Zobacz pełną wersję : Wakacyjne zdjęcia (czy. bój z architekturą)
Witam odwiedzających wątek :)
Postanowiłam odważyć się i wyjść z moimi zdjęciami do grona zaprawionych w boju. Zdjęcia robię głównie na wyjazdach, przez co rwę włosy z głowy gdy widzę efekt... Ponieważ mam jakieś ciągoty do symetrii, lubię fotografować budynki i wnętrza, chciałabym skupić się na poprawie moich "umiejętności" w tym zakresie (na początek :wink:). Dlatego też proszę o wskazówki, bym mogła poprawiać się krok po kroku. I przede wszystkim bym wiedziała od czego zacząć poprawę.
Załączam kilka zdjęć zrobionych w Hamburgu.
Dziękuję i pozdrawiam!
Hej,
sympatyczne zdjęcia tylko jakby zabrakło nieco ostrości.
Pierwsza uwaga jaka mi się nasuwa - zrezygnuj z programu automatycznego - ustaw albo priorytet przysłony, albo migawki.
Kiedyś się mówiło, że nie powinno się robić zdjęć na czasach dłuższych od 1/30 sekundy - teraz są różne stabilizacje. Ale taka migawka (czas naświetlania) da Ci pewność, że na zdjęcie nie będzie miał wpływu mimowolny lekki ruch ręki z aparatem.
A w zależności od ustawionej przysłony będziesz miała różną głębię ostrości.
Zawsze możesz też poczytać coś o kompozycji obrazu w malarstwie.
Ale przede wszystkim rób zdjęcia.
Powodzenia.:grin:
Hej,
dzięki za odpowiedź i podpowiedzi!
Spieszę wyjaśnić, iż trybu Auto nie używam - najczęściej "bawię się" przesłoną. I problem, o którym piszesz, tj. brak ostrości, nieco spędza mi sen z powiek. Czy jest to wynik jej zbyt dużego otwarcia? Często otwieram przesłonę by nie podbijać ISO, które niestety mocno szumi (czasem nawet ISO400 wygląda bardzo źle, a 800 czy 1600 po prostu ból)...
Załączam kilka nowych zdjęć z tamtego wyjazdu.
Poczytaj watek helmutha (https://forum.olympusclub.pl/threads/10438-Zdj%C4%99cia-helmutha?highlight=zdj%EAcia+helmutha) Bardzo, bardzo warto
Dziękuję za polecenie wątku! :) Utonęłam w nim na dobre, biorę do serca (i mam w planie niebawem wdrażać w życie) przekazaną tam wiedzę.
Hej,
dzięki za odpowiedź i podpowiedzi!
Spieszę wyjaśnić, iż trybu Auto nie używam - najczęściej "bawię się" przesłoną. I problem, o którym piszesz, tj. brak ostrości, nieco spędza mi sen z powiek. Czy jest to wynik jej zbyt dużego otwarcia? Często otwieram przesłonę by nie podbijać ISO, które niestety mocno szumi (czasem nawet ISO400 wygląda bardzo źle, a 800 czy 1600 po prostu ból)...
Załączam kilka nowych zdjęć z tamtego wyjazdu.
Niestety tak to już jest przy słabiej oświetlonych obiektach. Ja wtedy blokuję ISO na 200 (max mam ustawiony na 1600) co przy ogniskowych rzędu 8 itp powoduje, że czas ekspozycji wydłuża się, a to oznacza, że bez statywu jest trudno.
Sugestia Bodzipa słuszna - dostrzegam w Twoich ujęciach podobieństwo w upodobaniu symetrii i architektury :) Wrzutka ostatnia podoba mi się.
No właśnie, dokładnie jest jak piszesz: wydłuża się czas naświetlania i bez statywu ani rusz... Choć akurat przy fotce ostatniej za statyw posłużyła mi poręcz mostu, to i tak nie zawsze jest jak się wyratować...
Cieszę się, że moja ostatnia wrzutka Ci się podoba, Careme :).
Przeglądając Twój wątek przypomniało mi się, że i ja wybrałam się na TdP i nieco popstrykałam. Załączam więc - gwoli odejścia na chwilę od symetrii i architektury - zdjęcia z tamtego wydarzenia.
Pierwsza fota jak dla mnie.
... Załączam więc - gwoli odejścia na chwilę od symetrii i architektury - zdjęcia z tamtego wydarzenia.
Niestety kadry są delikatnie poruszone, brakuje ostrości, przy wykonywaniu zdjęć sportowych trzeba kontrolować parametry (czas naświetlania, przysłona), zastosowałaś zbyt długi czas naświetlania (1/160 s !), tym bardziej, że światła nie brakowało.
