Dempsey, dzięki za sprostowanie. Nigdy nie stosowałem skoku 1/2 i myślałem, że pewnie Olek pomylił coś w instrukcji.
Pozdrawiam.
Wersja do druku
Dempsey, dzięki za sprostowanie. Nigdy nie stosowałem skoku 1/2 i myślałem, że pewnie Olek pomylił coś w instrukcji.
Pozdrawiam.
I ta niezależność jest również powodem (oprócz ceny) drążenia przeze mnie tego tematu...choć zapewne jest to niezależność dość ograniczona..ale większa niż przy systemowych.Cytat:
Zamieszczone przez dorjan
Nie mam jeszcze żadnej puszki Olympusa (czekam na cenę 410) a te dane są jedynie z opisów w sieci...Cytat:
Zamieszczone przez dorjan
..skoro 1/160s nie wyrobi...trzeba będzie sobie radzić (np. ekran z folii alu po kanapkach) :D
dzięki,
pozdr,
Shakal jeśli cenisz sobie bardzo niezależność, to niestety zawęża się też pole wyboru i na przykład 44AF-4O odpada gdyż przez swoją konstrukcję jest de facto lampą dedykowaną tylko i wyłącznie do Olympusa zatem nie daje swobody zmiany systemu a mając ograniczenie w ruchomości palnika (względem FL-36) to jej zakup wydaje się pozbawiony sensu...
Pozostają więc tylko lampy serii MZ, które jednak nie zapewnią (z Olympusem - z innymi systemami lepiej współpracują) trybu FP (HSS)... ale można zmieniać ich dedykację poprzez kostki... coś za coś ;-)
Tak też właśnie zaczęło mi "wychodzić" po wstępnym zsumowaniu przyswojonej tu wiedzy :? Chyba jednak z FP trzeba będzie zrezygnować....
..ale to jeszcze nie powód, żebyś tak odrazu...kubeł zimnej wody :mrgreen:
Pocieszyć trzeba...przygotować po mału...a nie tak prosto z mostu - hiobowe wieści :mrgreen:
dzięki,
pozdr,
Dlaczego sądzisz, że ta niezależność jest dość ograniczona?Cytat:
Zamieszczone przez shakal
Ja takich ograniczeń nie widzę. Mam co prawda aż 5 stopek SCA do różnych systemów, ale dzięki temu mogę podpiąć te lampy do każdego Canona, Nikona, czy Olympusa. Na dodatek z cyfrowym Canonem, nawet w kilkuletnich Metz'ach ze stopką SCA 3102 M3, działa E-TTL i szybka synchronizacja (HSS).
Współpraca Metz'a z Olympusem jest również beż zarzutu i jak na razie w serii MZ niedostępna jest tylko Super FP, co jest zupełnie bez znaczenia. Mam przecież w Olympusie dostępny czas synchronizacji do 1/320s, a nie jak podaje instrukcja do 1/180s.
Pozdrawiam.
Dorian - miałem na myśli wnioski jakie wyraził Demsey w poście powyżej...mam podobne odczucia.
pozdr,
ps. jakbyś znalazł chwilę wolną to Cię privem pomęczyłem.... :razz:
Shakal zawsze zostaje Tobie jeszcze filtr szary (albo polar, bo też zabiera 2EV światła), który wydłuży czas ekspozycji do wartości powyżej 1/180 (albo i 1/320 jak pisze Dorjan) i tylko mocniej walnąć lampą :-)
No niby w sumie.... jo ;) Faktycznie....nie popatrzyłem na to w ten sposób.Cytat:
Zamieszczone przez Dempsey
Nie ukrywam, że chciałbym jednak zakupić Metza a to jest jakieś rozwiązanie.
dzięki!
pozdr,
Jakby nie liczyć i patrzeć mój polar zabiera 1 EV światła i to chyba norma dla filtrów PL...Cytat:
Zamieszczone przez Dempsey
A polarek jeszcze ładnie kolorki podbije, kontrast zmniejszy, ładnie chmurki uwypukli i bliki może zlikwidować... a te 1EV na minusie to taki bonusik ;-) (tak jak Ktotek zauważył to 1EV, czyli dwa razy dłuższy czas - pozajączkowałem) ale zawsze można polara z szarym połączyć (byle wersje slim, coby winiety uniknąć).
Cytat:
Zamieszczone przez Andrzej100
Na razie nie posiadam Olympusa tylko Canona, więc nie sprawdzałem tego w łapkach.
Jeśli to sprawdziłeś to wytłumacz mi dlaczego jeśli Metz współpracuje z body Olympusa w trybie A dla którego jest możliwy "HSS" do 1/20.000s to to nie funkcjonuje?
Jeśli nie wiesz, to powiedz jak się wtedy zachowuje lampa tzn. na jakim czasie błyska, jeśli ustawisz na korpusie dajmy na to 1/1000s?
A jakiego polara masz (producent, model)?Cytat:
Zamieszczone przez ktotek
Jako dobry polar (kołowy) można uznać taki, który ma stratę światła 1 i 1/3 EV (np. Heliopan, Tiffen , Marumi). Polary liniowe mają z zasady wiekszą stratę światła ok. 1 i 2/3 EV.
