Strona 1 z 4 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 32

Wątek: Jak zrobić ostre zdjęcia akwarium olimpusem e 510

  1. #1

    Dołączył
    Oct 2015
    Posty
    2
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria

    Jak zrobić ostre zdjęcia akwarium olimpusem e 510

    Witam jestem początkującym i chciałbym zrobić ładne zdjęcia mojego akwarium na konkurs fotograficzny.Prosił bym o porady.

  2. #2
    Rozjemca - Super Mod Zwycięzca popRAWki
    Konto PREMIUM | OlyJedi
    Awatar Saboor
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Markach
    Posty
    17.403
    Siła reputacji
    287
    Moja galeria

    Jak zrobić ostre zdjęcia akwarium olimpusem e 510

    Cytat Zamieszczone przez renio36 Zobacz posta
    Witam jestem początkującym i chciałbym zrobić ładne zdjęcia mojego akwarium na konkurs fotograficzny.Prosił bym o porady.
    Zerknij tu:Fotografia akwarystyczna, czyli pokaż swoje akwarium, rybki, itp.
    i tych panów pytaj.
    Powodzenia!
    |popRAWka: 3|SKARBNIK TWA wątek Moje foty :::: Nie ma prawdziwego szczęścia :::: wątek IR'iotyczne EGZEKUTOR TWA|Zloty: 6|
    wątek kulinaria :::: bez prawdziwych potrzeb :::: wątek tutoriale
    wątek Photoshop :::: <-- Volter --> :::: wątek DITL

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2015
    Posty
    2
    Siła reputacji
    0
    Moja galeria

    Jak zrobić ostre zdjęcia akwarium olimpusem e 510

    Witam jestem początkującym i chciałbym zrobić ładne zdjęcia mojego akwarium na konkurs fotograficzny.Prosił bym o porady.Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	_J011309.jpg
Wyświetleń:	207
Rozmiar:	1,01 MB
ID:	158702Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	P1080580.JPG
Wyświetleń:	184
Rozmiar:	992,8 KB
ID:	158700Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	P1080573.jpg
Wyświetleń:	188
Rozmiar:	425,4 KB
ID:	158697Kliknij obrazek, aby uzyskać większą wersję

Nazwa:	P1080574.jpg
Wyświetleń:	169
Rozmiar:	439,9 KB
ID:	158698

  4. #4
    | OlyJedi Awatar Spike_poland
    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Oberschlesien
    Posty
    103
    Siła reputacji
    28
    Moja galeria
    Statyw, wyłącz stabilizację, jak masz pilot lub węzyk to użyj ich jak nie masz ustaw opóźnienie na 2sek np. ja bardzo lubie używać opcji podglądu na żywo + przybliżenie x10 i wtedy ostrzenie ręczne powodzenia (mam olympus e510)

  5. #5
    | OlyJedi Awatar Careme
    Dołączył
    Jun 2014
    Mieszka w
    Kraków
    Posty
    1.626
    Siła reputacji
    83
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez renio36 Zobacz posta
    Witam jestem początkującym i chciałbym zrobić ładne zdjęcia mojego akwarium na konkurs fotograficzny.Prosił bym o porady.
    Dzień przed podmień wodę, wyczyść szybę. Żeby uniknąć odblasków od szkła dobrze jest pomieszczenie jest ciemne. Niektórzy stosują odpowiednie tła, oświetlenie górne rozproszone.

    Focenie ryb innego podejścia wymaga.
    XZ-2; O-MD E-M10, mZ: 9-18mm, 25mm, 45mm, 75-300mm | Moje fotki - zapraszam do oglądania, komentowania, krytyki.

  6. #6
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Wawa
    Posty
    7.423
    Siła reputacji
    292
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Spike_poland Zobacz posta
    Statyw, wyłącz stabilizację, jak masz pilot lub węzyk to użyj ich jak nie masz ustaw opóźnienie na 2sek...
    ... a wcześniej usuń rybki albo powiedz im, żeby się nie ruszały
    W internecie nie szukam miłości i akceptacji. Te tematy załatwiam w realu. W internecie szukam partnerów do dyskusji.
    Aktualnie odpoczywam na autobanie.

