Zobacz pełną wersję : panorama - nie schodzą się idealnie
no własnie - zaczynam się bawić panoramkami ale na jakimś etapie knocę sprawę, mianowicie miewam punkty, które za Chiny Ludowe nie chcą się dokładnie złożyć. W żadnym programie. Muszę ręcznie bawić się w stempelkowanie i inne pirdoły na które nie bardzo mam czas. Poniżej przykład z panoramy jaką mam w galerii ( tam jest stemplowana ) - popatrzcie na barierki - były najbliżej obiektywu i chyba 14mm je tak pojechało że się z kolejnych fotek nie zeszły równo. Powiedziałbym nawet że w ogóle wyszły do ***..y.
Ktoś zna przyczynę i potrafi pomóc?
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://imageshack.us)
RadioErewan
22.11.07, 21:50
A jak zamontowany aparat na statywie?
Pozdrawiam
wiedziałem że to powiesz... :D nie mam szyny jeszcze. Czy w tym tkwi problem?
A skoro odpowiedział specjalista od panoram to zapytam: co robić w sytuacji gdy część panoramy ma mocne źródło światła i ten kadr wychodzi znacznie jaśniej? Zmienić ustawienia ( czas naświetlania) ? Bo zwykle znajduję jakiś "srodek" i zostawiam na manualu te same ustawienia dla wszystkich kadrów
RadioErewan
22.11.07, 21:55
wiedziałem że to powiesz... :D nie mam szyny jeszcze. Czy w tym tkwi problem?
Tak. Dobrze przygotowany zestaw (znaleziona źrenica wejściowa) nie wymagają żadnego gumkowania, nie tylko na tak prozaicznych obiektach jak ta barierka, ale nawet na biegnących w "nieskończoność" kasetonach, wzorkach na wykładzinie, płytkach...
Jak ograniczysz się do odległego planu, problemu nie będzie.
Jak będzie pierwszy i drugi plan, nie dasz rady bez przesunięcia aparatu zrobić panoramy za chiny ludowe.
Pozdrawiam
RadioErewan
22.11.07, 21:57
wiedziałem że to powiesz... :D nie mam szyny jeszcze. Czy w tym tkwi problem?
A skoro odpowiedział specjalista od panoram to zapytam: co robić w sytuacji gdy część panoramy ma mocne źródło światła i ten kadr wychodzi znacznie jaśniej? Zmienić ustawienia ( czas naświetlania) ? Bo zwykle znajduję jakiś "srodek" i zostawiam na manualu te same ustawienia dla wszystkich kadrów
Ja obracam aparat dookoła i wybieram najjaśniejszy kadr (w pomiarze cw). Potem fixuje tą wartość na manualu i tak jadę. Oczywiście jeżeli nie robię HDRa (czyli już dawno nie) ;-).
Dzięki temu mam najwyżej niedoświetlenia, z których coś (z szumem) się wyciągnie). No i jak z jednej strony las, z drugiej wschód słońca, to możesz sobie darować walkę z poprawną ekspozycją.
Pozdrawiam
Wrzuc fotki do sklejania bedziemy sie bawic.Moze punkty trza pozmieniac.Automat ma swoje.Ty mozesz inne podac.
Tak. Dobrze przygotowany zestaw (znaleziona źrenica wejściowa) nie wymagają żadnego gumkowania, nie tylko na tak prozaicznych obiektach jak ta barierka, ale nawet na biegnących w "nieskończoność" kasetonach, wzorkach na wykładzinie, płytkach...
Jak ograniczysz się do odległego planu, problemu nie będzie.
Jak będzie pierwszy i drugi plan, nie dasz rady bez przesunięcia aparatu zrobić panoramy za chiny ludowe.
Pozdrawiam
a jak znajdę punkt i przesunę aparat to już nie zmieniam go w żadnym kadrze? czy co kadr koryguję ustawienie ( nie no, bez sensu, skąd mogę wiedzieć co korygowac? ). I jeszcze w kwestii hdr. Jak to ugryźć przy sklejaniu? Najpierw 3 panoramy i potem hdr? Na odwrót? Teoretycznie lepiej chyba panoramy ale jak zrobić żeby wszystkie 3 były idealnie takie same? Kiedyś coś czytałem na ten temat ale gdzie? Nawet robię pod jdr 5 naświetlań kazdego kadru ale nie wiem jak się zabrać za panohdra... :?
