PDA

Zobacz pełną wersję : E-330 niewłaściwy pomiar ekspozycji z obiektywami M42?



blady
28.04.07, 20:00
Mam gorącą prośbę do posiadaczy E-330. Jeśli ktoś z właścicieli E-330, ma przejściówkę na obiektyw typu np. M42, proszę o sprawdzenie jak jest mierzone światło w E-330 przy współpracy z obiektywem nie przenoszącym informacji o nastawach.

Generalnie chodzi o to, że jak ustawicie sobie program A czyli priorytet przysłony, to aparat sam dobiera odpowiedni czas do warunków oświetleniowych jakie panują w kadrze (zakładam pomiar matrycowy). I nie ważne czy ustawisz f2 czy f16, zdjęcia powinny mieć mniej więcej podobny histogram, aparat dobierze odpowiedni czas biorąc pod uwagę ISO, tryb pomiaru, i ilość światła wpadającą przez obiektyw. Przynajmniej tak jest w E-500... A jak działa w tym względzie E-330?

suchar
28.04.07, 20:19
Jest tak samo. Trzeba tylko pamietac o korekcie ekspozycji okolo -0,7 EV, bo aparat troche przeswietla z kazdym obiektywem M42. Gdzies czytalem, ze jest to spowodowane tym, ze te obiektywy wpuszczaja troche wiecej swiatla do srodka niz potrzeba, a matryca i tak to rejerstruje. Cos takieko bylo, fakt faktem korekte trzeba wprowadzac. Aha, mam E330 i 3 obiektywy M42: Zenita 44M-4 MC, Industara 50/3.5 i jakies ruskie (Zenitar czy Helios. Nie jest napisane, ale byl to obiektyw od Zenita) 37/2.8.

Toster
28.04.07, 20:25
Potwierdzam, mam E-330 i Industara 61L MC na M42. Jest tak samo. Tylko właśnie pamiętaj o ekspozycji(~-0.7EV)!

blady
28.04.07, 22:45
Dzięki za odpowiedź. Chłopaki a zrobilibyście mi foty testowe? Nie to żebym wam nie wierzył ;) ale chciałbym zobaczyć na własne oczy, że ESP działa z M42 jak należy w E-330. Czyli ustawiacie aparat na A, jedno zdjęcie na f2, drugie zdjęcie na f16 (w przypadku 44M). Zadnych korekt ekspozycji, balans bieli na AWB, ESP matrycowy, S-AF, i reszta ustawień na standard jaki daje fabryka albo neutralny.

dopisane: I oczywiscie ten sam kadr - np pusta sciana.

suchar
28.04.07, 23:29
Nie ma sprawy. Oto fotki testowe. Wbrew poprzednich wypowidzi okazuje się, że przy większym otworze korekta ekspozycji musi być większa, a potem stopniowo się zmniejsza.
Na wyższej focie f16 na niższej f2.8(więcej nie wycisne)

blady
28.04.07, 23:38
Wbrew poprzednich wypowidzi okazuje się, że przy większym otworze korekta ekspozycji musi być większa, a potem stopniowo się zmniejsza.


Czyli moje obawy się potwierdziły... E-330 nie mierzy poprawnie ekspozycji z obiektywami innymi niż Zuiko.... Czy takie zachowanie e-330 jest powodem do reklamacji aparatu?

Tak natomiast radzi sobie u mnie e-500 i e-330 który mam w ramach testów:

suchar
28.04.07, 23:44
blady, nastapila pomylka. Bylem na komputerze mojego brata, nie wylogowalem sie i on napisal posta jako ja. Zaraz ja napisze posta mojego jako on, by to jakos naprawic. Przepraszam i prosze o wyrozumialosc.
Pzdr