  7. #7
    Moderator Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar Karol
    Dołączył
    May 2004
    Mieszka w
    las pod TARNOWem...
    Posty
    5.346
    Siła reputacji
    172
    Moja galeria
    Jeden wątek wystarczy, scaliłem posty.
    zmiana nicka: ktotek -> Karol
    Polska B - wątek ze zdjęciami
    Facebook

  8. #8
    Zwycięzca popRAWkiZwycięzca OlyRulez| OlyJedi Awatar And.N
    Dołączył
    Apr 2009
    Posty
    9.575
    Siła reputacji
    270
    Moja galeria
    Jak prosisz o porady dobrze by było aby zamieszczone przykładowo zdjęcia zawierały dane EXIF. Można by wychwycić ewentualne błędy.
    Oprócz tego co już napisano to zwracaj uwagę na czas ekspozycji. Rybki są w ruchu i aby nie wyszły poruszone (nieostre) wymagany jest krótki czas, 1/60s to tak min., a raczej krótszy np. 1/100s.
    G1, G5 | 14-45 | mZD 40-150 | kilka M42 | Moje wątki:
    Foto-Różności ; Dymne Impresje ; Stary i Nowy Elbląg

  9. #9
    | OlyJedi Awatar smog
    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    okolice Wawy
    Posty
    126
    Siła reputacji
    24
    Moja galeria
    A filtr polaryzacyjny to mu się nie przyda?
    Do niwelacji odblasków.
    wcześniej om-d, teraz A7

  10. #10
    | OlyJedi Awatar tomasziolkowski
    Dołączył
    May 2009
    Mieszka w
    między Pyrlandią a Cebulandią czyli płd.wielkopolska
    Posty
    96
    Siła reputacji
    35
    Moja galeria
    Co prawda mój stary baniak poleciał do garażu bo silikon pewnej nocy odmówił współpracy z szybami i domyślcie się co się stało (180 litrów), ale coś mi tam w głowie zostało z tamtych czasów, może pomoże koledze.
    Z góry dodam - są to zasady fotografowania ryb (no i niech będzie że roślin), a nie całych zbiorników.
    Na wstępie bardzo ważna informacja pozafotograficzna - idealnie czysta woda (najlepiej świeżo po zmianie) i idealnie czysta przednia szyba (wolna od glonów oraz czysta z zewnątrz, żadnych odcisków paluchów).

    No dobra to jedziemy z tym koksem:
    1. Odblaski i zniekształcenia obrazu czyli szyba.
    Od stworzeń dzieli nas szyba, która przecież staje się dodatkowym elementem optycznym.
    -po pierwsze, o ile jest grubsza tym bardziej załamuje światło czyli zniekształca obraz.
    -po drugie odbija elementy otoczenia dając brzydkie odblaski i pokazując niepożądane przedmioty z otoczenia (nie chodzi tu o odblask flasha ale odbicia przedmiotów).
    Z pierwszym problemem poradzimy sobie ustawiając aparat (czyli w sumie płaszczyznę matrycy) równolegle do szyby. Im bardziej stajemy pod kątem tym bardziej ostrość zostaje zniekształcona. Można tego nie zaobserwować w małym akwarium, ale w wielkim jak w obiekcie gdyńskim szyby są bardzo grube i efekt był znaczny.
    Drugi problem – odblaski – eliminujemy poprzez bazowanie na świetle zastanym.
    Trzeba zrozumieć że światło biegnie (ma biegnąć) z wnętrza akwarium w naszą stronę i nic poza tym!! ..i że przeszkadza nam w tym dzieląca nas szyba, więc nie komplikujemy nic więcej tylko upraszczamy!
    Z założenia, całkowicie nie używamy flasha – nie będzie wtedy brzydkich plam na szybach ani obiekcie. Ważne jest także, aby nic z pomieszczenia nie odbijało się w szybie – pomieszczenie powinno się zaciemnić.
    Inaczej małe dawki światła z akwarium oświetlają przedmioty zewnętrzne, a te dają nikły, ale psujący wszystko poblask na szybie. Ideałem jest pokój wymalowany na czarny mat i zgaszone światło.
    Można by się pokusić o stosowanie filtrów polaryzacyjnych, aby wytłumić odbicia z szyb, ale pamiętajmy, że przyciemni nam to obraz np. o 2 podziałki światłomierza w i tak ciemnych warunkach.
    Często wpędzi nas to w wysokie czułości i problemy z zaszumieniem oraz utrudni automatyczne ustawianie ostrości. Szkiełko owe będzie nieporęczne jeśli przód obiektywu kręci się ustawiając ostrość (razem z filtrem zmieniając stopień polaryzacji). O ile można je zastosować to jest to najprostszy sposób tłumienia odbić.
    Tak więc ciemne pomieszczenie, zgaszone światło zewnętrzne, brak lampy błyskowej …i raczej ciemne ubranie fotografującego.

