PDA

Zobacz pełną wersję : Olympus E-PL5 - obiektyw, ruch i inne...



tomjud
15.06.15, 20:45
Witajcie,

Jako początkujący fotograf mam jeszcze kilka pytań do doświadczonych kolegów.
1.Co myślicie o zakupie obiektywu ZUIKO DIGITAL 70-300 mm f/4.0-f/5.6 ED ? Mam możliwość zakupu takiego obiektywu w cenie 800zł. Był on użyty tylko kilka razy. Chciałbym go głownie wykorzystywać do fotografii lotniczej m.in na pokazach.

2. Jakie jest najlepsze ustawienie do fotografowania w ruchu np. przelatujących samolotów (do tej pory na auto używałem tylko opcji w której "zwiększałem sobie zatrzymanie ruchu".

3. Jaki jest patent na zdjęcia w ostrym słońcu żeby kolory nie wychodziły takie blade. Próbowałem z ustawieniem plaża/śnieg ale wydaje mi się, że nie ma większej różnicy. Myślałem o zakupie filtra polaryzacyjnego.

Dzięki za odpowiedzi. pozdrawiam

Jack
15.06.15, 21:19
Witajcie,

Jako początkujący fotograf mam jeszcze kilka pytań do doświadczonych kolegów.
1.Co myślicie o zakupie obiektywu ZUIKO DIGITAL 70-300 mm f/4.0-f/5.6 ED ? Mam możliwość zakupu takiego obiektywu w cenie 800zł. Był on użyty tylko kilka razy. Chciałbym go głownie wykorzystywać do fotografii lotniczej m.in na pokazach.[...]
Może zacznę, żeby zaanimować dalszą dyskusję. Obiektyw 70-300 jest przyzwoitą konstrukcją, szczególnie po przysłonięciu do 8 (na najdłuższej ogniskowej). Cena jest przyzwoita jednak do niej musisz doliczyć jeszcze przejściówkę z 4/3 na M4/3. Jeśli chodzi o szybkie obiekty, możesz kompletnie zapomnieć o korzystaniu z AF, ponieważ, mimo dostosowania do tzw. szybkiego AF w Live View, jego sprawność z korpusami M4/3 jest niezbyt wysoka. Możesz z dobrym skutkiem używać tego obiektywu jeżeli, albo ostrość przestawisz na manual i zafiksujesz ją na wytypowane miejsce przelotu samolotów, albo ustawisz na guziku Fn funkcję AFL i korzystając z autofokusa, przygotujesz sobie zawczasu miejsce w przestrzeni, gdzie ma być ostrość.


[...]2. Jakie jest najlepsze ustawienie do fotografowania w ruchu np. przelatujących samolotów (do tej pory na auto używałem tylko opcji w której "zwiększałem sobie zatrzymanie ruchu".[...]To wyjdź z iAUTO i poeksperymentuj z trybem ekspozycji S, ustawiając czas naświetlania w przedziale 1/800 - 1/4000 sek. zależnie od warunków oświetleniowych. Przy niedoborze światła możesz podnieść czułość, moim zdaniem, do ISO 800, może nawet 1600.


[...]
3. Jaki jest patent na zdjęcia w ostrym słońcu żeby kolory nie wychodziły takie blade. Próbowałem z ustawieniem plaża/śnieg ale wydaje mi się, że nie ma większej różnicy. Myślałem o zakupie filtra polaryzacyjnego.Patentem są próby ;-) Może zacznij od wprowadzania korekty ekspozycji na minus. Może -0,3, może -0,7, może -1? I jeszcze jedno: wyjdź z iAUTO i ustaw najniższą czułość ISO.
Pozdrawiam,
Jack

rados
15.06.15, 22:01
Witajcie,

3. Jaki jest patent na zdjęcia w ostrym słońcu żeby kolory nie wychodziły takie blade. Próbowałem z ustawieniem plaża/śnieg ale wydaje mi się, że nie ma większej różnicy. Myślałem o zakupie filtra polaryzacyjnego.


Nie wiem czy jest sens zakładać polar jeśli miałbyś śledzić obiekt. Nie nadążysz z kręceniem filtrem. Jeśli, jak proponuje Jack ustawisz ostrość w punkt, można próbować.

tomjud
15.06.15, 22:12
Dzięki za pierwsze odpowiedzi:)
Co do obiektywu? Będzie się gorzej "zachowywał" jeżeli będę wodził za obiektem i starał się zrobić ostre zdjęcie w ruchu ?

ajt
15.06.15, 22:58
Po prostu nie będzie nadążał. Z korpusem m4/3 obiektywy systemowe, czyli przeznaczone do m4/3, ostrzą szybciej,
ale w przypadku o którym piszesz, to i tak często nie wystarcza. Natomiast obiektyw 4/3, podpięty przez przejściówkę, to już prawdziwy żółw, więc pozostaje robić tak jak pisał Jack.

tomjud
15.06.15, 23:54
A jest jakiś żeby działał z podobną prędkoscia jak 150mm, ktory mam? Jakas inna marka?

