Strona 3 z 14 PierwszyPierwszy 1234513 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 139

Wątek: Przepalanie swiatel E-410

  1. #21
    Banned Zwycięzca OlyRulez Awatar RadioErewan
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Łódź/Warszawa
    Posty
    5.394
    Siła reputacji
    40
    Moja galeria
    Wiele razy pisałem o tym, że nie ważne w jakim systemie, pomiar matrycowy jest OKDP. Przy czym akurat Olkowy iESP jest całkiem zjadliwy, w porównaniu do takiego np. Nikona... ale... W pomiarze matrycowym komputer porównuje sobie odczyty z x pól z tym, co mu wprowadzili do pamięci programiści. Jest to zazwyczaj jakiś rodzaj logiki rozmytej/sieci neuronowej/chgw co. Skutek jest taki, że drobna zmiana w kadrze może skutkować nieprzewidywalnie dużymi zmianami ustawianej ekspozycji. Jak chcesz panować nad ekspozycją, używaj trybu CW lub bardziej hardcorowo spota. Ja 95% zdjęć robię w CW, resztę manualnie, ale przed użyciem w każdym aparacie (czy to w Olkach, czy w Canonie, czy w Nikonie) wyłączam protezę inteligencji.
    W manualu do d70 jeszcze ostrzegano, że wprowadzanie korekty ekspozycji w trybie matrycowym nie ma sensu, bo wyniki będą nieprzewidywalne.

    btw, twoje zdjęcia wydają się naświetlone poprawnie. Komputer zdecydował poświęcić nieco świateł, by zachować czytelne cienie i ogólną tonację fotografii.
    Mnie odpowiada podejście Olympusa do sterowania naświetleniem (nie licząc pracy z flashem). Nie działa jak jakiś czas temu Nikony, które robiły z pięknych kadrów na automacie ciemne gnioty.

    Pozdrawiam
    _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
    ps. Ściągnij sobie jasność tych fotek tak, by parasole miały już jakąś siatkę, i zastanów się, czy chciał byś tak mieć wykonane wszystkie fotografie.
    ps2. Nie słuchaj tych co mówią, że można się nauczyć specyfiki pracy światłomierza w trybie matrycowym (nie ważne w jakim systemie). Jedyna nauka jest taka, że nie wiesz, co on wymyśli w danej sytuacji. No, chyba, że masz mózg azjaty
    Nie pamiętam, czy E410 ma SAT, ale jak ma, włącz sobie wyciąganie cieni i świateł. Kosztem szumu dostaniesz w JPG "większy" zakres tonalny i rzadziej zobaczysz to co najwyraźniej cię dręczy.

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez RadioErewan ; 19.05.08 o 01:23 Powód: Automatyczne scalenie postów
    Radosław "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl Pierwsza w Polsce Internetowa telewizja o fotografii
    * Nigdy nie próbuj przekonywać ludzi, którzy wiedzą, że mają rację. ~Leto

  2. #22
    Zwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Rafał Czarny
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Krakowie
    Posty
    8.679
    Siła reputacji
    114
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez grizz Zobacz posta
    1. uwaga - a możesz przepalić coś innego jak światła i jasne obszary? :P - nie uważasz tytułu za zbyteczny pleonazm?
    Przepalić można wszystko, nawet cienie. Wystarczy odpowiednio wydłużyć ekspozycję.
    Ostatnio edytowane przez Rafał Czarny ; 19.05.08 o 06:59
    gAlErIa czArNeGo
    oPoWiEm wAm o mArKu
    Pampalini, łowca stworzeń, wypier..lił się o korzeń.

  3. #23
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Rafał Czarny Zobacz posta
    Przepalić można wszystko, nawet cienie. Wystarczy odpowiednio wydłużyć ekspozycję.
    Charakterystyka sensora znacznie lepiej znosi niedoswietlenia niz przeswietlenia.

    Stad automatyka powinna pilnowac tego co latwiej sie utraca.

    Jak jest za duza rozpietosc tonalna sceny poza mozliwosciami
    rejestracji sensora to trzeba sie zdecydowac co poswiecic.

    Mozna tez zrobic kolejne zdjecia pokrywajace caly zakres tonalny
    sceny.
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  4. #24
    | OlyJedi Awatar zibi1303
    Dołączył
    Aug 2006
    Mieszka w
    Gdynia
    Posty
    2.876
    Siła reputacji
    29
    Moja galeria
    Darekw1967 no widzisz sam sobie podałeś rozwiązanie...
    /*...................*/
    /* ...........................*/

  5. #25
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez zibi1303 Zobacz posta
    Darekw1967 no widzisz sam sobie podałeś rozwiązanie...
    Troche glupio... robic 2 zdjecia z E-410 jak w Pentax-ie K10D
    najczesciej wystarczy mi jedno zdjecie

    Olek szybciej wyzera cienie i swiatla
    W tym przypadku Niestety system Olka
    pomiarowy powinien byc lepszy od K10D aby pewniej zmiescic
    scene.