Punkty dobierasz w programie(komputer) sam,lub jesli korzystasz z automata to program je sam wyszuka.Jednak Ty mozesz wskazac inne..Moim zdaniem najpierw HDR a potem panorama.
o punktach styku w programach to wiem, RE chodziło o punkt źrenicy wejściowej, który niestety nie jest dokładnie w osi obrotu statywu i bliższy plan się rozjeżdża. Nie wiedziałek tylko że to jest przyczyną. A jak zrobić idealnie takie same hdry z każdego ujęcia?
A jak zrobić idealnie takie same hdry z każdego ujęcia?
Stosujac takie same parametry dla wszystkic(5-ciu 7 lub9-ciu)ujec.Drobne roznice program wyrowna.Jak nie to w szopie sie pobawisz na gotowej panoramie np stosujac szybka maske lub gradientem.
Jak znasz ten dziwny jezyk to poczytaj W kopalni (http://www.panoguide.com/)
KLIK KLIK (http://panocorner.com/qtvr/pa_quire.html) Tak bym chcial umiec
RadioErewan
22.11.07, 23:00
Często wystarczą 3 ekspozycje (ja wolę 4, jak duże kontrasty to i 5), rozrzucone mocno (po 3EV od siebie).
Sklejasz najpierw jedną panoramę (opracowujesz ją dokładnie). Ja wybieram środkową ekspozycję, na której program wyznaczający punkty wspólne najlepiej poradzi sobie z zadaniem. Zapisujesz projekt, "podmieniasz" zdjęcia, sklejasz kolejną wersję (jaśniejszą), już bez modyfikowania projektu itd. Na koniec sklejasz 3, 4, 5 "zwykłych" panoram w jednego HDRa. Wszystko będzie idealnie. Photomatix ma opcję 360* image, co powoduje, że panorama na końcach jest walorowo do siebie dopasowana (przy tonowaniu brzegi zazwyczaj ciemnieją).
Inna metoda (choć taka sama) to sklejenie panoramy w PTGui, który to program posiada w ostatnich wersjach moduł do sklejania HDRowych panoram.
Zrobienie 6, 9, 12 HDRów i sklejanie ich w pano później jest bez sensu. Godziny pracy, zamiast automatyki, a efekt nigdy nie będzie tak jednolity, jak w wyżej omówionych metodach.
Pozdrawiam
RadioErewan
22.11.07, 23:06
a jak znajdę punkt i przesunę aparat to już nie zmieniam go w żadnym kadrze? czy co kadr koryguję ustawienie ( nie no, bez sensu, skąd mogę wiedzieć co korygowac? ). I jeszcze w kwestii hdr. Jak to ugryźć przy sklejaniu? Najpierw 3 panoramy i potem hdr? Na odwrót? Teoretycznie lepiej chyba panoramy ale jak zrobić żeby wszystkie 3 były idealnie takie same? Kiedyś coś czytałem na ten temat ale gdzie? Nawet robię pod jdr 5 naświetlań kazdego kadru ale nie wiem jak się zabrać za panohdra... :?
Jak znajdziesz źrenicę wejściową i upewnisz się, że jest perfect, to możesz kozikiem zaznaczyć ustawienia na szynie, albo ją zakleić w tej konfiguracji. Nie licząc ekstremalnych przypadków (Dariusz Kosior opowiadał mi, że ostatnio robił panoramę w lodówce), wszystko powinno działać do końca świata i o jeden dzień dłużej. Dla konkretnego obiektywu (i jednej ogniskowej dla zooma) to jest jedyna i optymalna konfiguracja.
Pozdrawiam
no własnie - zaczynam się bawić panoramkami ale na jakimś etapie knocę sprawę, mianowicie miewam punkty, które za Chiny Ludowe nie chcą się dokładnie złożyć. W żadnym programie. Muszę ręcznie bawić się w stempelkowanie i inne pirdoły na które nie bardzo mam czas. Poniżej przykład z panoramy jaką mam w galerii ( tam jest stemplowana ) - popatrzcie na barierki - były najbliżej obiektywu i chyba 14mm je tak pojechało że się z kolejnych fotek nie zeszły równo. Powiedziałbym nawet że w ogóle wyszły do ***..y.
Ktoś zna przyczynę i potrafi pomóc?Powody - głupota programu + szeroki kąt. Lekarstwa w tej sytuacji raczej nie ma...