Toster
28.04.07, 23:46
Ok, mam. Ten sam kadr. Jedno zdjecie na f:2, drugie na f:16. Jak widac to, co pisalem wczesnije o korekcie, troche jest nieprawda (przepraszam, Heliosa uzywam glownie do malej GO, stad takie moje przeswiadczenie, a potem jeszcze woalm z RAW, wiec moge ekspozycje poprawic). Problem dotyczy tylko zdjec z duzym otworem bezwzglednym, gdyz jak widac im wieksz przymkniecie przyslony tym mniej korekta ekspozycji jest potrzebna. Na f:16 juz jest wlasciwie ok, nawet moze ciut przyciemno. Na f:2 wyraznie za jasno. Swoja droga ciekawe zjawisko.
Pzdr

blady
28.04.07, 23:58
Swoja droga ciekawe zjawisko.Pzdr

Moim zdaniem, to BUBEL moi drodzy w kwestii pomiaru światła w E-330, że też nikt na to wcześniej nie wpadł... Zobaczcie sobie wyżej na fotach testowych ode mnie, jak działa pomiar w E-500... tak samo powinien zachowywać się e-330... :roll:

I taka piękna sprawa jak LIVE B z powiększeniem x10, w e-330 z M42 można sobie za przeproszeniem w de... wsadzić, bo albo trzeba na oko światło mierzyć, albo trzeba mieć zewnętrzny światłomierz.

olifant
29.04.07, 00:25
czy pocieszę was, jeśli powiem, że mój e-1 zachowuje się podobnie? na fotkach poniżej helios (pomijam ostrość - mam straszliwie lipny statyw). dodam, że potem zapiąłem 14-54 - wynikiem była identycznie naświetlona klatka przy f3.5 jak i f22. więc faktycznie coś jest na rzeczy z tymi manualami ;P

blady
29.04.07, 00:29
Nie pocieszyłeś olifant ;)

Było by wszystko OK, gdyby E-500 nie działał, a tak to rozumiesz, apetyt rośnie, a tu zonk... Ciekawe swoją drogą jak mierzy światło E-300.

olifant
29.04.07, 00:32
ja o dziwnym mierzeniu światła przez m42 już wiedziałem wcześniej i nauczyłem się z tym żyć. ale teraz zaintrygowało mnie to, że e-330 mierzy źle, e-1 mierzy źle a e-500 mierzy dobrze O.o może ktoś bardziej obeznany w temacie rzuci światło na tą sprawę

EDIT: teraz zauważyłem drobną różnicę między waszymi a moimi zdjęciami. otóż w waszym wypadku aparat prześwietla przy niższych przesłonach natomiast naświetla w miarę ok przy f16. u mnie jest...na odwrót. na f2 mam ok naświetlone a na 16 wypalone :P

C+
29.04.07, 08:42
A ja myślę, że jest prawidłowo tylko się nie znacie :twisted: :mrgreen:

blady
29.04.07, 10:06
C+ rozwiń swoją tezę. Chciałbym żeby tak było, że się nie znam i E-330 i E-1 mierzy dobrze, a e-500 mierzy źle. Albo, że wszystkie mierzą dobrze, mimo że każdy inaczej ;)


dopisek: Wszystkim chłopakom którzy wstawili foty testowe wielkie dzięki - dla wszystkich punkt pomógł - więcej nie klikam na pomógł bo się zmęczyłem strasznie ;)

suchar
29.04.07, 14:56
Heh, dzieki :)

Poruszyles ciekawa kwestie z tym pomiarem swiatla. Nie mam pojecia, co to moze byc. Najwyrazniej E-330 i E-1 dostaja jakas informacje z obiektywu potrzebna do poprawnego pomiatu swiatla, ktorej E-500 nie potrzebuje, bo radzi sobie bez niej z obiektywami M42.

blady
29.04.07, 20:21
Pewnie tak jest jak piszesz suchar, ale biorąc do ręki model bardziej zaawansowany niż e-500, jakim jest e-330, spodziewam się równie sprawnego działania, a nie uwstecznienia. Gdzieś wyczytałem, że punktowy pomiar światła nie działa z obiektywami niedydekowanymi do korpusu, ale reszta pomiarów powinna działać. Może aktualizacja oprogramowania w e-330/e-1 załatwiłaby problem?

