    dla dwoch ekspozycji nie powinna przekraczac 12 EV.

    Jezeli przekracza to musisz wykonac 3 ekspozycje.
    1. Na swiatla
    2. Na cienie
    3. Usredniony pomiar czyli 1/2 roznicy. (czyli po prostu
    lepisz dziure w srodku charakterystyki)

    Niestety w aparatach BREKETING jest dla mnie nie do konca
    dobrym rozwiazaniem pod zdjecia HDR.
    Jest rozrzutna i ograniczona metoda i ma zbyt maly skok... co powoduje, ze
    trzeba robic niepotrzebnie 3 zdjecia gdzie... w wiekszosci
    przykladow dwie ekspozycje zalatwiaja w 100% cala sprawe.

    Dziwie sie, ze nie ma metody pomiaru o ktorej pisalem i dlaczego
    nie ma implementacji w aparatach uzyskiwania HDR-a
    na podstawie dwoch i wiecej pomiarow kadru z uwzglednieniem
    zakresu tonalnego matrycy i automatycznym dostosowaniu
    ilosci ekspozycji do danej sytuacji w kadrze i automat
    moze szybciej i dokladniej uznac ile zdjec jest potrzebne
    aby pokryc zapotrzebowanie na oddanie prawidlowo calosci.


    Pozdrawiam
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  2. #12
    | OlyJedi Awatar Pebal
    Dołączył
    Nov 2009
    Posty
    105
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta
    Czesto wystarcza 2 ekspozycje na uzyskania HDR-a.

    Mierzysz scene pomiarem punktowym jeden pomiar
    "na swiatla" a drugi pomiar "na cienie".

    Wykonujesz dwa zdjecia i masz ogarnieta zazwyczaj calosc
    o ile roznica miedzy swiatlem a cieniem nie przekoczy
    zakresu mozliwosci rejestracji matrycy dla dwoch ekspozycji.

    Czyli jak matryca ma zakres rejestracji 6 EV to roznica
    miedzy pomiarem na "swiatla" i na "cienie"
    dla dwoch ekspozycji nie powinna przekraczac 12 EV.

    Jezeli przekracza to musisz wykonac 3 ekspozycje.
    1. Na swiatla
    2. Na cienie
    3. Usredniony pomiar czyli 1/2 roznicy. (czyli po prostu
    lepisz dziure w srodku charakterystyki)

    Niestety w aparatach BREKETING jest dla mnie nie do konca
    dobrym rozwiazaniem pod zdjecia HDR.
    Jest rozrzutna i ograniczona metoda i ma zbyt maly skok... co powoduje, ze
    trzeba robic niepotrzebnie 3 zdjecia gdzie... w wiekszosci
    przykladow dwie ekspozycje zalatwiaja w 100% cala sprawe.
    Takie podejście poza zalętą (tylko dwie ekspozycje), ma także swoje wady.
    Trzeba sobie zdać sprawę z tego jak rejestrowany jest obraz przez matrycę i jak jest on zapamiętywany. Zakładając, że obraz zapamiętywany jest na 10 bitach, ilość możliwych wartości pośrednich w zakresach kształtuje się następująco:
    0ev -1ev ... 511
    -1ev -2ev ... 255
    -2ev -3ev ... 127
    -3ev -4ev ... 63
    -4ev -5ev ... 31
    -5ev -6ev ... 15
    -6ev -7ev ... 7
    -7ev -8ev ... 3
    -8ev -9ev ... 1

    Jeżeli teraz wykona się drugie zdjęcie z korektą np. -4ev to możliwa ilość wartości pośrednich będzie wyglądać tak:
    0ev -1ev ... 511
    -1ev -2ev ... 255
    -2ev -3ev ... 127
    -3ev -4ev ... 63
    -4ev -5ev ... 511
    -5ev -6ev ... 255
    -6ev -7ev ... 127
    -7ev -8ev ... 63
    -8ev -9ev ... 31
    -9ev -10ev ... 15
    -10ev -11ev ... 7
    -11ev -12ev ... 3
    -12ev -13ev ... 1

    Jak widać powstała duża dysproporcja pomiędzy zakresami -3ev -4ev i -4ev -5ev. Aby uniknąć takich dysproporcji i jak najbardziej zniwelować stratę ilości wartości pośrednich pomiędzy zakresami, wynikającej ze sposobu rejestracji obrazu przez matrycę, wykonuje się większe ilości ekspozycji z małymi korektami EV.
    Ostatnio edytowane przez Pebal ; 22.06.10 o 16:04

  3. #13
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar epicure
    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Poznań
    Posty
    12.882
    Siła reputacji
    243
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Pebal Zobacz posta
    Aby uniknąć takich dysproporcji i jak najbardziej zniwelować stratę ilości wartości pośrednich pomiędzy zakresami, wynikającej ze sposobu rejestracji obrazu przez matrycę, wykonuje się większe ilości ekspozycji z małymi korektami EV.
    Czyli lepiej zrobić 5 ekspozycji w krokach -2, -1, 0, +1, +2 EV, niż 3 ekspozycje w krokach -2, 0, +2 EV?
    www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb

  4. #14
    | OlyJedi Awatar Pebal
    Dołączył
    Nov 2009
    Posty
    105
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez epicure Zobacz posta
    Czyli lepiej zrobić 5 ekspozycji w krokach -2, -1, 0, +1, +2 EV, niż 3 ekspozycje w krokach -2, 0, +2 EV?
    Teoretycznie 5 ekspozycji z krokiem 1EV da lepsze rezultaty niż trzy z krokiem 2EV, jednak w praktyce różnice mogą być niezauważalne. Można wykonywać 3 ekspozycje z krokiem 2EV, jednak proponuję traktować krok 2EV jako maksymalny i go nie przekraczać.

Podobne wątki

  1. Problem -braketing ekspozycji
    By cinex in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 9.03.05, 23:36

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.