Rozważ też Sigmy ze światłem 1,4
O ogniskowej 16, 30, 56 mm. Stosunkowo tanie i bardzo dobre jakościowo.
Rozważ też Sigmy ze światłem 1,4
O ogniskowej 16, 30, 56 mm. Stosunkowo tanie i bardzo dobre jakościowo.
cerkiewki || Beskid Niski || mój wątek || mój drugi wątek|| makro||
Wychodzi się na pole, a nie na dwór o! ||Nadnaczelny Weryfikator TWA i wszystkiego
W moich wątkach można offtopować i grzebać w zdjęciach||Łowca spamerów||
Tyle, że w pomieszczeniu nie udało mi się jeszcze uzyskać czasu rzędu 1/60 sekundy. Max wyszło 1/40 i mniej. Musze faktycznie z tym ISO pokombinować. Co do obiektywów to na tą chwile muszę lekko przystopować z wydatkami. Nie nastawiam się, na żadne konkursy - dużo jeżdżę po Polsce i ogromną frajdę zaczęło mi sprawiać robienie zdjęć. Mam małe porównanie z Canonem o którym pisałem wyżej i mając Olympusa już wiem, że jednak można robic ładne zdjęcia... Jednak czasami chciałbym też zrobić coś w pomieszczeniach ale spoko - aparat w dłoń i ćwiczymy![]()
Zobaczysz jak się kiedyś dorwiesz do jakiejś stałki. Tylko broń boże nie czytaj forów bo się okaże, że nie możesz być zadowolony
.
Poza Sigmą, masz też fajne 45mm 1.8 Olympusa, który można wyrwać za nawet 600PLN za nowy, 25 1.7 Panasonica, który kiedyś był za jakieś 600pln, 17 1.8 Olympusa bywał w promocji za 1700-1800, ale jest tani w drugim obiegu... wybór spory.
Oj wiem jak to jest ze stałkami bo miałem canona 50mm 1.8 i wiem, że różnica jest ogromna. Wszystko w swoim czasie - to na pewno
A powiedzcie mi proszę jeszcze jedną rzecz. Dokopałem się do opcji stabilizacji obrazu. Są różne możliwości ale mnie interesuje ta standardowa a nie panorama itp. Wszystko ok bo jest włączona ale jest też jakieś ustawienie ogniskowej do stabilizacji. I jest ono ustawione na 9mm. Ustawienie wygląda tak _ _ _ _._ więc mogę ustawić np 14mm (kit 14-42). O co chodzi w tym ustawieniu ? Nie da się ustawić całego zakresu z pauzą - chyba że powinienem wpisać 1442.0 ?
Ostatnio edytowane przez DariuszSikora ; 3.04.22 o 13:26
To oznacza odpowiednio 1/250 s, 1/6 s i 1,2 s.
Jeśli przy ISO 200 masz czas 20 s, to albo fotografujesz po ciemku, albo używasz kosmicznych wartości przysłony. Chyba że źle odczytujesz czas. Wartość 20 na wyswietlaczu to nie 20 s, tylko 1/20 s. 20 s to byłoby 20”.
Żeby zrobić ostre zdjęcie pozującemu nieporuszającemu się człowiekowi, bezpiecznym czasem powinna być 1/60 s. Niestety obiektyw, który masz, często może okazać się za ciemny, by uzyskać taki czas w pomieszczeniu przy ISO 200. Wtedy musisz się ratować dużo wyższymi czułościami.
Żeby zrobić ostre zdjęcie poruszającego się obiektu, potrzebujesz 1/250 s, 1/500 s, 1/1000 s lub nawet krócej - w zależności od szybkości ruchu i kąta widzenia obiektywu. W przypadku ptaka w locie, sprzętem który masz, uda Ci się to zrobić jedynie w warunkach bardzo dobrego oświetlenia (lub kosmicznych wartości ISO, które zrujnują jakość obrazu). Pochmurny dzień już będzie problemem.
