Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Zuiko OM 50/1.4 - próbki



Dzuiko
22.03.11, 21:33
Dobry wieczór ! Dołączam dziś do forum i chcę rozpocząć od próbek E-500 + Zuiko OM 50/1.4 ( jeśli to ma znaczenie, to numer seryjny > 1 100 000 )
Foto 1. - f 1.4
Foto 2. - f 2.0
Foto 3. - f 2.0
Foto 4. - f 1.4
Foto 5. - f 2.0 (?)

Rafał Czarny
22.03.11, 21:50
Uwielbiam ten obiektyw. Bajka do portretów z Olkowym cropem.

Dzuiko
22.03.11, 21:52
I własnie miedzy innymi dzięki Twoim opiniom nabyłem to szkło, dzieki :-)

black_bird
22.03.11, 23:36
Zamierzam podpiąc pod d700 jak dorobią mi przejsciówkę, sam jestem ciekaw efektu.

Dzuiko
22.03.11, 23:39
A podobno Nikony nie bardzo tolerują "przeszczepy" ? Jakieś problemy z ostrzeniem do nieskończoności ?

Wojtucior
23.03.11, 12:59
Dobry wieczór ! Dołączam dziś do forum i chcę rozpocząć od próbek E-500 + Zuiko OM 50/1.4

Witaj,
Napisz proszę więcej wrażeń z używania.
Jakiej przejściówki użyłeś?
Czy działa potwierdzenie ostrości?
Czy to jest wersja starsza tzw. "silvernose" czy nowsza?
Czy mógłbyś wrzucić do podglądu portrety zrobione na maksymalnej dziurze?

Też się nad takim zastanawiam...

wojciech_gd
23.03.11, 13:55
czemu kolejny wątek o tym szkle powstał? na pełnej dziurze portret z olkowym cropem nie wyjdzie... chyba, że chcesz mieć same rzęsy w głębi ostrości

Rafał Czarny
23.03.11, 15:03
czemu kolejny wątek o tym szkle powstał? na pełnej dziurze portret z olkowym cropem nie wyjdzie... chyba, że chcesz mieć same rzęsy w głębi ostrości

Przecież portret to nie tylko głowa. Cała postać to też portret. Spokojnie można na pełnej dziurze robić portrety tym szkłem.

Dzuiko
23.03.11, 15:20
Jeszcze przyjemniej używa sie go z E-3 powodu jasnego wizjera, wtedy łatwiej ustawisz ostrość bo potwierdzenia nie mam, a adapter jest z allegro za 70 zł i solidnie wykonany.
Nie jest to tzw silver nose, jest to chyba najnowsza wersja powłokowa nr seryzjny > 1 100 000
Stosowałem M42 Pentacona 135/2.8, 50/1.8, Heliosa 58/2.0 i Zuiko jest subiektywnie dla mnie o klasę lepsze pod wzgledem plastyki, koloru, kontrastu i malarskości tła jak równiez kultury mechanizmów. Po prostu smaczny w użyciu, jeśli tak mozna powiedzieć.

Portretu na f1.4 nie mam jeszcze...

Wojtucior
23.03.11, 16:13
Jeszcze przyjemniej używa sie go z E-3 (...)
Portretu na f1.4 nie mam jeszcze...

Dzięki za info.
Jak będziesz miał więcej zdjęć z tym cackiem to zawieś je, proszę.

wojciech_gd
23.03.11, 17:21
No chyba, że idziemy w pełną sztukę, że ma być magicznie plastycznie, bokehowo i nic nie ostre....wtedy można zrobić portret tym szkłem jak masz jakieś ujęcie portretowe na 1,4 to pokaż, chętnie zmienię zdanie, jeżeli dostanę dobry dowód

Rafał Czarny
23.03.11, 18:10
No chyba, że idziemy w pełną sztukę, że ma być magicznie plastycznie, bokehowo i nic nie ostre....wtedy można zrobić portret tym szkłem jak masz jakieś ujęcie portretowe na 1,4 to pokaż, chętnie zmienię zdanie, jeżeli dostanę dobry dowód

Jeśli odejdziesz np. na 5 metrów to z tym obiektywem na pełnej dziurze 1.4 przedział, w którym jest ostro to 42 cm. Wystarczy, żeby zarówno nos jak i kucyk był o obszarze ostrym.

Pobaw się kalkulatorem, to się przekonasz. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Jasne obiektywy kupuje się właśnie dla pełnej dziury. Jeśli chcesz zrobić portret samej twarzy to faktycznie na dziurze 1.4 będzie za "krótka" ostrość. Jeśli odejdziesz od postaci przedział ostrości się zwiększa.

cissic
23.03.11, 18:23
sorry, ze sie wcinam ze swoimi fotkami, ale mam takie dwa na pulpicie z pierwszych testow tego obiektywu. obiektyw jest genialny, choc trzeba sie gimnastykowac przy ostrzeniu bez potwierdzania ostrosci (naszczescie jest LV). sam bokeh jest rewelacyjny, choc srednio lubie gdy mi sie kreci w glowie:)

do tego zuiko polecam jeszcze dokupic sonnara 135 i swiat jest piekny:)

Rafał Czarny
23.03.11, 18:31
Ja mam takie z pełnej dziury. Co prawda ostrość ustawiłem trochę za bardzo z przodu, ale widać, że spokojnie można się zmieścić w GO na pełnej dziurze.

http://galeria.sadowski.nazwa.pl/index.php?album=portrety&image=14a0fe4bd39fa0ee429a0fd8819a13f6.jpg

cissic
23.03.11, 18:36
Ja mam takie z pełnej dziury

Jaki masz login i haslo? :)

Rafał Czarny
23.03.11, 19:14
Jaki masz login i haslo? :)