    2. Kolory, czyli balans bieli.
    W skrócie – co innego widzi oko niż aparat, który widzi prawdę (gdyż mózg zmienia obraz dokonując korekt do zapamiętanych wzorców koloru oraz korekt w jasności i kontrastach). Trzeba wiedzieć jaka ta prawda jest albo ją zmierzyć. Robiąc zdjęcia okazało się na LCD aparatu, że barwy odbiegają od tego co widzę. “No tak – pomyślałem – oko głupieje, a prawda jest taka, że zebrane okazy żyją w różnych środowiskach, różną mają głębokość bytowania w naturze, przez to jasność i kolor wody. Stworzono im podobne warunki”. Zdjęcia więc należy robić w RAWie także z tego powodu.
    Tryb AUTO dla WB i dokładniejsza korekta w postprocessingu. Chcąc mieć super dokładne rezultaty, można by zrobić przed zbiornikiem zdjęcie wzorcowi kolorystycznemu lub chociaż szarej karcie . Jeśli na wzorzec/szarą kartę padnie światło ze zbiornika, zabarwi ten neutralny przedmiot. Wtedy odbarwimy sobie grupę zdjęć jednym kliknięciem pipety w Photoshopie.
    Są też nakładki na obiektyw z mleczno białym neutralnie plastikiem przez którego możemy zrobić zdjęcie kontrolne i zmierzyć w ten sposób WB.
    Nie zawsze jednak wierność bieli jest konieczna, ponieważ tracimy wtedy często “klimat oświetlenia”.

    3. Autofokus
    O ile nie robimy zdjęć skorupiakom, powolnym jak mucha w smole, używamy autofokusa, tryb śledzenia ostrości, no i najlepiej zdjęcia seryjne. Tak jak fotografuje się w sporcie. Zmiany obrazu są często tak szybkie, że możemy nie zdążyć zrobić zdjęcia w najlepszym momencie. Lepiej więc selekcjonować z całych serii. Tryb dynamicznego autofokusa umożliwia pobieranie dodatkowych informacji z pól sąsiednich, jeśli obiekt ucieka z punktu wybranego przez nas, im bardziej chaotyczny ruch (ryby żyjące ławicowo) tym szerszy zakres wybieramy.
    Obiektywem najlepszym do tego typu pracy jest taki, który ma silnik ultradźwiękowy. Będzie on w stanie błyskawicznie stale poprawiać ostrość wraz z ruchem obiektu. Obiektyw bez silnika i do tego niezbyt jasny może się strasznie gubić. Obiektywy “ze śrubokrętem”, czyli kręcone silnikiem aparatu miewają mniejszą zdolność do bezustannego korygowania autofokusa, bywa że przystanie w punkcie i nie reaguje na rzeczywistość, lub nie trafi we włąściwe miejsce. Jest to bardzo zwodnicze przy stosowaniu dużych otworów przesłony, ponieważ głębia ostrości radykalnie się wtedy zawęża i nietrafienie o milimetr dwa da nieostre zdjęcie.
    Tak więc obiektyw jasny i szybki. Te z silnikiem ultradźwiękowym nie są super drogie, ale jeśli są do tego jasne to takie się stają.
    Zdjęcia wykonuje wodząc za celem aby zwiększyć skuteczność trafiania AF i zmniejszyć potrzebę jeszcze krótszych czasów. Przydałby się może obiektyw ze stabilizacją obrazu, cóż wykorzystany jej nie miał.

