Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : E-400 ....a niezależni



shakal
5.05.07, 20:51
Witam wszystkich bardzo serdecznie,
Wprawdzie to nie jest mój pierwszy post...ale pierwszy oficjalny :D

..no to do rzeczy:
Szukam od pewnego czasu małego, cichego lusterka…praktycznie każdy system ma taką, (..)ale do finału doszły już tylko: E-400 i D40.
Nie pytam które lustro wybrać…proszę natomiast o pomoc w usystematyzowaniu wiedzy o lampach dodatkowych. Nikona już obcykałem…pozostał jeszcze E-system (na deser).
Na podstawie informacji tu uzyskanych (temat: peryferia) wybiorę puszkę.
Użyłem wielokrotnie opcji „szukaj” …ale właściwie każdy z wątków oparty jest na rozprawce wyższości FL-50 nad FL-36 …bądź odwrotnie. Gdzieś tam czasem w tle pojawia się Culman, Sunpak czy inny Metz, ale się rozmydla i konkluzja zawsze jest jedna FL-50 :mrgreen:

Pytanie: czy producenci niezależni mają w ofercie jakieś alternatywy? Coś na TTL-u..małego cichego….i najważniejsze sprawdzonego? ..może na pełnej automatyce chociaż?
Może coś w stylu i cenie(!) Metza 36 AF-3 ?
Jak to w tym E-sys jest?

Nie cykam wesel i chrzcin...takie tam amatorskie klimaty...
Z góry dziękuję,

pozdr

KaarooL
5.05.07, 20:55
tak szczerze to...

jakiego systemu byś nie kupił, to i tak dojdziesz do dedykowanej lampy. może lepiej od razu zakupić SB600 albo FL-36 i zapomnieć o wynalazkach, któe nie synchronizują się przy krótkich czasach?

aha, jeśli myślisz o E-400, to potrzymaj go najpierw w rękach, bo słynny zaczep zayebiście wpija się w palucha... sprawdziłem w sklepie, bo mnie to nurtowało...

Maro66
5.05.07, 21:09
O ile się nie mylę D40 Nikona ma tylko jedną lampę dedykowaną, to taka "małpka" wśród lustrzanek ;)

The z00m
5.05.07, 21:17
Są lampy niezależnych producentów. Przykład METZ 44 z automatyką TTL. Tylko ceny nie są aż tak atrakcyjne by jednak nie zdecydować się na lampę systemową Olympusa.

shakal
5.05.07, 23:38
Trzymałem oczywiście E400 w ręcach...nie przeszkadza mi ów zaczep...to body wymusza po prostu inny rodzaj trzymania tzn. na lewej ręce od spodu a prawa od góry...lubię taki uchwyt - przyzwyczajenia z dalmierza minolty :razz:

Ale obawiałem się takiego werdyktu: systemowa...nie ukrywam, że ze wzgl. na cenę.
Metz 44 faktycznie - za drogi w porównaniu do FL36.

..czyli nie ma alternatywy dla FL36?

pozdr,

Karol
5.05.07, 23:54
A może jednak warto poczekać już niewiele na E-410? Co do lampy - za przedmówcami - również polecam systemową FL-36...

shakal
6.05.07, 00:10
Na tym opieram koncepcję:... 410 na wejściu dostanie zapewne niezłą cenę... i jako nowość (mam nadzieję) zbije cenę 400 ;)
Kalkuluję stosunek jak w tej chwili 400 do 500..czyli 400 z dualem = 410 z jednym szkłem.
...do "jasnowidza z Człuchowa" trzeba by jednak napisać :mrgreen:

Ktoś (oprócz w/w) zna może przybliżoną datę wejścia 410?

pozdr,

kotek..jeszcze raz dzięki (wcisnąłem co trzeba)

RadioErewan
6.05.07, 01:52
7 czerwca (prawdopodobnie - w Polsce).

Pozdrawiam

grizz
6.05.07, 07:48
Czekaj na e410 może cena nie będzie taka zabójcza.

d40 bym sobie odpuścił - tracisz dostęp do zacnych nikkorów.

C+
6.05.07, 08:47
Czekaj na e410 może cena nie będzie taka zabójcza.

d40 bym sobie odpuścił - tracisz dostęp do zacnych nikkorów.

No właśnie pod tym względem D40 strasznie ogranicza zabawe :|

The z00m
6.05.07, 12:15
Czekaj na e410 może cena nie będzie taka zabójcza.

d40 bym sobie odpuścił - tracisz dostęp do zacnych nikkorów.

Ostrożnie... ja po takim stwierdzeniu zostałem przez fatmana sprostowany na cyberfoto.pl. Wcale nie tracisz możliwości podpięcia Nikkorów na śrubokręt. Tylko pozostaje wyłącznie manual :mrgreen:

grizz
6.05.07, 13:40
Czekaj na e410 może cena nie będzie taka zabójcza.

d40 bym sobie odpuścił - tracisz dostęp do zacnych nikkorów.

Ostrożnie... ja po takim stwierdzeniu zostałem przez fatmana sprostowany na cyberfoto.pl. Wcale nie tracisz możliwości podpięcia Nikkorów na śrubokręt. Tylko pozostaje wyłącznie manual :mrgreen:

sorki... nie po to kupuję lustrzankę, żeby bawić się w kręcenie mordką ')

The z00m
6.05.07, 16:18
Czekaj na e410 może cena nie będzie taka zabójcza.

d40 bym sobie odpuścił - tracisz dostęp do zacnych nikkorów.

Ostrożnie... ja po takim stwierdzeniu zostałem przez fatmana sprostowany na cyberfoto.pl. Wcale nie tracisz możliwości podpięcia Nikkorów na śrubokręt. Tylko pozostaje wyłącznie manual :mrgreen:

sorki... nie po to kupuję lustrzankę, żeby bawić się w kręcenie mordką ')

Myślę podobnie.

