Zobacz wyniki ankiety: Głosowanie PopRAWka 2/2016, wybieramy jedną pracę

Głosujących
27. Nie możesz głosować w tej sondzie
  • 1. A56

    1 3,70%
  • 2. andtor2

    10 37,04%
  • 3. Bodzip

    2 7,41%
  • 4. helmuth

    5 18,52%
  • 5. jck

    2 7,41%
  • 6. robtor

    3 11,11%
  • 7. szafir51

    4 14,81%
Strona 7 z 7 PierwszyPierwszy ... 567
Pokaż wyniki od 61 do 65 z 65

Wątek: Wyniki Głosowania popRAWka 2/2016

  1. #61
    +++ ZASŁUŻONY +++ Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar hades
    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Dolny Śląsk
    Posty
    5.312
    Siła reputacji
    151
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez A56 Zobacz posta
    Także poglądowe zdjęcia hadesa jest bez przepaleń, ale to może dlatego, że tylko złożone a nie obrabiane.
    Było obrabiane. Było złożone w LR CC do formatu DNG i dodane parę poprawek.

    Kluczem do radzenia sobie z przepaleniami (jeśli naprawdę chcemy ich uniknąć) jest matryca o szerokim zakresie tonalnym, bracketing ekspozycji i złożenie HDR-a lub drobne oszustwo przy wywoływaniu pojedynczego RAW-a (daje najmniejsze pole do popisu). Opiszę ostatnią metodę.

    Zakładam, że obraz źródłowy nie ma przepaleń. Pierwsze co trzeba zrobić to sztucznie zwiększyć zakres tonalny obrazu. W LR używamy do tego sekcji Basic/Tone. Ogólnie zasada polega na tym, że niwelujemy kontrast (zdjęcie robi się mdłe). W ten sposób tworzymy "zapas" do obróbki. To takie trochę "lanie z pustego". Technicznie wygląda to tak: (na wyczucie - czasami zostawiam mniejszy lub większy kontrast) Highlights na minus, Shadows na plus. Czasami jeszcze Whites i Blacks na plus/minus - zależy od obrazu. Późniejsza obróbka to już techniki zapożyczone z ciemni: wysłanianie i doświetlanie, filtry połówkowe, plus dobrodziejstwo techniki cyfrowej w postaci lokalnych kontrastów i wyostrzeń.

    W przepalenia kanałów nie wiem czy do końca jest sens bawić się zbyt mocno, ale to kwestia wrażliwości. Czasami trzeba pojechać kontrastem bez oglądania się na przepały bo tak lepiej wygląda.

    ---------- Post dodany o 15:55 ---------- Poprzedni post był o 15:53 ----------

    Cytat Zamieszczone przez gulasz Zobacz posta
    ja nie ukrywam że brałam pod uwagę te złożenia które nie obcięły dołu mego ulubionego krakowskiego drzewka
    Jest szersza wersja tej panoramy .

  2. #62
    Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar szafir51
    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Wrocław
    Posty
    2.819
    Siła reputacji
    223
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez hades Zobacz posta
    Czasami trzeba pojechać kontrastem bez oglądania się na przepały bo tak lepiej wygląda.

    Musisz rozdać trochę punktów innym użytkownikom zanim będzie można przyznać punkty hades.

  3. #63
    | OlyJedi Awatar zbyma72age
    Dołączył
    Jul 2006
    Mieszka w
    Tarnowo Podgórne
    Posty
    749
    Siła reputacji
    154
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez andtor2 Zobacz posta
    "Mógłbyś podać jakiś link, gdzie jest taka metoda kontroli przepaleń opisana",.
    Opisałem szczegółowo w poradniku (kiedyś była tu dyskusja):
    Opracowanie DRI (pseudo- HDR) przy wykorzystaniu GIMP-a. Cz. I
    Czasem warto trochę teorii "łyknąć", aby nie popełniać błędów.
    "Na histogramie kolor biały pojawia się gdy wszystkie trzy kanały pokrywają się,
    natomiast żółty, karmazynowy i niebieskozielony gdy dwa kanały RGB pokrywają się (żółty = czerwony + zielony = R+G,
    karmazynowy = czerwony + niebieski R+B, niebieskozielony = niebieski + zielony B+G). "