Eddie
29.04.07, 20:52
Panowie, ja proponuje zaczac od tego; mysle, ze moze pomoc troche w zrozumieniu tego, co nasze aparaty probuja nam powiedziec:

http://fotopolis.pl/index.php?n=5388

http://fotopolis.pl/index.php?n=5234

blady
29.04.07, 21:21
Eddie, a możesz jakoś pokrótce wytłumaczyć mi tak, żebym zrozumiał, różnicę w pomiarze światła między E-500 a E-330, dla tych samych warunków i ustawień (na razie, żeby nie komplikować nie wspominam o E-1) w odniesieniu do tego co napisano w tych ciekawych artykułach? Dlaczego E-500 potrafi naświetlić jednakowo matrycę dla f2 i f 16 na priorytecie przysłony z M42, a E-330 nie naświetla jednakowo matrycy z podpiętym M42?

Eddie
29.04.07, 22:22
Blady, artykuly, do ktorych adresy podalem maja tylko pomoc. Jesli chodzi o roznice pomiedzy poszczegolnymi modelami, ja ich nie wyroznie. Z prostej przyczyny, moj E-500 przeswietla w trybie A i musze robic korekte ok 0.7 EV na minus...

C+
30.04.07, 07:55
C+ rozwiń swoją tezę. Chciałbym żeby tak było, że się nie znam i E-330 i E-1 mierzy dobrze, a e-500 mierzy źle. Albo, że wszystkie mierzą dobrze, mimo że każdy inaczej ;)


dopisek: Wszystkim chłopakom którzy wstawili foty testowe wielkie dzięki - dla wszystkich punkt pomógł - więcej nie klikam na pomógł bo się zmęczyłem strasznie ;)


Pokaż exif tych zdjęć

blady
30.04.07, 09:06
exify - proszę bardzo (ps posłużył do pomniejszenia zdjęć i dodania napisów jakim aparatem było robiona fota):

E-330 F2
File: - C:\e330\e330_f2.jpg

ImageDescription - OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Make - OLYMPUS IMAGING CORP.
Model - E-330
Orientation - Top left
XResolution - 160.00
YResolution - 160.00
ResolutionUnit - Inch
Software - Adobe Photoshop CS3 (10.0x20061208 [20061208.beta.1251 02:00:00 cutoff; m branch]) Windows
DateTime - 2006:04:28 23:14:16
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 888
ExposureTime - 1/15 seconds
FNumber - 0.00
ExposureProgram - Aperture priority
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2007:04:28 22:36:23
DateTimeDigitized - 2007:04:28 22:36:23
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 1.00
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired, auto mode
FocalLength - 0.00 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 640
ExifImageHeight - 480
InteroperabilityOffset - 1468
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard
GainControl - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Soft

E-330 F16

File: - C:\e330\e330_f16.jpg

ImageDescription - OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Make - OLYMPUS IMAGING CORP.
Model - E-330
Orientation - Top left
XResolution - 160.00
YResolution - 160.00
ResolutionUnit - Inch
Software - Adobe Photoshop CS3 (10.0x20061208 [20061208.beta.1251 02:00:00 cutoff; m branch]) Windows
DateTime - 2006:04:28 23:13:29
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 888
ExposureTime - 1/1.6 seconds
FNumber - 0.00
ExposureProgram - Aperture priority
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2007:04:28 22:36:29
DateTimeDigitized - 2007:04:28 22:36:29
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 1.00
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired, auto mode
FocalLength - 0.00 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 640
ExifImageHeight - 480
InteroperabilityOffset - 1468
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard
GainControl - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Soft


E-500 F2

File: - C:\e330\e500_f2.jpg

ImageDescription - OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Make - OLYMPUS IMAGING CORP.
Model - E-500
Orientation - Top left
XResolution - 72.00
YResolution - 72.00
ResolutionUnit - Inch
Software - Adobe Photoshop CS3 (10.0x20061208 [20061208.beta.1251 02:00:00 cutoff; m branch]) Windows
DateTime - 2006:04:28 23:05:36
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 888
ExposureTime - 1/50 seconds
FNumber - 0.00
ExposureProgram - Aperture priority
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2007:04:28 21:23:49
DateTimeDigitized - 2007:04:28 21:23:49
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 1.00
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired, auto mode
FocalLength - 0.00 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 640
ExifImageHeight - 480
InteroperabilityOffset - 1468
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard
GainControl - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Soft