RobertKrus
6.05.07, 17:38
Witam wszystkich bardzo serdecznie,
Wprawdzie to nie jest mój pierwszy post...ale pierwszy oficjalny :D


Użyłem wielokrotnie opcji „szukaj” …ale właściwie każdy z wątków oparty jest na rozprawce wyższości FL-50 nad FL-36 …bądź odwrotnie. Gdzieś tam czasem w tle pojawia się Culman, Sunpak czy inny Metz, ale się rozmydla i konkluzja zawsze jest jedna FL-50 :mrgreen:

Pytanie: czy producenci niezależni mają w ofercie jakieś alternatywy? Coś na TTL-u..małego cichego….i najważniejsze sprawdzonego? ..może na pełnej automatyce chociaż?
Może coś w stylu i cenie(!) Metza 36 AF-3 ?

pozdr

Witaj,
ja zamierzam przesiąść się z Canona na Olympusa ale dylematu lampy mie mam.
Szanując przedmówców i ich zdanie co do funkcjonalności lamp serii FL ale nie biorę ich
pod uwagę bo pracuję od kilku lat na Metz-u.
Podoby dylemat miałem z lampami systemowymi Canona.
Ale używając ich i Metza muszę stwierdzić, że Metz daje ładniejszą plastykę zdjęć i jest bardziej funkcjonalny. Nie przesiądę się na lampy systemowe bo tu zaczyna się jazda zmiany lamp po wprowadzeniu nowych modeli puszek.
W wyborze lampy bierz pod uwagę moc.
Ale tutaj porównanie jest trudnieższe bo producencji podają max moc dla innej ogniskowej.
Kiedyś było prosto: ISO 100, ogniskowa 50mm.
A teraz często producenci podają moc dla ogniskowych 105mm lub 85mm.
Dla przykładu:
Posiadana przeze mnie 40MZ3i ma LP 40 dla 50mm i LP55 dla 105mm,
a 50MZ-5 ma LP50 dla 50mm i LP70 dla 105mm (praktycznie nie różni sie od nowszej 70MZ-5)
Dla nowszych lamp Metz przeszedł więc też na znacznikowanie mocy dla 105mm.

LubMich
6.05.07, 22:47
Niestety tylko metz 44 ma pelna dedykacje do olka.. nawet najnowsze kostki nie wspieraja w pelni systemu 4/3...

RobertKrus
6.05.07, 23:38
Niestety tylko metz 44 ma pelna dedykacje do olka.. nawet najnowsze kostki nie wspieraja w pelni systemu 4/3...

Jeszcze 54MZ-4i oraz 76MZ-5 :D
Fakt dla 4/3 w większości Metz-ów działa program automatyki lampy, ustawienia ręczne, synchronizacja na 1 i 2 kurtynę, motorzoom, autofokus i inne (brak jest głównie TTL-a).
Śledząc historię to coś tam zawsze poprawiają w nowszych kostkach.

Prawdę mówiąc w większości zastosowań powinien wystarczyć program automatyki lampy do prawidłowego naświetlenia zdjęcia.
Poza tym Olympus nie ma jakiś wysublimowanych własnych systemów pomiarów błysku poza TTL-em, a Metz ma to do siebie, że program automatyki lampy daje wyniki bardzo zbliżone do TTL-a.

shakal
7.05.07, 00:20
Bardzo wszystkim dziękuję!

Reasumując...
1. Metz 44 (tylko który? ...bo naliczyłem conajmniej 3 modele :? )z olkiem będzie działał w TTL-u...tak?
2. 54MZ-4i / 76MZ-5 ...też tak?
3. A taki np.36 AF-4 ??? może chociaż w trybie auto?
4. Jak głośne są te Metzy?....i jak szybkie? ...można uogólnić czy zależy od modelu?

pozdr,

dorjan
7.05.07, 02:10
Modele Metz z działającym TTL to 44MZ-2(V2), 54MZ-4(i), i 76MZ-5 digital. Natomiast w trybie automatyki lampy, będą dobrze funkcjonowały z Olkiem wszystkie modele MZ (z wymienną stopką SCA 3202). Wszystkie te lampy do współpracy z Olympusem wymagają dedykowanej stopki SCA-3202 M5. Starsze wersje M3 i M4 można przeprogramować do najnowszej M5. Koszt takiej operacji to ok. 50zł.
Seria lamp AF nie ma dedykowanych stopek, a cała lampa jest dedykowana do konkretnej marki i do Olympusów nie ma żadnego modelu. Nie będzie więc pracowała w trybie auto z ze względu na inny układ styków i oprogramowanie.

Lampy Metz są chyba najcichszymi lampami na świecie. Nie chcę uogulniać i przypisywać tej cechy wszystkim modelom, ale Metz'e 70MZ-5, 76MZ-5 digital nie wydają w czasie ładowania jakiegokolwiek dzwięku, a przy serii 54MZ-4 usłyszymy cichutki pisk podczas pierwszej sekundy ładowania całkowicie rozładowanych kondensatorów. Dalsze ładowanie, lub doładowywanie po kolejnych błyskach jest bezgłośne. Sygnał informujący o gotowości lampy można oczywiście wyłączyć. Te modele posiadają również drugi palnik doświetlający.

Szybkość ładowania zależy od wydajności stosowanych aku. Modele w/w nie posiadają ograniczeń prądowych i przy wydajnych aku istnieje możliwość uzyskania serii kilkunastu fotek z pełną prędkością 3kl/s. Można także stosować wysokonapięciowy Power Pack P-76/P-50 ładujący do pełna w ciągu 1s.

shakal
7.05.07, 16:19
Ponownie dziękuję wszystkim (wszystkie posty czytam i analizuję)
choć nie ukrywam, że dorjan (Yates? :mrgreen: ) najbardziej trafił w sedno...


Modele Metz z działającym TTL to 44MZ-2(V2), 54MZ-4(i), i 76MZ-5 digital. Natomiast w trybie automatyki lampy, będą dobrze funkcjonowały z Olkiem wszystkie modele MZ (z wymienną stopką SCA 3202)Wszystkie te lampy do współpracy z Olympusem wymagają dedykowanej stopki SCA-3202 M5. Starsze wersje M3 i M4 można przeprogramować do najnowszej M5. Koszt takiej operacji to ok. 50zł..

Czyli np. 32MZ-3 będzie gadała z Olkiem...pod warunkiem zmiany oprogramowania do M5? ...czy raczej wymiany kostki? A wogóle kostki kupuje się osobno...czy wchodzą w skład lampy?

Seria lamp AF nie ma dedykowanych stopek, a cała lampa jest dedykowana do konkretnej marki i do Olympusów nie ma żadnego modelu. Nie będzie więc pracowała w trybie auto z ze względu na inny układ styków i oprogramowanie. ..

Czyli jeśli Metz 36 AF-4 "ma napisane": iTTL i współpracę z Nikonem...to będzie działała z D40? ....czy to nie jest oczywiste...znowu kostki względnie inne modele aparatu (Nikon owszem, ale D50/D70) ..ect?

Sorry za takie pytania...fotografuję już parę ładnych lat, ale nigdy nie używałem lamp zewnętrznych :oops:
Z opisów w sklepach niczego nie mogę wywnioskować...wszyscy przepisują te same bzdety reklamowe...informacji w tym żadnych...albo ja nie umiem ich interpretować :cry: .

pozdr,

LubMich
7.05.07, 17:18
Niestety tylko metz 44 ma pelna dedykacje do olka.. nawet najnowsze kostki nie wspieraja w pelni systemu 4/3...

