FL-36R i FL-50R -> pytanie
Nowe lampy, wyraźnie droższe, mają możliwość zdalnego sterowania. To jak rozumiem jedyna różnica, reszta jest w 100% taka sama?
Wbrew oczekiwaniom, o ile się orientuje, ta literka R to od remote a nie od radio. Czyli mają coś jakby fotocelę, a nie sterowanie radiowe. Czyli że musimy dobłyskać sobie lampą wbudowaną lub drugą, zamontowaną na sankach żeby dać sygnał FL-36R lub FL-50R?
Czy w takim razie ze stare body (E1, E300, E330, E500...) też współpracują z FL-XXR bezproblemowo? W takim razie wymiana starych FL na nowe za bardzo nie ma sensu, bo w większości przypadków i tak montujemy lampę na sankach, a lampkę z "R" możemy gdzieś postawić dodatkowo żeby dobłyskać więcej światła?
Czy dobrze myślę, tak działają FL-36R i FL-50R?
I czy dodatkowa lampka z R odbierze sygnał od starej lampy wpiętej w sanki, ale z palnikiem skierowanym nie wprost w stronę FL-XXR (np pod kątem do góry)?
Jak rozumiem, w przypadku gdy ma się stary model lampy (bez R) to dodatkowa lampka FL-XXR ma tyle sensu co dodatkowe oświetlenie studyjne z fotocelą.
Tyle że mobilna, ma własne zasilanie i łatwiej ją nosić w torbie...
A przykręcona do sanek ma taką samą funkcjonalność jak lampka bez R.
Re: FL-36R i FL-50R -> pytanie
Cytat:
Zamieszczone przez Piotr_0602
Nowe lampy, wyraźnie droższe, mają możliwość zdalnego sterowania. To jak rozumiem jedyna różnica, reszta jest w 100% taka sama?
Nie widziałem lampy, przeglądałem tylko manual i z niego wynika, że FL 50 ma dodatkowo systemową szpatułkę do rozpraszania światła i "stofena" w komplecie.
Cytat:
Zamieszczone przez Piotr_0602
Wbrew oczekiwaniom, o ile się orientuje, ta literka R to od remote a nie od radio. Czyli mają coś jakby fotocelę, a nie sterowanie radiowe. Czyli że musimy dobłyskać sobie lampą wbudowaną lub drugą, zamontowaną na sankach żeby dać sygnał FL-36R lub FL-50R?
Nie wiem dlaczego "wbrew oczekiwaniom". System Nikona działa na tej samej zasadzie komunikowania się poprzez błyski i jest uważany za najlepszy na świecie. OIDP podobnie jest z systemem zdalnego wyzwalania lamp ADI w Sonolcie. Fakt, że do działania zestawu lampy muszą się "widzieć", to jakaś wada, zaś zaleta - wykorzystanie istniejącej "infrastruktury" błysku - nie trzeba do lamp pakować kolejnej kupy elektroniki odpowiedzialnej za emisję i odbiór sygnału radiowego.
Tak, lampom zewnętrznym musisz wydać komendy wbudowanym fleszem, który _uwaga_ nie jest wykorzystywany w chwili wykonywania zdjęcia - służy tylko do zarządzania zestawem zdalnych źródeł światła. Nie jest to jednak tylko zwykła fotocela. Lampy dostają informację o oświetleniu przedmiotu i fotografuje się z nimi jak przy jednej lampie zaczepionej na sankach (TTL).
Cytat:
Zamieszczone przez Piotr_0602
Czy w takim razie ze stare body (E1, E300, E330, E500...) też współpracują z FL-XXR bezproblemowo? W takim razie wymiana starych FL na nowe za bardzo nie ma sensu, bo w większości przypadków i tak montujemy lampę na sankach, a lampkę z "R" możemy gdzieś postawić dodatkowo żeby dobłyskać więcej światła?
O ile się orientuję, to jeszcze takich zmian do firmware nie wprowadzono, choć jeden z kompaktów już takie możliwości poprzez aktualizację oprogramowania dostał.
Cytat:
Zamieszczone przez Piotr_0602
Czy dobrze myślę, tak działają FL-36R i FL-50R?
I czy dodatkowa lampka z R odbierze sygnał od starej lampy wpiętej w sanki, ale z palnikiem skierowanym nie wprost w stronę FL-XXR (np pod kątem do góry)?
Jezeli dobrze pamiętam instrukcję, to można ustawić lampę jako slave wyzwalaną pierwszym błyskiem.
Cytat:
Zamieszczone przez Piotr_0602
Jak rozumiem, w przypadku gdy ma się stary model lampy (bez R) to dodatkowa lampka FL-XXR ma tyle sensu co dodatkowe oświetlenie studyjne z fotocelą.
Tyle że mobilna, ma własne zasilanie i łatwiej ją nosić w torbie...
A przykręcona do sanek ma taką samą funkcjonalność jak lampka bez R.
Nie do końca. Lampa studyjna nie potrafi zazwyczaj pracować w trybie auto, w którym elektronika lampy ocenia ilość światła w scenie i reguluje ekspozycję, a taki myk z FLxxr jest możliwy.
Pozdrawiam