Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 12
Pokaż wyniki od 11 do 18 z 18

Wątek: Magiczne pudełko - "skanowanie" filmów z użyciem hi-res mode.

  1. #11
    Awatar Makromaniak
    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    585
    Siła reputacji
    63
    Moja galeria
    Biorąc pod uwagę koszt 40 zet to wynik jest rewelacyjny
    Oczywiście przy porównaniu kosztów skanowania cenę skanera trzeba porównać z padem za 30 zet + Aparat + obiektyw za 5000 (no to jest dowcip, podkreślcie wężykiem

    Teraz już rozumiem co miałeś na myśli pisząc o cropowaniu, po prostu nie ostrzysz bliżej i dlatego hi-res cię "ratuje" dodając rozdzielczości na tym cropowanym kawałku. W takiej sytuacji mam 2 porady:

    1) solidny stary obiektyw standardowy, dowolnej firmy + adapter na OMD + pierścienie (dlatego komplet najtaniej wyjdzie z gwintem m42 - jako obiektywy polecam albo obiektywy od praktik 1,8/50. albo nawet starsze tessary 2,8/50 - do reprodukcji będą OK). Można też kupić jakiś manualny obiektyw makro, świetne jest zuiko 3,5/50 czy Takumary, Vivitary itp. ale to już większy wydatek, ale zawsze mniej niż oryginalne makra do OMD. Do kopiowanie to nawet może być wygodniej.....

    2) pierścienie do OMD - coś chyba koło 200 zet -zmniejszysz sobie odległość ostrzenia zachowując pełną automatykę

    pomysł skanowania wielu klatek na raz nie wydaje mi się dobry z uwagi na różnice naświetlenia, jedne wyjdą lepiej inne gorzej, lepiej dostosować naświetlenie do konkretnej klatki. Chyba ze chcesz mieć wglądówkę całości, tak jak dawne odbitki stykowe całego negatywu...

    No i wydaje mi się że do kopiowania najlepiej będzie stosować tryb zwykły 16 mpix, ale obejmować kadrem całą klatkę. Ta rozdzielczość spokojnie "przejmie" rozdzielczość filmu, a unikniesz specyficznej obróbki zdjęcia przez nieznane algorytmy. To moim zdaniem powoduje dosyć dziwny, wręcz "cyfrowy" wygląd ziarna na twoich fotkach. Zadam głupie pytanie, ale czy masz zrobione jakieś odbitki spod powiększalnika tych filmów cz-białych, żeby zobaczyć jak właściwie wygląda analogowe ziarenko???

  2. #12
    | OlyJedi Awatar sepi19
    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    2.656
    Siła reputacji
    96
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Makromaniak Zobacz posta
    Sepi - dobre ściąganie maski to właśnie zaleta tego Coolscana. Robi to genialnie ( o ile pamiętam- skanuje też fragmenty ramki poza kadrem, stąd dobrze "rozpoznaje" kolory masek). Dlatego np. nie ustawia się tam presetów dla konkretnego filmu, jak to jest w wielu skanerach. Nawet z Crossowanego slajdu Konica, który jako jedyny znany mi slajd wychodzi z procesu C-41 fioletowy jak z gencjany - Nikon potrafi wydobyć czyste kolory (oczywiście jeśli zależy mi na odzyskaniu kolorów z crossa)


    Ciekawi mnie czy porobiłeś sobie jakieś "skrypty" do odwracania, czy każde zdjęcie robisz osobno. "wyzerowanie" balansu na masce nie wystarcza na zdjęcie maski?


    "Skanowałem" Olkiem z zd 50 macro do Raw i obrabiałem bezpośrednio w PS. Niestety samo ustawienie balansu w aparacie nie rozwiązuje problemu, moim zdaniem z tego wzgledu, że robisz zdjęcie negatywu. Długi czas walczyłem z róznymi zabawami typu HSL w PS , ale to troszkę walka z wiatrakami. Praktycznie do każdego rodzaju klisz musiał byś robić osobne presety. Natomiast byłem zadowolony z prostszej metody. Mianowicie W ACR odwracałem kolory i ustawiałem balans bieli na auto, następnie po otwarciu w PS ponownie kolor auto. Wyniki były więcej niż zadowalające, czasem tylko lekka korekta koloru przy bardziej upierdliwym filmie albo skopanym wywoływaniu na szybko