Jeszcze 54MZ-4i oraz 76MZ-5 :D
Ale nie mają pełnej współpracy.. z olkiem nie można ich w pełni wykorzystać.. min. krótkie czasy.. co wyłącza zabawy z lampą przy doświetlaniu w jasny dzień..
nie działa też strobo - jeżeli lampy go nawet wspieraja.. ogólnie płacisz za więcej niż dostajesz..

mojego metza CT-1 troche jednak słychać.. i hm.. FL-50 nie wypada wiele gorzej pod tym względem.. ;)

Andrzej100
7.05.07, 19:16
These Metz mecablitz are best in performance with this camera:
mecablitz 76 MZ-5 digital
mecablitz 45 CL-4 digital
mecablitz 44 AF-4O
mecablitz 28 AF-3O digital (ab Version V2/onwards version V2)
mecablitz 44 MZ-2 (ab Gerätenummer 127501/onwards serial number 127501)
mecablitz 54 MZ-4i
http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html

Andrzej100
7.05.07, 19:19
Seria lamp AF nie ma dedykowanych stopek, a cała lampa jest dedykowana do konkretnej marki i do Olympusów nie ma żadnego modelu. Nie będzie więc pracowała w trybie auto z ze względu na inny układ styków i oprogramowanie.
http://www.metz.de/en/datenblatt_pe/302/
http://www.metz.de/en/datenblatt_pe/229/

Andrzej100
7.05.07, 19:23
Czyli np. 32MZ-3 będzie gadała z Olkiem...pod warunkiem zmiany oprogramowania do M5? ...czy raczej wymiany kostki?
http://www.metz.de/downloadFile.php?type=adapterarchiv&lang=en

shakal
7.05.07, 19:33
Andrzeju...pomimo, że Twój post ma jasne przesłanie...mógłbym poprosić o parę słów komentarza? Chciałbym się utwierdzić we wnioskach ;)

dziękuję,
pozdr,

dorjan
8.05.07, 00:03
Andrzej100 uzupełnił ofertę lamp Metz’a współpracujących z Olympusem w trybie TTL.
Pominąłem świadomie model 45CL-4 digital ze względu na brak zoomu palnika i kilka innych niedostatków, ale jak widać moja informacja co do serii AF była błędna, bo Metz nareszcie dostrzegł użytkowników Olympusa i są już dwa modele przeznaczone specjalnie dla Olka.
Ze specyfikacji lampy 44AF-4 (O) wynika, że w pełni współpracuje z TTL i synchronizuje z krótkimi czasami. Spełnia więc wszystkie wymagania lampy systemowej. Zasilanie 4 aku AA, większa moc i zoom palnika w użyteczniejszym zakresie 24-105mm, przy trochę niższej cenie (700zł), stanowi ciekawą alternatywę dla FL36. Wadą 44AF-4(O) jest brak odchylania palnika w poziomie.
Druga lampka 28 AF-3 (O) jest już mniej ciekawa. Małej mocy i braku automatycznego zoomowania palnika nie rekompensuje moim zdaniem nawet niższa cena.
Poczekajmy trochę a może zobaczymy najbardziej zaawansowany model 58AF-1 z literką dla Olka.

W starszych modelach Metz’a 32MZ/40MZ używanie trybu auto lub manual jest możliwe ze stopką SCA 3202 M5, ale nie gwarantuje to realizacji wszystkich funkcji. Poszukiwanie stopki w wersji M5 do mniej zaawansowanych modeli jest nieekonomiczne ze względu na cenę (ponad 200zł). W seriach MZ programowalna jest tylko stopka SCA, a nie lampa. Odpowiednia stopka SCA jest zawsze sprzedawana z danym modelem lampy. Pomimo niskich cen nie zdecydował bym się na zakup do cyfrowego Olympusa żadnego starego modelu 32MZ/40MZ.

shakal
8.05.07, 00:41
Ok...już chyba kumam....chyba ;)

...musiałem to parę razy poprawić bo bzdury napisałem...taki wstyd przed nauczycielami :oops:

o ta będzie dobra: http://allegro.pl/item189691663_metz_44_af_4_nowa_mocna_lampa_blysko wa_do_olympus.html prawda?

...muszę teraz te kostki przyswoić....

dziękuję za wyrozumiałość :D
pozdr,

ps. specjalne podziękowania dla Andrzeja za obszery priv :!: ..muszę to teraz przeanalizować....

dorjan
8.05.07, 02:13
Jeszcze trochę i całkowicie rozgryziesz rozróżnianie lamp Metz'a. W podanym wyżej linku (już nieistniejącym) lampa 44AF-4M jest dedykowana do Minolty i Sony. Jej stopka jest niewymienna, gdyż to seria AF, a dodatkowo ten system mocowania zupełnie nie pasuje do Canona, Nikona, Olympusa, czy Pentaxa i nie założysz jej na żaden inny korpus.
Wybierając inną lampę z oznaczeniem 44AF-4 musisz zwrócić uwagę na ostatnią literkę. W przypadku Olympusa będzie to "O". Każda lampa 44AF-4 z inną literką na końcu będzie miała zupełnie inne oprogramowanie i rozłożenie styków w stopce. Tak więc pomimo, że fizycznie podepniesz ją pod większość korpusów poprawna współpraca będzie tylko z korpusami firmy, dla której jest przeznaczona. Z korpusem obcym nie będzie współpracowała, ani w trybie TTL, ani w AUTO. W lampach serii AF istnieje możliwość zmiany oprogramowania, ale tylko w serwisie Metz'a i nadal będzie to lampa dedykowana do tego samego samego systemu, lecz poprawnie współpracująca z nowszym modelem korpusu, który zostanie wyprodukowany w przyszłości.

Jedynym modelem Metz'a pozwalającym na samodzielną zmianę oprogramowania lampy jest model 58AF-1 z literką "C" dla Canona i "N" dla Nikona. Model ten posiada złącze USB do komunikacji z komputerem, a najnowsze oprogramowanie pobierane jest ze strony Metz'a. Na razie brak jest dedykacji modelu 58AF-1 dla Olympusa.

Do Olka nadaje się jedynie ten model 44AF-4O.

http://www.allegro.pl/item189691663_metz_44_af_4_nowa_mocna_lampa_blysko wa_do_olympus.html

Wszystkie lampy AF są lampami dedykowanymi. Natomiast seria MZ to lampy uniwersalne. W serii MZ za dedykację odpowiada wymienna stopka SCA i od jej wyboru i wersji zależy poprawna współpraca lampy z danym korpusem. Tylko nowsze wersje stopek SCA są programowalne, gdyż dawniej w dobie aparatów analogowych nie montowano programowalnych układów. Nawet stopka SCA 3202 M2 przeznaczona do cyfrowego Olympusa i poprawnie działająca z E-10, nie nadaje się do E-1, E-300, E-500, E-400. Do tych modeli trzeba kupić wersję SCA 3202 M5, lub przeprogramować starą M2 do nowszej wersji. Jeszcze starsza wersja SCA 3202 M nadaje się jedynie do analogowego systemu OM i nie można w niej zmienić softu na nowszą.

