Zobacz pełną wersję : Korekta ekspozycji przy bardzo silnym świetle słonecznym
Wiem, że jeśli jest taka możliwość powinno unikać się robienia zdjęć w godzinach kiedy słońce jest najsilniejsze (np. w samo południe przy bezchmurnym niebie). Ale jeśli jest taka konieczność, to trzeba znaleźć złoty środek. I tutaj mam dylemat...
Praktycznie zawsze (niezależnie od pory roku) mam ustawioną korektę eskpozycji na -1EV co chroni mnie w większości przypadków przed przepaleniami (korpus E330 jeśli ma to jakieś znaczenie). Ostatnio robiłem test z -1EV i -2EV dla tego samego czasu i ujęcia. W rzeczywistości po wywołaniu RAW-a (przy zaznaczeniu wszystkich parametrów na AUTO) szczegóły w cieniach i ewentualne drobne przepalenia są podobne. Zwątpiłem... :)
Jakie wg Szanownych Grupowiczów ustawienie korekty ekspozycji przy tak silnym słońcu jest poprawiniejsze i czy to ma sens przy foceniu w RAW-ach? (w JPG-ach rzecz jasna ma to znaczenie kolosalne).
Byłbym wdzięczny za fachową opinię.
przy bardzo dużych różnicach EV to jest przekraczających wartość ok. 7 EV to jest najczęściej zdolności rejestrowania obrazu matrycy trzeba posiłkować się filtrami połówkowymi albo nakręcanymi na obiektyw lub systemu Cokin. W praktyce zmierzyc światło najjaśniejszych partii obrazu i najciemniejszych partii obrazu wyciagnąć z pomiarów średnią i efekt powinien być zadowalający ale na pewno nie idealny. Drugi sposób poczekać aż słoneczko schowa się za chmurką bądź zmienić tło nieba lub ziemi w programie graficznym uprzednio naświetlając dwie fotki tak aby raz było dobrze naświetlone niebo a na drugim ziemia i z tych dwóch zrobic jedno. Jest też trzecie wyjście aby techniką HDR okiełznać bardzo dużą rozpiętość tonalną zdjęcia. Pozdrawiam.
Problem, o ktorym piszesz, zazwyczaj zalatwia sie HDR-ami. Robisz np. dwie fotki, jedna z dobrym naswietleniem dla jednej partii obrazu, a druga bez przepalen, a potem laczysz je ze soba w programie graficznym. Zamiast dwoch fotek mozesz tez zrobic jednego RAW-a i wywolac go z roznym naswietleniem.
Pzdr
Problem, o ktorym piszesz, zazwyczaj zalatwia sie HDR-ami. Robisz np. dwie fotki, jedna z dobrym naswietleniem dla jednej partii obrazu, a druga bez przepalen, a potem laczysz je ze soba w programie graficznym. Zamiast dwoch fotek mozesz tez zrobic jednego RAW-a i wywolac go z roznym naswietleniem.
Pzdr
Nie jestem zwolennikiem HDR-ów, w dodatku stosowanie tej techniki jest dobre przy fotografii krajobrazowej i architekturze (typowo statycznych kadrach).
Mój problem dotyczy bardziej zdjęć w ruchu (ludzie, zwierzęta itp.), o czym nie napisałem wcześniej za co serdecznie przepraszam.
dog_master
22.04.07, 21:47
Przy takiej pogodzie jak mowisz ja robie w rawach na -1, -1.7, -2. Z niedoswietlen zawsze mozna cos wyciagnac, ale z przepalen nie za bardzo...
No i wtedy też może się przydać tryb FP (synchronizacji z krótkimi czasami migawki) zewnętrznej lampy błyskowej. Lampą rozświetlisz cienie zmniejszając tym samym rozpiętość tonalną całej sceny (oczywiście wszystko to przy założeniu, że obiekt nie jest zbyt daleko). To powinno pomóc systemowi pomiaru światła w złapaniu rozpiętości całej sceny. Mając FP TTL powinno to Ciebie uchronić przed przepałami i jednoczesną smolistą czernią cieni... Oczywiście dobrze też mieć pomocnika z blendą ;-) Najlepsze efekty zapewne uzyskasz łącząc jak najwięcej technik (niedoświetlenie, HDR - tam gdzie możliwy, filtry, lampa, blenda) - efekt ostateczny najczęściej będzie zadowalający po serii eksperymentów.
Mam nadzieję, że pomogłem :-)
powtórzę za Dempseyem, bo sam miewałem podobne problemy a lampy nie chciało mi się tachać na niedzielne spacerki. Jednak takie błyski dopełniające czynią cuda przy trybie FP. Naprawdę warto. HDR nie nadaje się na ludzi - twarze wyłaża jakieś nienaturalne...przynajmniej ten klasyczny HDR. rozwiązaniem jest kombinacja z różnie wołanymi rawami. Jeden na ludzika i ten jest najważniejszy, bo to temat fotki.
Drugi na cienie, żeby uzyskać trochę szczegółów, a trzeci na niebo żeby nie było wyjarane. Gorzej jak masz na tle nieba trochę drobnych szczegółów ( gałazki itp...) wtedy to już zależnie od cierpliwości - ja jej nie mam ;)
Jak masz lampę wal FPem ile się da.Ja ostatnio robiłem tak - Manual - ustawiałem dziurę i czas żeby wyszło "tak średnio", ale generalnie skupiałem się na światłach żeby nie wychodziłu przepalone. Potem FP w lampie i jazda...jak nie zmieniasz ciągle kierunków i kadrów to się sprawdza. Jak biegasz dookoła z aparatem to już musisz się nakręcić rolkami i pobawić...wbrew pozorom to trudna sprawa focenie w ostrym świetle
Fotografuję pogrzeby - a cmentarze to takie z drzewami są i na prawde nikomu tego nie życzę robić. Raz ostre słońce raz czarny cień od drzewa i tak prawie wszystkie kadry. Okropieństwo.
