Zobacz pełną wersję : Olympus E-PL5 - obiektyw, ruch i inne...
Witajcie,
Jako początkujący fotograf mam jeszcze kilka pytań do doświadczonych kolegów.
1.Co myślicie o zakupie obiektywu ZUIKO DIGITAL 70-300 mm f/4.0-f/5.6 ED ? Mam możliwość zakupu takiego obiektywu w cenie 800zł. Był on użyty tylko kilka razy. Chciałbym go głownie wykorzystywać do fotografii lotniczej m.in na pokazach.
2. Jakie jest najlepsze ustawienie do fotografowania w ruchu np. przelatujących samolotów (do tej pory na auto używałem tylko opcji w której "zwiększałem sobie zatrzymanie ruchu".
3. Jaki jest patent na zdjęcia w ostrym słońcu żeby kolory nie wychodziły takie blade. Próbowałem z ustawieniem plaża/śnieg ale wydaje mi się, że nie ma większej różnicy. Myślałem o zakupie filtra polaryzacyjnego.
Dzięki za odpowiedzi. pozdrawiam
Witajcie,
Jako początkujący fotograf mam jeszcze kilka pytań do doświadczonych kolegów.
1.Co myślicie o zakupie obiektywu ZUIKO DIGITAL 70-300 mm f/4.0-f/5.6 ED ? Mam możliwość zakupu takiego obiektywu w cenie 800zł. Był on użyty tylko kilka razy. Chciałbym go głownie wykorzystywać do fotografii lotniczej m.in na pokazach.[...]
Może zacznę, żeby zaanimować dalszą dyskusję. Obiektyw 70-300 jest przyzwoitą konstrukcją, szczególnie po przysłonięciu do 8 (na najdłuższej ogniskowej). Cena jest przyzwoita jednak do niej musisz doliczyć jeszcze przejściówkę z 4/3 na M4/3. Jeśli chodzi o szybkie obiekty, możesz kompletnie zapomnieć o korzystaniu z AF, ponieważ, mimo dostosowania do tzw. szybkiego AF w Live View, jego sprawność z korpusami M4/3 jest niezbyt wysoka. Możesz z dobrym skutkiem używać tego obiektywu jeżeli, albo ostrość przestawisz na manual i zafiksujesz ją na wytypowane miejsce przelotu samolotów, albo ustawisz na guziku Fn funkcję AFL i korzystając z autofokusa, przygotujesz sobie zawczasu miejsce w przestrzeni, gdzie ma być ostrość.
[...]2. Jakie jest najlepsze ustawienie do fotografowania w ruchu np. przelatujących samolotów (do tej pory na auto używałem tylko opcji w której "zwiększałem sobie zatrzymanie ruchu".[...]To wyjdź z iAUTO i poeksperymentuj z trybem ekspozycji S, ustawiając czas naświetlania w przedziale 1/800 - 1/4000 sek. zależnie od warunków oświetleniowych. Przy niedoborze światła możesz podnieść czułość, moim zdaniem, do ISO 800, może nawet 1600.
[...]
3. Jaki jest patent na zdjęcia w ostrym słońcu żeby kolory nie wychodziły takie blade. Próbowałem z ustawieniem plaża/śnieg ale wydaje mi się, że nie ma większej różnicy. Myślałem o zakupie filtra polaryzacyjnego.Patentem są próby ;-) Może zacznij od wprowadzania korekty ekspozycji na minus. Może -0,3, może -0,7, może -1? I jeszcze jedno: wyjdź z iAUTO i ustaw najniższą czułość ISO.
Pozdrawiam,
Jack
Witajcie,
3. Jaki jest patent na zdjęcia w ostrym słońcu żeby kolory nie wychodziły takie blade. Próbowałem z ustawieniem plaża/śnieg ale wydaje mi się, że nie ma większej różnicy. Myślałem o zakupie filtra polaryzacyjnego.
Nie wiem czy jest sens zakładać polar jeśli miałbyś śledzić obiekt. Nie nadążysz z kręceniem filtrem. Jeśli, jak proponuje Jack ustawisz ostrość w punkt, można próbować.
Dzięki za pierwsze odpowiedzi:)
Co do obiektywu? Będzie się gorzej "zachowywał" jeżeli będę wodził za obiektem i starał się zrobić ostre zdjęcie w ruchu ?