Kilka słów na temat własnych doświadczeń:
1. Statyw nie jest konieczny (90% moich panoram powstawało bez jego uzycia). Przydaje się, ale nie jest konieczny. Zaletą uzywania statywu (musi byc dobry - stabilny) jest mniejsza strata obrazu "na górze i na dole" - i mozna precyzyjniej kadrować (bez statywu - trzeba brac spory zapas).
2. Ekspozycja - obracam się z aparatem i szukam średniej - potem jadę na manualu.
3. Ostrość - koniecznie manual (zazwyczaj - na najbliższy obiekt w kadrze).
4. Ogniskowa - im dłuższa, tym lepiej. Ale na 14 mm tez się daje zrobić to i owo - ryzyko "rozejścia się" łączeń jest jednak większe.
5. Zdjęcia robie tak, aby każdy punkt docelowej panoramy znajdował się na dwóch jpgach "roboczych" - czyli przejście mniej więcej co pół kadru.
Potem większość wykonuje programoautomat, w PSie prostuję, kadruję, koryguję to i owo - i gotowe :-)
Ubiegłoweekendowa, "spacerowa"panorama (z ręki, na 14 mm - około 180 stopni): http://img444.imageshack.us/img444/887/pano1copyrw1.jpg
to ja też 2 grosze dorzucę:
to co już napisał RE - z ręki panoramę można robić bez problemu jeśli pierwszy plan nie jest skomplikowany, jak np tu:
Stanage Edge w Peak District, Anglia (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7537)
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2007/11/thumb_pano_stanage_5Bhugin5D_P8225558stg-1.jpg
źródło (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7537)
albo tu:
Widok na dolinę Great Langdale, Lake District, Anglia (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7245)
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2007/11/thumb_21_langdale_2_5Bhugin5D_P7174568_p-1.jpg
źródło (https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-7245)
Zlepia się to wtedy samo. Jak chcesz zrobić dużo nakładających się planów, to już warto wyposażyć się w statyw i głowicę.
W necie jest mnóstwo opracowań jak robić panoramy.
Pozdrawiam
Pytanie z innej beczki, ale na temat :D Nodal point.
Wygooglało mi tu (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=25377858) że, cytuję:
Nodal point measurment for 14-54
From the middle of your tripod to the middle of your camera:
14mm 9,65cm
25mm 7,90cm
35mm 6,90cm
54mm 4,80cm
a wydawało mi się że odwrotnie.
Jaka jest dobra metoda na pomiar (znalezienie) punktu nodalnego?
eksperyment - metodą prób i błędów
Tak btw. przy robieniu panoram z dużej ilości zdjęć dobrze się sprawuje AutoStitch (http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html) lub - nieco bardziej rozbudowany, ale korzystający z tego samego engine'u - Autopano Pro (http://www.autopano.net/). Jako ciekawostka - jednym z licencjonowanych użytkowników tego pierwszego jest Industrial Light & Magic :).
Jak już pojawił się wątek że się zdjątka nie schodzą przy składaniu
to :
Ktoś reflektuje na szyny ?
mam 4 nowe sztuki.
kształtem odbiegają od tych poprzednich
są krótsze, bo tamten rzut był z deka za długi...
- jak by co wrzucę zdjątka
póki co zdjątka poprzedniej wersji
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal3.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal1a.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal2a.jpg)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dobas.ovh.org/allegro/nodal3a.jpg)
pozdrawiam
dobas
Rezerwuję jedną, czytaj PW.
Też poproszę jeden. Sam nie mam zdolności do takiej twórczości :)
Ktoś reflektuje na szyny ?
Też jestem zainteresowany :)
Pozdr,
Irek
Pytanie z innej beczki, ale na temat :D Nodal point.
Wygooglało mi tu (http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1022&message=25377858) że, cytuję:
Nodal point measurment for 14-54
From the middle of your tripod to the middle of your camera:
14mm 9,65cm
25mm 7,90cm
35mm 6,90cm
54mm 4,80cm
a wydawało mi się że odwrotnie.
