Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1234 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 34

Wątek: 18% szarość - jak ?

  1. #21
    Banned Zwycięzca OlyRulez Awatar RadioErewan
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Łódź/Warszawa
    Posty
    5.394
    Siła reputacji
    40
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Smerf Maruda
    Jasne I biegaj z szarą kartę fafdziesiąt metrów, żeby zmierzyć światło pod gruszą, którą właśnie chcesz sfotografować
    Chyba nie łapiesz idei używania szarej karty.
    Światłomierz jest zaś w aparat wbudowany, jest spot, który do wdrożenia idei systemu strefowego wystarczy z nawiązką.
    Zamiast szukać neutralnej szarości w półtonach (które nie wiadomo kiedy są półtonami) polecam autorowi wątku eksperymenty ze starą ideą Ansela Adamsa (zgaduję Łukasz, że dla ciebie to żadna nowość):
    http://www.fotosite.pl/artykuly/foto...-strefowy.html

    Pozdrawiam
    Radosław "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl Pierwsza w Polsce Internetowa telewizja o fotografii
    * Nigdy nie próbuj przekonywać ludzi, którzy wiedzą, że mają rację. ~Leto

  2. #22
    | OlyJedi Awatar Smerf Maruda
    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Stolyca
    Posty
    2.579
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez RadioErewan
    Cytat Zamieszczone przez Smerf Maruda
    Jasne I biegaj z szarą kartę fafdziesiąt metrów, żeby zmierzyć światło pod gruszą, którą właśnie chcesz sfotografować
    Chyba nie łapiesz idei używania szarej karty.
    Światłomierz jest zaś w aparat wbudowany, jest spot, który do wdrożenia idei systemu strefowego wystarczy z nawiązką.
    Moment Mam zmierzyć odbite światło od obiektu, który odbija 18% światła. Światło, które pada na kartę ma odpowiadać światłu, które pada na obiekt, który chce sfotografować. Innymi słowy, jeśli chcę zrobić zdjęcie pnia, który jest po drugiej stronie strumyka to albo zmierzę światło odbite od pnia i wprowadzę korektę (jeśli jest potrzebna), albo postawię przy pniu szarą kartę (wcześniej babrając się w strumyku) i zmierzę odbite od niej światło, albo sprawdzę światło padające (również babrając się przy strumyku) na pień.

  3. #23
    | OlyJedi Awatar irek50
    Dołączył
    May 2005
    Mieszka w
    Zamość
    Posty
    2.087
    Siła reputacji
    38
    Moja galeria
    Zastosowanie szarej kartki ma sens wtedy, gdy światło jest jednorodne od pozycji fotografa do obiektu. Wtedy pomiar kartki na wyciągnięcie ręki z zachowaniem prostopadłości daje wynik prawidłowy. Jeśli stoimy np. w cieniu, a obiekt jest w słońcu, to faktycznie trzeba biegać w tą i z powrotem W studio kartka musi być ustawiona koniecznie w takiej odległości jak obiekt -- w plenerze odległość nie ma znaczenia dla pomiaru (z wyjątkiem sytuacji, o której wspomniałem) Moim zdaniem zastosowanie tej kartki jest bardzo ograniczone, gdyż rzadko mamy oświetlenie jednorodne między fotografem a obiektem i dlatego większość woli robić " na czuja"

  4. #24
    | OlyJedi
    Dołączył
    Jul 2005
    Mieszka w
    Galicja
    Posty
    1.025
    Siła reputacji
    32
    Moja galeria
    No i od pewnego czasu wiadomo, ze to nie 18% a 13.
    Czesc.Ch.

