PDA

Zobacz pełną wersję : Proste ZD8 - fiszej/defiszej



fotomic
19.12.07, 17:00
Witam

Tani szeroki kąt, każdy by chciał, IMO to szkiełko takie jest ;) a jako ktoś nie lubi krzywizn to można się ich pozbyć, prosto i przyjemnie


Przed

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://michalsz.webd.pl/olympusclub/fiszaj/defished/fisz16.jpg)


Po

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://michalsz.webd.pl/olympusclub/fiszaj/defished/fisz16df.jpg)


Jak Wam się widzi :?: "tani" "szeroki" kąt ;)


Pozdrawiam

PS zarzucę jeszcze kilka przykładów

Oleryk
19.12.07, 17:06
Mnie się bardzo "widzi" bo sam go używam.
Prostowałeś tradycyjnie czy używałeś do tego jakiegoś, wyspecjalizowanego programu?
edit
Np coś takiego: http://www.acapixus.dk/software/rectfish/info/projectioncomparison.htm

fotomic
19.12.07, 17:22
Oleryk, tak dokładniem jednym z tego typu programików

Przed

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://michalsz.webd.pl/olympusclub/fiszaj/defished/fisz.jpg)


Po

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://michalsz.webd.pl/olympusclub/fiszaj/defished/defisz.jpg)


PS szkoda forsy na 7-14 ;)

Oleryk
19.12.07, 17:29
Czegos takiego już kiedys próbowałem, nie pamiętam już jakim programem.
Jakkolwiek sprawdza się to w przypadku wnętrz czy niektórych krajobrazow, to raczej grupy osow, siedzących w ciasnym pomieszczeniu, tym nie zrobisz.
Sójrz na ostsnią parę swoich fotek i zobacz, co dzieje się z kafelkami na brzegach czy otworami wentylacyjnymi w PG rogu.
Spróbuj kiedyś z ludźmi, daje całkiem niespodziewane efekty ;)

PS
Jeśli program poradzi sobie z ludzkimi twarzami to moze być naprawde ciekawie...

Oleryk
19.12.07, 18:54
Celowo osobno.
Jakkolwiek program radzi sobie całkiem dobrze z przedmiotami

http://img185.imagevenue.com/loc585/th_82822_normal_matr_2_122_585lo.jpg (http://img185.imagevenue.com/img.php?image=82822_normal_matr_2_122_585lo.jpg) http://img125.imagevenue.com/loc661/th_82827_normal_matr_3_122_661lo.jpg (http://img125.imagevenue.com/img.php?image=82827_normal_matr_3_122_661lo.jpg) http://img190.imagevenue.com/loc205/th_83643_normal_matr_4_122_205lo.jpg (http://img190.imagevenue.com/img.php?image=83643_normal_matr_4_122_205lo.jpg)

nawet można "przegiąć" w drugą stronę ;)
to w przypadku fotografii ludzi jest już znacznie gorzej

http://img198.imagevenue.com/loc101/th_82937_1_122_101lo.jpg (http://img198.imagevenue.com/img.php?image=82937_1_122_101lo.jpg) http://img134.imagevenue.com/loc528/th_82948_2_122_528lo.jpg (http://img134.imagevenue.com/img.php?image=82948_2_122_528lo.jpg)

Jednak nie można zaprzeczyć, ze to ciekawa alternatywa dla, kosztującego małą fortunę, 7mm od Zuiko ;)
Poza tym, pokazane fotki sa wynikiem korekcji automatycznej, próbowałem jeszcze poprawic trochę ręcznie i rezultaty są calkiem obiecujące :)
Warto korzystać, dzięki fotomic.

Rafał Czarny
19.12.07, 19:14
Coś za coś. Albo proste linie, albo dobra jakość. Te programy masakrują jakość zdjęcia. Bawiłem się Perspective Pilot (czy jakoś tak). Na ekranie tego nie widać, ale na większej odbitce już tak. Z dwojga złego wolę gorszą jakość zdjęcia, niż walące się muratory.