E-500 F16
File: - C:\e330\e500_f16.jpg

ImageDescription - OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Make - OLYMPUS IMAGING CORP.
Model - E-500
Orientation - Top left
XResolution - 72.00
YResolution - 72.00
ResolutionUnit - Inch
Software - Adobe Photoshop CS3 (10.0x20061208 [20061208.beta.1251 02:00:00 cutoff; m branch]) Windows
DateTime - 2006:04:28 23:07:39
YCbCrPositioning - Co-Sited
ExifOffset - 888
ExposureTime - 1/1.3 seconds
FNumber - 0.00
ExposureProgram - Aperture priority
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2007:04:28 21:23:58
DateTimeDigitized - 2007:04:28 21:23:58
ComponentsConfiguration - YCbCr
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 1.00
MeteringMode - Multi-segment
LightSource - Auto
Flash - Not fired, auto mode
FocalLength - 0.00 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 640
ExifImageHeight - 480
InteroperabilityOffset - 1468
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard
GainControl - None
Contrast - Normal
Saturation - Normal
Sharpness - Soft

***************************
No i?

KaarooL
30.04.07, 10:08
blady:

coś widzę że szumik E-500 Ci się znudził i migrujesz na E-330?

blady
30.04.07, 10:48
eee tam od razu migrujesz.... ;) zapodałem bo tanio wychodzi 14-42mm w zestawie z E-330, który chodzi za mną od dawna. Swoją drogą 14-42mm to super obiektyw, tylko ciemny jak jasna cholera w porównaniu z 14-54mm.... no ale jak ma się E-330 to przestaje być problemem.

Na razie testuję maszynę ale jak widać trochę jestem zaskoczony pomiarem światła na M42 przez E-330 i zastanawiam się, czy to nie będzie czerwona kartka dla E-330 i zejście z boiska. Muszę się zastanowić nad tym fantem albo może ktoś znajdzie rozwiązanie/wyjasnienie dla problemu?

Poza tym światłem to jestem pozytywnie zaskoczony jakością obrazu z E-330. Druga połowa nawet stwierdziła, że e-330 wykonaniem przypomina jej E-1, co uważam za duży komplement dla E-330. Mam kilka uwag, ale więcej frajdy jednak jest z E-330 niż z E-500. Chyba od e-330 powinienem zacząć przygodę z Olkiem... ;)

Poza tym jak widzę, że odchylany LCD będzie dopiero w E-x, to wiem, że będzie mi szkoda kasy na E-x. Kaarool, pomyśl nad E-330... myślę, że warto.

RadioErewan
30.04.07, 10:51
Zaślepiasz okular przy fotografowaniu na LCD?
Dopiszę jeszcze, że inny tor optyczny E330 i E500 mogą mieć wpływ na skuteczność AF w tym pierwszym.

Pozdrawiam

blady
30.04.07, 10:53
Zaślepiasz. Myślisz, że przez przejściówkę z Lublina wpada dodatkowe światło?

RadioErewan
30.04.07, 10:57
Zaślepiasz. Myślisz, że przez przejściówkę z Lublina wpada dodatkowe światło?
Myślę, że możliwym jest, że masz inne nawyki ze szkłami AF i MF.
Przy szeroko otwartej dziurze, światło może inaczej "latać" po wnętrzu E330 i E500. Odbicia od tylnej soczewki zabijają całą frajdę używania manualnej 50 f/1.4. Ja już olałem sikiem gotyckim prostym szkiełka zabytkowe, bo jakością obrazu nigdy nie dorównały parszywym zumom :-(.

