Zobacz pełną wersję : Jaki obiektyw do profesjonalnego fotografowania wypieków? Bardzo proszę o pomoc!!
gochamalgocha
26.12.14, 15:13
Witam serdecznie,
jestem babą i totalnym amatorem jednocześnie (o zgrozo!) dlatego bardzo Was proszę o pomoc. Poszukuję sprzętu dzięki któremu zrobię przepiękne zdjęcia moich wypieków. Chodzi mi o rozmycie tła, jasność przy nieraz ciemnym oświetleniu i nasycenie barw.
Od jakiegoś czasu problem ten spędza mi sen z powiek i trochę się już o obiektywach naczytałam. No i trafiłam na opis obiektywu Zuiko 50 mm f.2.0 macro - tyle pozytywnych opinii, słów zachwytu i tak dalej..... że postanowiłam sobie że muszę zdobyć ten obiektyw bo dla mnie będzie idealny.
Na pierwszy ruch zakupiłam sobie dziadka E1 + obiektyw kitowy. No i teraz chcę sobie dokupić do dziadka ten właśnie Zuiko 50 mm f/2.0 ed macro.... ale do tematu wtrącił się mój mąż i zaczął smęcić, że.... nie ma sensu kupować tak drogiego obiektywu bo mamy za stary aparat i że zdjęcia nie będą wychodzić ładnie bo e1 ma słabe iso i że nic tu jasność obiektywu nie pomoże i że jak za oknem jest szaro to nie ma szans na jasne zdjęcie....
Czy to jest prawda??? Bardzo proszę o pomoc i poradę!!!!
Szukasz rozmycia, bedzie ok. Poza tym jak za oknem szaro można plan zdjęciowy odpowiednio naświelić...
więcej w literaturze: http://www.galaktyka.com.pl/product,,629,8.html
http://www.galaktyka.com.pl/product,,574,8.html
Jesli jedzenie nie ucieka to uzyskiwane czasy sa kompletnie bez znaczenia.
I tak w tego typu fotografii robisz w najnizszym mozliwym natywnym iso, uzywasz statywu i doswietlasz umiejetnie lampami.
Wiec E1+ZD50macro powinno bez problemu dac rade.
pozdro
E1+ZD50 jeszcze do tej pory pobiję pewnie kolorystyką i tonacją wszelkie nowości. Szkoda, że olympus skończył z matrycą CCD-FFT.
Chociaż z drugiej strony za tą kwotę można mieć jakieś PENa z 60tką np. - czyli rozwojowy system...
Mąż ma sporo racji, nie kupuj obiektywu, na początek kup statyw, coś do zmiękczenia światła dziennego (np. coś takiego http://www.mitoya.pl/blendy-owalne/883-dyfuzor-elipsa-122x92cm.html) i coś do odbijania światła (najtaniej arkusz białego kartonu). Nowy obiektyw nic Ci nie da.
https://www.youtube.com/watch?v=2q93p7OglYU
Mąż ma sporo racji, nie kupuj obiektywu, na początek kup statyw, coś do zmiękczenia światła dziennego (np. coś takiego http://www.mitoya.pl/blendy-owalne/883-dyfuzor-elipsa-122x92cm.html) i coś do odbijania światła (najtaniej arkusz białego kartonu). Nowy obiektyw nic Ci nie da.
Wszystkie z wymienionych wyżej rzeczy prędzej czy później będą potrzebne.
Tylko ani jedna z nich nie jest odpowiedzialna za rozmycie tła, które chce uzyskać gochamalgocha.
Moim zdaniem pytanie wynika głównie z chęci uzyskania małej głębii ostrości
Chodzi mi o rozmycie tła, jasność przy nieraz ciemnym oświetleniu i nasycenie barw.
rozmycie tła - Tu trzeba szukać rozwiązania w obiektywie
jasność przy nieraz ciemnym oświetleniu - Tu trzeba szukać tego co podał Fret ( można do tego dorzucić jakieś oświetlenie )
Na pewno nie ISO ( bo to ustawisz na najniższe natywne)
nasycenie barw - tu pomoże postprocessing
Dobre recenzje ma Fotografia Kulinarna od zdjęcia do arcydzieła - warto sobie tak czy siak obojętnie czy dokonasz zakupu czy nie taką książkę sprawić. będzie o pracy przy świetle zastanym i sztucznym.
Jeśli masz mały budżet a myślisz o płytkiej głębii ostrości może w ramach niskobudżetowych zakupów pomyśleć o jakimś obiektywie m42 i przejściówce ??
Pytanie co z tymi zdjęciami ma się dziać dalej. Jeśli trafiają tylko na bloga / stronę ostrośc powinna styknąć. Wydatek będzie jakieś 9 x mniejszy niż ZD 50 :) Może takie rozwiązanie rozważyć ?
pierwsze zdjęcie z linku pokazuje możliwość uzyskania małej głebii ostrości ( rozmytego tła )
http://www.e-p1.net/forum/topic/1341-carl-zeiss-50mm-pancolar-m42-lens-samples/
użyte szkło to pancolar 50 1.8 do kupienia za 100 - 200 PLN
Choć ostrzenie takim obiektywem na zwykłej matówce może być czasem problematyczne bo nie masz autofocusa.