Niestety, nasz system nie ma w ofercie obiektywów shift, więc do architektury średnio się nadaje.

Ja osobiście nie czuję potrzeby posiadania fiszaja. Choć eksperymenty z foceniem ludzi takim obiektywem widziałem ciekawe.

dziobolek
19.12.07, 21:33
A'propos obiektywów typu "shift" - nie da się jakiegoś zaadaptować z innych systemów???
Ktoś coś wie może na dany temat???

Smerf Maruda
19.12.07, 21:39
A'propos obiektywów typu "shift" - nie da się jakiegoś zaadaptować z innych systemów???
Ktoś coś wie może na dany temat???

Olympus robił Zuiko Shift. Kosztuje fortunę.

Oleryk
19.12.07, 21:51
A'propos obiektywów typu "shift" - nie da się jakiegoś zaadaptować z innych systemów???
Ktoś coś wie może na dany temat???
Pewnie, że się da. Był jakis ruski na M42, muszę sobie przypomnieć...
Założyć w adapter i voila

Edycja:
PCS Arsat H 2.8/35 http://www.haardt.net/pcsarsat35.htm
http://www.fotografowac.pl/obiektywy/szerokokatne/nikon/pcs-arsat-h-2835-shif.html#title
To z mocowaniem Nikon F ale tez da się z adapterem.

dobas
4.05.08, 15:56
Temat głupi - pomysł jeszcze bardziej wątpliowści jeszcze więcej.
Może ktoś coś o tym sądzi - ale do rzeczy.

Brakuje mi obiektywu - szerokokątnego i nie wyginającego perspektywy.
Zdaje się że ideałem jest 7-14 ale tani to nie jest obiektyw.

w grę wchodzą również 11-22 czy 10-20 jednak mając 14-54 wydaje się to duża inwestycja w niewielkie poszerzenie zakresu ogniskowych.

surfując sobie po bezkresnym morzu informacji w necie trafiłem na coś takiego:

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.snowhenge.net/pblog/images/gulfoss_fisheye_uc.jpg)
a po korekcji

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.snowhenge.net/pblog/images/gulfoss_fisheye.jpg)


http://www.snowhenge.net/pblog/archives/olympus-esystem/fisheye-landsca.html

a tu sama wtyczka :

http://www.epaperpress.com/ptlens/

i naszła mnie wątpliwość - może tanią stałkę upolować na początek jakieś ZD8 czy nawet PELENGA za 500 PLN i zdjęcia krajobrazowe po prostu przepuszczać przez takową wtyczkę.....

Ma to sens - zakładając że mam tanie 8mm - czy jakość na brzegach spada na tyle tragicznie że nie ma co mówić o jakiś odbitkach ?

Wiadamo że najepiej jest mieć skorygowane 7-14 ale jeszcze mnie teraz nie stać na taki wydatek :)

Tak więc reasumując - czy ktoś ma takie doświadczenie z prostowaniem horyzontu ? Czy traci się na tyle z wyprostowanego zdjęcia że wychodzi na to jak by mieć 11-22 ?

Interesują mnie zdjęcia krajobrazu nie zależy mi na wygiętej perspektywie wręcz przeciwnie,,, chcę mieć szeroko i płaski horyzont najlepiej z czymś dużym na pierwszym planie

Jakieś sugestie ?
przemyślenia ?

a może ktoś ma ZD8 i chce sobie poćwiczyć na wtyczce i to jakoś opisać - jeśli wyjdzie z tego coś ciekawego to możemy jakiegoś tutoriala wspólnie poczynić.

Szukałem zdjęć z 8mm żeby obrobić sobie tą wtyczką, ale te co znalazłem są tak robione żeby jak najbardziej uwydatnić zniekształcenia - a sądzę że robiąc zdjęcie należy robić je inaczej.