Jak koledzy radzą: ekspozycja w dół i najlepiej pomoc FP. W każdym razie zapomnij o jednym ustawieniu parametrów ekspozycji i zrobieniu na tym kilku ujęć. Mocne słońce powoduje również, ze ciężko ocenić fotkę na LCD bo jest mało widoczny jak słońce ostre. W takiej sytuacji mi bardzo pomaga histogram. Mądre kadrowanie też ci pomoże zmniejszyć zakres tonalny kadru, ale sam wiem ze rzadko np. przy reportarzach to wiekszość kadrów i tak nie takie jakbyśmy chceli.
dog_master
23.04.07, 16:55
Jak używacie w takiej sytuacji tryybu FP, to co w body macie ustawione? Blysk dopelniajacy?
Piorun. Ja często błysk dopełniający daje na -0,5 - wtedy nie widać tak mocno tego błysku na zdjęciu
Smerf Maruda
23.04.07, 21:47
Mój problem dotyczy bardziej zdjęć w ruchu (ludzie, zwierzęta itp.), o czym nie napisałem wcześniej za co serdecznie przepraszam.
Użyj filtry polaryzacyjnego. Spora część "przepaleń" zniknie - najczęściej są nimi bowiem odbicia światła od liści, wody. Polaryzator pozwoli tego uniknąć.
no tez mam podobny problem
czy ktoś może mi pokrótce powiedzieć co spieprzyłem w tym zdjęciu ? :)
fotka z przejaranymi chmurami (http://www.goscieradow.pl/foto/test/P4230221.jpg)
F7,1
ISO200
czas 1/160s
tylko efekt nie taki jakby chciał :(
jaki pomiar? matrycowy? dolna część pewnie zakłamała pomiar. ale takiej sceny i tak nie obejmiesz jednym zdjęciem. albo dół albo niebo. jak chcesz mieć niebo nie przepalone to punktowy na chmury i korekcja na minus. tylko wtedy raczej dolna część zdjęcia byłaby ciemna jak smoła ;) trzeba iść na kompromis
EDIT: jeszcze by można kombinować z filtrami
EDIT2: ale żem napisał głupotę - przy pomiarze punktowy na chmury oczywiście korekcja na plus a nie na minus...
próbowałem z różnym pomiarami. efekt podobny.
kiedyś to ujęcie wyszło mi za pierwszym podejściem analogiem w podobnych warunkach
generalnie to nie wiem dlaczego E330 rzadko kiedy mi ustawia czas krótszy niz 1/200 zarówno w trybie P jak i A. czasami sie zdarza 1/200. poza tym nic krótszego. dziwne...
no tez mam podobny problem
czy ktoś może mi pokrótce powiedzieć co spieprzyłem w tym zdjęciu ? :)
fotka z przejaranymi chmurami (http://www.goscieradow.pl/foto/test/P4230221.jpg)
F7,1
ISO200
czas 1/160s
tylko efekt nie taki jakby chciał :(
Zbyt duża rozpiętosć tonalna kadru. Analogi mają trochę wiekszą rozpiętość tonalną ale oczywiście bez przesady: też ograniczoną. W takim wypadku albo szara połówka na niebo albo przesunięcie dwóch suwaków w PS (co widać niżej). Dla mnie "umiarkowanie" przepalone chmury mają swój urok.
z punktowym na chmury i korekcją nie ma siły żeby wyszło "podobnie". tylko wtedy nic nie będzie widać na dole.
fakt. z punktowym nie próbowałem.
dog_master
24.04.07, 01:05
Piorun. Ja często błysk dopełniający daje na -0,5 - wtedy nie widać tak mocno tego błysku na zdjęciu
Dzieki, o to mi chodzilo :)
rafrog takie fotki nie maja szans powodzenia, albo bardzo nikłe. Albo bedziesz mial piekne niebo ale wtedy galezie czarne, albo przepalisz niebo a galezie nie beda czarne ale nie wiadomo jakie beda, bo zeby za bardzo nie zwiekszac czulosc bedziesz musial wydluzyc czas otwarcia migawki, a wtedy o poruszenie łatwo.
Robiac takie fotki nalezy sie nastawic raczej na niepowodzenie, albo pobawic HDRem; dwie foty, jedna naswietlana na niebo, a druga na drzewa, ale wtedy bedzie to sztucznie wygladalo.
Ze wzgledu na centralnie polozoną brame nalezy domyslac sie ze to ona jest glownym tematem wiec powinienes JĄ wyeksponować czyli pod nią dobrać ekspozycje.
Dziękuję ślicznie za pomoc.
Jest jeszcze jedna możliwość zamiast używać HDR, ręcznie skleić dwa zdjęci. Kiedyś widziałem w sieci poradnik jak to dobrze zrobić i efekt był bardzo naturalny, nie taki jak HDR
Tak zrobisz zdjęcie może dwa. A jak masz impreze na dworze sfotografować to nie bedziesz na 100 zdjeciach nieba wklejał
No jasne, ze tak można tylko parę zdjęć obrabić. Chyba żeby zatrudnić 100 chinczyków i płacić im centa od zdjęcia. :-)
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.