Na moje oko dobre kadrowanie na pierwszym zdjęciu, na kolejnym zbyt mało przestrzeni przed zawodnikiem, na kolejnym za ciasno z lewej strony, na ostatnim lepie by wyglądał zawodnik w całości z rowerem, albo zdecydowanie mocniej skadrowany.
Pozdrawiam
Niestety kadry są delikatnie poruszone, brakuje ostrości, przy wykonywaniu zdjęć sportowych trzeba kontrolować parametry (czas naświetlania, przysłona), zastosowałaś zbyt długi czas naświetlania (1/160 s !), tym bardziej, że światła nie brakowało.
Na moje oko dobre kadrowanie na pierwszym zdjęciu, na kolejnym zbyt mało przestrzeni przed zawodnikiem, na kolejnym za ciasno z lewej strony, na ostatnim lepie by wyglądał zawodnik w całości z rowerem, albo zdecydowanie mocniej skadrowany.
Pozdrawiam
Racja, Ogoniasty!
Od siebie dorzucę tylko: poza pierwszym brak dynamiki, przy takich fotach musi być widoczny ruch i prędkość.
Zobacz:
https://forum.olympusclub.pl/attachment.php?attachmentid=128788&d=1409761491
Witam odwiedzających wątek :)
Załączam kilka zdjęć zrobionych w Hamburgu.
Schody złamane człowiekiem na plus, podoba się.
Posiedzieć, podłubać i będzie jeszcze fajniej.
Nieźle jak na początek, będę zaglądał :)
Spieszę wyjaśnić, iż trybu Auto nie używam - najczęściej "bawię się" przesłoną. I problem, o którym piszesz, tj. brak ostrości, nieco spędza mi sen z powiek. Czy jest to wynik jej zbyt dużego otwarcia? Często otwieram przesłonę by nie podbijać ISO, które niestety mocno szumi (czasem nawet ISO400 wygląda bardzo źle, a 800 czy 1600 po prostu ból)...Znam ten ból :|
Zalecałbym odpuszczanie zdjęć architektury przy kiepskim świetle. Architektura przy bezcieniowym oświetleniu wychodzi płasko, potrzebne są cienie aby oddać fakturę elewacji, zdobień na niej itp szczegółów. Zbyt ostre światło również nie jest wskazane, ze względu na głębokie cienie, w których mogą zginąć te szczegóły.
Jeśli chodzi o tryb, polecam A. Architektura na ogół się nie rusza i ważniejsze jest dobranie odpowiedniej przesłony aby uzyskać pożądaną głębię. Przy dobrym świetle czasy i tak będą wystarczająco krótkie aby zdjęcie było nieporuszone.
Co do ostrości mam jedno (może głupie ale muszę je zadać) pytanie: czy wyostrzasz zdjęcia po zmniejszeniu?
Załączam więc - gwoli odejścia na chwilę od symetrii i architektury - zdjęcia z tamtego wydarzenia.Kolarze, w odróżnieniu od architektury, rzadko stoją w miejscu i fotografowanie ich, to zupełnie inna bajka. :-P
Muminek, Saboor - dziękuję za krytyczne uwagi o zdjęciach kolarzy! To był dla mnie zupełny eksperyment i cieszę się, że mogę na tej podstawie kombinować dalej.
Saboor - a co masz na myśli pisząc
Schody złamane człowiekiem na plus, podoba się.
Posiedzieć, podłubać i będzie jeszcze fajniej.
Podpowiesz przy czym więcej podłubać?
Helmuth -
Nieźle jak na początek, będę zaglądał :)
Zapraszam, będzie mi więcej niż miło. Zaczytuję się Twoim wątkiem i podglądam Twoją drogę. :)
Znam ten ból :|
Zalecałbym odpuszczanie zdjęć architektury przy kiepskim świetle. Architektura przy bezcieniowym oświetleniu wychodzi płasko, potrzebne są cienie aby oddać fakturę elewacji, zdobień na niej itp szczegółów. Zbyt ostre światło również nie jest wskazane, ze względu na głębokie cienie, w których mogą zginąć te szczegóły.
Jeśli chodzi o tryb, polecam A. Architektura na ogół się nie rusza i ważniejsze jest dobranie odpowiedniej przesłony aby uzyskać pożądaną głębię. Przy dobrym świetle czasy i tak będą wystarczająco krótkie aby zdjęcie było nieporuszone.
Dziękuję. Pięknie o tym świetle napisałeś.