Będę wdzięczny za pomoc :)

pozdrowionka

dobas

fotomic
4.05.08, 18:38
był o tym temat ;) można połączyć.

rocco
4.05.08, 18:49
Dobas, jest równie ciekawa wtyczka, FisheyeHemi.
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=9708&highlight=szeroki
Co do fotek z fiszaja, popróbuj na tych:


http://img13.imagevenue.com/loc725/th_19651_matr_5_122_725lo.jpg (http://img13.imagevenue.com/img.php?image=19651_matr_5_122_725lo.jpg)http://img184.imagevenue.com/loc493/th_19670_matr_10_122_493lo.jpg (http://img184.imagevenue.com/img.php?image=19670_matr_10_122_493lo.jpg)http://img15.imagevenue.com/loc965/th_19675_normal_matr_2_122_965lo.jpg (http://img15.imagevenue.com/img.php?image=19675_normal_matr_2_122_965lo.jpg)ht tp://img131.imagevenue.com/loc1162/th_19692_normal_matr_3_122_1162lo.jpg (http://img131.imagevenue.com/img.php?image=19692_normal_matr_3_122_1162lo.jpg)

PS
O właśnie, czekałem na załadowanie fotek na serwer a Fotomic się dopisał.
Faktycznie, można by polączyć.

fotomic
4.05.08, 18:51
Szukałem zdjęć z 8mm żeby obrobić sobie tą wtyczką, ale te co znalazłem są tak robione żeby jak najbardziej uwydatnić zniekształcenia - a sądzę że robiąc zdjęcie należy robić je inaczej.
masz racje z fisza da sie robic prawie "proste" zdjęcia, a po pojechaniu korekcją, nie widać zniekształceń,

Rafał Czarny
4.05.08, 18:57
Nie ma nic za darmo. Prostowanie masakruje jakość. Program przecież dorabia nieistniejące piksele. W rozdzielczości internetowej nie będzie źle, gorzej z dużymi powiększeniami. Wiem o czym mówię, bo bawiłem się programem Perspective Pilot.

dzemski
4.05.08, 19:00
10-20 sigmy to 94.49 stopnie przy 10mm
14-54 zuiko to 75.38 stopni przy 14 mm

wydaje mi się, że to jednak sporo (20 stopni)

rocco
4.05.08, 19:04
10-20 sigmy to 94.49 stopnie przy 10mm
14-54 zuiko to 75.38 stopni przy 14 mm

wydaje mi się, że to jednak sporo (20 stopni)
Eee no, Sigmy 10-20 z 14-54 nie ma nawet co porównywać.
To juz 11-22 daje dużo więcej
http://img354.imageshack.us/img354/4362/11mma14mmte7.jpg
Do widoczków to szkiełko jest akurat :)
Oczywiście MSZ, rozumiem, że nieraz może być za wąsko.

dzemski
4.05.08, 19:12
nic tylko wymodlić u sigmy montowanie na 4/3 szkiełka 4,5mm/2.8 ;)

fotomic
4.05.08, 19:21
nic tylko wymodlić u sigmy montowanie na 4/3 szkiełka 4,5mm/2.8 ;)

tylko fishaj daje pełną, a nie kule.

dzemski
4.05.08, 21:23
fisheyek jest dwa rodzaje
pełnoklatkowe - 180stopni w kadrze bez winiety
kołowe - 180 w sferze (z winietą)

fotomic
4.05.08, 21:36
fisheyek jest dwa rodzaje
pełnoklatkowe - 180stopni w kadrze bez winiety
kołowe - 180 w sferze (z winietą)

uh nie sprecyzowałem, fiszaj olka daje pełną, a sigma, kołowo kulę(z tego co się orientuję).

dobas
4.05.08, 21:58
połączyłem bo nie zauważyłem że dubluję wątek...

dla mnie pozostaje tylko pytanie jak z jakością - pod kątem powiększeń
ale nikt mi tego nie powie - sam musze sprawdzić

no i różnica w cenie i możliwościach między 8 a 10

BTW - bo w końcu nie wiem 10-20 to już jest dostępne - na stronie dystrybutora piszą że ma mocowanie 4/3 ale w procentróm pani mi mówi że pierwsze słyszy aby się pojawił a gdyby się pojawił to by wiedziała bo ama ma olka,,,,


Ktoś wie :)

dobas
8.05.08, 01:00
Dobrze.

