Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: Czy istnieje banding w E1/E300/E500?

  1. #1
    | OlyJedi Awatar skow
    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Szczecin
    Posty
    1.087
    Siła reputacji
    29
    Moja galeria

    Czy istnieje banding w E1/E300/E500?

    RE: Dyskusję o oszkleniu wydzieliłem i przeniosłem tu.
    Witam.
    Ponieważ RE apelował o podsyłanie ciekawych tematów to może ten kogoś zainteresuje.

    Czy istnieje banding w E1/E300/E500?


    Pod spodem powiekszony wycinek kanału G (kanał R i B został wycięty) przed interpolacją.
    Jest to fragment ściany. Wydaje się, że wszystkie piksele maja identyczną wartość ale ...


    ... ale jak zastosujemy bardzo prymitywny wzór na interpolację w postaci:
    P[x][y] = ( P[x][y-1] + P[x][y+1] ) / 2
    (śrenia z górnego i dolnego "sąsiada") to otrzymamy wyraźnie widoczne pionowe paski.


    Teraz jak zastosujemy bardziej rozbudowany wzór:
    P[x][y] = ( P[x][y-1] + P[x][y+1] + P[x-1][y] + P[x+1][y] ) / 4
    to otrzymamy efekt jak poniżej.


    A oto ściana we wszystkich kolorach:


    Prawdopodobnie w tych aparatach w celu przyśpieszenia pracy sa dwa przetworniki A/D, które czytają co drugą linię. O ile dla kanałów R i B nie ma to znaczenia (jest to kwestia balansu bieli) to dla kanału G, który ma dwa razy gęściej rozmieszczone piksele stanowi problem.
    Sumując osobno dla linii parzystych i nieparzystych wartości pikseli powinno się otrzymać statystycznie prawie identycne wyniki bez względu na treść zdjęcia. Niestety tak nie jest.
    Najwieksze różnice zauważyłem w E1 - około 1.5%, około dwa razy mniej w E300/E500
    W E330 tego nie zauważyłem (ale do badania miałem wyłącznie jedno zdjęcie)

    To zjawisko może powodować, że (w zależności od programu/algorytmu) na zdjęciu otrzymamy szumy typu paski lub szachownica. Te zjawisko występuje przy czyłości ISO100 i innych i nie ma związku z szumami występujacymi przy wysokim ISO.

    Mam nadzieję, że ten temat kogoś zainteresuje.

    PS. Czy ktoś wie ile przetworników A/D zastosowano w Nikonie 200D?

  2. #2
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Maków
    Posty
    165
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Witam .
    Bardzo ciekawe!
    Powiec czy robiłeś zdjecie w zupełnej ciemności z tą samą ekspozycją co przedstawione
    przykłady.Można by było ocenić czy jest to spowodowane stałym offsetem czy różnicą
    w światłoczułości poszczególnych pikseli.
    Co do przetworników podejrzewam że jest ich więcej.
    Przukład :
    matryca 5Mpix
    czas konwersji 1 us
    czas potrzebny do dokonania pomiarów całej matrycy = 5 sek.
    jesto to dużo za długo.

  3. #3
    | OlyJedi
    Dołączył
    Nov 2004
    Mieszka w
    Zabłudów
    Posty
    612
    Siła reputacji
    23
    Moja galeria
    Można by się spierać czy jest to przykład "klasycznego bandingu". Ten np. w E-300 można łatwo zauważyć w ISO1600. Tylko warunki muszą być sprzyjające. Np. zimno zwiekszajace opory mechaniczne i pobór pradu itp. z następstwami. Piękne poziome linie. Wieczorem, mogę podesłac przykład. Jest identyczny jak ten ostatnio głośny w D200.
    Zaprezentowany przykład "bandingu" co linię bedzię w normalnych warunkach właściwie niewidoczny. Za gęsto ułożone różnice aby je zauważyć na zdjeciu bez powiekszania. Niemniej wnioski bardzo interesujące.
    Jeśli rzeczywiście są oddzielne przetworniki w takim układzie jak piszesz to może być skutkiem ich minimalnie różnej charakterystyki. Różną czułość pikseli na jednej matrycy w kolejnych liniach raczej wykluczyłbym. Moim zdaniem przyczyna leży poza matrycą i nie jest spowodowana przyczynami "klasycznego bandingu". Dlatego można by się spierać czy to zjawisko można tak nazwać?

  4. #4
    | OlyJedi Awatar skow
    Dołączył
    Dec 2005
    Mieszka w
    Szczecin
    Posty
    1.087
    Siła reputacji
    29
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez dadu
    Witam .
    Bardzo ciekawe!
    Powiec czy robiłeś zdjecie w zupełnej ciemności z tą samą ekspozycją co przedstawione przykłady.Można by było ocenić czy jest to spowodowane stałym offsetem czy różnicą w światłoczułości poszczególnych pikseli.
    - offset to i tak występuje jako BlackLevel czyli wartość poniżej której nie ma piksel. Ma ona najczęściej wartość ok. 63 (w sakli 0-4095)
    - Aby wywołać taką różnicę w światłach to te różnice w offsecie musiałyby być dość duże. Raczej stawiam na różnicę wzmocnienia dla przedwzmacniaczy/przetworników_A/D albo nieliniowość itp.