Do tego oczywiście obowiązkowo statyw.
Nie wiem czy to dobry kierunek ale zawsze to jakas opcja
Rozwiń myśl profesjonalne fotografowanie wypieków.
Bo kwestia jak podejdziemy do słowa profesjonalnie. Pewne interpretacje mogą przekreślić 5Mpix matrycę :)
Jak napiszesz co z tymi zdjęciami będzie się dziać po zrobieniu - może to ułatwić w odpowiedzi na pytanie
...
Tylko ani jedna z nich nie jest odpowiedzialna za rozmycie tła, które chce uzyskać gochamalgocha.
...
Obawiam się, że przy skali odwzorowania używanej przy fotografowaniu wypieków rozmycie tła nie będzie problemem. Ja bym się w kadym razie upierał przy opanowaniu oświetlenia na początek. Od tego zależy zdecydowanie najwięcej. Inny obiektyw i postprocessing to tylko dodatki, które nie maja większego sensu i znaczenia jeśli oświetlenie będzie złe. Jeśli autorka nie chce błyskać, to zdecydowanie pierwszym wydatkiem powinien być statyw.
Obawiam się, że przy skali odwzorowania używanej przy fotografowaniu wypieków rozmycie tła nie będzie problemem. Ja bym się w kadym razie upierał przy opanowaniu oświetlenia na początek. Od tego zależy zdecydowanie najwięcej. Inny obiektyw i postprocessing to tylko dodatki, które nie maja większego sensu i znaczenia jeśli oświetlenie będzie złe. Jeśli autorka nie chce błyskać, to zdecydowanie pierwszym wydatkiem powinien być statyw.
To z całą pewnością. Ale... ludzie lubią małą GO. Ludzie kochają małą GO. i daje się to zauważyć jak się zrobi jakieś testy wśród odbiorców. Wypiek wypiekowi nie równy. co innego tort co innego babeczka :)
Patrząc po wypowiedzi gochamalgocha :
1) jasność przy ciemnym oświetleniu - to rozwiązuje nie obiektyw a niskie ISO, statyw, wstepne podniesienie lustra i zdjęcie z pilota / samowyzwalacza. Obiektyw nie będzie tu miał nic do rzeczy i przydadzą się właśnie statywy dyfuzory, blendy , kawałki PCV itp itd...
2) rozmycie tła - IMHO tu jest hunde graben... Dążymy do małej głębii ostrości. Tu jest największa chęć zmiany szkła
ale niechaj autorka posta się wypowie :)
gochamalgocha
26.12.14, 23:44
Bardzo dziękuję za komentarze i już wyjaśniam!
Moim ideałem są zdjęcia Doroty z Moich Wypieków, załączam poniżej. Dorota używa aparatu Canon 5d mark II i obiektywu Canon macro ef 100 mm 1:2,8 - wartość zestawu 5 tys. zł. Jej zdjęcia są obrabiane w programie: balans bieli, kontrast, ostrość, nasycenie kolorów. Piekę zarobkowo torty i im robię zdjęcia, które umieszczam w internecie.
https://forum.olympusclub.pl/imgimported/2014/12/Cynamonowy_tort_bezowy_2-3.jpg
źródło (http://static.mojewypieki.com/upload/images/przepisy/Cynamonowy tort bezowy/Cynamonowy_tort_bezowy_2.jpg)
Statyw mam, a zdjęcia które robimy dziadkiem e1 z kitowym obiektywem wychodzą różnie. Mąż kombinuje nieraz z lustrem, białą kartą papieru i lampami. Czasem jest naprawdę ok, ale tła nie mam rozmytego.
Co do budżetu to nie mam ustalonej kwoty, oczywiście im zestaw tańszy tym lepszy. Bardzo zależy mi na rozmyciu tła. Zaczęłam się zastanawiać też nad systemem mikro 4/3 i kupnem obiektywu M.Zuiko 45 mm f 1.8, bo jest o wiele tańszy (1000 zł) + jakieś body. Może nie potrzebuję 50mm/f 2.0 bo nie wykorzystam jej potencjału? Czy może obiektyw za 200 zł jak pisał Dobas?? Jak myślicie??
I tak trzeba było pisać od początku :) Jeśli problem jest faktycznie w GO, to nie dokonałaś najlepszego wyboru. Lepiej było wydać pieniądze na 5DI + 85/1,8 i ewentualnie pierścień pośredni do małych ciasteczek. Taki zestaw daje najlepszy stosunek ceny do rozmycia tła.