Jest późno a ja nie mam jeszcze na tyle dużo danych, aby napisać sporo informacji na raz. Podzielę się więc moimi odkryciami z dzisiaj

Ideałem do którego dążę jest 7-14. Czyli próbujemy metodą niskobudżetową zastąpić chalupniczo ten obiektyw - wiem że to idiotyzm, no ale od czegoś trzeba zacząć

po pierwsze zassałem sobie ORFY z raw.fotosite.pl

ORFa z 510 i ZD8
ORFa z 510 i ZD7-14

Oto One

ZD 7-14 @ 7mm

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/7.jpg)

ZD 8

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8.jpg)

pierwszą rzecz, którą zrobiłem to korekcja pewrspektywy w zdjęciu ZD8.
Następnie przykadrowałem je do takiego kąta widzenia jaki daje 7-14

oto efekt :


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8_df_c.jpg)

rozmiar zdjęcia z 3648x2736 spadł do 2260x1695 troszkę kiepsko.

czyli upraszczając z 10 Mpix zeszliśmy do 4 Mpix.
wynik dość kiepski jednak kadr po wyprostowaniu daje całkiem fajny efekt


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/porownanie.jpg)



jednak kadrując do takiego kąta widzenia wyrzuciłem sporo z fotografii, która się do czegoś nadawała...

kolejnym krokiem było wykadrowanie zdjęcia w proporcjach 4/3 tak aby jak najwięcej zdjęcia dobrego zmieścić w kadrze.

rozmiar wyszedł mi 2716x2037 czyli juz ponad 5.5 Mpix.
da się zaakceptować chyba taki rozmiar od biedy.

Oto efekt :



https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8_df_c2.jpg)

No dobrze to skoro mamy takie narzędzie to w czym problem ?
po co nam drogie szkła skoro możemy to samo zdziałać prostując wygięte ?


Odpowiedź jest prosta - w przyrodzie zawsze coś jest kosztem czegoś.
tu mimo iż wszystklo ładne i proste - troszkę tracimy na jakości względem 7-14

uciążliwe są aberracje chromatyczne na wyprostowanym zdjęciu z fiszaja
podczas gdy na 7-14 tych aberracji po prostu nie widać

Jak to wygląda ?

a no tak :


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8_df_c2_LD.jpg)


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8_df_c2_LG.jpg)


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8_df_c2_PG.jpg)

można też próbować z tym walczyć wykorzystując kolejne narzędzie które oferuje photoshop.
Czyli zniekkształcenia - korekcje obiekywu i korekcje aberracji.

Nie mam doświadczenia w pracy z tym narzędziem bo był to mój pierwszy raz
jednak po chwilowym posuwakowaniu
efekt do którego doszedłem wygląda tak :


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.neostrada.pl/fisz/8_df_c2_PG_ab.jpg)

czyli ociupinkę lepiej.

Chwilowo to tyle - docelowo chciał bym poczynić coś dłuższego na ten temat -- bo sprawa mnie zainteresowała. Polak , jak mu czegoś brakuje - a nam brakuje póki co szerokości - zawsze coś będzie kombinował. :) az wykombinuje. Mnie zastanawia tylko czy warto... i nie mogę jeszcze dojść do żadnych wniosków :)

fotomic
8.05.08, 05:59
jak zainstaluje jakiegoś szopa, który mi zadziała to coś Ci pokaże. Mnie dziwi ze nie mozesz wyciągnąć żadnych wniosków już w tej chwili.

