PDA

Zobacz pełną wersję : Matryce A.D. 2011



Janko Muzykant
1.05.11, 14:11
Z okazji święta pracy pościągałem sobie rawy z kilku współczesnych aparatów celem obejrzenia, jak i który radzi sobie z dynamiką. Na dpreview są mniej więcej porównywalne sample mające jeden fajny element - pudełko z zacienionymi szpulkami nici. Przy ''normalnym'' wołaniu siedzą prawie w czerni, natomiast jak podciągnąć 3EV i podbić jeszcze cienie, wyłazi rzeczywista możliwość rejestracji dużej dynamiki przez dany aparat.
Przyjrzałem się kilku aparatom. Zdjęcia ostrzyłem w równym stopniu celem ukazania mocy filtra aa (szkła wybierane do ujęć są raczej najwyższych lotów).
Cóż, jak wiadomo od jakiegoś czasu, Nikon zdystansował ostro Canona. Rzekłbym, bardzo ostro. A jak za drogo, to... Pentax. Porobiło się :)
A teraz konkrety. Król:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d5100.jpg
No po prostu rewelacja. Szum chromatyczny - zero. Szum mono - niewielki i tylko w najgłębszych cieniach. Kolor trzyma do samego dna (czerni). Miejsca newralgiczne - ciemna ramka z kolorowymi kwadratami i szpulki z lewej - zapamiętajcie do porównań.
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d7000.jpg
Dynamika równie dobra, ale coś z kolorem gorzej. Silne wysycenia przy dużej chrominancji. Czernie lądują przy lekkim zniebieszczeniu. Ale w sumie bardzo dobrze.
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/d3100.jpg
Inna liga. Przeciętnie. Szum chromatyczny w miarę, ale achromatyczny - spory. Do tego niższa rozdzielczość. Za tę kasę - ten model będzie lepszym wyborem:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/kr.jpg
Całkiem przyjemnie. Tanio, numer drugi w moim konkursie :)
I teraz Canonowa bida:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/7d.jpg
Kolorowe kłaki, mocny filtr aa, silna nieliniowość barwna już od wyższych cieni (fioletowe czernie). Bida!
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/600d.jpg
To samo.
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/50d.jpg
Tak chwalony 50D - za co?
Aż sobie ściągnąłem to:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/1d4.jpg
Odrobinę lepiej. Tylko dziewięciokrotnie tańszy Pentax go załatwia :) Oczywiście mowa o obrazie, a nie obsłudze, szybkości itd.
Na deser biedota dynamiczna w zamian za mały rozmiar:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/epl2.jpg
Przynajmniej jest ostro. Ale więcej jak 5EV tylko z szumem, na plus - wyłącznie mono, bez kłaków z Canona.
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/xz1.jpg
Bardzo pozytywnie, biorąc pod uwagę wymiary.
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryce/gh2.jpg
Najlepiej z małych, ale duża wpadka - nieliniowość kolorystyczna cieni. Fioletowo jednym słowem.
Pominąłem Soniacze, pewnie K5 też zacnie pracuje, ale co nieco można sobie wywnioskować.

epicure
1.05.11, 14:37
Czym wołałeś i jakie były parametry odszumiania?

Janko Muzykant
1.05.11, 14:42
Czym wołałeś i jakie były parametry odszumiania?
DCraw (jedyna wspólna platforma) i nie odszumiałem w ogóle. 16 bit tify z dcraw obrabiałem później jak rawy acr-em.

epicure
1.05.11, 14:47
K-r jest ewidentnie odszumiony.

Janko Muzykant
1.05.11, 14:57
K-r jest ewidentnie odszumiony.
Takie wyłazi z rawa. Odszumiają go pewno na etapie zapisu, ale bez przesady powodującej niekomfort dla oczu.
Jeszcze należy wziąć pod uwagę, że DCraw nie każdego rawa traktuje podobnie (podobnie dobrze). W szczególności np. z Canona 1100D wychodzi fioletowy.

epicure
1.05.11, 14:59
Ja jestem zdania, że jeśli po odszumieniu rawa w puszce zdjęcie może wyglądać tak, jak z K-ra, to wszyscy producenci powinni tak odszumiać.

merti
1.05.11, 15:27
Piknie panie. Niech teraz taki wafel krzemu przycinany na ASPy dla KaeRa utną na 4/3 i wsadzą do takiego pena. Fakt, mniej by było "giga pikseli" ale lepiej zobrazowana scena. NEXa do porównania brakuje ;)

Iwo
1.05.11, 15:52
pewnie K5 też zacnie pracuje, ale co nieco można sobie wywnioskować.
Ano... pominąłeś moim zdaniem tylko Lidera cropowych lustrzanek. Pozdrawiam.