Pozdrawiam

blady
30.04.07, 11:13
W E-330 jak ma się wyłączone LV też może się odbijać światło? W sumie to było by bez sensu, bo z Zuiko też E-330 nie mierzyłby poprawnie światła. Chyba, żeby wyciąć kwadrat na tył soczewki i może to załatwi sprawę, bo np. szkła zuiko nie rozpraszają tak światła na boki? Przetestuję rozwiązanie z zasłonięciem tylnej soczewki pod m42 i dam znać.

Mi tam odpowiada jakość z historycznych szkieł typu Made in CCCP i szkoda mi rezygnować z LV i lupy x10 - naprawdę można ostrzyć manualnie dzięki LV i zabawa jest przednia, tylko to światło...

KaarooL
30.04.07, 11:15
blady:

za ten kesz na pewno warto. za E-330 przemawia jakość obrazu, pewniejszy AF i LV w trybie A, cała reszta jednak leży. jest niezły - wiele godzin bawiłem się tym sprzętem (kumpla namówiłem)... ciekawe kiedy zrobią jego remake, taki żeby powalał.

niedługo zostaniesz kustoszem starych słoików - dużo tego natargałeś na chatę?

blady
30.04.07, 11:40
Karol, na miano kustosza to trzeba zasłużyć, ja to może teraz mam status szatniarza w muzeum starych szkieł. Ale kto wie, jak rozwiążę problem z pomiarem światła w E-330, to może i będzie kustosz... ;)


za E-330 przemawia jakość obrazu, pewniejszy AF i LV w trybie A, cała reszta jednak leży
Fakt, że cała reszta leży tak jak piszesz, a remake E-330, który będzie powalał to będzie E-x, ale za trzy razy większą kasę.

RobertW3D
30.04.07, 14:28
Ja już olałem sikiem gotyckim prostym szkiełka zabytkowe, bo jakością obrazu nigdy nie dorównały parszywym zumom :-(.

Pozdrawiam

Radku, czy chcesz przez to powiedzieć, że nmie ma co używać starych Zuiko tylko z E-330 czy także z 500ką? Czy myślisz, że taka 50ka da gorszy efekt (portret) niż 40-150 przy 50mm i przysłoni 3.5 (czy tam ciut więcej)?

RadioErewan
30.04.07, 19:27
Ja już olałem sikiem gotyckim prostym szkiełka zabytkowe, bo jakością obrazu nigdy nie dorównały parszywym zumom :-(.

Pozdrawiam

Radku, czy chcesz przez to powiedzieć, że nmie ma co używać starych Zuiko tylko z E-330 czy także z 500ką? Czy myślisz, że taka 50ka da gorszy efekt (portret) niż 40-150 przy 50mm i przysłoni 3.5 (czy tam ciut więcej)?
Mnie się nie podoba. Nie chcę się spierać z tymi, których to kręci, bo w tym cały fun hobby, że się robi jakieś zabawne rzeczy. Do zastosowań profi to bym z takim zestawem się nie spieszył.

Pozdrawiam

Eddie
30.04.07, 22:31
Ja już olałem sikiem gotyckim prostym szkiełka zabytkowe, bo jakością obrazu nigdy nie dorównały parszywym zumom :-(.

Pozdrawiam

Radku, czy chcesz przez to powiedzieć, że nmie ma co używać starych Zuiko tylko z E-330 czy także z 500ką? Czy myślisz, że taka 50ka da gorszy efekt (portret) niż 40-150 przy 50mm i przysłoni 3.5 (czy tam ciut więcej)?
Mnie się nie podoba. Nie chcę się spierać z tymi, których to kręci, bo w tym cały fun hobby, że się robi jakieś zabawne rzeczy. Do zastosowań profi to bym z takim zestawem się nie spieszył.

Pozdrawiam

Uzywajac od kilku miesiecy manualnej piecdziesiatki powiem, ze nie tylko bym sie nie spieszyl do zastosowan profi z takim zestawem - ja bym o tym nawet nie pomyslal.
To jest swietna zabawa i mozna czerpac z tego sporo radosci, gdy robota jest czysto amatorska i jedyne czemu ma sluzyc, to radocha. Trzeba jednak przyznac, ze w przypadku malego wizjera E-500 i braku matowki z rastrem i klinem ostrzenie "na oko" potrafi byc irytujace czasami.