    Rozwiazaniem na dzisiaj jaki mi przychodzi do glowy to

    Albo przejsc na pomiar sredniowazony i nadac korekte in (-EV)

    (calkiem trafna rada RadioErewan )

    albo
    przejsc na MANUAL i na LIVIE-VIEW z histogramem ON-LINE
    recznie wypoziomowac scene a pozniej na tym ustawieniu robic.

    Pozostaje fakt, ze korzystanie LIVE-VIEW opoznia caly proces
    wykonania szybko... zdjecia.

    Cala sprawa rypnie sie jak potrzeba jest szybkiego zdjecia i nie
    ma czasu na pomiary a chcemy z automatyki sobie skorzystac
    to trzeba liczyc na szczescie w utrafieniu pomiaru matrycowego w
    pomiar bez przepalu.

    Ciekawe jest to... ze podpiecie obiektywu 40-150 ED nie robi bledow
    pomiarowych tak jak na 14-42 ED.
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  6. #26
      | OlyJedi Awatar grizz
    Dołączył
    Jun 2005
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    12.859
    Siła reputacji
    164
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Darekw1967 Zobacz posta

    Ciekawe jest to... ze podpiecie obiektywu 40-150 ED nie robi bledow
    pomiarowych tak jak na 14-42 ED.

    Pomysl. Przeczytaj co Radek napisał. pomyśl.

    Potem pisz.
    Nie zajmuję się już sprawami technicznymi forum. Prośba o zgłaszanie wszystkiego do Jacka.

  7. #27
    | OlyJedi Awatar zibi1303
    Dołączył
    Aug 2006
    Mieszka w
    Gdynia
    Posty
    2.876
    Siła reputacji
    29
    Moja galeria
    Myślę Darku , ze to skutek przyzwyczajeń z innych systemów. Wiem to drażni zwłaszcza na początku, ale mnie K10D nie przypadł do gustu kompletnie. Tak złą opinię mogę mu wystawić (jestem pewny) glównie dzięki SIGMIE 18-180 którą miałem razem z nim. Tam co drugie zdjęcie w ogóle nie zostało zrobione, bo AF sie pogubił, a jak już zrobił to było poruszone mimo stabilizacji. Fakt Faktem że warunki miałem podłe, ale uczucie rozczarowania zapamiętałem. Teraz AF w moim E510 z 14-54 jest o wiele szybsze od tamtego zestawu. K10d ma większą rozpiętość w jpg'ach, to fakt, ale i z tą nie jest tak źle,
    _______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
    Myślę Darku , ze to skutek przyzwyczajeń z innych systemów. Wiem to drażni zwłaszcza na początku, ale mnie K10D nie przypadł do gustu kompletnie. Tak złą opinię mogę mu wystawić (jestem pewny) glównie dzięki SIGMIE 18-180 którą miałem razem z nim. Tam co drugie zdjęcie w ogóle nie zostało zrobione, bo AF sie pogubił, a jak już zrobił to było poruszone mimo stabilizacji. Fakt Faktem że warunki miałem podłe, ale uczucie rozczarowania zapamiętałem. Teraz AF w moim E510 z 14-54 jest o wiele szybsze od tamtego zestawu. K10d ma większą rozpiętość w jpg'ach, to fakt, ale i z tą nie jest tak źle,
    Ostatnio edytowane przez zibi1303 ; 19.05.08 o 11:26 Powód: Automatyczne scalenie postów
    /*...................*/
    /* ...........................*/

  8. #28
    | OlyJedi Awatar Darekw1967
    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Posty
    2.067
    Siła reputacji
    54
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez zibi1303 Zobacz posta
    Myślę Darku , ze to skutek przyzwyczajeń z innych systemów. Wiem to drażni zwłaszcza na początku, ale mnie K10D nie przypadł do gustu kompletnie. Tak złą opinię mogę mu wystawić (jestem pewny) glównie dzięki SIGMIE 18-180 którą miałem razem z nim. Tam co drugie zdjęcie w ogóle nie zostało zrobione, bo AF sie pogubił, a jak już zrobił to było poruszone mimo stabilizacji. Fakt Faktem że warunki miałem podłe, ale uczucie rozczarowania zapamiętałem. Teraz AF w moim E510 z 14-54 jest o wiele szybsze od tamtego zestawu. K10d ma większą rozpiętość w jpg'ach, to fakt, ale i z tą nie jest tak źle,
    Mysle, ze masz racje.
    Kazdy system ma swoje zalety i wady.

