PDA

Zobacz pełną wersję : panorama - nie schodzą się idealnie



lessie
22.11.07, 21:48
no własnie - zaczynam się bawić panoramkami ale na jakimś etapie knocę sprawę, mianowicie miewam punkty, które za Chiny Ludowe nie chcą się dokładnie złożyć. W żadnym programie. Muszę ręcznie bawić się w stempelkowanie i inne pirdoły na które nie bardzo mam czas. Poniżej przykład z panoramy jaką mam w galerii ( tam jest stemplowana ) - popatrzcie na barierki - były najbliżej obiektywu i chyba 14mm je tak pojechało że się z kolejnych fotek nie zeszły równo. Powiedziałbym nawet że w ogóle wyszły do ***..y.
Ktoś zna przyczynę i potrafi pomóc?

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)

RadioErewan
22.11.07, 21:50
A jak zamontowany aparat na statywie?

Pozdrawiam

lessie
22.11.07, 21:52
wiedziałem że to powiesz... :D nie mam szyny jeszcze. Czy w tym tkwi problem?
A skoro odpowiedział specjalista od panoram to zapytam: co robić w sytuacji gdy część panoramy ma mocne źródło światła i ten kadr wychodzi znacznie jaśniej? Zmienić ustawienia ( czas naświetlania) ? Bo zwykle znajduję jakiś "srodek" i zostawiam na manualu te same ustawienia dla wszystkich kadrów

RadioErewan
22.11.07, 21:55
wiedziałem że to powiesz... :D nie mam szyny jeszcze. Czy w tym tkwi problem?
Tak. Dobrze przygotowany zestaw (znaleziona źrenica wejściowa) nie wymagają żadnego gumkowania, nie tylko na tak prozaicznych obiektach jak ta barierka, ale nawet na biegnących w "nieskończoność" kasetonach, wzorkach na wykładzinie, płytkach...
Jak ograniczysz się do odległego planu, problemu nie będzie.
Jak będzie pierwszy i drugi plan, nie dasz rady bez przesunięcia aparatu zrobić panoramy za chiny ludowe.


Pozdrawiam

RadioErewan
22.11.07, 21:57
wiedziałem że to powiesz... :D nie mam szyny jeszcze. Czy w tym tkwi problem?
A skoro odpowiedział specjalista od panoram to zapytam: co robić w sytuacji gdy część panoramy ma mocne źródło światła i ten kadr wychodzi znacznie jaśniej? Zmienić ustawienia ( czas naświetlania) ? Bo zwykle znajduję jakiś "srodek" i zostawiam na manualu te same ustawienia dla wszystkich kadrów
Ja obracam aparat dookoła i wybieram najjaśniejszy kadr (w pomiarze cw). Potem fixuje tą wartość na manualu i tak jadę. Oczywiście jeżeli nie robię HDRa (czyli już dawno nie) ;-).
Dzięki temu mam najwyżej niedoświetlenia, z których coś (z szumem) się wyciągnie). No i jak z jednej strony las, z drugiej wschód słońca, to możesz sobie darować walkę z poprawną ekspozycją.

Pozdrawiam

Mirek54
22.11.07, 21:58
Wrzuc fotki do sklejania bedziemy sie bawic.Moze punkty trza pozmieniac.Automat ma swoje.Ty mozesz inne podac.

lessie
22.11.07, 22:05
Tak. Dobrze przygotowany zestaw (znaleziona źrenica wejściowa) nie wymagają żadnego gumkowania, nie tylko na tak prozaicznych obiektach jak ta barierka, ale nawet na biegnących w "nieskończoność" kasetonach, wzorkach na wykładzinie, płytkach...
Jak ograniczysz się do odległego planu, problemu nie będzie.
Jak będzie pierwszy i drugi plan, nie dasz rady bez przesunięcia aparatu zrobić panoramy za chiny ludowe.


Pozdrawiam

a jak znajdę punkt i przesunę aparat to już nie zmieniam go w żadnym kadrze? czy co kadr koryguję ustawienie ( nie no, bez sensu, skąd mogę wiedzieć co korygowac? ). I jeszcze w kwestii hdr. Jak to ugryźć przy sklejaniu? Najpierw 3 panoramy i potem hdr? Na odwrót? Teoretycznie lepiej chyba panoramy ale jak zrobić żeby wszystkie 3 były idealnie takie same? Kiedyś coś czytałem na ten temat ale gdzie? Nawet robię pod jdr 5 naświetlań kazdego kadru ale nie wiem jak się zabrać za panohdra... :?