Wersje stopek dla innych systemów mają inne oznaczenia cyfrowe. Dla Canona jest to SCA3102, dla Nikona SCA3402, dla Pentaxa SCA3702, dla Minolty (Sony) SCA3302, ...
Wszystkie te oznaczenia zakończone są kolejną modyfikacją (M) i numerkiem tej modyfikacji.

shakal
8.05.07, 04:43
Dorjan/Andrzej - normalnie BIG SENKJU!
Wielki respect Panowie!

..dodam tylko dla porząku, że zanim to napisałeś:

Jeszcze trochę i całkowicie rozgryziesz rozróżnianie lamp Metz'a. W podanym wyżej linku (już nieistniejącym) lampa 44AF-4M jest dedykowana do Minolty i Sony. Jej stopka jest niewymienna, gdyż to seria AF, a dodatkowo ten system mocowania zupełnie nie pasuje do Canona, Nikona, Olympusa, czy Pentaxa i nie założysz jej na żaden inny korpus.
..to już poprawiłem linka (i wnioski) w moim poście...całkiem przypadkowo na ten sam, który podałeś ;)
Co oznacza ewidentnie, że zaczyna mi się zagadnienie Metza rozjaśniać.Super! :razz:

Jeszcze jedna sprawa:
Utrata jakich funkcji wystąpi pomiędzy pracą lampy na automacie w stosunku do TTL-u, (oprócz np. konieczności ustawiania przysłony w lampie) i czy to jest zależne każdorazowo od modelu lampy?Wiadomo, że jest różnica w pomiarze światła (obiektyw vs czujnik lampy) ale jaki to daje bilans strat w praktyce?

pozdr,

dorjan
8.05.07, 14:56
Za pomiar światła w trybie pracy TTL odpowiada elektronika aparatu i w tym trybie uwzględniane są wszystkie elementy pomiędzy obiektywem, a matrycą (dodatkowe filtry, soczewki, pierścienie, ...). Tryb TTL uwzględnia równiż wartość światła zastanego. Natomiast w trybie automatyki lampy, za prawidłowy pomiar odpowiada elektronika lampy i dodatkowe elementy pomiędzy obiektywem, a matrycą należy uwzględnić dokonując ręcznych korekt. W standardowych sytuacjach nie są potrzebne żadne korekty i automatyka lampy doskonale radzi sobie z prawidłowym naświetleniem.

W trybie automatyki lampy, która komunikuje się z aparatem poprzez dedykowaną stopkę SCA nie dokonujemy w lampie żadnych ustawień wartości przysłony, czy ISO. Te parametry są automatycznie pobierane z korpusu aparatu i uwzględniane przy prawidłowym naświetleniu. Blokowane są także krótsze czasy migawki niż czas synchronizacji z lampą. W tym przypadku różnice między pomiarem TTL, a automatyką lampy są niewielkie.

Tylko stare typy lamp ze standardową stopką synchronizacji, lub połączone z korpusem kabelkiem synchronizacji, wymagają ręcznego ustawienia wartości przysłony i zastosowanej czułości ISO. Najlepiej ustawić wówczas w manualnym trybie aparatu odpowiednie wartości i poinformować lampę o tych parametrach. Od tej chwili lampa będzie automatycznie dobierała parametry błysku w zależności od odległości obiektu i zaawansowania własnej elektroniki.

shakal
8.05.07, 18:57
...taaak..to wyczeruje temat w zupełności.O to właśnie mi chodziło!!! ;)

Chciałbym raz jeszcze podziękować wszystkim biorącym udział w dyskusji... a Dorjanowi i Andrzejowi w szczególności!!!

Tak już na marginesie powiem, że bywałem na róznych, róznistych forach...ale takiego przyjaznego (oraz merytorycznego (!) ) klimatu jeszcze nie spotkałem...jestem bardzo podbudowany! ...zero troli..zero przepychanek..no..no...

No to jeśli Olympus ma taaaakie grono użytkowników...to ja kupuję Olympusa :D
Podjąłem właśnie decyzję :idea:

pozdr,

Andrzej100
8.05.07, 20:06
Tak już na marginesie powiem, że bywałem na róznych, róznistych forach...ale takiego przyjaznego (oraz merytorycznego (!) ) klimatu jeszcze nie spotkałem...jestem bardzo podbudowany! ...zero troli..zero przepychanek..no..no...

Widać, żę nie czytałeś postów, w których ktoś pisze niezbyt przychylnie o sprzęcie Olympusa, w szczególności o systemie 4/3, albo jeszcze gorzej - wskaże, że sa inne, lepsze. :D

shakal
9.05.07, 06:05
..yyyy...owszem trafiłem i na taki wątek...gdzie pewna osoba położyła na szalę s5pro vs E-system :D
...oczywiście przeczytałem do tej pory zaledwie niewielką część zasobów tego forum...ale mimo wszystko uważam je za przyjazne i merytoryczne.Odstępstwa zajmują niewielki odsetek :D

To oczywiście moje zdanie.

pozdr,

RobertKrus
9.05.07, 11:26
Uff nie miałem dostępu do sieci przez kilka dni.

shakal:
chyba nie tylko dorjan i andrzej ci pomógł :D
Fakt - dorjan poprowadził cię za rączkę jak przewodnik po systemie lamp Metza.





Niestety tylko metz 44 ma pelna dedykacje do olka.. nawet najnowsze kostki nie wspieraja w pelni systemu 4/3...

Jeszcze 54MZ-4i oraz 76MZ-5 :D
Ale nie mają pełnej współpracy.. z olkiem nie można ich w pełni wykorzystać.. min. krótkie czasy.. co wyłącza zabawy z lampą przy doświetlaniu w jasny dzień..
nie działa też strobo - jeżeli lampy go nawet wspieraja.. ogólnie płacisz za więcej niż dostajesz..

Nie do końca tak.

Strobo
Funkcję strobo bardziej zaawansowane modele lamp Metza posiadają, nawet te starsze.
Powinna działać niezależnie od body (nie powinna być uwarunkowana TTL-em) tak więc z Olkem także, ale nie sprawdziłem tego organoleptycznie.
Funkcja strobo jest bardzo rzadko wykorzystywana - należy brać ją jako ostatnią w wyborze lampy, chyba że specyfika pracy takiej funkcji wymaga.