Po prostu nie będzie nadążał. Z korpusem m4/3 obiektywy systemowe, czyli przeznaczone do m4/3, ostrzą szybciej,
ale w przypadku o którym piszesz, to i tak często nie wystarcza. Natomiast obiektyw 4/3, podpięty przez przejściówkę, to już prawdziwy żółw, więc pozostaje robić tak jak pisał Jack.
A jest jakiś żeby działał z podobną prędkoscia jak 150mm, ktory mam? Jakas inna marka?
A jest jakiś żeby działał z podobną prędkoscia jak 150mm, ktory mam? Jakas inna marka?
A może wystarczy Ci 150mm. Rozumiem, że masz olympusa mZD40-150mm. Wszystko zależy od odległości z jakiej się fotografuje.
Edit
Pacz np. tu: klik (https://forum.olympusclub.pl/threads/10438-Zdjęcia-helmutha/page579) (post #5789). Pierwsze wykonane na ogniskowej 53mm, drugie na ogniskowej 89mm, własnie obiektywem mZD40-150.
PS.
Do systemu mikro 4/3 jest np. obiektyw od panasonica 100-300mm.
A jest jakiś żeby działał z podobną prędkoscia jak 150mm, ktory mam? Jakas inna marka?
W moim przekonaniu złotym środkiem do fot. lotniczej jest obiektyw 45-200 Panasonica. Można go dostać ( używany) w przyzwoitej cenie. 70-300 z dużego 4/3 jest bardzo przydatny do statycznych daleko oddalonych celów. 75-300/ 100-300 w mikro mają cenę zaporową niestety.
Mając 150 mm chyba bym nie kombinował :)
Z doświadczenia:
1) Zakres - 70-300 będzie dobry na Radom i temu podobne (a może nawet braknie ;)), na imprezy typu MPL praktyczniejszy 40-150 lub 45-200
2) O "starym" 70-300 z AF zapomnij (jeżeli działa jak stary-nowszy ZD 40-150). O MF też - od biedy by było, gdyby sprzężenie pierścienia było mechaniczne a nie elektryczne.
3) Ostrzenie po kontraście słabo się sprawdza, śledzenie to już w ogóle. Nie nadążało nawet za samolotami WWI (Cyrk Kindernaya w zeszłym roku w Łososinie). W kompaktach z dużą DOF jest mu stanowczo łatwiej.
4) Łyżka miodu w beczce dziegciu ;) - bardzo fajnie się kręci filmy mikrusami, w każdym razie "piątką" dzięki stabilizacji.
Podsumowanie: lustrzanka. Nawet E-620 lepiej mi się sprawdzał od E-M5. Poza tym Olympus ma to swoje urocze ziarno, które w tym jednak wypadku jest wkurzające przy wyciąganiu i podbijaniu kontrastu. Tak, wiem, da się tym zrobić zdjęcia itp. Nawet trochę niezłych mi wyszło z pikniku ostatnio. Ale Maluchem też się dało jechać na wczasy nad Balaton... Teraz nie miewam na fotki wiele czasu, może wrócę do gry jak dożyję a synek trochę podrośnie ;)
Co do techniki:
1) Polar raczej nie zda egzaminu, tym bardziej gdybyś miał 70-300 który kręci przednią soczewką.
2) Używaj osłony przeciwsłonecznej, pomoże z kontrastem.
3) Stabilizacja w jednej osi do panoramowania lub wyłącz. No chyba że to śmigłowiec w zawisie.
4) Tryb S lub M z AutoISO.
5) 1/60 do śmigłowców, 1/250 do śmigieł (plus-minus - zależy jaki samolot), 1/500-1/1000 do palników.
6) Pomiar punktowy (w grupach się nie sprawdzi, no i zwykle do przykadrowania - chyba że nadążysz trzymać AEL) lub centralnie ważony z korektą EV na plus (do dobrania próbnie na jednym obiekcie, zwykle miałem +2EV), ewentualnie pełny manual.
7) Rób ZAWSZE w RAW - zwykle trzeba wyciągać jak fotki są pod słońce lub niebo bardziej białe niż niebieskie.
Aparatu się dopiero uczę i będąc ostatnio na pokazach w Poznaniu troszkę go potestowałem. Wyszłym całkiem fajne zdjęcie i 150mm dawał radę nawet w czasie pokazu Turków ale chwilami brakowało mi powięszkenia. Takie 300mm byłoby super ale wychodzi na to, że chyba nie ma co sobie kosztów robić skoro nawet ostrości nie złapie.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.