    Aktualny link:
    Poradnik cz.1 = http://1drv.ms/1rGTSKB
    Ten temat wspominałem również w:
    http://zbyma.gimpuj.info/Poradnik%20...ologii_HDR.pdf
    wspomnę również o:
    Retusz fotografii w GIMP-ie – czyli korekta balansu bieli na warstwach
    https://forum.olympusclub.pl/threads...warstwach-cz-1.
    Poradnik_Retusz fotografii w GIMP - czyli narzędzie kolorów - Krzywe
    http://1drv.ms/1B9CE9W

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez zbyma72age ; 14.03.16 o 18:04
    "Kiedy się chce otrzymać dobrą odpowiedź, trzeba zadać dobre pytanie"

  4. #64
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar A56
    Dołączył
    Apr 2012
    Mieszka w
    Rybnik
    Posty
    641
    Siła reputacji
    105
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez hades Zobacz posta
    Było obrabiane. Było złożone w LR CC do formatu DNG i dodane parę poprawek.

    Kluczem do radzenia sobie z przepaleniami (jeśli naprawdę chcemy ich uniknąć) jest matryca o szerokim zakresie tonalnym, bracketing ekspozycji i złożenie HDR-a lub drobne oszustwo przy wywoływaniu pojedynczego RAW-a (daje najmniejsze pole do popisu). Opiszę ostatnią metodę.

    Zakładam, że obraz źródłowy nie ma przepaleń. Pierwsze co trzeba zrobić to sztucznie zwiększyć zakres tonalny obrazu. W LR używamy do tego sekcji Basic/Tone. Ogólnie zasada polega na tym, że niwelujemy kontrast (zdjęcie robi się mdłe). W ten sposób tworzymy "zapas" do obróbki. To takie trochę "lanie z pustego". Technicznie wygląda to tak: (na wyczucie - czasami zostawiam mniejszy lub większy kontrast) Highlights na minus, Shadows na plus. Czasami jeszcze Whites i Blacks na plus/minus - zależy od obrazu. Późniejsza obróbka to już techniki zapożyczone z ciemni: wysłanianie i doświetlanie, filtry połówkowe, plus dobrodziejstwo techniki cyfrowej w postaci lokalnych kontrastów i wyostrzeń.

    W przepalenia kanałów nie wiem czy do końca jest sens bawić się zbyt mocno, ale to kwestia wrażliwości. Czasami trzeba pojechać kontrastem bez oglądania się na przepały bo tak lepiej wygląda.

    ---------- Post dodany o 15:55 ---------- Poprzedni post był o 15:53 ----------



    Jest szersza wersja tej panoramy .
    Teraz wiem dlaczego nie masz na zdjęciu przepaleń. Dziękuje.
    Opis twojej metody jest identyczny z tym jak ja zabieram się do obróbki zdjęcia. Widzę, że to co robię jest dobre, bo inni też tak robią i uzyskują te efekty.
    Ciekaw jestem czy przy dalszej obróbce nie wyszły by jednak jakieś drobne przepalenia. Bo jak mniema zrobiłeś tą składankę na szybko i nie jest to obraz finalny.
    Tu zgadzam się z Tobą, że obraz nie może mieć żadnych przepaleń gdy rozpoczynamy obróbkę, a jeżeli już to bardzo niewielka ilość i raczej nie tworząca jedną grupę.
    Piszesz, że niwelujesz kontrast. To ciekawy moment obróbki, bo ja tylko tego nie robię z czynności które opisałeś. Kontrast zostawiam a zawsze przygaszam trochę światło bo to w nich jest możliwość wystąpienia przepaleń.
    Piszesz, czy warto bawić się w kanałach w przepalenia.
    Napiszę tak: jak jest ich mało i są mało widoczne to nie ma sensu. Tylko znowu takie zaglądanie po każdej operacji czy coś się nie pojawiło i nie psuje zdjęcia, i nie będzie w dalszej obróbce się pogłębiać, też nie ma sensu, bo zajmuje za dużo czasu. Dlatego ja proponuję zrobić przeglądanie a właściwie usuwanie jako akcja, pod klawiszem funkcyjnym. Trwa to 2 sek (w zależności od komputera, pamięć, procesor itd) i mam 100% pewność, że pozbyłem się przepalonych pikseli. A jeżeli nie powstały to ze zdjęciem nic się nie stanie, bo maska wtedy jest czarna i skorygowane zdjęcie nie wpłynie na całość. Przy mojej metodzie dokładam ok 1 min do obróbki. Tyle czasu warto poświęcić.