HSS
Funkcja HSS związana jest z body i lampą.
Lampy Metza serii MZ 40, 50, 54, 70, 76 funcję HSS posiadają , która działa zarówno w trybie A (automatyka lampy) jak i TTL.

1. Przypadek migawek szczelinowych o przebiegu pionowym lub pozionym w aparacie.

1a. Jeśli lampa ma funkję HSS, a body nie to klops, tzn. trzeba błyskać w dzień dla czasu dłuższego niż X regulując przysłoną dopływ światła dziennego do kliszy/matrycy-tutaj można jeszcze zmiejszyć ISO.
Wtedy lampa błyska z maksymalną mocą dla czasu krótszego z dwóch: czas synchronizacji w aparacie - X lub najdłuższy czas błysku lampy z max. mocą
(objaśnienie łopatologiczne dla shakala, sorry shakal jeśli to już wiesz:
a) czas X w aparacie 1/125 ; czas błysku lampy 1/200 ; wynik - należy błyskać na czasie dłuższym niż czas X-1/125s
b) czas X w aparacje 1/250 ; czas błysku lampy 1/200 ; wynik - należy błyskać na czasie dłuższym niż czas 1/200 lampy)

1b. Jeśli lampa i body mają HSS to należy tylko wiedzieć, że na czasach krótszych z dwóch (tzn. X lub czas błysku lampy z max. mocą) dramatycznie spada moc lampy błyskowej i przy dopalaniu w dzień może się okazać, że dla czasu 1/1500 doświetlić cienie można do odległości 3m.

I tutaj ogromne znaczenie ma moc lampy dla kogoś kto chce ją używać w dzień.
Na marginesie - jeśli ktoś chce focić w dzień to powinien mieć body, dla którego czas synchronizacji powinien być minimum 1/200s z uwagi na powyższe zależności.

2. Przypadek migawek centralnych w aparacie.

Tutaj nie ma znaczenia czas X.
Body synchronizuje na każdym czasie z lampą błyskową.
Kryterium HSS jest tutaj najdłuższy czas błysku lampy z max. mocą.
Na czasie krótszym lampa traci swoją moc tak jak opisałem to wyżej (ok. 30% przy skróceniu czasu o 2 razy)

Używana przeze mnie lampa 40MZ3i błyska z max mocą 1/200 i możliwy jest HSS do czasu 1/26000s, a liczba przewodnia przy ISO 100 i f50mm wynosi odpowiednio:
1/200s - LP = 40
1/26.000s - LP = 2,5
Dla trybu A- automatyka lampy (działa z Olkiem) zakres czasów pracy lampy jest od 1/200s ... 1/20.000s

Pozostałe Metze z tej półki mają podobnie.

PYTANIE:
Jaką migawką dysponują body OLYMPUSA.
Część aparatów cyfrowych mają migawkę centralną.

shakal
9.05.07, 18:45
Robercie - dziękuję z wypowiedź! ;)
...lubię łopatologię ponieważ wyklucza niedomówienia i interpretacje.W moim odczuciu łopatologia to jeden z lepszych języków technicznych..więc tę nutkę sarkazmu, którą wplotłeś w bardzo ciekawą wypowiedź (pomocną niewątpliwie nie tylko dla mnie) możesz spokojnie pomijać ;)

Ale do rzeczy - Olympus, któy mnie interesuje czyli E-400/410 ma migawkę szczelinową. Czyli nie zachodzi przypadek z pkt.2.
Nie znalazłem nigdzie odpowiedzi czy body ma HSS :oops: natomiast ma coś takiego jak Super FP (odpowiednik HSS? ) i wynika z tego, że najkrótszy czas synchro przy tej funkcji to 1/4000s. Nie wiem jak to się ma do Metza i HSS :oops:

Niewątpliwie funkcja synchronizacji lampy dla krótkich czasów jest tą funkcją z której nie chciałbym rezygnować.

pozdr,

Andrzej100
9.05.07, 19:00
HSS
Funkcja HSS związana jest z body i lampą.
Lampy Metza serii MZ 40, 50, 54, 70, 76 funcję HSS posiadają , która działa zarówno w trybie A (automatyka lampy) jak i TTL.

1. Przypadek migawek szczelinowych o przebiegu pionowym lub pozionym w aparacie.

1a. Jeśli lampa ma funkję HSS, a body nie to klops, tzn. trzeba błyskać w dzień dla czasu dłuższego niż X regulując przysłoną dopływ światła dziennego do kliszy/matrycy-tutaj można jeszcze zmiejszyć ISO.
Wtedy lampa błyska z maksymalną mocą dla czasu krótszego z dwóch: czas synchronizacji w aparacie - X lub najdłuższy czas błysku lampy z max. mocą
(objaśnienie łopatologiczne dla shakala, sorry shakal jeśli to już wiesz:
a) czas X w aparacie 1/125 ; czas błysku lampy 1/200 ; wynik - należy błyskać na czasie dłuższym niż czas X-1/125s
b) czas X w aparacje 1/250 ; czas błysku lampy 1/200 ; wynik - należy błyskać na czasie dłuższym niż czas 1/200 lampy)

1b. Jeśli lampa i body mają HSS to należy tylko wiedzieć, że na czasach krótszych z dwóch (tzn. X lub czas błysku lampy z max. mocą) dramatycznie spada moc lampy błyskowej i przy dopalaniu w dzień może się okazać, że dla czasu 1/1500 doświetlić cienie można do odległości 3m.

I tutaj ogromne znaczenie ma moc lampy dla kogoś kto chce ją używać w dzień.
Na marginesie - jeśli ktoś chce focić w dzień to powinien mieć body, dla którego czas synchronizacji powinien być minimum 1/200s z uwagi na powyższe zależności.

Nie udzielaj błędnych informacji - lampy Metza serii MZ pomimo tego, że dysponują trybem HSS czy jak go tam zwał, nie potrafią go wykorzystać z korpusami Olympusa posiadajacymi tryb Super FP - odpowiednik HSS. Potrafi to tylko lampa 44AF-4O.

shakal
9.05.07, 19:25
o właśnie....to to to :D

Choć tak z drugiej strony pomyślałem sobie, że do tej pory pierwsze plany "pod słońce" doświetlałem lampą wbudowaną...i nie widziałem typowego spłaszczania brył (mieszane światło) ...no i nie zawsze zabiera się dodatkową lampę w plener....więc ta funkcja może być bardziej potrzebna w body bez lampy np. E-1 ?

pozdr,

grizz
9.05.07, 21:45
o właśnie....to to to :D

Choć tak z drugiej strony pomyślałem sobie, że do tej pory pierwsze plany "pod słońce" doświetlałem lampą wbudowaną...i nie widziałem typowego spłaszczania brył (mieszane światło) ...no i nie zawsze zabiera się dodatkową lampę w plener....więc ta funkcja może być bardziej potrzebna w body bez lampy np. E-1 ?

pozdr,

NIe tylko... zewnętrzną lampą dopalisz z większą mocą - jak np robisz szerszy kadr.