Historyczne szkla maja jednak swoje zalety. Od kilku dni bawie sie Takumarem 55/1.8 i powiem Wam, ze rysuje przepieknie, a bo-ke ma taki, ze morda sama sie cieszy :)

C+
1.05.07, 08:00
C+ rozwiń swoją tezę.


Ta teoria może zburzyć Twój fotograficzny świat w rytmie 4/3, ale równocześnie może poprawić humor wielu czytającym. :mrgreen:


1. Kilka podstaw (niektóre mocno dyskusyjne jak autorska teoria stworzenia świata mojego kumpla z liceum):

- nowoczesne aparaty zawsze dokonują pomiarów na maksymalnym otworze przysłony,
- nowoczesne obiektywy przekazują szczegółowe informacje do body,
- 4/3 ma mniejszą powierzchnię matrycy niż FF,
- manualne obiektywy nie były robione dla 4/3,
- manualne obiektywy nie przekazują szczegółowych informacji do body,
- maksymalny otwór przysłony F1:1,
- Fx w obiektywie pod FF nie równa się Fx w obiektywie pod 4/3.

2. Przypadek I

E-330 + ruskie coś tam na F2 - body nowoczesne z matrycą 4/3. Aparat na A przysłona F2, szkło również F2. Naciskamy spust, aparat dokonuje pomiaru na maksymalnym otworze, niestety przez obiektyw FF przy F2 wpada więcej światła niż przez obiektyw 4/3, dokonany pomiar jest błędny, wciskamy do końca spust migawki, aparat dokonuje korekty ekzpozycji do wybranej wartości w trybie A. Efekt - zdjęcie prześwietlone.

3. Przypadek II

E-330 + ruskie coś tam na F16 - body nowoczesne z matrycą 4/3. Aparat na A przysłona F16, szkło również F16. Naciskamy spust, aparat dokonuje pomiaru na maksymalnym otworze, niestety przez obiektyw FF wpada mniej światła, bo został już przymknięty do F16, ale więcej niż w przypadku obiektywu 4/3 na F16, dokonany pomiar jest błędny, wciskamy do końca spust migawki, aparat dokonuje korekty ekzpozycji do wybranej wartości w trybie A. Efekt - zdjęcie niedoświetlone.

To tyle, daj mi pomógł :D zanim ten wątek przez tego posta trafi do HP :mrgreen:


IMO to właśnie E500 źle mierzy i jest walnięty, a nie E330. Sprawdź może Twój E500 mierzy identycznie w każdych warunkach. :twisted:

blady
1.05.07, 11:12
C+ już wiem, że nie do końca zgadzam się z podanymi przypadkami. Podstawy są OK, nawet te dyskusyjne. :mrgreen:

Po pierwsze w aparacie jak masz podpięte szkło typu M42, nie ustawisz w aparacie przysłony. I w zasadzie Twoje przypadki już na tym etapie nie mają racji dalszego istnienia... Aparat dostosowuje czas do światła jakie wpada przez obiektyw. E-500 nie ma z tym problemu. Nie ważne czy masz podpięte ZUIKO, czy M42 ekspozycja na zdjęciu jest prawie IDENTYCZNA przy ustawieniu przysłony f2 czy f16. I dobrze, tak ma być, bo aparat dostosowuje czas otwarcia migawki do światła jakie dostaje przez obiektyw. Natomiast E-330 próbuje dostosować czas ale wychodzi mu inaczej dla f2 i f16. Myślę, że to co napisał RE, o innej budowie klatki może mieć sens, chociaż nie wiadomo czy na pewno, bo różnice są znaczące. Tak samo E-1 mierzy inaczej mimo, że ma standardową klatkę, tak jak E-500.