rocco
8.05.08, 09:02
Warto czy nie warto?
Napisałeś

...jednak kadrując do takiego kąta widzenia wyrzuciłem sporo z fotografii, która się do czegoś nadawała...
Dlatego myślę, że jednak warto.
Do profesjonalnych zastosowań fiszaj nie zastąpi Ci 7-14 ale w domu chyba wystarczy. Zresztą to tylko trochę ponad jedna trzecia ceny zooma.
Poza tym masz do dyspozycji to, co wyrzuciłeś czyli fiszaja, czasem taki efekt można celowo wykorzystać :)

dobas
8.05.08, 11:26
jak zainstaluje jakiegoś szopa, który mi zadziała to coś Ci pokaże. Mnie dziwi ze nie mozesz wyciągnąć żadnych wniosków już w tej chwili.
nie mogę dojść do wniosku bo :

1) nie wiem co za Zuiko ujrzy światło dzienne
2) nie wiem jak wyjdzie odbitka
3) nie wiem czy da się kadrować na matówce "widząc oczyma duszy" efekt po zdefiszajowaniu

ale jestem bardziej skłonny niż nie skłonny nawet już znalazłem
fiszaje po 715 $ nówki sztuki

a dodatkowa sprawa takie fiszaj tak jak pisze Oleryk może być używany jako fiszaj nie prostowany i można go wykorzystać także do jakiś QTVRów

więc wydaje się że warto chiba jednak

fotomic
8.05.08, 11:43
nie mogę dojść do wniosku bo :

1) nie wiem co za Zuiko ujrzy światło dzienne
2) nie wiem jak wyjdzie odbitka
3) nie wiem czy da się kadrować na matówce "widząc oczyma duszy" efekt po zdefiszajowaniu

ale jestem bardziej skłonny niż nie skłonny nawet już znalazłem
fiszaje po 715 $ nówki sztuki

a dodatkowa sprawa takie fiszaj tak jak pisze Oleryk może być używany jako fiszaj nie prostowany i można go wykorzystać także do jakiś QTVRów

więc wydaje się że warto chiba jednak powiem tak IMO bardziej niż warto.

W dopowiedzi na 3, tak można to już kadrować na matówce, po kilku sesjach, można nabrać wprawy i tak naprawdę ciężko cokolwiek już prostować ;) - jeżeli chodzi o widoczki. Po wprawie, gniesz świadomie. Wszystko zależy jak blisko poodchodzisz, gdzie jest obiekt główny, jaki kąt, ale uwierz to sie da opanować ;) - mi bynajmniej wychodzi, i jak chce proste to mam proste.

Tu:
http://www.mszczepaniak.pl/olympusclub/photo/kazimierz/kazimierz16.jpg

i tu:
http://www.mszczepaniak.pl/olympusclub/photo/kazimierz/kazmierz20.jpg

masz nie prostowane, a w przypadku pierwsze świadomie go trochę skręciłem, prawie ideał, a jeszcze do prostownicy, dzisiaj coś wrzuce.

RadioErewan
8.05.08, 11:50
Będziesz miał duże/ogromne straty jakości na brzegach kadru.

Pozdrawiam

Tu:
http://www.mszczepaniak.pl/olympusclub/photo/kazimierz/kazimierz16.jpg

Co to za miejsce? Dobre na test wszystkich szkiełek Olka.

Pozdrawiam

fotomic
8.05.08, 11:55
Będziesz miał duże/ogromne straty jakości na brzegach kadru.

Pozdrawiam

Co to za miejsce? Dobre na test wszystkich szkiełek Olka.

Pozdrawiam
Kazimierz Dolny nad Wisłą(panorama), góra 3 krzyży.

Co do strat, to dzisiaj może poczynie jakieś testy.

rocco
19.05.08, 19:50
Jest już wersja wtyczki na Maca: Fisheye-Hemi dla Apple Aperture (http://www.swiatobrazu.pl/fisheyehemi_dla_apple_aperture.html)