Poza tym lampy wbudowane mają FP?

shakal
10.05.07, 00:33
(..) Poza tym lampy wbudowane mają FP?

W serii 400/410 chyba nie...najkrótszy czas to jednak 1/180s... :?

pozdr,

dorjan
10.05.07, 01:45
Jestem upartym i pewnie niereformowalnym zwolennikiem lamp firmy Metz. Towarzyszą mi one od kilku ładnych lat i dzięki temu nie musiałem ich wymieniać na inne, gdy uzupełniłem analogowego EOS'a 30 cyfrowym E-10. Po kilku latach E-10 został wymieniony na E-1, a lampy Metz nadal wiernie mi służą. Cenię je nie tylko za uniwersalność, ale i za drugi palnik rozświetlający cienie w przypadku skierowania głównego do góry. To chyba jedyna firma oferująca podział światła na dwa palniki. Szanuję opinie polecające kupno lamp systemowych, ale lampy te przywiązują Nas do jednego systemu. Słuchając takich porad już kilkukrotnie byłbym zmuszony do kupna następnej lampy, lepiej współpracującej z nowym korpusem.

shakal, z tymi czasami synchronizacji w Olku to nie do końca jest prawda. W specyfikacji podają czas 1/180s. Tymczasem w E-1, E-300 (a myślę, że i w innych modelach) nie ma takiego w drabince czasów. Jest ..., 1/125s, 1/160s, 1/200s, 1/250s, 1/320s, 1/400s, ...
W momencie kupna E-1 moja stopka SCA przestała być dedykowaną do tego modelu i musiałem radzić sobie w trybie manual do czasu uaktualnienia softu w SCA. Okazało się, że lampa bez dedykacji synchronizuje poprawnie, aż do czasu 1/320s i dopiero czas 1/400s rejestruje na dole kadru ruch migawki zasłaniający ok 1/10 powierzchni matrycy.
Tę właściwość Olka można z powodzeniem wykorzystać przy dziennych fotkach ze zwykłą lampą tyrystorową posiadającą pojedyńczy kontakt X. Czas 1/320s jest na tyle krótki, że pozwala zastosować lampę do rozświetlenia cieni nawet w słoneczny dzień. Dedykacja stopki SCA wymusza stosowanie czasu do 1/160s i nie można uzyskać tego zalecanego w instrukcji do 1/180s.

Potwierdzam również poprawne działanie stroboskopu we wszyskich lampach Metz posiadających takie możliwości. Jest to funkcja niezależna od aparatu i działa z każdym korpusem Olka. Możemy określić częstotliwość błysków (1-50Hz), ich ilość (2-50) i moc błysku (1-1/256), zależną od ustawionych poprzednich parametrów.

Istnieje również w Metz'ach możliwość bezprzewodowego wyzwalania drugiej lampy tego systemu. Ustawiamy wówczas jedną w tryb "master", a drugą w tryb "slave" i wówczas "master steruje błyskiem lampy "slave". Nikt inny z poza systemu nie wyzwoli naszej lampy.

Dempsey
10.05.07, 01:56
Dorjan te czasy ekspozycji 1/125 1/160 1/200 masz wtedy kiedy w menu wybrałeś opcję skoków EV o 1/3, gdy wybierzesz opcję skoku EV o 1/2 to będziesz miał czas 1/180 (nie żeby to miało większe znaczenie :mrgreen: - tylko tak gwoli ścisłości)

dorjan
10.05.07, 02:09
Dempsey, dzięki za sprostowanie. Nigdy nie stosowałem skoku 1/2 i myślałem, że pewnie Olek pomylił coś w instrukcji.
Pozdrawiam.

shakal
10.05.07, 02:15
Jestem upartym i pewnie niereformowalnym zwolennikiem lamp firmy Metz. Towarzyszą mi one od kilku ładnych lat i dzięki temu nie musiałem ich wymieniać na inne, gdy uzupełniłem analogowego EOS'a 30 cyfrowym E-10. Po kilku latach E-10 został wymieniony na E-1, a lampy Metz nadal wiernie mi służą. Cenię je nie tylko za uniwersalność, ale i za drugi palnik rozświetlający cienie w przypadku skierowania głównego do góry. To chyba jedyna firma oferująca podział światła na dwa palniki. Szanuję opinie polecające kupno lamp systemowych, ale lampy te przywiązują Nas do jednego systemu. Słuchając takich porad już kilkukrotnie byłbym zmuszony do kupna następnej lampy, lepiej współpracującej z nowym korpusem..

I ta niezależność jest również powodem (oprócz ceny) drążenia przeze mnie tego tematu...choć zapewne jest to niezależność dość ograniczona..ale większa niż przy systemowych.


shakal, z tymi czasami synchronizacji w Olku to nie do końca jest prawda. W specyfikacji podają czas 1/180s. Tymczasem w E-1, E-300 (a myślę, że i w innych modelach) nie ma takiego w drabince czasów. Jest ..., 1/125s, 1/160s, 1/200s, 1/250s, 1/320s, 1/400s, ...

Nie mam jeszcze żadnej puszki Olympusa (czekam na cenę 410) a te dane są jedynie z opisów w sieci...
..skoro 1/160s nie wyrobi...trzeba będzie sobie radzić (np. ekran z folii alu po kanapkach) :D

dzięki,

pozdr,

Dempsey
10.05.07, 02:37
Shakal jeśli cenisz sobie bardzo niezależność, to niestety zawęża się też pole wyboru i na przykład 44AF-4O odpada gdyż przez swoją konstrukcję jest de facto lampą dedykowaną tylko i wyłącznie do Olympusa zatem nie daje swobody zmiany systemu a mając ograniczenie w ruchomości palnika (względem FL-36) to jej zakup wydaje się pozbawiony sensu...
Pozostają więc tylko lampy serii MZ, które jednak nie zapewnią (z Olympusem - z innymi systemami lepiej współpracują) trybu FP (HSS)... ale można zmieniać ich dedykację poprzez kostki... coś za coś ;-)

shakal
10.05.07, 03:02
Tak też właśnie zaczęło mi "wychodzić" po wstępnym zsumowaniu przyswojonej tu wiedzy :? Chyba jednak z FP trzeba będzie zrezygnować....

..ale to jeszcze nie powód, żebyś tak odrazu...kubeł zimnej wody :mrgreen:
Pocieszyć trzeba...przygotować po mału...a nie tak prosto z mostu - hiobowe wieści :mrgreen:

dzięki,
pozdr,

dorjan
10.05.07, 03:06
[I ta niezależność jest również powodem (oprócz ceny) drążenia przeze mnie tego tematu...choć zapewne jest to niezależność dość ograniczona..ale większa niż przy systemowych.