Te dwa przypadki traktuję jako grę wstępną... :razz:

C+
1.05.07, 18:24
C+ już wiem, że nie do końca zgadzam się z podanymi przypadkami. Podstawy są OK, nawet te dyskusyjne. :mrgreen:

Po pierwsze w aparacie jak masz podpięte szkło typu M42, nie ustawisz w aparacie przysłony. I w zasadzie Twoje przypadki już na tym etapie nie mają racji dalszego istnienia... Aparat dostosowuje czas do światła jakie wpada przez obiektyw. E-500 nie ma z tym problemu. Nie ważne czy masz podpięte ZUIKO, czy M42 ekspozycja na zdjęciu jest prawie IDENTYCZNA przy ustawieniu przysłony f2 czy f16. I dobrze, tak ma być, bo aparat dostosowuje czas otwarcia migawki do światła jakie dostaje przez obiektyw. Natomiast E-330 próbuje dostosować czas ale wychodzi mu inaczej dla f2 i f16. Myślę, że to co napisał RE, o innej budowie klatki może mieć sens, chociaż nie wiadomo czy na pewno, bo różnice są znaczące. Tak samo E-1 mierzy inaczej mimo, że ma standardową klatkę, tak jak E-500.

Te dwa przypadki traktuję jako grę wstępną... :razz:

IMO stosowanie innych szkieł niż 4/3 jest niezdrowe :mrgreen: Po drugie ciężko, żeby aparat dobrze mierzył przy dziurce F16 :roll: Zresztą E330 jest nowszą konstrukcją i coś może być na rzeczy.

Mariusz M
8.05.07, 20:46
Wykonałem pewien test z aparatem E-300.
Podpiąłem Jupitera z sygnaturki, ustawiłem program na A.
Aparat prawidłowo mierzył światło, ale do maks F8 ustawiając czas do 1'' (takie miałem warunki oświetleniowe w mieszkaniu). Po większym domknięciu przysłony aparat nadal ustawiał czas na 1'', ale informacja migała - znaczy niedoświetlone.
Aparat ni cholery nie chciał automatycznie wydłużyć czasu naświetlania. Kompensacja ekspozycji nic nie dawała. Czas ten sam - 1''.
Przy mniejszej przysłonie kompensacja ekspozycji działa jak należy - odpowiednio modyfikując czas.
Przełączyłem tryb na M i tu już można ustawić czas dowolny, a obserwując wskaźnik pomiaru ekspozycji odpowiednio go dobrać do określonej przysłony.
Nie wiem skąd wynika bariera 1'' w trybie A. Może jest ktoś mądrzejszy i mi to wytłumaczy?

blady
8.05.07, 21:13
Przełączyłem tryb na M i tu już można ustawić czas dowolny, a obserwując wskaźnik pomiaru ekspozycji odpowiednio go dobrać do określonej przysłony.


Ciekawa informacja Mariusz M. Czyli elektronika odbiera informacje o świetle jakie wpada przez obiektyw w trybie M, w całym zakresie przysłon, ale z jakiś przyczyn oprogramowanie w trybie A, nie pozwala na zinterpretowanie informacji powyżej f8. Może to kwestia jakiegoś jednego ustawienia parametrów? Wielkość skoku EV? Auto Iso? Redukcja szumów? Chociaż ja np. starałem się w E-330 mieć identyczne ustawienia jak w E-500.

Mariusz M
8.05.07, 21:52
Przełączyłem tryb na M i tu już można ustawić czas dowolny, a obserwując wskaźnik pomiaru ekspozycji odpowiednio go dobrać do określonej przysłony.


Ciekawa informacja Mariusz M. Czyli elektronika odbiera informacje o świetle jakie wpada przez obiektyw w trybie M, w całym zakresie przysłon, ale z jakiś przyczyn oprogramowanie w trybie A, nie pozwala na zinterpretowanie informacji powyżej f8. Może to kwestia jakiegoś jednego ustawienia parametrów? Wielkość skoku EV? Auto Iso? Redukcja szumów? Chociaż ja np. starałem się w E-330 mieć identyczne ustawienia jak w E-500.