I tak trzeba było pisać od początku :) Jeśli problem jest faktycznie w GO, to nie dokonałaś najlepszego wyboru. Lepiej było wydać pieniądze na 5DI + 85/1,8 i ewentualnie pierścień pośredni do małych ciasteczek. Taki zestaw daje najlepszy stosunek ceny do rozmycia tła.
Jak płytka na być ta głębia ostrości? Żeby się nie okazało że tego 85 1.8 trzeba przymykać. Za duża głębia w m43 występuje zwykle przy mniejszych skalach odwzorowania.
Jak płytka na być ta głębia ostrości? Żeby się nie okazało że tego 85 1.8 trzeba przymykać. Za duża głębia w m43 występuje zwykle przy mniejszych skalach odwzorowania.
Łatwiej przymykać niż rozwiercać ;) Gorzej, jeśli się okaże, że pieniądze wydane, a głebia wciąż nie taka... Tak poważnie, to przecież masz obrazek i opis, że głebia z 5D + 100/2,8 , czyli o działkę mniejsza niż z 50/2. Ponieważ torty to jednak nie makro, to wydaje mi się, że rosądne będzie 85/1,8 + pierscień 12mm, w symie tanio i jest jeszcze działka przewagi nad 100/2,8. Papierowa GO w tortach to nie moja estetyka (wolę widzieć tort, a nie tylko sie domyslać jak wygląda), ale jeśli pomaga w sprzedaży, to nie ma co kombinować.
gochamalgocha
27.12.14, 12:31
Ojej,mam pytanie, czy 5dI to jest Olympus OM 5di czy chodzi o Canona 5dI??
Ojej,mam pytanie, czy 5dI to jest Olympus OM 5di czy chodzi o Canona 5dI??
Ojej, to moze nawet chodzic o sony mex autoradio 5dI
Ostatnio go nie widzę, ale był tu na forum kolega, który robił zdjęcia kulinarne.Tylko... ano właśnie - te zdjęcia za płytką GO miały. Na niektórych to nie wiadomo co do jedzenia dają. A szkoda.
https://forum.olympusclub.pl/threads/75158-Kulinaria-przednie-i-przepisy-wszelakie?p=1075762&viewfull=1#post1075762
https://forum.olympusclub.pl/threads/75158-Kulinaria-przednie-i-przepisy-wszelakie?p=983828&viewfull=1#post983828
A może tak, jak Mirek pokazał ?
https://forum.olympusclub.pl/attachment.php?attachmentid=97766&d=1377888488&thumb=1
Bo z kolei na poniższym gdyby GO większa była, to by ok było. A tak, z opisu wiem że to placek po węgiersku.
https://forum.olympusclub.pl/threads/75158-Kulinaria-przednie-i-przepisy-wszelakie?p=990630&viewfull=1#post990630
...
Wiem że mocno od wypieków odbiłem, ale o GO tu chodzi. Co mi z 1 mm lukru jak nie będę całego placka widział.
gochamalgocha
27.12.14, 12:46
Chodzi mi o rozmycie tła a nie tortu, żeby głębia ostrości kończyła się tuż za tortem... rzeczywiście Dorota z Moich Wypieków ma zbyt duże rozmycie i jedzenia nie widać :D
Chodzi o pierwszą wersję Canona 5D (da taką samą GO jak nowsze modele). Do tego 85/1,8 i pierscień pośredni 12mm lub100/2,8 (wtedy już bez pierścienia). 85/1,8 da mniejszą GO, 100/2,8 daje więkse zbliżenia (przy 85 + pierścień wypełnisz kadr średnim jabłkiem, a przy 100 wypełnisz kadr sporą czereśnią).
---------- Post dodany o 11:56 ---------- Poprzedni post był o 11:53 ----------
Chodzi mi o rozmycie tła a nie tortu, żeby głębia ostrości kończyła się tuż za tortem...
Takich cudów jeszcze nie wymyślono, pozostaje robienie zdjęć tym co masz i odsuwanie tortu od tła.
Chodzi mi o rozmycie tła a nie tortu, żeby głębia ostrości kończyła się tuż za tortem... rzeczywiście Dorota z Moich Wypieków ma zbyt duże rozmycie i jedzenia nie widać :D
Przejrzałem kilkanaście zdjęć z "Moich Wypieków". Są one zrobione Canonem 5D mkII z obiektywem 100mm 2.8 macro przymkniętym do 3.2 i czasami do 3.5.
E-1 z obiektywem 50mm 2.0 macro da Ci na pełnym otworze minimalnie większą głębię ostrości. Z tego co piszesz chcesz mieć ją jeszcze trochę większą. Wygląda na to że w tej sytuacji szkło i wielkość matrycy nie powinny być ograniczeniem.
Kup statyw, kup (albo zrób) blendy, zorganizuj jakieś tło i pobaw się tym co masz, popracuj nad oświetleniem i kompozycją. Jak się okaże że głębia ostrości jest za duża to wtedy nie będzie rady i trzeba będzie sprzęt zmienić.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.