Janko Muzykant
1.05.11, 17:00
Ano... pominąłeś moim zdaniem tylko Lidera cropowych lustrzanek. Pozdrawiam.
A który to? :)
O NEXie zapomniałem, ale dopóki nie ma nań szkieł, to martwy system.

Weasly
1.05.11, 19:13
no ładnie ładnie - przydały by się exif-y, bo jak dla mnie to żadna z tych puszek jajec nie urywa i co by sienie kupiło w moich oczach obrazek daje porównywalny. no chyba że to wina dziadoskiego testu.
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
i jeszcze pytanie z jakim szkłami był te korpusy ???

i kto porównuje najwyższy model smarka za 16k z compactem za 1k co to ma na celu :) ?

Janko Muzykant
1.05.11, 19:50
no ładnie ładnie - przydały by się exif-y, bo jak dla mnie to żadna z tych puszek jajec nie urywa i co by sienie kupiło w moich oczach obrazek daje porównywalny.
He, skoro dla Ciebie są to obrazki porównywalne, to nie dla Ciebie ten test :)
Dla mnie są to obrazki dające informację o różnicy dynamiki rzędu i 3EV, a to jest ogrom.

no chyba że to wina dziadoskiego testu.
No to na pewno nie dla Ciebie ten test, bo to nie jest konkurs na ładne obrazki, a na zachowanie cieni.

i jeszcze pytanie z jakim szkłami był te korpusy ???
Topowymi stałkami systemowymi. Wszystko pościągane z dpreview, konkretnie stąd:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5100/page21.asp

i kto porównuje najwyższy model smarka za 16k z compactem za 1k co to ma na celu :) ?
Ja tu porównuję i ma to na celu poznanie współczesnych możliwości dynamicznych matryc. Do studia czy w plener (zawodowo, bo amatorsko nie chce mi się dźwigać -stąd epl2 i xz1 w teście) dziś wybrałbym bez mrugnięcia okiem D5100, a pozostałe 13k przeznaczył na lenistwo (lans z powodu posiadania drogiej puszki jest mi nieznany).

cissic
1.05.11, 20:09
dzieki za test. lubie takie:)

dobas
1.05.11, 22:02
5100 w ogóle baaaaaardzo ładnie się zapowiada...

możliwości matrycy do tego wysokie ISO też ładniutko - do pełni szczęścia brakowało by tylko szczelności panceroności i szybkich seryjnych. Ale bez tego jest całkiem całkiem..

natomiast obrazek z tego mniaaam

droplet
1.05.11, 23:56
ten test daje mi dużo do myślenia. Dzięki.
Przy tej cenie D5100 staje się bardzo atrakcyjny.

epicure
2.05.11, 00:41
No i do tego tania 50-tka f/1,8 z własnym silnikiem do Nikona, która ostatnio się pojawiła, czyni z D5100 naprawdę porządny budżetowy zestaw o świetnej jakości obrazowania.

Iwo
2.05.11, 00:44
A który to? :)
O NEXie zapomniałem, ale dopóki nie ma nań szkieł, to martwy system.
Odpowiedź czasem jest prostsza niż się wydaje.. - tego który jest wymieniony w zacytowanej przeze mnie Twojej wiadomości. Pozdrawiam.