    ---------- Post dodany o 17:28 ---------- Poprzedni post był o 17:22 ----------

    Cytat Zamieszczone przez zbyma72age Zobacz posta
    Opisałem szczegółowo w poradniku (kiedyś była tu dyskusja):
    Opracowanie DRI (pseudo- HDR) przy wykorzystaniu GIMP-a. Cz. I
    Czasem warto trochę teorii "łyknąć", aby nie popełniać błędów.
    "Na histogramie kolor biały pojawia się gdy wszystkie trzy kanały pokrywają się,
    natomiast żółty, karmazynowy i niebieskozielony gdy dwa kanały RGB pokrywają się (żółty = czerwony + zielony = R+G,
    karmazynowy = czerwony + niebieski R+B, niebieskozielony = niebieski + zielony B+G). "

    Aktualny link:
    Poradnik cz.1 = http://1drv.ms/1rGTSKB
    Ten temat wspominałem również w:
    http://zbyma.gimpuj.info/Poradnik Ja...ologii_HDR.pdf
    wspomnę również o:
    Retusz fotografii w GIMP-ie – czyli korekta balansu bieli na warstwach
    https://forum.olympusclub.pl/threads...warstwach-cz-1.
    Poradnik_Retusz fotografii w GIMP - czyli narzędzie kolorów - Krzywe
    http://1drv.ms/1B9CE9W

    Pozdrawiam

    Dziękuje za linki, dla mnie bardzo przydatne.
    Pozdrawiam

    ---------- Post dodany o 17:57 ---------- Poprzedni post był o 17:28 ----------

    Cytat Zamieszczone przez hades Zobacz posta

    Czasami trzeba pojechać kontrastem bez oglądania się na przepały bo tak lepiej wygląda.
    Tu nie zgodzę się z kol. Po co nadawać pikselowi prześwietlenie lub tworzyć obszar prześwietlony jak numer ostatniego jasnego piksela (255) jest wystarczający do uzyskania kontrastu.
    Jedyny wyjątek to chęć wycięcia czegoś ze zdjęcia. Wtedy lepiej mieć wszystko co jest do wycięcia przepalone a obraz nas interesujący zostawić bez przepaleń.
    Ostatnio edytowane przez A56 ; 14.03.16 o 18:47

  5. #65
    +++ ZASŁUŻONY +++ Zwycięzca popRAWki| OlyJedi Awatar hades
    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Dolny Śląsk
    Posty
    5.312
    Siła reputacji
    151
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez A56 Zobacz posta
    Widzę, że to co robię jest dobre, bo inni też tak robią i uzyskują te efekty.
    Tzn. można jeszcze bez tego sztucznego rozciągania robić od razu wysłanianie i doświetlanie.

    Cytat Zamieszczone przez A56 Zobacz posta
    Ciekaw jestem czy przy dalszej obróbce nie wyszły by jednak jakieś drobne przepalenia. Bo jak mniema zrobiłeś tą składankę na szybko i nie jest to obraz finalny.
    Szybko - tak, ale nie na szybko. To obraz finalny.