    Mnie interesuje prosta i szybka metoda zrobienia wglądówek do filmu, ale w miarę dobrej jakości. I do tego fotografowanie chyba dobrze się nadaje, tyle ze nie ma wtedy sensu każdą klatkę obrabiać osobno...Nawet zastanawiałem się nad tymi badziewnymi skanerami za 100 zł z matrycami 5mpix, których ostatnio pełno
    Metoda fotografowania kliszy nie jest metodą ani wygodną , ani szybką W szczytowej formie zeskanowanie filmu wraz z rozłożeniem gratów, obróbkką wstępną w PS zajmowało mi ok 30 min dla jednej rolki.
    Te skanerki 5 mp o których piszesz maja, mz , tylko jedną zaletę : mozna je podłączyć do telewizora i sobie pooglądać w miarę komfortowo kliszę. To co z niego wychodzi po zeskanowaniu nie bardzo się nadaje nawet na stykówkę. Szkoda czasu na podwójne skanowanie.
    Aktualnie skanuję Epsonem V600 na oryginalnym sofcie na zerowych ustawieniach do Tiffa i dopiero w PS obrabiam dalej.
    Wielu nie zdaje sobie sprawy że niezależnie od modelu aparatu ich zdjęcia będą wyglądały tak samo

  3. #13
    Awatar Makromaniak
    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    585
    Siła reputacji
    63
    Moja galeria
    Sepi, ja przerabiam 50-60 filmów rocznie, to samo katalogowanie filmów i możliwość znalezienia danej klatki na starszych filmach jest ważna. Mam nie poskanowene filmy jeszcze z zeszłego roku.......

    Badziewny skanerek domyślnie właśnie miałby służyć do przejrzenia materiału i zrobienia stykówki, czyli wydruku wszystkich fotek z filmu na jednym arkuszu A4 no do tego to chyba da radę, w sumie te klatki 24x36 nie będą więcej powiększone niż 2x

  4. #14

    Dołączył
    Mar 2016
    Mieszka w
    Toruń
    Posty
    33
    Siła reputacji
    12
    Moja galeria
    Mam odbitki i widzę różnicę. Póki co "magiczne pudełko dało mi lepszy obrazek od dziadowskiego skanera. Generalnie zabawa trwa i będę próbował ulepszyć zarówno metodologię jak i samo urządzenie;]

    Docelowo tak czy siak kupię jakiegoś solidnego epsona i na nim będę działał. Póki co trzeba kupować szkła.


    aaaaaa i jeszcze.. nie wiem czy czasem porowata powierzchnia szybki akrylowej nie psuje ziarna? Wymienię na inna i przetestuje.

  5. #15
    Awatar Makromaniak
    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    585
    Siła reputacji
    63
    Moja galeria
    Podświetlarki do slajdów mają na ogół "gładkie" mleczne szybli, a nie matowione czy porowate

  6. #16
    | OlyJedi Awatar sepi19
    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    2.656
    Siła reputacji
    96
    Moja galeria
    Przez Was musiałem pogrzebać w czeluściach mojego bajzlu szufladowo-szafowego
    Takie cuś "wydłubałem" kiedyś :

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DSC_0766.JPG
Wyświetleń:	47
Rozmiar:	3,82 MB
ID:	185116Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DSC_0767.JPG
Wyświetleń:	50
Rozmiar:	3,72 MB
ID:	185115

    Podświetlenie zrobiłem z jakiegoś pudełka kartonowego wyłożonego pomiętą folią aluminiową z oprawką żarówki i kawałka kabla.
    Aparat mocowanie ma na śrubie statywowej i wyzwalałem z wężyka.
    Stykówki najfajniej składało mi się w FastStone Image Viewer.
    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DSC_0768.JPG
Wyświetleń:	49
Rozmiar:	3,87 MB
ID:	185117

    A klisze do segregatorów z koszulkami na filmy :

    Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	DSC_0769.JPG
Wyświetleń:	46
Rozmiar:	3,50 MB
ID:	185118