Mirek54
22.11.07, 22:11
Punkty dobierasz w programie(komputer) sam,lub jesli korzystasz z automata to program je sam wyszuka.Jednak Ty mozesz wskazac inne..Moim zdaniem najpierw HDR a potem panorama.

lessie
22.11.07, 22:16
o punktach styku w programach to wiem, RE chodziło o punkt źrenicy wejściowej, który niestety nie jest dokładnie w osi obrotu statywu i bliższy plan się rozjeżdża. Nie wiedziałek tylko że to jest przyczyną. A jak zrobić idealnie takie same hdry z każdego ujęcia?

Mirek54
22.11.07, 22:27
A jak zrobić idealnie takie same hdry z każdego ujęcia?

Stosujac takie same parametry dla wszystkic(5-ciu 7 lub9-ciu)ujec.Drobne roznice program wyrowna.Jak nie to w szopie sie pobawisz na gotowej panoramie np stosujac szybka maske lub gradientem.

Jak znasz ten dziwny jezyk to poczytaj W kopalni (http://www.panoguide.com/)

KLIK KLIK (http://panocorner.com/qtvr/pa_quire.html) Tak bym chcial umiec

lessie
22.11.07, 22:39
dzięki, niezła stronka

RadioErewan
22.11.07, 23:00
Często wystarczą 3 ekspozycje (ja wolę 4, jak duże kontrasty to i 5), rozrzucone mocno (po 3EV od siebie).
Sklejasz najpierw jedną panoramę (opracowujesz ją dokładnie). Ja wybieram środkową ekspozycję, na której program wyznaczający punkty wspólne najlepiej poradzi sobie z zadaniem. Zapisujesz projekt, "podmieniasz" zdjęcia, sklejasz kolejną wersję (jaśniejszą), już bez modyfikowania projektu itd. Na koniec sklejasz 3, 4, 5 "zwykłych" panoram w jednego HDRa. Wszystko będzie idealnie. Photomatix ma opcję 360* image, co powoduje, że panorama na końcach jest walorowo do siebie dopasowana (przy tonowaniu brzegi zazwyczaj ciemnieją).
Inna metoda (choć taka sama) to sklejenie panoramy w PTGui, który to program posiada w ostatnich wersjach moduł do sklejania HDRowych panoram.
Zrobienie 6, 9, 12 HDRów i sklejanie ich w pano później jest bez sensu. Godziny pracy, zamiast automatyki, a efekt nigdy nie będzie tak jednolity, jak w wyżej omówionych metodach.

Pozdrawiam

RadioErewan
22.11.07, 23:06
a jak znajdę punkt i przesunę aparat to już nie zmieniam go w żadnym kadrze? czy co kadr koryguję ustawienie ( nie no, bez sensu, skąd mogę wiedzieć co korygowac? ). I jeszcze w kwestii hdr. Jak to ugryźć przy sklejaniu? Najpierw 3 panoramy i potem hdr? Na odwrót? Teoretycznie lepiej chyba panoramy ale jak zrobić żeby wszystkie 3 były idealnie takie same? Kiedyś coś czytałem na ten temat ale gdzie? Nawet robię pod jdr 5 naświetlań kazdego kadru ale nie wiem jak się zabrać za panohdra... :?
Jak znajdziesz źrenicę wejściową i upewnisz się, że jest perfect, to możesz kozikiem zaznaczyć ustawienia na szynie, albo ją zakleić w tej konfiguracji. Nie licząc ekstremalnych przypadków (Dariusz Kosior opowiadał mi, że ostatnio robił panoramę w lodówce), wszystko powinno działać do końca świata i o jeden dzień dłużej. Dla konkretnego obiektywu (i jednej ogniskowej dla zooma) to jest jedyna i optymalna konfiguracja.

Pozdrawiam

mariush
22.11.07, 23:39
no własnie - zaczynam się bawić panoramkami ale na jakimś etapie knocę sprawę, mianowicie miewam punkty, które za Chiny Ludowe nie chcą się dokładnie złożyć. W żadnym programie. Muszę ręcznie bawić się w stempelkowanie i inne pirdoły na które nie bardzo mam czas. Poniżej przykład z panoramy jaką mam w galerii ( tam jest stemplowana ) - popatrzcie na barierki - były najbliżej obiektywu i chyba 14mm je tak pojechało że się z kolejnych fotek nie zeszły równo. Powiedziałbym nawet że w ogóle wyszły do ***..y.
Ktoś zna przyczynę i potrafi pomóc?Powody - głupota programu + szeroki kąt. Lekarstwa w tej sytuacji raczej nie ma...