Jaka jest dobra metoda na pomiar (znalezienie) punktu nodalnego?
dołączę do pytania. Wiem że najlepszy jest eksperyment ale może ktoś powie jak to jest u niego i nakierunkuje chociaż w którą stronę szukać tego "Punktu G" :mrgreen:
Dajcie chociaż sygnał czy to będzie bardziej z przodu względem środka statywu czy w drugą mańkę. Właśnie kleję 360% z 10 kadrów i mi się drzewa nie zgadzają w gałęziach :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
tak więc gumka,stempel,gumka....
dołączę do pytania. Wiem że najlepszy jest eksperyment ale może ktoś powie jak to jest u niego i nakierunkuje chociaż w którą stronę szukać tego "Punktu G" :mrgreen:
wiem, że nie będę bardzo pomocny, ale "nodal point" jest gdzieś w środku długości obiektywu (to oczywiście zmienia się przy zoomach - jak? to zależy od ich konstrukcji; dla ZD 14-45 były to inne wartości dla każdej ogniskowej - nie były to wielkie różnice ale jednak)
gdzieś słyszałem, że nodal point jest tam gdzie znajduje się przysłona w obiektywie
myślę, że mierzenie tej odległości troszkę mija się z celem, bo nawet jak już wszystko poustawiasz, to i tak musisz posprawdzać te ustawienia. ja robiłem tak, że jak już znalazłem ten punkt dla różnych obiektywów, to zapisałem (i zapamiętałem) te ustawienia korzystając z podziałki na głowicy
najlepiej wyznaczyć nodal point ustawiając jakiś znaczący pierwszy plan przed aparatem. ja robiłem to na oknie mającym wiele poziomych i pionowych listewek (chyba wiadomo o co chodzi). potem sprawdzasz czy plan pierwszy (framuga okienna) pozostaje w tej samej relacji do tego co za oknem przy różnym obrocie aparatu w lewo i w prawo, ewentualnie góra dół)
http://www.sklodowski.pl/panoramix/howtolinks.html
tutaj pokazane jest jak ręcznie namierzyć punkt G :)
Jejku... zamotałem sie. Nie sadziłem ze zrobienie panoramy to az taka laborka. A te panoramy 360 st. to juz doktorat.
Dobre sznurki:
http://zieba.wroclaw.pl/Poradnik.htm
http://www.cyberfoto.pl/szkola-fotografowania-ksiazka-on-line/39597-panoramy-mini-poradnik.htm
http://www.wdolomitach.pl/fot_p_fpg.html
no i panoforum:
http://vr360.pl/panoforum/index.php?PHPSESSID=48e7d0495734adf9198c10961d135d 3e&
i panotools wiki:
http://wiki.panotools.org/
jest na prawdę mnóstwo tych linków w sieci (zwłaszcza po anglielsku) - niestety wcięło mi pełną ich listę; tak czy siak wczesniej czy później do wszystkiego dotrzecie
strona którą lubię: http://pepperoni.fm.pl/zbooy/panoramy/ (głównie panoramy sferyczne + kilka linków)
na vr360 forum jest/był ciekawy wątek jak zrobić sobie samemu głowicę (sorry dobas ;) )
zresztą po wpisaniu pano head w google grafika wysakuje dużo przykładów - dla leniwych ;): http://images.google.pl/images?svnum=10&um=1&hl=pl&client=firefox-a&rls=org.mozilla:pl:official&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=pano+head&spell=1
i jeszcze zestawienie nodal point-ów dla różnych obiektywów (z panotools wiki):
http://wiki.panotools.org/Entrance_Pupil_Database
RadioErewan
24.11.07, 03:21
wiem, że nie będę bardzo pomocny, ale "nodal point" jest gdzieś w środku długości obiektywu (to oczywiście zmienia się przy zoomach - jak? to zależy od ich konstrukcji; dla ZD 14-45 były to inne wartości dla każdej ogniskowej - nie były to wielkie różnice ale jednak)
Przy nowoczesnych konstrukcjach obiektywów szerokokątnych, umiejscowienie źrenicy wejściowej nie jest takie oczywiste.
No i to nie jest przedni punkt węzłowy obiektywu, tylko źrenica wejściowa.
Źrenica wejściowa znajduje się tam, gdzie obraz pozorny zamykającej się przysłony (miejsce gdzie wydaje się nam, że ją widzimy).
http://doug.kerr.home.att.net/pumpkin/#PanoramicPivotPoint
Pozdrawiam
Jeszcze jeden link do nodal pointa. e1 i 14-54.
Ten co dawałem wcześniej mi nie za bardzo wychodził. Ten daje rade i jest prostszy.
A to wszystko przy okazji odebrania od Dobasa szyny i stwierdzam że daje rade.
http://www.myfourthirds.com/files/1496/Panoramas_with_E-1_a.pdf
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.