  5. #25
    | OlyJedi Awatar Dar-i-jush
    Dołączył
    Aug 2007
    Posty
    699
    Siła reputacji
    23
    Moja galeria
    Kilka lat temu napotkałem ten problem i nie wiedząc nic o istnieniu 18% i szarych kart nauczyłem się jak zachowuje się aparat w jakich warunkach i jak mu trzeba skorygować ekspozycję. To chyba najwygodniejszy i najmniej frustrujący sposób. W razie wątpliwości strzał próbny, szybka ocena i już wszystko wiadomo. Od tego mamy lcd

  6. #26
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Posty
    1.094
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    W DIGITAL FOTO-VIDEO 2/2008 na str.90 jest artykuł o tym
    Nie tyle chodzi o bieganie z kartką, wystarczy że na pierwszej fotcę bedziesz miał umieszczoną karteczkę biało-szaro-czarną. Następne już cykasz bez tego. Przy obróbce w kompie dzieki temu że na tej pierwszej fotce bedziesz miał wzornik można sobie stworzyć i zapisać profil który później bedziesz tylko stosował do pozostałych fotek. Łatwo i szybko...
    Wada tej metody taka ze dytyczy serii fotek w tych samych warunkach oświetleniowych i ktoś by musiał przekonwertować sposób tworzenia tego profilu z PSa do GIMPa

    Panowie ja wiem ze nikt nie bedzie biegał z karteczkami zawsze i wszędzie. To po prostu jedna z metod być może do wykorzystania dla osób ktore nie sa na tyle wprawne ze potrafia bezbłędnie ocenic jak ustawić expozycje, a być może w sytuacjach w ktorych inne zawiodą. Lepiej chyba poustawiać wszytsko przed zrobieniem serii fotek a poźniej przy wolaniu z RAWa mieć szybką i przyjemną pracę anizeli na odwrót.
    ...był Olek jest A6000

  7. #27
    | OlyJedi Awatar irek50
    Dołączył
    May 2005
    Mieszka w
    Zamość
    Posty
    2.087
    Siła reputacji
    38
    Moja galeria
    kisi: Nie czytaj domorosłych ekspertów --to jest zupełnie bez sensu jeśli chodzi o ekspozycję... Jeśli przy drugim zdjęciu staniesz z innej strony motywu to kicha
    Chyba mylisz ekspozycję z balansem bieli, choć przy nierównych (błędnych) ekspozycjach tego balansu bieli też nie da się ujednolicić profilem...

  8. #28
    | OlyJedi Awatar Morlok
    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Łódź
    Posty
    1.373
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    A tak naprawdę przygotowaanie dobrej szarej kartki wygląda tak:
    1. Znajdujesz w okolicy obiekty różnie naświetlone.
    2. Robisz im po kilkanaście fotek z różnymi wartościami EV
    3. Wracasz do domu, fotki do kompa ( bez obróbki, tylko wywyołanie) i MYŚLISZ
    Jak zrobisz np. 500 fotek próbnych i przemyślanych, pal sześć kompozycję, to potem naprwdę nie będzie potrzebna szara karta. Nie ma niestety innego sposobu jak trening. Ja wiem, że to nudne takie testowe fotki, ale nic nie zastąpi pracy i myślenia.
    Szara karta może sie przydać w nietypowym oświetleniu np. w Egipcie, gdzie można naprawdę stracić wyczucie, ale nie zastąpi doświadczenia.
    Pozdr.

  9. #29
    | OlyJedi Awatar Smerf Maruda
    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Stolyca
    Posty
    2.579
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez irek50
    Zastosowanie szarej kartki ma sens wtedy, gdy światło jest jednorodne od pozycji fotografa do obiektu.
    Zgadza się Czyli dokładnie jak zmierzyć światło padające w jednorodnych warunkach oświetleniowych - raz i wystarczy

  10. #30
    | OlyJedi Awatar irek50
    Dołączył
    May 2005
    Mieszka w
    Zamość
    Posty
    2.087
    Siła reputacji
    38
    Moja galeria
    Smerf Maruda: Nie mówimy o świetle padającym lecz odbitym w przypadku szarej kartki.

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.