Co do ostrości mam jedno (może głupie ale muszę je zadać) pytanie: czy wyostrzasz zdjęcia po zmniejszeniu?
Tak, wyostrzam. Ale zawsze baaardzo delikatnie. Czyżby aż za delikatnie?
Kolarze, w odróżnieniu od architektury, rzadko stoją w miejscu i fotografowanie ich, to zupełnie inna bajka. :-P
No niestety nie chcieli się zatrzymać :P.
Muminek, Saboor - dziękuję za krytyczne uwagi o zdjęciach kolarzy! To był dla mnie zupełny eksperyment i cieszę się, że mogę na tej podstawie kombinować dalej.
Saboor - a co masz na myśli pisząc
[QUOTE=Saboor]Schody złamane człowiekiem na plus, podoba się.
Posiedzieć, podłubać i będzie jeszcze fajniej.
A to już takie moje widzimisie/widzirysie. ;-) Widziałbym to tak:
wyciągam biel i czerń, tak żeby biel była biała a czerń głębsza.
Wyciągam detale i cienie, schody się starzeją a postać wychodzi na pierwszy plan, ot
takie coś:
144475__144476
A to już takie moje widzimisie/widzirysie. ;-) Widziałbym to tak:
wyciągam biel i czerń, tak żeby biel była biała a czerń głębsza.
Wyciągam detale i cienie, schody się starzeją a postać wychodzi na pierwszy plan, ot
takie coś:
Dzięki, Saboor! Podoba mi się jak podkręciłeś to zdjęcie - jest dla mnie fajnym punktem odniesienia :)
Wybrałam się dziś na krótki spacer po Krakowie i zrobiłam kilka zdjęć, starając się mieć w głowie to czego do tej pory nauczyłam się dzięki forum. Wrzucam efekty (?) :).
Ooo! Tteraz odkryłem, że tu jeszcze jedna dziewczyna z Krakowa.......Może zacznę wreszcie na nasze krakowskie spotkania bywać... :grin:
Prace mi się podobają, a najbardziej to, że Ci się chce i robisz to.
Powodzenia, będę zaglądał.
Dwa pierwsze z ostatniej serii bardzo ładne. Chyba idziesz we właściwą stronę no i masz oko :-)
Wrzucam efekty (?) :)."Portjer" najlepszy, choć przygasiłbym światła aby wyszło trochę szczegółów.
Internat- MZ spaprany kadr. Obcięte okno u góry, obcięte drzwi na dole. Nie dało się inaczej?
podobie jak Helmuth drugie naj.
Internat kojarzę z reala, ale takie kadrowanie istotnie nie pasuje.
Całość spojrzenia oceniam pozytywnie.
Jeśli mogę coś podpowiedzieć jeśli chodzi o miejscówkę to zaglądnij na ul. Retoryka 4 i tzw. dom stu balkonów (http://szlakmodernizmu.pl/szlak/baza-obiektow/dom-stu-balkonow) - tam jest dużo symetrii :)
Całkowicie się zgadzam z Helmutem i Careme :grin: a i czekam na kolejne :)
@Krakman, @voovoo2, @alnico - dziękuję za Wasze opinie oraz słowa otuchy - zapraszam do odwiedzania i komentowania! :)
"Portjer" najlepszy, choć przygasiłbym światła aby wyszło trochę szczegółów.
Coś bardziej w tę stronę?
144763
@Helmuth oraz @Careme:
Internat- MZ spaprany kadr. Obcięte okno u góry, obcięte drzwi na dole. Nie dało się inaczej?
podobie jak Helmuth drugie naj.
Internat kojarzę z reala, ale takie kadrowanie istotnie nie pasuje.
Już jak robiłam fotkę to mi się umyślało dokładnie takie kadrowanie... Teraz dostrzegam inny pomysł na to miejsce, mając na uwadze Waszą opinię. Poprawię się przy kolejnej sposobności :). Niestety wszystkie próby zdjęciowe z tamtego miejsca ucinają drzwi, więc teraz nie odratuję sytuacji :(.
Całość spojrzenia oceniam pozytywnie.
Jeśli mogę coś podpowiedzieć jeśli chodzi o miejscówkę to zaglądnij na ul. Retoryka 4 i tzw. dom stu balkonów - tam jest dużo symetrii
Dziękuję :). Miejsca ze Szlaku Modernizmu są na mojej liście do obfocenia - skoro wspomniałeś o domie stu balkonów to postaram się tam zaglądnąć w przyszłym tygodniu i podzielić się fotkami.
