Strona 4 z 4 PierwszyPierwszy ... 234
Pokaż wyniki od 31 do 35 z 35

Wątek: Santiago de Chile

  1. #31
    | OlyJedi Awatar wyszomir
    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    Łódź
    Posty
    9.900
    Siła reputacji
    390
    Moja galeria
    Dość dużo mają w tej kolekcji lokomotyw europejskich. Zastanawiam się jak dotarły do Chile - czy były kiedyś importowane i używane w Chile czy też zostały zakupione lub zdobyte drogą wymiany już jako eksponaty muzealne?
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (wyszomir@toya.net.pl)

  2. #32

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.856
    Siła reputacji
    222
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez wyszomir Zobacz posta
    Dość dużo mają w tej kolekcji lokomotyw europejskich. Zastanawiam się jak dotarły do Chile - czy były kiedyś importowane i używane w Chile czy też zostały zakupione lub zdobyte drogą wymiany już jako eksponaty muzealne?
    Z tego co wiem, to wszystkie pokazane tu parowozy, były eksploatowane w Chile.

    Pora przejść do kolejnego obiektu, który powinien zainteresować wszystkich tych, którzy choćby tylko pobieżnie, interesują się tematyką lotniczą. Będzie to Narodowe Muzeum Lotnictwa i Astronautyki. Co ciekawe, zostało ono utworzone, jeszcze podczas drugiej wojny światowej, a mianowicie w 1944 roku. Obecna lokalizacja muzeum, znajdująca się na terenie gminy Cerillos, została otwarta dla publiczności w 1992 roku. Placówka posiada dość dużą i różnorodną kolekcję statków powietrznych, zarówno tych historycznych, jak i współczesnych replik. Dla kogoś z Europy, szczególnie ciekawe powinny być konstrukcje, lokalnej firmy ENAER, o której mniej zorientowani, mogli nawet nie słyszeć.

    Przegląd wybranych eksponatów, zaprezentuję w trzech odsłonach, z czego na początek, będą te starsze.

    Zachodnioniemiecki szybowiec Scheibe Specht, oblatany w 1953 roku, którego wyprodukowano tylko 55 sztuk.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	Specht.jpg
Wyświetleń:	48
Rozmiar:	361,8 KB
ID:	270323

    Republic P-47 Thunderbolt, produkowany w latach 1941-45, był jednym z głównych myśliwców eskortowych USAAF, w czasie II wojny światowej. Wykorzystywano go też, w roli myśliwca bombardującego.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	P-47D.jpg
Wyświetleń:	50
Rozmiar:	329,7 KB
ID:	270330

    Amerykański samolot szkolno-treningowy Vultee BT-13 Valiant, wprowadzony do służby w 1940 roku, który opracowano zarówno dla USAAF, jak i US Navy.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	BT-13.jpg
Wyświetleń:	51
Rozmiar:	310,3 KB
ID:	270324

    Vought OS2U Kingfisher - maszyna obserwacyjna opracowana w USA (oblot 1938 r), produkowana w wersji wodnosamolotu, a także ze standardowym podwoziem kołowym. Wariant operujący z dużych okrętów, był wystrzeliwany ze specjalnej katapulty, a po zakończonym locie, podejmowany z wody na pokład, za pomocą żurawia.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	OS2U.jpg
Wyświetleń:	51
Rozmiar:	393,1 KB
ID:	270331

    Lekki bombowiec i samolot szturmowy Douglas A-26 Invader, został opracowany przez Amerykanów w czasie II wojny. Oblot prototypu nastąpił w 1942 roku, a dwa lata później, seryjne maszyny weszły do służby. Była to bardzo długowieczna konstrukcja, gdyż np. kolumbijskie lotnictwo, wycofało ten typ, dopiero w 1980 roku.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	B-26.jpg
Wyświetleń:	48
Rozmiar:	398,9 KB
ID:	270332

    Wielozadaniowa łódź latająca Grumman HU-16 Albatros, była zaprojektowana przede wszystkim, do zadań poszukiwawczo-ratowniczych dla Marynarki Wojennej i Straży Przybrzeżnej USA. Samolot był na tyle udany, że używano go również w wielu innych zastosowaniach, włącznie z lotnictwem cywilnym, do przewozu pasażerów. Maszynę opracowano już po II wojnie światowej. Oblatano ją w 1947 roku, a produkcja trwała od 1949 do 1961 roku.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	SHU-16B.jpg
Wyświetleń:	50
Rozmiar:	434,5 KB
ID:	270322

    Douglas C-47 Skytrain, to wersja transportowa, cywilnego samolotu pasażerskiego Douglas DC-3. Była to jedna z najpopularniejszych i najbardziej udanych maszyn, w całych dziejach lotnictwa, produkowana w dziesiątkach najróżniejszych wersji i użytkowana w około 100 krajach, na wszystkich kontynentach. Wiele zachowanych do dziś egzemplarzy, jest wciąż zdatnych do lotu, po ponad 75 latach, od zakończenia produkcji.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	C-47A (1).jpg
Wyświetleń:	50
Rozmiar:	364,4 KB
ID:	270325

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	C-47A (2).jpg
Wyświetleń:	48
Rozmiar:	335,0 KB
ID:	270326

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	C-47A (3).jpg
Wyświetleń:	47
Rozmiar:	468,1 KB
ID:	270327