To chyba nie jest związane z przysłoną, co z czasem. Barierą jest czas (1''), a nie przysłona. Więcej za Boga nie chce i już w trybie A.
Podejrzewam, ze gdybym miał lepsze światło mógłbym przymknąć do np. do F11 czy nawet F16 , ale nadal przy maks czasie 1''. Pomiar światła jest jest raczej dobry, bo w trybie M można bez problemu zrobić dobre zdjęcie kierując się wskaźnikiem poziomu ekspozycji.
Tak jak napisałem wcześniej w trybie M czas może być i 10''....
A co do parametrów to jeszcze sprawdzę.

Karol
26.12.07, 03:07
Odświeżam temat, właśnie wygrzebałem kilka moich starych szkieł, zabawa przednia, jakość ciekawa ale całą radość psuje ów pomiar światła - aparat na pełnej dziurze zdaje się znacznie prześwietlać, po przymykaniu obiektywu problem maleje, a po przymknięciu do F16 foty zdają się być niedoświetlone. W najbardziej wygodnym trybie (z punktu widzenia używania m42) - preselekcji przysłony zdjęcia zrobione na skrajnych przysłonach różnią się o około 1-2 EV...

Przetestuję rozwiązanie z zasłonięciem tylnej soczewki pod m42 i dam znać.

I co - robił ktoś podobne eksperymenty albo w inny sposób się uporał z szalejącym pomiarem światła w E-330? Jak sobie z tym radzicie - metodą prób i błędów, wprowadzaną korekcją na stałe (-07, -1EV) czy jak?

-M
26.12.07, 13:11
OM podczepiony do E1 też daje jakieś dziwne pomiary światła, ale nigdy nie korzystam z żadnej automatyki, więc niespecjalnie się zastanawiając zwracam uwagę na wskaźnik, scenę i ustawiam parametry od ruchowo i "na oko". W najgorszym wypadku jedna klatka "przestrzelenia" pomaga skorygować ewentualny błąd.

Stanisław Rozalski
3.01.08, 15:22
witam,

przeczytałem spokojnie cały wątek i mogę tylko powiedzieć że z rok temu kolega Irek opisywał maskowanie tylnej soczewki obiektywów manualnych.
Maska wykonana z czarnego kartonu miała kształt prostokąta o przekątnej równej przekątnej matrycy.
Maskowanie zmniejszało ilość wpadającgo światła i poprawiało kontrast zdjęć.
Ja moim E-1 pracuję tylko w trybie M lub T i nigdy nie stosuję pomiaru światła w ustawieniu Spot. Ten tryb nie nadaje się do pracy z manualami w przypadku E-1.
Lepiej wychodzi ESP, lub centralnie ważony.
W trybie M pracuję jak dawniej w klasycznych lustrzankach czyli na wewnętrzny pomiar i ręcznie ustawiam parametry czasu i przysłony.
W trybie T aparat dobiera czas choć czasem trzeba kilka razy nacisnąc spust migawki do połowy aby sprawdzić czy nie ma zbyt dużych różnic w doborze czasu migawki.
Podsumowując powiem tak, praca z manualami jest dla cierpliwych ,trudno być pewnym na 100% poprawności naświetlenia ale nie ma co tragizować , bo jeżeli robimy w RAW to zawsze jest szansa korekty np w PS.
A trzeba powiedzieć , że zdjęcia manualami mają swój klimat i dlatego warto ich używać

-M
3.01.08, 15:30
Hmm... ja robię manualnie od zawsze, patrzę na pomiar światła, ale sporo poprawek robię na oko. Często zdarza się, że wszystko ustawiam na oko (i na czuja), gdy aparat trzymam sobie w ręce i nie zaczynam robić zdjęć. Kręcę pokrętłami, gdy zachodzi słońce, gdy przechodzę do cienia, czy wchodzę do budynku, jeżeli tylko jest jakieś prawdopodobieństwo, że będę robił zdjęcia. Zazwyczaj trafiam z dokładnością do 1,5-2 EV a po jednej poprawce jest perfekt, tak czy siak wychodzi szybciej i pewniej niż automat, który potrafi dwa kolejne zdjęcia różnie naświetlić.