Kilka słów na temat własnych doświadczeń:
1. Statyw nie jest konieczny (90% moich panoram powstawało bez jego uzycia). Przydaje się, ale nie jest konieczny. Zaletą uzywania statywu (musi byc dobry - stabilny) jest mniejsza strata obrazu "na górze i na dole" - i mozna precyzyjniej kadrować (bez statywu - trzeba brac spory zapas).
2. Ekspozycja - obracam się z aparatem i szukam średniej - potem jadę na manualu.
3. Ostrość - koniecznie manual (zazwyczaj - na najbliższy obiekt w kadrze).
4. Ogniskowa - im dłuższa, tym lepiej. Ale na 14 mm tez się daje zrobić to i owo - ryzyko "rozejścia się" łączeń jest jednak większe.
5. Zdjęcia robie tak, aby każdy punkt docelowej panoramy znajdował się na dwóch jpgach "roboczych" - czyli przejście mniej więcej co pół kadru.

Potem większość wykonuje programoautomat, w PSie prostuję, kadruję, koryguję to i owo - i gotowe :-)

Ubiegłoweekendowa, "spacerowa"panorama (z ręki, na 14 mm - około 180 stopni): http://img444.imageshack.us/img444/887/pano1copyrw1.jpg

Ficek
23.11.07, 00:14
to ja też 2 grosze dorzucę:

to co już napisał RE - z ręki panoramę można robić bez problemu jeśli pierwszy plan nie jest skomplikowany, jak np tu:
Stanage Edge w Peak District, Anglia (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7537)

https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2007/11/thumb_pano_stanage_5Bhugin5D_P8225558stg-1.jpg
źródło (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7537)

albo tu:
Widok na dolinę Great Langdale, Lake District, Anglia (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7245)

https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2007/11/thumb_21_langdale_2_5Bhugin5D_P7174568_p-1.jpg
źródło (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7245)

Zlepia się to wtedy samo. Jak chcesz zrobić dużo nakładających się planów, to już warto wyposażyć się w statyw i głowicę.

W necie jest mnóstwo opracowań jak robić panoramy.

Pozdrawiam

Kris_1
23.11.07, 00:58
Pytanie z innej beczki, ale na temat :D Nodal point.
Wygooglało mi tu (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=25377858) że, cytuję:

Nodal point measurment for 14-54
From the middle of your tripod to the middle of your camera:
14mm 9,65cm
25mm 7,90cm
35mm 6,90cm
54mm 4,80cm
a wydawało mi się że odwrotnie.
Jaka jest dobra metoda na pomiar (znalezienie) punktu nodalnego?

Ficek
23.11.07, 01:23
eksperyment - metodą prób i błędów

lcf
23.11.07, 02:31
Tak btw. przy robieniu panoram z dużej ilości zdjęć dobrze się sprawuje AutoStitch (http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html) lub - nieco bardziej rozbudowany, ale korzystający z tego samego engine'u - Autopano Pro (http://www.autopano.net/). Jako ciekawostka - jednym z licencjonowanych użytkowników tego pierwszego jest Industrial Light & Magic :).

dobas
23.11.07, 04:38
Jak już pojawił się wątek że się zdjątka nie schodzą przy składaniu
to :

Ktoś reflektuje na szyny ?

mam 4 nowe sztuki.
kształtem odbiegają od tych poprzednich
są krótsze, bo tamten rzut był z deka za długi...

- jak by co wrzucę zdjątka
póki co zdjątka poprzedniej wersji


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal3.jpg)


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal1a.jpg)

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal2a.jpg)

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal3a.jpg)

pozdrawiam
dobas

Oleryk
23.11.07, 06:59
Rezerwuję jedną, czytaj PW.

caymer
23.11.07, 08:33
Też poproszę jeden. Sam nie mam zdolności do takiej twórczości :)

kapir
23.11.07, 08:52
Ktoś reflektuje na szyny ?

Też jestem zainteresowany :)

Pozdr,
Irek

lessie
23.11.07, 10:11
Pytanie z innej beczki, ale na temat :D Nodal point.
Wygooglało mi tu (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=25377858) że, cytuję:

Nodal point measurment for 14-54
From the middle of your tripod to the middle of your camera:
14mm 9,65cm
25mm 7,90cm
35mm 6,90cm
54mm 4,80cm
a wydawało mi się że odwrotnie.
Jaka jest dobra metoda na pomiar (znalezienie) punktu nodalnego?

dołączę do pytania. Wiem że najlepszy jest eksperyment ale może ktoś powie jak to jest u niego i nakierunkuje chociaż w którą stronę szukać tego "Punktu G" :mrgreen:
Dajcie chociaż sygnał czy to będzie bardziej z przodu względem środka statywu czy w drugą mańkę. Właśnie kleję 360% z 10 kadrów i mi się drzewa nie zgadzają w gałęziach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
tak więc gumka,stempel,gumka....