  3. #33

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.856
    Siła reputacji
    222
    Moja galeria
    Brytyjski myśliwiec de Havilland Vampire, został oblatany w 1943 roku, wprowadzono go do służby trzy lata później, a ostatni egzemplarz, Szwajcarzy wycofali dopiero w 1990 roku. Na zdjęciach widoczna jest morska dwumiejscowa wersja szkolna, opracowana pierwotnie dla Royal Navy.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DH Sea Vampire T.22 (1).jpg
Wyświetleń:	33
Rozmiar:	314,4 KB
ID:	270370

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DH Sea Vampire T.22 (2).jpg
Wyświetleń:	35
Rozmiar:	297,9 KB
ID:	270371

    Lockheed F-80 Shooting Star - amerykański samolot myśliwski, opracowany jeszcze w trakcie II wojny światowej (1944 r) zarówno dla USAF, jak i US Navy. Produkowany był w latach 1945-50, a użytkowany najdłużej do 1974 w Chile.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	F-80C.jpg
Wyświetleń:	32
Rozmiar:	266,2 KB
ID:	270372

    Cessna T-37 Tweet to samolot, który zaprojektowano do szkolenia pilotów Amerykańskich Sił Powietrznych (USAF). Prototyp oblatano w 1954, a seryjna produkcja trwała od 1955 do 1975 roku. Konstrukcja okazała się wyjątkowo długowieczna, bo służyła aż do 2009 roku, w lotnictwie USA.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	T-37B.jpg
Wyświetleń:	32
Rozmiar:	300,5 KB
ID:	270373

    Canadair CL-13 Sabre, był kanadyjską licencyjną wersją, amerykańskiej maszyny North American F-86 Sabre, produkowaną w latach 1950-58. Pierwowzór okazał się jednym z najlepszych myśliwców swoich czasów, co pokazała chociażby wojna koreańska, z lat 1950-53. Ostatni egzemplarz wycofał Pakistan, w 1980 roku.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	CL-13.jpg
Wyświetleń:	32
Rozmiar:	317,7 KB
ID:	270374

    McDonnell Douglas F-4 Phantom II - amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy, zaprojektowany początkowo dla US Navy, a używany później także przez USMC i USAF. Wykorzystywany był w misjach wsparcia wojsk lądowych, rozpoznawczych, przełamywania obrony powietrznej, oraz jako cel latający. W wojnie wietnamskiej, trwającej od 1955 do 1975 roku, był jednym z głównych samolotów bojowych, biorących w niej udział. Pierwszy lot odbył się w 1958 i w tym samym roku, ruszyła produkcja seryjna, trwająca do roku 1981. F-4 był jednym z najlepszych myśliwców, jakie zaprojektowano po II wojnie, służąc w niektórych krajach bardzo długo - np. w Korei Południowej, aż do zeszłego roku.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	F-4C.jpg
Wyświetleń:	33
Rozmiar:	391,8 KB
ID:	270375

    ENAER T-36 Halcón to licencyjna wersja hiszpańskiej maszyny CASA C-101 Aviojet, będącej samolotem szkolno-treningowym i lekkim szturmowcem. Lot prototypu odbył się w 1977 roku, a trzy lata później, trafił on na wyposażenie Hiszpańskich Sił Powietrznych. Chilijska wersja C-101CC, została oblatana w 1983 roku. Cztery pierwsze egzemplarze, dostarczono z Hiszpanii, a pozostałe 31 sztuk, zmontowano w lokalnych zakładach ENAER.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	T-36.jpg
Wyświetleń:	35
Rozmiar:	346,5 KB
ID:	270376

    Wielozadaniowy samolot krótkiego startu i lądowania (STOL) de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter, został oblatany i produkowany od 1965 do 1988 roku w Kanadzie. Maszynę wytwarzano w trzech zasadniczych wersjach : na pływakach jako wodnosamolot, na nartach, lub z trójkołowym podwoziem kołowym. Uniwersalna konstrukcja nadawała się zarówno dla operatorów cywilnych - np. linii lotniczych, różnorakich służb państwowych, jak i wojska.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DHC-6-100.jpg
Wyświetleń:	32
Rozmiar:	388,1 KB
ID:	270377

    Lockheed P-2 Neptune - amerykański morski samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych. Oblatano go w 1945, rok później zainicjowano produkcję, a w 1947 rozpoczął służbę, która trwała w wojsku, do 1984 roku. W cywilnym zastosowaniu, przetrwał on aż do roku 2017. Powstało bardzo wiele odmian tej maszyny. W cywilnych zastosowaniach, wykorzystywano go np. do gaszenia pożarów. Egzemplarz na zdjęciu, został przebudowany właśnie, do tego typu operacji.

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	SP-2H.jpg
Wyświetleń:	34
Rozmiar:	384,4 KB
ID:	270378

  4. #34

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    wrocław
    Posty
    176
    Siła reputacji
    38
    Moja galeria
    Teraz zauważyłem że jest tam popiersie Humboldta. Wielki badacz i przyrodnik XVIII/XIX wieku. Jedną z ciekawostek jest że chyba jako pierwszy stwierdził że Ameryka Południowa i Afryka były kiedyś połączone...
    Ciekawe co robił w Chile;]

  5. #35

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Śląsk
    Posty
    10.856
    Siła reputacji
    222
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez obwarzanek Zobacz posta
    Teraz zauważyłem że jest tam popiersie Humboldta. Wielki badacz i przyrodnik XVIII/XIX wieku. Ciekawe co robił w Chile
    Niczego nie robił, bo tam nie dotarł. Eksplorował inne rejony obu Ameryk.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.