Dlaczego sądzisz, że ta niezależność jest dość ograniczona?

Ja takich ograniczeń nie widzę. Mam co prawda aż 5 stopek SCA do różnych systemów, ale dzięki temu mogę podpiąć te lampy do każdego Canona, Nikona, czy Olympusa. Na dodatek z cyfrowym Canonem, nawet w kilkuletnich Metz'ach ze stopką SCA 3102 M3, działa E-TTL i szybka synchronizacja (HSS).
Współpraca Metz'a z Olympusem jest również beż zarzutu i jak na razie w serii MZ niedostępna jest tylko Super FP, co jest zupełnie bez znaczenia. Mam przecież w Olympusie dostępny czas synchronizacji do 1/320s, a nie jak podaje instrukcja do 1/180s.
Pozdrawiam.

shakal
10.05.07, 03:11
Dorian - miałem na myśli wnioski jakie wyraził Demsey w poście powyżej...mam podobne odczucia.

pozdr,

ps. jakbyś znalazł chwilę wolną to Cię privem pomęczyłem.... :razz:

Dempsey
10.05.07, 03:34
Shakal zawsze zostaje Tobie jeszcze filtr szary (albo polar, bo też zabiera 2EV światła), który wydłuży czas ekspozycji do wartości powyżej 1/180 (albo i 1/320 jak pisze Dorjan) i tylko mocniej walnąć lampą :-)

shakal
10.05.07, 03:47
Shakal zawsze zostaje Tobie jeszcze filtr szary (albo polar, bo też zabiera 2EV światła), który wydłuży czas ekspozycji do wartości powyżej 1/180 (albo i 1/320 jak pisze Dorjan) i tylko mocniej walnąć lampą :-)

No niby w sumie.... jo ;) Faktycznie....nie popatrzyłem na to w ten sposób.
Nie ukrywam, że chciałbym jednak zakupić Metza a to jest jakieś rozwiązanie.

dzięki!
pozdr,

Karol
10.05.07, 04:01
Shakal zawsze zostaje Tobie jeszcze filtr szary (albo polar, bo też zabiera 2EV światła), który wydłuży czas ekspozycji do wartości powyżej 1/180 (albo i 1/320 jak pisze Dorjan) i tylko mocniej walnąć lampą :-)

Jakby nie liczyć i patrzeć mój polar zabiera 1 EV światła i to chyba norma dla filtrów PL...

Dempsey
10.05.07, 04:19
A polarek jeszcze ładnie kolorki podbije, kontrast zmniejszy, ładnie chmurki uwypukli i bliki może zlikwidować... a te 1EV na minusie to taki bonusik ;-) (tak jak Ktotek zauważył to 1EV, czyli dwa razy dłuższy czas - pozajączkowałem) ale zawsze można polara z szarym połączyć (byle wersje slim, coby winiety uniknąć).

RobertKrus
10.05.07, 08:54
HSS
Funkcja HSS związana jest z body i lampą.
Lampy Metza serii MZ 40, 50, 54, 70, 76 funcję HSS posiadają , która działa zarówno w trybie A (automatyka lampy) jak i TTL.

1. Przypadek migawek szczelinowych o przebiegu pionowym lub pozionym w aparacie.

1a. Jeśli lampa ma funkję HSS, a body nie to klops, tzn. trzeba błyskać w dzień dla czasu dłuższego niż X regulując przysłoną dopływ światła dziennego do kliszy/matrycy-tutaj można jeszcze zmiejszyć ISO.
Wtedy lampa błyska z maksymalną mocą dla czasu krótszego z dwóch: czas synchronizacji w aparacie - X lub najdłuższy czas błysku lampy z max. mocą
(objaśnienie łopatologiczne dla shakala, sorry shakal jeśli to już wiesz:
a) czas X w aparacie 1/125 ; czas błysku lampy 1/200 ; wynik - należy błyskać na czasie dłuższym niż czas X-1/125s
b) czas X w aparacje 1/250 ; czas błysku lampy 1/200 ; wynik - należy błyskać na czasie dłuższym niż czas 1/200 lampy)

1b. Jeśli lampa i body mają HSS to należy tylko wiedzieć, że na czasach krótszych z dwóch (tzn. X lub czas błysku lampy z max. mocą) dramatycznie spada moc lampy błyskowej i przy dopalaniu w dzień może się okazać, że dla czasu 1/1500 doświetlić cienie można do odległości 3m.

I tutaj ogromne znaczenie ma moc lampy dla kogoś kto chce ją używać w dzień.
Na marginesie - jeśli ktoś chce focić w dzień to powinien mieć body, dla którego czas synchronizacji powinien być minimum 1/200s z uwagi na powyższe zależności.

Nie udzielaj błędnych informacji - lampy Metza serii MZ pomimo tego, że dysponują trybem HSS czy jak go tam zwał, nie potrafią go wykorzystać z korpusami Olympusa posiadajacymi tryb Super FP - odpowiednik HSS. Potrafi to tylko lampa 44AF-4O.


Na razie nie posiadam Olympusa tylko Canona, więc nie sprawdzałem tego w łapkach.

Jeśli to sprawdziłeś to wytłumacz mi dlaczego jeśli Metz współpracuje z body Olympusa w trybie A dla którego jest możliwy "HSS" do 1/20.000s to to nie funkcjonuje?

Jeśli nie wiesz, to powiedz jak się wtedy zachowuje lampa tzn. na jakim czasie błyska, jeśli ustawisz na korpusie dajmy na to 1/1000s?

RobertKrus
10.05.07, 09:21
Jakby nie liczyć i patrzeć mój polar zabiera 1 EV światła i to chyba norma dla filtrów PL...

A jakiego polara masz (producent, model)?

Jako dobry polar (kołowy) można uznać taki, który ma stratę światła 1 i 1/3 EV (np. Heliopan, Tiffen , Marumi). Polary liniowe mają z zasady wiekszą stratę światła ok. 1 i 2/3 EV.
Jeśli ktoś ma polar ocieplający to strata światła jest rzędu 1 i 1/2 EV dla kołowego i 2 EV dla liniowego.

Ze swojego doświadczenia unikam nakręcania więcej niż jednego filtra na obiektyw i nie tylko ze względu na stratę światła. Dochodzą tutaj zniekszczałcenia przy przejściu przez dodatkowe "szybki" , jeśli ich więcej to zniekształcenia się potęgują. W ogóle filtr stosuję tylko w razie konieczności.

shakal:
jeśli często używasz filtry, które zmieniają EV (UV nie zmieniają) to lepiej jak wybierzesz lampę z funkcją TTL. Jeśli nie to wg mnie kup dobrą mocną lampę, która ma odchylany palnik we wszystkie strony.

