Proszę o podzielenie się doświadczeniami ze stosowania bracketingu ekspozycji. Do czego go wykorzystujecie i jakie preferujecie ustawienia. Mile widziane przykłady zdjęciowe.
Proszę o podzielenie się doświadczeniami ze stosowania bracketingu ekspozycji. Do czego go wykorzystujecie i jakie preferujecie ustawienia. Mile widziane przykłady zdjęciowe.
Rysiek_______________
Podstawowe elementy E 4/3 i m4/3
Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
Przyznam bardzo rzadko stosowałem, bardziej doświadczalnie niż dla chęci uzyskania zdjęcia o wyższej rozpiętości tonalnej. Nastawy +/- 1EV wydają się (mi ) być zbyt małe. Tyle można uzyskać z jednego RAW-a (wywołując go z + i - /1EV) bez większej szkody dla jakości obrazka, nawet z matrycy panasonikowej.
Ostatnio edytowane przez And.N ; 15.03.16 o 18:22
G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg
Nie wydaje Ci się, że po takim początku mało kto potraktuje serio to co piszesz?
Ameryki nie odkryłeś:
A co jeśli zdjęcie szumi bo ISO wysokie a przeważająca część kadru to cienie, z których trzeba wyciągać?
Różnica 2EV, bez dodatkowego podbijania szumów, ma swoje zalety![]()
Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg
Wtedy podbicie EV jeszcze bardziej uwidoczni szumy.
Należy jeszcze wspomnieć o jednym zastosowaniu braketingu. Często zdarzało mi się użyć braketingu spodziewając się konieczności zrobienia HDR-a.
W efekcie okazywało się, że rozpiętość jest mniejsza niż się spodziewałem i jedno z trzech zdjęć nadaje się wywołać bez, lub tylko z niewielkimi poprawkami naświetlenia. Wiele źródeł zaleca stosowanie braketingu tam, gdzie nie do końca wiemy jak ustawić ekspozycję. Mając trzy (lub więcej, w zależności od aparatu) naświetlenia, jest duża szansa, że jedno z nich będzie właściwe.
Lubię wertykalne piony i horyzontalne poziomyW moim wątku, można "grzebać" w moich zdjęciach.Główny Prostownik TWA
Ja stosuję +-1EV, maksimum co udaje się ustawić w OMD przy 3 zdjęciach. Sporadycznie w ekstremalnych warunkach i HDRach 5 fotek +-1EV. Ponieważ prawie zawsze koryguję ekspozycję obserwując histogram i sygnalizację prześwietleń/niedoświetleń te 3 foty +-1EV starczają. Korekcji ekspozycji używam gdy histogram ociera (lub przekracza) się o lewą, prawą czy też obie strony głównie dlatego że często w takich przypadkach:
wolę zdjęcie lepiej naświetlone od większego grzebania w nim.
OM-D E-M5 I/II + kilka słoików. Łowię nimi oblechy.
Kiedy wychodzę w góry wracam do domu; Co masz zrobić jutro zrób pojutrze będziesz mieć dwa dni wolnego.
Szwarc, mydło i powidło || Z Tater ||Bieszczady || Słowacja
Ostatnio edytowane przez apz ; 15.03.16 o 23:31
E-M1 Mark II; E-M5 Mark II; E-PM2 IR red+, E-PL5 IR blue; Fuji X-T1; X-M1; garść słoików; Sigma DP2; Hauwei P20 Pro
a. daję sobie spokój
b. większa korekta lub bracketing maksymalnie ile się da i HDR za którym generalnie nie przepadam ale czasem nie widzę wyjścia
c. złożenie kadru z 2 (lub więcej) fotek o różnych ekspozycjach np. niebo przy jednej ekspozycji, ziemia przy innej jeśli jest to realne przy sensownym nakładzie pracy
d. filtr połówkowy
Też staram się w prawo. Czasami trudno przewidzieć jak ustawić histogram - np słońce w kadrze, wielkie kontrasty gdzie i tak przepał (oraz często niedoświetlenie) będzie. Pomocna jest tu sygnalizacja miejsc przepalonych/nieoświetlonych, ale i tak wolę zrobić kilka ekspozycji (bracketing) i z tego coś wybrać bądź złożyć.
OM-D E-M5 I/II + kilka słoików. Łowię nimi oblechy.
Kiedy wychodzę w góry wracam do domu; Co masz zrobić jutro zrób pojutrze będziesz mieć dwa dni wolnego.
Szwarc, mydło i powidło || Z Tater ||Bieszczady || Słowacja