Janko Muzykant
2.05.11, 12:40
Ściągnąłem najnowszy dngconverter i przeleciałem zbiorek ponownie (dodatkowo wsadzając jeszcze kilka sampli). Generalnie wynik jest podobny, choć są wyjątki, np. D7000 przestał jarać chrominancją. Widać, że profile do acra robią, co mogą (zwłaszcza z Canonem). Nexy - liderzy małego wymiaru, zaprzepaszczeni przez kiepską szklarnię (klasyczny błąd Sony - zrobić coś w połowie dobrze). Tu wyniki:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryceacr/
Na acra przydałaby się jeszcze większa dynamika, ale nie ma skąd ściągnąć.

rafrr
2.05.11, 12:57
Ściągnąłem najnowszy dngconverter i przeleciałem zbiorek ponownie (dodatkowo wsadzając jeszcze kilka sampli). Generalnie wynik jest podobny, choć są wyjątki, np. D7000 przestał jarać chrominancją. Widać, że profile do acra robią, co mogą (zwłaszcza z Canonem). Nexy - liderzy małego wymiaru, zaprzepaszczeni przez kiepską szklarnię (klasyczny błąd Sony - zrobić coś w połowie dobrze). Tu wyniki:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryceacr/ (http://www.ckmedia.pl/%7Ejankomuzykant/temp/matryceacr/)
Na acra przydałaby się jeszcze większa dynamika, ale nie ma skąd ściągnąć.


Nie znaleziono obiektu!

epicure
2.05.11, 12:58
Ściągnąłem najnowszy dngconverter i przeleciałem zbiorek ponownie (dodatkowo wsadzając jeszcze kilka sampli). Generalnie wynik jest podobny, choć są wyjątki, np. D7000 przestał jarać chrominancją. Widać, że profile do acra robią, co mogą (zwłaszcza z Canonem). Nexy - liderzy małego wymiaru, zaprzepaszczeni przez kiepską szklarnię (klasyczny błąd Sony - zrobić coś w połowie dobrze). Tu wyniki:
http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/matryceacr/
Na acra przydałaby się jeszcze większa dynamika, ale nie ma skąd ściągnąć.

Rozumiem, że tutaj cieni nie ciągnąłeś?

Mcarto
2.05.11, 13:13
Świetny teścik, skorzysta z niego na pewno wiele wahających się osób które nie potrafią same ocenić jakości matrycy.

Swoją drogą to sam muszę poczytać o tych konwerterach ACR, etc... bo warto. Moje dotychczasowe "wywoływanie" zdjęć to tylko RAW z puszki lub netu + Lightroom.

epicure
2.05.11, 13:14
Lightroom to jest właśnie ACR.

Janko Muzykant
2.05.11, 13:33
Rozumiem, że tutaj cieni nie ciągnąłeś?
Ciągnąłem, ostrzyłem, szalałem :)
Ale wszystkie tak samo, chodzi o porównanie, któremu jaka wielka krzywda się dzieje od takich tortur.
Chwilowo nie było materiału, bo wysłałem nie ten, co trzeba :) Ale już jest ok.

Mcarto
2.05.11, 13:34
Lightroom to jest właśnie ACR.

I dlatego muszę jeszcze poczytać:wink:

Janeczek
2.05.11, 14:40
Janko,

popelniles jeden ogromny blad, stawiajac w szranki i konkury lustrzanki z kompaktami zapomniales o Sigmie.

Za Weasleyem, nie widze przelozenia tego co starales sie pokazac na zalaczonych obrazkach, na prace zawodowa/ tudziez (90% kupujacych) amatorow pragnacych zakupic swoja 1/2 lustrzanke/aparat ale po czesci rozumiem, nuda siedziec w domu wew dlugi swiateczny weekend

pozdrawiam serdecznie
Janek

PS
Kolejny test szumow, matryc, ramki, wykresy, kolorowe tablice i flaszki, a mozna bylo jakos z jajem, interesujaco, inaczej.

Janko Muzykant
2.05.11, 14:58
Janko, popelniles jeden ogromny blad, stawiajac w szranki i konkury lustrzanki z kompaktami zapomniales o Sigmie.
Nie ma sigmy do pobrania, niestety. Ale z pewnością bliżej byłoby jej do Canonów :)

Za Weasleyem, nie widze przelozenia tego co starales sie pokazac na zalaczonych obrazkach, na prace zawodowa
A ja widzę, zrobiłem to zresztą dla siebie właśnie w tym celu. Jednakże nie ogłaszam konstytucyjnego obowiązku wierzenia w to, co zrobiłem.

nuda siedziec w domu wew dlugi swiateczny weekend
Mam odwrotnie, na długie weekendy biorę pracę, odpoczywam pomiędzy. A że trochę mi się nie chce pracować, to sobie w ramach przerw robię takie różne.