    Co do przetworników podejrzewam że jest ich więcej.
    Przykład :
    matryca 5Mpix
    czas konwersji 1 us
    czas potrzebny do dokonania pomiarów całej matrycy = 5 sek.
    jesto to dużo za długo.
    Jeśli przy założonych 2 przetwornikach to będzie 2.5 sek.
    Raczej stawiałbym na krótszy czas konwersji co też może być źródłem błędów/szumów

  5. #5
    | OlyJedi
    Dołączył
    May 2006
    Mieszka w
    Maków
    Posty
    165
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Podejrzewam że przetworniki są przełączane co "linię" tak aby sąsiednie piksele były mierzone przez inny przetwornik co daje wrażenie że są dwa . Taka metoda powoduje że
    różnice w przetwornikach nie wpływają na balans bieli większego fragmentu obrazu
    Mówiąc przetwornik mam na myśli cały tor analogowy + przetwornik.

  6. #6
    | OlyJedi Awatar Magus
    Dołączył
    May 2005
    Posty
    719
    Siła reputacji
    21
    Moja galeria
    Nic nie rozumie z tego co piszecie (no prawie nic), ale ufam, że nie muszę wyrzucać E-1 i ciągle mogę fotografować

  7. #7
    | OlyJedi Awatar dka
    Dołączył
    Aug 2005
    Mieszka w
    Łódź, Radomsko
    Posty
    1.025
    Siła reputacji
    22
    Moja galeria

  8. #8
    Banned Zwycięzca OlyRulez Awatar RadioErewan
    Dołączył
    Jan 2006
    Mieszka w
    Łódź/Warszawa
    Posty
    5.394
    Siła reputacji
    40
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Joki
    Można by się spierać czy jest to przykład "klasycznego bandingu". Ten np. w E-300 można łatwo zauważyć w ISO1600. Tylko warunki muszą być sprzyjające. Np. zimno zwiekszajace opory mechaniczne i pobór pradu itp. z następstwami. Piękne poziome linie. Wieczorem, mogę podesłac przykład. Jest identyczny jak ten ostatnio głośny w D200.
    Zaprezentowany przykład "bandingu" co linię bedzię w normalnych warunkach właściwie niewidoczny. Za gęsto ułożone różnice aby je zauważyć na zdjeciu bez powiekszania. Niemniej wnioski bardzo interesujące.
    Jeśli rzeczywiście są oddzielne przetworniki w takim układzie jak piszesz to może być skutkiem ich minimalnie różnej charakterystyki. Różną czułość pikseli na jednej matrycy w kolejnych liniach raczej wykluczyłbym. Moim zdaniem przyczyna leży poza matrycą i nie jest spowodowana przyczynami "klasycznego bandingu". Dlatego można by się spierać czy to zjawisko można tak nazwać?
    Przyczynę bandingu w D200 wyjaśnia ten artykuł na Imaging Resource. Dokładniej przypis "What causes this?".

    Przy dużych ISO banding może powodowac kilka rzeczy. Od odczytu z przeplotem, po czytanie przez więcej jak jeden konwerter A/D. Sygnał jest słaby, wzmocnienie duże, stosunek sygnału do szumu mały.
    Radosław "Radio Erewan" Przybył
    http://www.fototv.pl Pierwsza w Polsce Internetowa telewizja o fotografii
    * Nigdy nie próbuj przekonywać ludzi, którzy wiedzą, że mają rację. ~Leto

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2005
    Mieszka w
    Bialystok
    Posty
    146
    Siła reputacji
    20
    Moja galeria
    Cytat Zamieszczone przez Magus
    Nic nie rozumie z tego co piszecie (no prawie nic), ale ufam, że nie muszę wyrzucać E-1 i ciągle mogę fotografować
    Możesz w dalszym ciagu, ale już ze świadomością że oprócz zaj......ch szumów masz dodatkowo ten wku.......y banding Panowie-aparaty na statywy i do ścian!!!

  10. #10
    robin102
    Gość
    Dla mnie to kruszenie kopi , banding z Olympusa nijak sie ma do tego w który "promocyjnie były wyposażone " D200 na starcie - pierwsze egzemplarze.
    A my w promocji o każdej porze roku mamy szum morza i w praktyce szlaban na rozwój systemu, czyli firma dba abyśmy nie mieli na co kasy wydawać i wiecej zostaje w kieszeni.
    Troskliwa firma.

Podobne wątki

  1. Przejściówka Nikon->OM. Czy istnieje takie cóś?
    By Rafał Czarny in forum Porady dotyczące fotografii
    Odpowiedzi: 3
    Ostatni post / autor: 21.02.11, 22:02
  2. E-510 & banding
    By qbic in forum E-System
    Odpowiedzi: 69
    Ostatni post / autor: 7.05.10, 12:32
  3. Płacz Matrycy E-410 - banding
    By ravc770 in forum E-System
    Odpowiedzi: 36
    Ostatni post / autor: 19.01.09, 16:32
  4. E300 czy E500
    By dorian in forum E-System
    Odpowiedzi: 20
    Ostatni post / autor: 9.12.05, 14:18

Tagi dla tego wątku

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  
 
Właściciel: FOMAG Sp. z o.o., Gdansk, 80-137 ul. Starodworska 1, KRS 0000341593, www.fomag.pl

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach reklamowych, statystycznych i do personalizacji stron. Możesz wyłączyć używanie plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej jednak może to utrudnić korzystanie z serwisu! Więcej informacji w Polityce prywatności.