    Odnośnie starych klisz, mocno zwiniętych też jest prosty i w miarę szybki sposób na prostowanie i czyszczenie z kilkunastoletniego syfu

    ps. ostrość oczywiście ręcznie na powiększeniu maksymalnym na wyświetlaczu "na ziarno" a aparat w trybie "M".
    pps. Większość moich zdjęć z wątku analogowego jest "skanowanych " tą metodą. Końcówka jest już z Epsona, natomiast sam początek, ż tego co pamiętam robiłem na szybie okna
    Ostatnio edytowane przez sepi19 ; 22.11.16 o 22:12
    Wielu nie zdaje sobie sprawy że niezależnie od modelu aparatu ich zdjęcia będą wyglądały tak samo

  7. #17
    Awatar Makromaniak
    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    Warszawa
    Posty
    585
    Siła reputacji
    63
    Moja galeria
    Mam takie same segregatory A o zwiniętych starych filmach nie ma co mówić- u mnie od razu trafiają w koszulki. Problemy jakościowe sprawiały mi tylko ramkowane slajdy, które po paru pokazach nałapały kurzu, syfu i rys.....

    Wiadomo, że najczęściej zaczyna się od półśrodków......Metody Chałupnicze sprawdzają się do zdjęć wstawianych do sieci i niewielkich pamiątkowych odbitek. Dla lepszej jakości trzeba dobrze dopracować układ i opanować obróbkę. Są problemy z duża rozpiętością tonalną slajdów i łatwo o "przepalenia w światłach. Negatywy są łatwiejsze pod tym względem, no ale za to jest ta maska....


    Też bawiłem się w kopiowanie aparatem archiwów, bo kiedyś skanery były bardzo drogie, miałem wtedy Dynaxa 7d z 6mpix tylko....pewnie OMD sobie lepiej poradzi.
    Do tego sigma 50 makro na 8,0 i jest żyleta, do podświetlenia używałem rozproszone światło flesza - skrócenie czasu ekspozycji zmniejsza szansę na minimalne poruszenia, co widać przy takich powiększeniach. Uchwyt do filmu- "profesjonalny" od NRD-owskiej kopioramki do praktiki - o tyle dobry ze nie rysował filmu. Jak Znajdę czas , to pokażę tu kiedyś jakie skany wychodziły z wynalazków typu Prime Film 1800 czy Plustek 7200 i co się dało skopiować


    Ale jak potrzeba powiększenia ze slajdów w formacie 40x60 cm (ok 16 krotne powiększenie) to nic się nie umywało do Coolscana (oczywiście z metod dostępnych dla amatora). Do tego ICE który usuwa rysy i plamki oszczędza godziny roboty, mimo że samo skanowanie zajmuje do 7-8 min dla klateczki w pełnej rozdzielczości.

    PS Jak chcecie zerknąć, to skanowane Nikosiem slajdy są w mojej galerii
    1) owady (ze slajdu)
    Zatrzymana w locie (pszczółka)
    pora karmienia (gniazdo os)
    Perłowiec aglaja
    2) Portret
    Ulubiona kokoszka
    Wojtek
    Ostatnio edytowane przez Makromaniak ; 23.11.16 o 01:41

  8. #18
    Awatar alcha
    Dołączył
    Nov 2016
    Mieszka w
    w podróży
    Posty
    160
    Siła reputacji
    15
    Moja galeria
    @Makromaniak jeśli wytrzymasz do lutego to Ci dam taki 'skaner'. Jako podglądarka sprawdza się doskonale, ale do skanowania toto się nie nadaje, choć z drugiej strony efekt daje przynajmniej taki sam (mam wrażenie, że odrobinę lepszy) jak labowy skan po dychu za rolkę. W każdym razie jest do wzięcia, ale w lutym.

    Sent from my SAMSUNG-SM-G870A using Tapatalk

Podobne wątki

  1. Odpowiedzi: 18
    Ostatni post / autor: 27.10.10, 21:17
  2. Nowa "zimna" sesja zdjęciowa: "Aneta & Monika"
    By Shevers in forum Ocena zdjęć
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 13.05.09, 21:49
  3. Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 9.10.08, 18:22
  4. mju 700 - "record mode changed" - proszę o pomoc
    By blind in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 6
    Ostatni post / autor: 7.09.07, 10:47
  5. 5060 i "MY MODE" - zamotałem się :(
    By emer in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 1.07.04, 23:23

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.