    4. Ogniskowa
    W mojej opinii najefektowniej wychodzą zdjęcia o ogniskowej portretowej. Mniej więcej od 70 do stu kilkudziesięciu mm. Łatwo wtedy rozmyć tło za rybą skutecznie podkreślając ją ostrością, a także pozbyć się szyby o ile stosujemy otwartą przysłonę (wąska głębia ostrości). Niewykluczone, że inne ogniskowe mogą znaleźć zastosowanie. Idealna jest sytuacja kiedy ogniskowa jest długa, wtedy głębia ostrości przy maksymalnym otworze (wymuszonym ciemną sytuacją) jest wąska, a jak ryba oddali się od szyby szyba ucieka ze strefy ostrości i o ile jest czysta – znika. Przy ogniskowej krótkiej widzimy szerszy kadr – kąt obrazu jest duży, a więc kąt padania promieni na skrajach obrazu jest daleki od prostego. Co to oznacza zniekształcenia i utratę ostrości (czyt. w pkt1)

    5. ISO
    Przy otworach przesłony w okolicach 2,8 (+/-) i fotografowaniu wodząc ręką za celem potrzeba czasów krótkich – bywa że co najmniej 1/200-1/250sek.
    Oczywiście nie zakładam użycia statywu. Znacznie więcej zdjęć się uda, jeśli wodzimy za celem w porównaniu do sytuacji kiedy aparat jest na statywie i celujemy w nadpływający obiekt. Fotografując z ręki układ AF poprawia jedynie na osi “od nas – do nas” co daje większą skuteczność.
    Statyw tak, ale do fotografowania samego zbiornika i roślinności, tudzież powolnie ruszających się form życia.
    ..a szumy?
    Ten problem rodzi potrzebę posiadania matrycy mało szumiącej na wysokich czułościach, najlepiej CMOS w aparacie pełnoklatkowym. Przy podbitej czułości szumu często nie widać na papierze, ale będziemy jednak często oglądać fotografie na ekranie i wykadrowywać interesujące fragmenty, więc potrzebujemy maksimum szczegółów już z matrycy (ISO z 1600 przy akceptowalnym szumie czasem i więcej …i odszumianie w pocie czoła).

    No, to mniej więcej tyle.
    Jak ktoś ma ochotę się pobawić i ma tam jakiejś wodne potwory pod ręką to zachęcam do zabawy.

Podobne wątki

  1. pikantne (ostre) zdjęcia
    By dobas in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 18
    Ostatni post / autor: 23.07.08, 09:31
  2. jak uzyskać ostre zdjęcia sportowe - skoki itd...
    By Luigi in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 9
    Ostatni post / autor: 18.06.07, 15:44
  3. Oly 8080 i OSTRE ZDJĘCIA (np. dzieci.....)
    By AnulaI in forum Aparaty kompaktowe
    Odpowiedzi: 7
    Ostatni post / autor: 21.05.05, 07:52
  4. Zdjęcia z wycieczki do akwarium
    By sebastan in forum Nasze zdjęcia - wątki autorskie
    Odpowiedzi: 8
    Ostatni post / autor: 15.04.05, 16:04

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.