Karol
10.05.07, 12:25
Jakby nie liczyć i patrzeć mój polar zabiera 1 EV światła i to chyba norma dla filtrów PL...

A jakiego polara masz (producent, model)?

Jako dobry polar (kołowy) można uznać taki, który ma stratę światła 1 i 1/3 EV (np. Heliopan, Tiffen , Marumi). Polary liniowe mają z zasady wiekszą stratę światła ok. 1 i 2/3 EV.
Jeśli ktoś ma polar ocieplający to strata światła jest rzędu 1 i 1/2 EV dla kołowego i 2 EV dla liniowego.
/ciach/

Mój filtr to kołowy amerykański Tiffen, chyba nic szczególnego bo udało mi się go wycyganić do zakupów w żydowskim sklepie... ;-). Innych info nie mam na filtrze więc nie mogę podać modelu...

RobertKrus
10.05.07, 15:20
Mój filtr to kołowy amerykański Tiffen, chyba nic szczególnego bo udało mi się go wycyganić do zakupów w żydowskim sklepie... ;-). Innych info nie mam na filtrze więc nie mogę podać modelu...

To niezły cygan z ciebie ;) bo Tiffen akurat należy do ekstraklasy producentów filtrów.
Teraz kwestia powłok jakie ma na sobie.
A strata światła to minum 1 i 1/3 EV w zależności od powłok.

Andrzej100
10.05.07, 17:21
Jeśli to sprawdziłeś to wytłumacz mi dlaczego jeśli Metz współpracuje z body Olympusa w trybie A dla którego jest możliwy "HSS" do 1/20.000s to to nie funkcjonuje?
Bo tryb A nie ma nic wspólnego z trybem HSS czy super FP. Kostki SCA 3202 do Olympusa nie obsluguja trybu HSS, lampa jest wspólna dla systemów N,C,S/M i kostki SCA dla tych systemów obsluguja tryb HSS.

Jeśli nie wiesz, to powiedz jak się wtedy zachowuje lampa tzn. na jakim czasie błyska, jeśli ustawisz na korpusie dajmy na to 1/1000s?
Przy włączonej lampie nie da się ustawić czasu krótszego od czasu synchronizacji błysku.

Karol
11.05.07, 06:44
/ciach/
A strata światła to minum 1 i 1/3 EV w zależności od powłok.

Hmmm - mógłbym poznać źródło Twojej wiedzy? Własne pomiary, jakieś dane producentów? Problem w tym, że sprawdzałem jeszcze raz - mój polarek zabiera 1EV światła - specjalnie ustawiłem aparat na statywie, żeby kadr był ten sam i jakiego pomiaru by nie użyć ZAWSZE z PL czas wydłuża mi się dwukrotnie bądź przysłona się otwiera równo o 1EV... a nie 1 i 1/3...

RobertKrus
11.05.07, 09:01
Jeśli to sprawdziłeś to wytłumacz mi dlaczego jeśli Metz współpracuje z body Olympusa w trybie A dla którego jest możliwy "HSS" do 1/20.000s to to nie funkcjonuje?
Bo tryb A nie ma nic wspólnego z trybem HSS czy super FP. Kostki SCA 3202 do Olympusa nie obsluguja trybu HSS, lampa jest wspólna dla systemów N,C,S/M i kostki SCA dla tych systemów obsluguja tryb HSS.

Fakt. Tryb A ma tyle wspólnego z trybem HSS , że wpółpracuje w tym trybie z body, które go wspiera.
Z twojej wypowiedzi wynika, że algorytmy super FP są na tyle inne od algorytmów HSS stosowanych przez innych producentów, że Metz w kostce tego jeszcze nie uwzględnił.
A tego nie wiedziałem. Sądziłem, że Olympus wykorzystuje tutaj nieźle funkcjonujące i sprawdzone przez innych zdobycze techniki zwłaszcza, że sam na tym polu nie ma wielkich osiągnięć.
Ale jeśli rynek 4/3 będzie się tak rozwijał jak obecnie to myślę, że w nowej wersji kostki SCA 3202 jest szansa, że współpraca już będzie.

A już chciałem się przesiąść na E-System, a tu takie kwiatki.




Jeśli nie wiesz, to powiedz jak się wtedy zachowuje lampa tzn. na jakim czasie błyska, jeśli ustawisz na korpusie dajmy na to 1/1000s?
Przy włączonej lampie nie da się ustawić czasu krótszego od czasu synchronizacji błysku.

Nie rozumiem.
Na body Olympusa, jeśli lampa jest włączona, to nie da się ustawić czasu krótszego niż czas synchro ?

RobertKrus
11.05.07, 09:28
/ciach/
A strata światła to minum 1 i 1/3 EV w zależności od powłok.

Hmmm - mógłbym poznać źródło Twojej wiedzy? Własne pomiary, jakieś dane producentów? Problem w tym, że sprawdzałem jeszcze raz - mój polarek zabiera 1EV światła - specjalnie ustawiłem aparat na statywie, żeby kadr był ten sam i jakiego pomiaru by nie użyć ZAWSZE z PL czas wydłuża mi się dwukrotnie bądź przysłona się otwiera równo o 1EV... a nie 1 i 1/3...

Wiesz, to jest wiedza zdobyta na przestrzeni lat (studia i empiryka).
Główne zasady to zjawiska fizyczne jakim podlegają fale (w tym przypadku świetlne) przy przejściu przez przeszkody (szkło, obiektyw). Ale co ja tu będę ... :D

A jaka strata swiatła?

Było trochę tego w sieci (często te strony już nie działają) i w dużej większości zgadzały się z moimi doświadczeniami w tym zakresie.
To 1EV o którym piszesz, to jest tak jak mówisz - na twoim sprzęcie tak pomierzyłeś.
Pytanie czy taki sam wynik będzie miał ktoś kto użyje zamiast puszki E-500/300/330 puszkę E-1 (reszta obiektyw i filtr bez zmian).

Kładę to na karb dokładności światłomierza.

Zobacz (poszukaj) porównania E-1 / E-500 / 8080 / i średniego formatu (slajd) zrobione na stonach Wrotniaka, które widziałem, ale nie zapisałem sobie linka.
Widać tam różnicę w naświeleniu kadru przez E-1 i E-500.
Dla mnie to różnica klas, która powoduje, że wolę kupić starszy E-1 niż 500/300/330.

Ja na swoim Canonie 1n mam stratę minimum 1 i 1/3EV na polarze kołowym (co prawda Marumi z 16 powłokami, ale też jest niezły)

Podręczne kompendium o filtrach (wg mnie rzetelnie zrobione) znajdziesz na stonach Raysfoto.