Drobna rada: używaj trybu A tylko wtedy, gdy przysłoną chcesz kontrolować głębię ostrości. Ponieważ obiektyw, który posiadasz, jest na tyle ciemny, że daje znikomą kontrolę nad głębią ostrości, nic tutaj na A nie zdziałasz. Jeśli fotografujesz tym obiektywem poruszające się obiekty, używaj trybu S i wybieraj czas adekwatny do szybkości ich ruchu.
Ostatnio edytowane przez epicure ; 3.04.22 o 13:25
www.sarwinski.com | najlepszy aparat to ten, który zostawiłeś w domu | fb
Szybki test w pomieszczeniu przy słonecznej pogodzie i jednym oknie - program "S" - regulacja czasu otwarcia migawki :
F3,5 1/200 EV +0,7 14mm - ISO...6400
Przy takich samych ustawieniach ale ISO ręcznie na 400 - zdjęcie właściwie czarne
Nie udało mi się zejść z ISO poniżej 4000 tak aby zdjęcie było jasne.
Zdjęcia na zewnątrz w tym samym trybie i czasie otwarcia migawki rzędu 1/200 - 1/400, ISO 200 i F4 wychodzą bardzo ładne.
Tak jak pisałem wyżej - muszę trafić jakiś złoty środek przy gorszej pogodzie i zdjęciach wewnątrz. Dlatego bardzo Wam dziękuję za wszystkie pomysły a właściwie podstawy, na których mogę się opierać i szukać parametrów adekwatnych do warunków.
Masz obiektyw systemowy (komunikujący się stykami z korpusem) i korpus wie jaka jest ogniskowa, dla zooma też. Ten paramert o którym piszesz (u Ciebie ustawione 9mm) to ręczne ustawienie dla obiektywu bez styków. Wtedy ogniskową musisz podać, żeby stabilizacja prawidłowo działała.A powiedzcie mi proszę jeszcze jedną rzecz. Dokopałem się do opcji stabilizacji obrazu. Są różne możliwości ale mnie interesuje ta standardowa a nie panorama itp. Wszystko ok bo jest włączona ale jest też jakieś ustawienie ogniskowej do stabilizacji. I jest ono ustawione na 9mm. Ustawienie wygląda tak _ _ _ _._ więc mogę ustawić np 14mm (kit 14-42). O co chodzi w tym ustawieniu ? Nie da się ustawić całego zakresu z pauzą - chyba że powinienem wpisać 1442.0 ?
Podpowiedz kolejna przestaw tak żeby nie było EV +0,7 to spowoduje, że iso spadnie….
kolejna kwestia, jeśli testujesz wewnątrz to istotne jest to komu/czemu robisz to testowe zdjęcie i jak ten obiekt jest położny względem okna (wpadającego światła). Jeśli celujesz i robisz zdjęcie czegoś w ciemnym kącie pokoju to iso będzie wysokie, jesli zdjęcie kwiatka stojącego na parapecie w bezpośrednim świetle wpadającym oknem to powinieneś mieć mniej więcej parametry jak na zewnątrz. Sprawdź
Ostatnio edytowane przez r_m ; 3.04.22 o 21:20
+0,7 EV spowoduje wydłużenie czasu, co da rozmycie osób - nie będzie zamrożenia ruchu.
Wszystko zależy jakie osoby chcesz "zamrozić". Jak dzieci to lampa zostaje niestety, lub bardzo bardzo jasna stałka.
cerkiewki || Beskid Niski || mój wątek || mój drugi wątek|| makro||
Wychodzi się na pole, a nie na dwór o! ||Nadnaczelny Weryfikator TWA i wszystkiego
W moich wątkach można offtopować i grzebać w zdjęciach||Łowca spamerów||
Hmm a więc dzisiaj będzie test z EV. Jak tylko wstane bo nie spałem od wczoraj rano I muszę na 3h się położyć. Później sprawdzę jaki wpływ na ISO I inne parametry ma to EV I dam Wam znać o szczegółach. Jesteście wielcy!