Kolejny test szumow, matryc, ramki, wykresy, kolorowe tablice i flaszki, a mozna bylo jakos z jajem, interesujaco, inaczej.
Po co czas tracić na to, co nie przynosi nic ponad informację? Materiał jest do pobrania, akcja w szopie załatwia test w pięć minut. Ot, cała robota.
Informacja jest konkretna - szesnastomegowa matryca Sonego odstawiła konkurencję jak niegdyś sześciomegowa Canona.

epicure
2.05.11, 17:21
...nie widze przelozenia tego co starales sie pokazac na zalaczonych obrazkach, na prace zawodowa/ tudziez (90% kupujacych) amatorow pragnacych zakupic swoja 1/2 lustrzanke/aparat...

To ja Ci wytłumaczę tak, jak amatorowi, który kupuje swoją pierwszą lustrzankę: robisz zdjęcie jakiegoś widoczku, naświetlasz do prawej strony histogramu. Dzięki temu niebo nie jest przepalone, za to dół czarny jak smoła. Więc wrzucasz rawa do Lightrooma i rozjaśniasz cienie. Mając D7000 albo K-5 na Twojej twarzy pojawia się wtedy uśmiech. Zaś mając E-PL2 lub GH2 pozostaje tylko popłakać sobie w poduszkę.

Janko Muzykant
2.05.11, 17:32
To ja Ci wytłumaczę tak, jak amatorowi, który kupuje swoją pierwszą lustrzankę: robisz zdjęcie jakiegoś widoczku, naświetlasz do prawej strony histogramu. Dzięki temu niebo nie jest przepalone, za to dół czarny jak smoła. Więc wrzucasz rawa do Lightrooma i rozjaśniasz cienie. Mając D7000 albo K-5 na Twojej twarzy pojawia się wtedy uśmiech. Zaś mając E-PL2 lub GH2 pozostaje tylko popłakać sobie w poduszkę.
A tu przykład zdjęcia, które raczej nie wyjdzie z innych matryc:
http://masters.galleries.dpreview.com.s3.amazonaws.com/1019896.jpg?AWSAccessKeyId=14Y3MT0G2J4Y72K3ZXR2&Expires=1304351157&Signature=TtJ8FMTUpQK97WS9atVBZk1LJW8%3d
A to tylko jpg prosto z puszki...

Janeczek
2.05.11, 18:25
Janko,

Mozna zrobic cos na fajnym przykladzie, pewnie dla 90% uzytkownikow czy przyszlych uzytkownikow przemowiloby bardziej niz tabelki, ramki itp...

epicure,

Watpie by amator robil rawy, tym bardziej bawil sie lightroomem i wyciagal cienie...oczywiscie zaleznie od definicji amatora...

na szczescie ja w badziewiastej sigmie dp1s nie mam problemu z wyciaganiem, przepalami i z rozdzielczoscia... tak wiem wiem to tylko 4mpixele ale jakos nikt z klientow nie narzeka....

po prostu bawia mnie takie watki, gdzie w kolko na okreta porownuje sie matryce, szumy i inne glupoty w poszukiwaniu aparatu doskonalego nadal gro kupujacych stoi przed niekonczacym sie wyborem co kupic? moze sonego? w postaci? nikon? pentax?,a moze poczekac bo za 2 czy 3 miesiace kolejne zapowiedzi i tak w kolko Macieju...

Profesjonalista kupuje narzedzie, ktore najbardziej odpowiada charakterowi jego pracy bez wzgledu na firme czy matryce,
amator sleczy przed monitorem i traci zycie na wybor jedynie sluszny,

a niedzielni pstrykacze, jako i ja ciesza sie robieniem fotek czy to z jedyneczki czy to z badziewiastej sigmy czy z epla...