Jeśli ktoś ma polar ocieplający to strata światła jest rzędu 1 i 1/2 EV dla kołowego i 2 EV dla liniowego.
Ze swojego doświadczenia unikam nakręcania więcej niż jednego filtra na obiektyw i nie tylko ze względu na stratę światła. Dochodzą tutaj zniekszczałcenia przy przejściu przez dodatkowe "szybki" , jeśli ich więcej to zniekształcenia się potęgują. W ogóle filtr stosuję tylko w razie konieczności.
shakal:
jeśli często używasz filtry, które zmieniają EV (UV nie zmieniają) to lepiej jak wybierzesz lampę z funkcją TTL. Jeśli nie to wg mnie kup dobrą mocną lampę, która ma odchylany palnik we wszystkie strony.
Mój filtr to kołowy amerykański Tiffen, chyba nic szczególnego bo udało mi się go wycyganić do zakupów w żydowskim sklepie... ;-). Innych info nie mam na filtrze więc nie mogę podać modelu...Cytat:
Zamieszczone przez RobertKrus
To niezły cygan z ciebie ;) bo Tiffen akurat należy do ekstraklasy producentów filtrów.Cytat:
Zamieszczone przez ktotek
Teraz kwestia powłok jakie ma na sobie.
A strata światła to minum 1 i 1/3 EV w zależności od powłok.
Bo tryb A nie ma nic wspólnego z trybem HSS czy super FP. Kostki SCA 3202 do Olympusa nie obsluguja trybu HSS, lampa jest wspólna dla systemów N,C,S/M i kostki SCA dla tych systemów obsluguja tryb HSS.Cytat:
Zamieszczone przez RobertKrus
Przy włączonej lampie nie da się ustawić czasu krótszego od czasu synchronizacji błysku.Cytat:
Zamieszczone przez RobertKrus
Hmmm - mógłbym poznać źródło Twojej wiedzy? Własne pomiary, jakieś dane producentów? Problem w tym, że sprawdzałem jeszcze raz - mój polarek zabiera 1EV światła - specjalnie ustawiłem aparat na statywie, żeby kadr był ten sam i jakiego pomiaru by nie użyć ZAWSZE z PL czas wydłuża mi się dwukrotnie bądź przysłona się otwiera równo o 1EV... a nie 1 i 1/3...Cytat:
Zamieszczone przez RobertKrus
Fakt. Tryb A ma tyle wspólnego z trybem HSS , że wpółpracuje w tym trybie z body, które go wspiera.Cytat:
Zamieszczone przez Andrzej100
Z twojej wypowiedzi wynika, że algorytmy super FP są na tyle inne od algorytmów HSS stosowanych przez innych producentów, że Metz w kostce tego jeszcze nie uwzględnił.
A tego nie wiedziałem. Sądziłem, że Olympus wykorzystuje tutaj nieźle funkcjonujące i sprawdzone przez innych zdobycze techniki zwłaszcza, że sam na tym polu nie ma wielkich osiągnięć.
Ale jeśli rynek 4/3 będzie się tak rozwijał jak obecnie to myślę, że w nowej wersji kostki SCA 3202 jest szansa, że współpraca już będzie.
A już chciałem się przesiąść na E-System, a tu takie kwiatki.
Nie rozumiem.Cytat:
Zamieszczone przez Andrzej100
Na body Olympusa, jeśli lampa jest włączona, to nie da się ustawić czasu krótszego niż czas synchro ?
Wiesz, to jest wiedza zdobyta na przestrzeni lat (studia i empiryka).Cytat:
Zamieszczone przez ktotek
Główne zasady to zjawiska fizyczne jakim podlegają fale (w tym przypadku świetlne) przy przejściu przez przeszkody (szkło, obiektyw). Ale co ja tu będę ... :D
A jaka strata swiatła?
Było trochę tego w sieci (często te strony już nie działają) i w dużej większości zgadzały się z moimi doświadczeniami w tym zakresie.
To 1EV o którym piszesz, to jest tak jak mówisz - na twoim sprzęcie tak pomierzyłeś.
Pytanie czy taki sam wynik będzie miał ktoś kto użyje zamiast puszki E-500/300/330 puszkę E-1 (reszta obiektyw i filtr bez zmian).
Kładę to na karb dokładności światłomierza.
Zobacz (poszukaj) porównania E-1 / E-500 / 8080 / i średniego formatu (slajd) zrobione na stonach Wrotniaka, które widziałem, ale nie zapisałem sobie linka.
Widać tam różnicę w naświeleniu kadru przez E-1 i E-500.
Dla mnie to różnica klas, która powoduje, że wolę kupić starszy E-1 niż 500/300/330.
Ja na swoim Canonie 1n mam stratę minimum 1 i 1/3EV na polarze kołowym (co prawda Marumi z 16 powłokami, ale też jest niezły)
Podręczne kompendium o filtrach (wg mnie rzetelnie zrobione) znajdziesz na stonach Raysfoto.