Ficek
23.11.07, 10:20
dołączę do pytania. Wiem że najlepszy jest eksperyment ale może ktoś powie jak to jest u niego i nakierunkuje chociaż w którą stronę szukać tego "Punktu G" :mrgreen:


wiem, że nie będę bardzo pomocny, ale "nodal point" jest gdzieś w środku długości obiektywu (to oczywiście zmienia się przy zoomach - jak? to zależy od ich konstrukcji; dla ZD 14-45 były to inne wartości dla każdej ogniskowej - nie były to wielkie różnice ale jednak)

gdzieś słyszałem, że nodal point jest tam gdzie znajduje się przysłona w obiektywie

myślę, że mierzenie tej odległości troszkę mija się z celem, bo nawet jak już wszystko poustawiasz, to i tak musisz posprawdzać te ustawienia. ja robiłem tak, że jak już znalazłem ten punkt dla różnych obiektywów, to zapisałem (i zapamiętałem) te ustawienia korzystając z podziałki na głowicy

najlepiej wyznaczyć nodal point ustawiając jakiś znaczący pierwszy plan przed aparatem. ja robiłem to na oknie mającym wiele poziomych i pionowych listewek (chyba wiadomo o co chodzi). potem sprawdzasz czy plan pierwszy (framuga okienna) pozostaje w tej samej relacji do tego co za oknem przy różnym obrocie aparatu w lewo i w prawo, ewentualnie góra dół)

caymer
23.11.07, 10:20
http://www.sklodowski.pl/panoramix/howtolinks.html

tutaj pokazane jest jak ręcznie namierzyć punkt G :)

kisi
23.11.07, 10:52
Jejku... zamotałem sie. Nie sadziłem ze zrobienie panoramy to az taka laborka. A te panoramy 360 st. to juz doktorat.

Ficek
23.11.07, 11:08
Dobre sznurki:

http://zieba.wroclaw.pl/Poradnik.htm

http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotografowania-ksiazka-on-line/39597-panoramy-mini-poradnik.htm

http://www.wdolomitach.pl/fot_p_fpg.html

no i panoforum:

http://vr360.pl/panoforum/index.php?PHPSESSID=48e7d0495734adf9198c10961d135d 3e&

i panotools wiki:

http://wiki.panotools.org/

jest na prawdę mnóstwo tych linków w sieci (zwłaszcza po anglielsku) - niestety wcięło mi pełną ich listę; tak czy siak wczesniej czy później do wszystkiego dotrzecie

strona którą lubię: http://pepperoni.fm.pl/zbooy/panoramy/ (głównie panoramy sferyczne + kilka linków)

na vr360 forum jest/był ciekawy wątek jak zrobić sobie samemu głowicę (sorry dobas ;) )

zresztą po wpisaniu pano head w google grafika wysakuje dużo przykładów - dla leniwych ;): http://images.google.pl/images?svnum=10&um=1&hl=pl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:pl:official&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=pano+head&spell=1

i jeszcze zestawienie nodal point-ów dla różnych obiektywów (z panotools wiki):
http://wiki.panotools.org/Entrance_Pupil_Database

RadioErewan
24.11.07, 03:21
wiem, że nie będę bardzo pomocny, ale "nodal point" jest gdzieś w środku długości obiektywu (to oczywiście zmienia się przy zoomach - jak? to zależy od ich konstrukcji; dla ZD 14-45 były to inne wartości dla każdej ogniskowej - nie były to wielkie różnice ale jednak)

Przy nowoczesnych konstrukcjach obiektywów szerokokątnych, umiejscowienie źrenicy wejściowej nie jest takie oczywiste.
No i to nie jest przedni punkt węzłowy obiektywu, tylko źrenica wejściowa.
Źrenica wejściowa znajduje się tam, gdzie obraz pozorny zamykającej się przysłony (miejsce gdzie wydaje się nam, że ją widzimy).

http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/#PanoramicPivotPoint

Pozdrawiam

caymer
12.12.07, 23:54
Jeszcze jeden link do nodal pointa. e1 i 14-54.
Ten co dawałem wcześniej mi nie za bardzo wychodził. Ten daje rade i jest prostszy.
A to wszystko przy okazji odebrania od Dobasa szyny i stwierdzam że daje rade.

http://www.myfourthirds.com/files/1496/Panoramas_with_E-1_a.pdf