Janku drogi, mogles isc cos popstrykac, wstawic do galerii, zebrac laury i pochwaly, a tak w przerwie miedzy zleceniami, kotlecik z dpreview ale dzieki za trud, jednak poswieciles na to swoj wolny czas i za to nalezy sie szacunek mimo wszystko.

pozdrawiam serdecznie
Janek

Janko Muzykant
2.05.11, 18:39
Janko, Mozna zrobic cos na fajnym przykladzie, pewnie dla 90% uzytkownikow czy przyszlych uzytkownikow przemowiloby bardziej niz tabelki, ramki itp...
Byłby jeden mały problem - nie mam dostępu do 26 aparatów :)))

Watpie by amator robil rawy, tym bardziej bawil sie lightroomem i wyciagal cienie...
Zatem pominie także ten wątek. On nie jest do takich skierowany.

na szczescie ja w badziewiastej sigmie dp1s nie mam problemu z wyciaganiem, przepalami i z rozdzielczoscia...
Po prostu tego nie robisz :) Dynamicznie to taki współczesny canon. Zostawiasz cienie zatopione w czerniach jak każdy sprzęt robiący to podczas konwersji do jpg.

po prostu bawia mnie takie watki, gdzie w kolko na okreta porownuje sie matryce, szumy i inne glupoty w poszukiwaniu aparatu doskonalego nadal gro kupujacych stoi przed niekonczacym sie wyborem co kupic? moze sonego? w postaci? nikon? pentax?,a moze poczekac bo za 2 czy 3 miesiace kolejne zapowiedzi i tak w kolko Macieju...
Nie, to nie o tym wątek, a o postępie w budowie matryc. Jeśli kogoś interesuje dynamika, rzuci okiem i będzie wiedział, co wybrać.

Profesjonalista kupuje narzedzie, ktore najbardziej odpowiada charakterowi jego pracy bez wzgledu na firme czy matryce
Nie, to nie profesjonalista lecz partacz. Nie rozumie bardziej skomplikowanych zagadnień swojej pracy i odnosi się do nich z ignorancją. Skupia się na drugorzędnych cechach jak wygląd itp.
Profesjonalista określa, czego potrzebuje od sprzętu. Jeśli dynamiki (wszyscy kotleciarze, większość studyjniaków, pejzażyści), ograniczy wybór do matryc oferujących ten parametr na wysokim poziomie. Następnie zastanowi się nad pozostałymi cechami. Może się zdarzyć, że poświęci dynamikę czemuś innemu (choć nie wyobrażam sobie, żeby tu coś takiego miało miejsce - wybór sprzętu z dobrą dynamiką jest spory).

Janku drogi, mogles isc cos popstrykac, wstawic do galerii, zebrac laury i pochwaly, a tak w przerwie miedzy zleceniami, kotlecik z dpreview ale dzieki za trud, jednak poswieciles na to swoj wolny czas i za to nalezy sie szacunek mimo wszystko.
Jakoś laury mnie nie są potrzebne, a test zrobiłem, bo a) to naprawdę zajęło mi kilka minut, b) siedzę nad asemblerem urządzenia medycznego i muszę sobie robić przerwy, bo by mi głowa spuchła :)

Czaroz
2.05.11, 18:53
"...amator nie robi w RAWach..."
No wiesz, nie wiedzialem... w takim razie jestem pro bo robie w RAWach... to teraz to mnie na bank wezma do NG

i tak na marginesie co ty sie uparles na te 90%??


Do autora: wedlugm mnie tescik sie moze przydac wielu osobom majacym problem z wyborem sprzetu

robm28
2.05.11, 19:32
Dobra robota Janko - mi się ten test podoba i plusik dla Ceibie

Nemo5576
2.05.11, 19:47
No to ja chyba przestanę się przejmować że same gnioty robię. W końcu używam RAWów więc jestem profi. A jak profi to znaczy ze nie gnioty tylko arcydzieła niedocenione przez publiczność :)

dobas
2.05.11, 19:54
A tu przykład zdjęcia, które raczej nie wyjdzie z innych matryc:
http://masters.galleries.dpreview.com.s3.amazonaws.com/1019896.jpg?AWSAccessKeyId=14Y3MT0G2J4Y72K3ZXR2&Expires=1304351157&Signature=TtJ8FMTUpQK97WS9atVBZk1LJW8%3d
A to tylko jpg prosto z puszki...
wrzuć proszę jeszcze raz bo nie widac co pokazujesz...