    Mi tam na bajerach nie zalezy ale chce miec normalnie dzialajacy pomiar
    matrycowy o wiekszej pewnosci trafien i wiedziec na 100% czy mam
    przepal czy nie.

    Lubie wiedziec w terenie -
    Czy zdjecie jest dobrze naswietlone czy nie !

    Analizujac ORF-y z E-410 i to jak pokazuje mi soft aparatu to
    zauwazylem, ze olek normalnie oszukuje... i pokazuje
    przedwczesnie przepal gdy tak naprawde go nie ma !

    Ale z drugiej strony robiac tak - system robi ze mnie GLUPIEGO
    bo nie wiem czy przepal to przepal czy tylko postraszenie mnie
    przez soft...

    Przyzwyczailem sie z innych systemow ze jak mam przepal to
    jest przepal i basta.

    A tutaj musze myslec... dodatkowo i analizowac i praktycznie
    bazowac na intuicji w stylu co SOFT OLKA MIAL NA MYSLI !!!

    Najpewniej jest niedoswietlic na tyle aby nie weszly mrugajace
    obszary przeswietlen na LCD.
    Nie ma brzydkich aparatow tylko wina czasem brak

  9. #29

    Dołączył
    Mar 2007
    Posty
    50
    Siła reputacji
    19
    Moja galeria
    Ja myślę, że to, o czym mówi Darek nie jest nawet kwestią (złego czy dobrego)
    pomiaru matrycowego w Olku, tylko raczej (taka moja teoria) kwestią samej matrycy.
    Porównywałem Olympusy z Canonami (czasem z Nikonem) już za czasów mojego 5050.
    Ten sam kadr złapany dwoma aparatami i w Olku jaśniejsze miejsca (odbicia światła,
    jasne elementy) są ZA BARDZO naświetlone w stosunku do reszty kadru.
    Krótko mówiąc - czym mocniejsze światło, tym mocniej przepalone (nieliniowo).
    Powoduje to często utratę informacji w najjaśniejszych obszarach zdjęcia.
    Jak będę miał chwilę wolnego czasu, to dorzucę jakiś przykład.
    Niestety, taka specyfika (sensora?).
    Moim sposobem na to jest lekkie niedoświetlanie kadrów (-0,3EV) i później korekcja RAW.
    Jest to kosztem odrobiny szumu w ciemniejszych miejscach, ale się sprawdza.
    Jeśli macie na ten temat jakąś inną teorię, to chętnie się zapoznam

    Pozdrawiam
    E-500, E-510, 17-45, 14-42, 40-150, 12-60, 30 1.4, FL-36

  10. #30
    | OlyJedi Awatar dog_master
    Dołączył
    Jun 2006
    Mieszka w
    Gdańsk
    Posty
    2.265
    Siła reputacji
    25
    Moja galeria
    Darek, nie wiem, do czego Ty pijesz. Matrycowy to jest troche loteria, ale mozna go mniej wiecej przewidziec - mniej wiecej, a nie z dokladnoscia do najmniejszej podzialki, 1/3ev... Rozpietosc matrycy jest jaka jest. Poza tym, K10D to chyba wyzsza polka, nie? Powinien byc lepszy, nie?

    Radku, a ja mam tak w temacie pytanie. Jade na matrycowym i steruje kompensacja ekspozycji, bo nie za bardzo ogarniam pomiar centralnie wazony. Nie wiem, jak "wazne" jest tlo [bo to pomiar wazony]. Jak najsprawniej tego uzywac? Jest gdzies jakis tutorialik czy to tylko wprawa? Np. robie portret, twarz zalozmy, ze z boku, nastawiam ostrosc [i mierze swiatlo od razu] na twarz, przekarowuje i... Nie umiem przewidziec efektu. Jest moze jakas rozpiska wagowa czy cos, co bym sie mogla nauczyc? Nie wiem, wiem, jak to w teorii dziala, ale gorzej z praktyka
    Alicja & E-330/14-45/40-150/FL50R & D7000/18-200/70-200f2.8/50f1.4
    My life is brilliant (-: But it's time to face the truth... Umiesz liczyć? Licz na siebie.

Podobne wątki

  1. Przepalanie świateł w 510
    By kazil in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 21.07.08, 14:24
  2. e-330 pomiar matrycowy - przepalanie
    By blady in forum E-System
    Odpowiedzi: 13
    Ostatni post / autor: 4.05.07, 16:14
  3. Efekt rozmazanych swiatel
    By Asan in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 19
    Ostatni post / autor: 30.07.04, 12:32

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.