    Robiąc zdjęcia przeważnie wiem jaka będzie ich obróbka więc naświetlam sobie pod efekt końcowy. Tutaj oryginalne klatki są nieco ciemne, bo pomiar światła był tak naprawdę za plecami, w stronę słońca przebijającego się przez chmury. Panorama miała mieć swoją kontynuacje w pełnych 360 stopniach. Osoby, które pojawiały się na szczycie Kopca Krakusa trochę utrudniały ten temat, jednak ważniejszą część panoramy udało się zarejestrować. Planując na szybko panoramę i robiąc próbne pomiary światła (wyłapywanie różnicy w kadrach na słońce i przeciwstawnie do niego) zakładałem, że tonalnie raczej się nie zmieszczę. Będą przepalenia na chmurach w kadrach skierowanych w Słońce i w jego pobliżu. Jednak część klatek skierowana bezpośrednio na centrum Krakowa będzie i była dobrze naświetlona. Może wymagała nieco wyciągnięcia. Ale jeśli komuś wyszły przepalenia przy wyciąganiu to był to musiał być to zabieg umyślny lub nie robił lokalnych zmian ekspozycji.

    Muszę jeszcze dodać jedną, może nie istotną rzecz. Panorama powstała ze złożenia RAW-ów do formatu DNG i w obróbce był właśnie ten plik, a nie formaty pośrednie TIFF czy JPEG. Nie badałem wpływu takiego podejścia do obróbki, ale swoją drogą im mniej konwertowania po drodze tym często też mniej problemów wychodzi.

    Cytat Zamieszczone przez A56 Zobacz posta
    Piszesz, że niwelujesz kontrast. To ciekawy moment obróbki, bo ja tylko tego nie robię z czynności które opisałeś. Kontrast zostawiam a zawsze przygaszam trochę światło bo to w nich jest możliwość wystąpienia przepaleń.
    Samego suwaka 'kontrast' nie ruszam na początku. Kontrast zdjęcia zmienia się zmieniając parametry sekcji Tone według zaleceń, które podałem poprzednio.


    Cytat Zamieszczone przez A56 Zobacz posta
    Napiszę tak: jak jest ich mało i są mało widoczne to nie ma sensu. Tylko znowu takie zaglądanie po każdej operacji czy coś się nie pojawiło i nie psuje zdjęcia, i nie będzie w dalszej obróbce się pogłębiać, też nie ma sensu, bo zajmuje za dużo czasu.
    W Lightroomie widać to po histogramie gdzie 3 podstawowe barwy i ich suma są widoczne na żywo. Zresztą cały histogram jest powierzchnią aktywną. Jest podzielony na klikalne strefy, które odpowiadają za ekspozycje i poszczególne tony. Można bez używania suwaków przygotować sobie histogram pod obróbkę, a nawet zakończyć na tym etapie obróbkę tonów i zająć się jedynie wyostrzaniem. Poza tym na tym samym histogramie są wskaźniki przepaleń (po prawej) i niedoświetleń (po lewej). Klikając te trójkąty można zobaczyć na obrazie gdzie przekraczamy zakresy. Warto też przyjrzeć się im kiedy zmieniamy ekspozycje, kontrast czy tony. Wówczas gdy wykres histogramu zbliża się do lewej (niedoświetleń) czy prawej (prześwietleń) krawędzi trójkąty zmieniają płynnie kolor. To taki znak ostrzegawczy, że kanały wpadają w niedoświetlenia lub prześwietlenia, i pewne partie obrazu jeszcze niedostrzegalnie zaczynają się psuć. Lewy z żółtego dąży do jasno szarego, prawy z ciemnoniebieskiego do równie jasno szarego. Żeby to zaobserwować trzeba wziąć dobrze naświetlony obrazek, wczytać i poprzesuwać ekspozycje w lewo i prawo.







Podobne wątki

  1. popRAWka 2/2016 - głosowanie unieważnione
    By Saboor in forum Konkurs popRAWka
    Odpowiedzi: 48
    Ostatni post / autor: 24.02.16, 20:58
  2. Wyniki popRAWka 1/2016
    By Saboor in forum Konkurs popRAWka
    Odpowiedzi: 120
    Ostatni post / autor: 10.02.16, 15:27
  3. Głosowanie - temat LAS
    By RadioErewan in forum Konkurs Oly Rulez
    Odpowiedzi: 1
    Ostatni post / autor: 24.07.06, 12:40

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.