And.N
16.06.15, 01:08
A jest jakiś żeby działał z podobną prędkoscia jak 150mm, ktory mam? Jakas inna marka?
A może wystarczy Ci 150mm. Rozumiem, że masz olympusa mZD40-150mm. Wszystko zależy od odległości z jakiej się fotografuje.
Edit
Pacz np. tu: klik (https://forum.olympusclub.pl/threads/10438-Zdjęcia-helmutha/page579) (post #5789). Pierwsze wykonane na ogniskowej 53mm, drugie na ogniskowej 89mm, własnie obiektywem mZD40-150.
PS.
Do systemu mikro 4/3 jest np. obiektyw od panasonica 100-300mm.

szamaniec
16.06.15, 02:40
A jest jakiś żeby działał z podobną prędkoscia jak 150mm, ktory mam? Jakas inna marka?

W moim przekonaniu złotym środkiem do fot. lotniczej jest obiektyw 45-200 Panasonica. Można go dostać ( używany) w przyzwoitej cenie. 70-300 z dużego 4/3 jest bardzo przydatny do statycznych daleko oddalonych celów. 75-300/ 100-300 w mikro mają cenę zaporową niestety.
Mając 150 mm chyba bym nie kombinował :)

Moominek
16.06.15, 08:59
Z doświadczenia:

1) Zakres - 70-300 będzie dobry na Radom i temu podobne (a może nawet braknie ;)), na imprezy typu MPL praktyczniejszy 40-150 lub 45-200
2) O "starym" 70-300 z AF zapomnij (jeżeli działa jak stary-nowszy ZD 40-150). O MF też - od biedy by było, gdyby sprzężenie pierścienia było mechaniczne a nie elektryczne.
3) Ostrzenie po kontraście słabo się sprawdza, śledzenie to już w ogóle. Nie nadążało nawet za samolotami WWI (Cyrk Kindernaya w zeszłym roku w Łososinie). W kompaktach z dużą DOF jest mu stanowczo łatwiej.
4) Łyżka miodu w beczce dziegciu ;) - bardzo fajnie się kręci filmy mikrusami, w każdym razie "piątką" dzięki stabilizacji.

Podsumowanie: lustrzanka. Nawet E-620 lepiej mi się sprawdzał od E-M5. Poza tym Olympus ma to swoje urocze ziarno, które w tym jednak wypadku jest wkurzające przy wyciąganiu i podbijaniu kontrastu. Tak, wiem, da się tym zrobić zdjęcia itp. Nawet trochę niezłych mi wyszło z pikniku ostatnio. Ale Maluchem też się dało jechać na wczasy nad Balaton... Teraz nie miewam na fotki wiele czasu, może wrócę do gry jak dożyję a synek trochę podrośnie ;)

Co do techniki:

1) Polar raczej nie zda egzaminu, tym bardziej gdybyś miał 70-300 który kręci przednią soczewką.
2) Używaj osłony przeciwsłonecznej, pomoże z kontrastem.
3) Stabilizacja w jednej osi do panoramowania lub wyłącz. No chyba że to śmigłowiec w zawisie.
4) Tryb S lub M z AutoISO.
5) 1/60 do śmigłowców, 1/250 do śmigieł (plus-minus - zależy jaki samolot), 1/500-1/1000 do palników.
6) Pomiar punktowy (w grupach się nie sprawdzi, no i zwykle do przykadrowania - chyba że nadążysz trzymać AEL) lub centralnie ważony z korektą EV na plus (do dobrania próbnie na jednym obiekcie, zwykle miałem +2EV), ewentualnie pełny manual.
7) Rób ZAWSZE w RAW - zwykle trzeba wyciągać jak fotki są pod słońce lub niebo bardziej białe niż niebieskie.

tomjud
17.06.15, 11:30
Aparatu się dopiero uczę i będąc ostatnio na pokazach w Poznaniu troszkę go potestowałem. Wyszłym całkiem fajne zdjęcie i 150mm dawał radę nawet w czasie pokazu Turków ale chwilami brakowało mi powięszkenia. Takie 300mm byłoby super ale wychodzi na to, że chyba nie ma co sobie kosztów robić skoro nawet ostrości nie złapie.