Coś bardziej w tę stronę?Niezupełnie. Pojechałaś "po całości" a mnie codziło tylko o światła, zresztą sama popatrz:
pierwsza wersja 144764 Twoja druga wersja144765 moja wizja144766
Widzisz różnicę?
Niestety wszystkie próby zdjęciowe z tamtego miejsca ucinają drzwi, więc teraz nie odratuję sytuacji :(.A nie możesz tam pójść jeszcze raz?
Widzisz różnicę?
Jak na dłoni, dziękuję :)
A nie możesz tam pójść jeszcze raz?
Mogę, jak najbardziej - taki mam zamiar :). Chodziło mi o to, że zepsułam wszystkie ujęcia z tamtego dnia i nie mogłam od razu zaproponować nowej wersji za jednym postem.
Tymczasem, wrzucam zdjęcie biedronki, którą ustrzeliłam w ogrodzie u babci, przy okazji zabaw przesłoną.
14:
Po długiej przerwie - odkopuję wątek. Tym razem nie będzie krakowskiej wrzutki, choć o "zadaniu domowym" od Helmutha i Domu stu balkonów pamiętam.
Przywiozłam trochę zdjęć z wakacji. Na początek takie coś (15):
Hmm, napisałam ostatnio "po długiej przerwie"? :wink:
Trzy propozycje ode mnie. Jakoś mnie na bw wzięło.
016 Praga:
193496
017 Brno:
193497
018 Kraków:
193498
Fajne strzały, dobrze podparte tytułem - podoba się.
Brno do od beczkowania.
16. ok.
17. jeśli kadr centralny, to centralny, a nie "centralnawy". To samo z beczką. Albo duża jako środek wyrazu, albo skasowana. Takie nie wiadomo co tylko drażni i wygląda niechlujnie.
18. fajne, chętnie bym, zobaczył wyprostowane, w takim geometrycznym kadrze mogłoby być jeszcze fajniejsze :)
Saboor, fret, dziękuję bardzo za komentarze.
Załączam odbeczkowane Brno i kilka nowych fot.
017_1 Brno poprawione:
193607
Sztampowe ujęcia NYC:
019:
193608
020:
193609
021:
193610
Saboor, fret, dziękuję bardzo za komentarze.Nie ma za co.
Załączam odbeczkowane Brno i kilka nowych fot.
Brno jeszcze leci: prawo-dół, przyciągnij poziomicę i zobacz.
Brno poprawione od razu lepiej. Przyznam ja nie widzę aby leciało prawy-dół, ale tak bez poziomicy tylko przesuwając powiększone zdjęcie. Ten "pas" na dole wydaje mi się całkowicie poziomy.
Sztampowe fajne, podobają się, ale użycie przysłony f22 było błędem. Ostrość na tym sporo ucierpiała.
Brno poprawione od razu lepiej. Przyznam ja nie widzę aby leciało prawy-dół, ale tak bez poziomicy tylko przesuwając powiększone zdjęcie. Ten "pas" na dole wydaje mi się całkowicie poziomy.
Sztampowe fajne, podobają się, ale użycie przysłony f22 było błędem. Ostrość na tym sporo ucierpiała.
Może przez dawne pojedynki w prostowaniu, mam skrzywione spojrzenie. :mrgreen:
Nie wiele, 3px różnicy ale przez komin wentylacji wydaje się bardziej pochyło.
Co do f22 i sztampowych fotek - pełna zgoda.
Brno jeszcze leci: prawo-dół
ale już bardzo minimalnie
NYC fajne zdjęcia, szkoda że na ostrości ucierpiały fotki.
18 ) ekstra,
20) również bardzo mi się podoba:)
Faktycznie ta 20-tka jest re-we-la-cy-jna! :)
Już powiało profesjonalizmem :).
P.S: Witam!
andtor2, Saboor - faktycznie Brno leci i po dalszej zabawie ze zdjęciem wychodzi na to, że nie leci tylko prawy dół, tylko jeszcze trzeba więcej pobawić się narzędziem "Transform" w GIMPie...
Rabbit, RafS, Janq1234 - dziękuję za odwiedzenie wątku i komentarze :).
Jakie lekcje do tej pory wyciągnęłam?
- jak focisz budynki to zostaw miejsce na ścinki ;)
- nie rób zdjęć na f/22 - chciałam maksymalnej głębi ostrości, ale wyszło, no... widać jak. Poczytałam o wpływie przesłony na ostrość zdjęcia, więcej błędu nie popełnię.
Aby nieco odejść od tematów miejskich, załączam zdjęcia z Tatr.
022:
193716
023:
193717
024:
193718
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.