Weasly
2.05.11, 19:56
aa takie pytanko, czy w owym pentax-ie był wyłączony tryb HDR ? tam chyba jest 3 stopniowy i to pięknie na zwiększa zakres tonalny zdjęcia i wyciąga nasze cienie, gasi przepały ... (coś mi się wydaje że w pentax-ie to zawojowali bardzo dobrzy programiści, a nie nowa technologia.) Ale pewnie się mylę :)

dobas
2.05.11, 19:58
i dziwi mnie tez różnica epl1 vs epl2... :shock:

Mcarto
2.05.11, 20:18
aa takie pytanko, czy w owym pentax-ie był wyłączony tryb HDR ? tam chyba jest 3 stopniowy i to pięknie na zwiększa zakres tonalny zdjęcia i wyciąga nasze cienie, gasi przepały ... (coś mi się wydaje że w pentax-ie to zawojowali bardzo dobrzy programiści, a nie nowa technologia.) Ale pewnie się mylę :)

Wszystkie Pentaxy mają teraz tryb HDR (u mnie dwustopniowy) ale wykonują serię zdjęć i zapisują wynik w JPG więc to nie chyba nie o niego chodzi.
Są jeszcze dodatkowe funkcje typu kompensacje cieni i kompensacja prześwietleń które stosuje już wielu producentów sprzętu.

Janko Muzykant
2.05.11, 20:23
wrzuć proszę jeszcze raz bo nie widac co pokazujesz...
He, link się zmienił...
http://www.dpreview.com/galleries/reviewsamples/photos/1019896/10-dsc_0210?inalbum=nikon-d5100-preview-samples

aa takie pytanko, czy w owym pentax-ie był wyłączony tryb HDR ? tam chyba jest 3 stopniowy i to pięknie na zwiększa zakres tonalny zdjęcia i wyciąga nasze cienie, gasi przepały ... (coś mi się wydaje że w pentax-ie to zawojowali bardzo dobrzy programiści, a nie nowa technologia.) Ale pewnie się mylę :)
Ale to chyba z jotpegów skleja, więc dla rawów nie ma znaczenia.

i dziwi mnie tez różnica epl1 vs epl2
No... matryca ta sama, a tu iso 100, a tam 200.

Weasly
2.05.11, 20:28
Mcarto - mam jeszcze pytanko, widzę że pstrykasz pentax-em, jaka jest prawda z AF w pentax-ach bardzo się gubią? nigdy nie miałem puchy pentax-a a nawet ciekawy system. Bo szkłą w testach wypadają naprade ubogo chodzi mi o zoomy, kilka stałek ma fajnych ale to też z dziwnymi ogniskowymi i światełkami.

Mcarto
2.05.11, 21:30
Mcarto - mam jeszcze pytanko, widzę że pstrykasz pentax-em, jaka jest prawda z AF w pentax-ach bardzo się gubią? nigdy nie miałem puchy pentax-a a nawet ciekawy system. Bo szkłą w testach wypadają naprade ubogo chodzi mi o zoomy, kilka stałek ma fajnych ale to też z dziwnymi ogniskowymi i światełkami.

Pentax poprawił znacznie AF od czasu K20 i K-7 (dal mnie) jest już szybką puszką a w K-5 AF pracuje jeszcze lepiej.
Sam wykonuję przeważnie zdjęcia stateczne lub street i używam centralnego punktu i AF nigdy mnie nie zawiódł - bardzo podoba mi się dobra praca w słabszym świetle gdzie nawet kit daje radę wyostrzyć.
Odnośnie optyki to fakt, że nie ma dobrego,jasnego i szybkiego tele ale można dokupić Sigmę 70-200 f/2.8. Innych obiektywów nie brakuje - stałki są dobre a "dziwną" ogniskowe to tylko kwestia przyzwyczajenia:wink:. Ja sam jestem b. pozytywnie zaskoczony jakością kitowego obiektywu - miał być tylko "na chwilę" ale chętnie z niego korzystam a oszczędzone pieniądze przeznaczyłem na stałkę i lampę.

epicure
3.05.11, 00:08
i dziwi mnie tez różnica epl1 vs epl2... :shock:

Te różnice to wina ACRa. Na domyślnych ustawieniach zdjęcia z niektórych puszek odszumia bardziej, inne bardziej wyostrza itp.