Poprawiłem. Sorx.

cissic
23.03.11, 19:34
Poprawiłem. Sorx.

nie bede ukrywal, ze czesc tych zdjec juz widzialem - dokladnie wtedy gdy zamawialem swoja 50 1.4 - tylko ten crop x2 w malych pomieszczeniach:)

rumpel
23.03.11, 19:40
po kropie robi się fajne 100mm, bardzo polubiłem tą ogniskową, portret to oczywiste, ale i na ulicę świetna sprawa... Sporo zdjęć robiłem Zuiko 50/1.8 , a w jaśniejszej wersji tylko lepiej ;)

Pozdrawiam
rumpel

Rafał Czarny
23.03.11, 21:13
Miałem trzy te obiektywy i wszystkie sprzedałem. Narobiliście mi smaka. Zasadzę się na kolejny egzemplarz. Choć już nie robię E-Olkiem to cały czas mam masę klamotów OM. I nie zamierzam się ich pozbyć.

Moominek
23.03.11, 21:18
Miałem 50/1.8, bardzo przyjemny był. Ale ten 50/1.4, wybaczcie, ale bokeh jest pokręcony :wink:. We łbie mi się kręci jak te fotki oglądam.

Rafał Czarny
23.03.11, 21:21
Ale ten 50/1.4, wybaczcie, ale bokeh jest pokręcony :wink:.

No właśnie też się zastanawiam, dlaczego koledze Cissic(owi) wyszedł taki dziwny, takumarowski bokeh. Moje doświadczenia z 50/1.4 pokazują, że ten obiektyw ma przyjazny, łagodny, malarski, nienachalny bokeh (taki jak na zdjęciach z pierwszego postu w tym wątku). A na obrazkach Cissica oczopląs. Nie mam pojęcia dlaczego. Może foty są przeostrzone?

Hrr
23.03.11, 21:46
Używam tego szkiełka głównie na koncertach i sprawdza się wyśmienicie. Przedtem miałem 50 f1,8 która na pełnej dziurze była trochę, chodź zauważalnie ostrzejsza. 50 f 1,4 otwarta potrafi trochę pomydlić ale za tę jasność jestem w stanie to zaakceptować.
Bokeh ma przyjemny, ale to zależy co jest w tle i jak daleko od płaszczyzny ostrości. Przy portretach gdy wszystko jest daleko z tyłu tło wychodzi bardzo "kulturalnie" rozmyte. Gdy mamy dużo krawędziastych elementów tuż za GO bokeh może być nieco bardziej agresywny.

Dla przykładu takiego krzykliwego rozmycia załączam 2 zdjęcia.

Portrety robiłem wyłącznie na f2 ( poza kilkoma których przy sobie nie mam i koncertowymi) więc nie nadają się do dyskusji o pełnym otworku.

Dzuiko
23.03.11, 21:51
Ciekawe, bo jeszcze nie udało mi się uzyskać takiego oczopląsnego efektu tła, mimo wielu prób. Tak jak Rafał pisał - raczej malarskie, łagodne rozmycia.

Thomasso
23.03.11, 21:53
Używam tego szkiełka głównie na koncertach i sprawdza się wyśmienicie. Przedtem miałem 50 f1,8 która na pełnej dziurze była trochę, chodź zauważalnie ostrzejsza. 50 f 1,4 otwarta potrafi trochę pomydlić ale za tę jasność jestem w stanie to zaakceptować.

"Pomydlenie" na f/1.4 zwiazane jest ze spadkiem kontrasu wynikajacym z ilosci wpadajacego swiatla. W koncu jest to obiektyw przeznaczony na FF.
Nalezy stosowac dodatkowa maske pomiedzy obiektywem a bagnetem ograniczajaca ilosc swiatla. Zreszta poruszalem i ja juz ten temat i wczesniej tez przez innych klubowiczow bylo to testowane.
Zrobilem nawet testy stasujac zrobiona na szybko maske i poprawa kontrastu dla f/1.4 byla zauwazalna i natychmiastowa. Teraz staram sie wymyslic jakas porzadniejsza, trwalsza maske i sposob w jaki moznaby ja w miare trwale umocowac do adaptera 4/3 > OM :)

T.

Hrr
23.03.11, 21:53
Dużo kontrastowych krawędzi w niedalekim tle i musi takie powstać, nie ma innej opcji.

Edit. Tematu maski nie chcę już poruszać, 2 razy nad tym siedziałem kombinując ile wlezie. Efekt poprawy był, ale kosztem tego że robił mi się obiektyw o 1EV ciemniejszy a nie na tym mi zależy. Ale nie dyskutujmy tutaj o maskach które będąc istną rzeką wśród tematów niepotrzebnie zaśmiecą wątek.

cissic
23.03.11, 21:58
Może foty są przeostrzone?

Napewno je wyostrzylem po zmniejszeniu - nigdy nie robie tego w sposob nachalny. ponizej kilka "gladkich" sampli. kompresja jpg ustawiona na 65%, wiec to te nie powinien byc problem. wszystkie fotki robione na f1.4

cissic
23.03.11, 23:13
jeszcze kilka sampli. zdjecia bez ciecia, maska wyostrzajaca w granicach zdrowego rozsadku - wszystko oczywiscie na f1.4. pierwsze zdjecie troszke przepalone, ale pokazuje je ze wzgledu na bokeh:)

Dzuiko
24.03.11, 08:43
Cissic - świetnie wyczuwasz ostrość w tym obiektywie - ja jeszcze nie do końca to potrafię. A ten kalkulator głębi ostrości, który proponuje Rafał we wcześniejszym poscie jest bardzo użyteczny.

cissic
24.03.11, 09:36
ja jeszcze nie do końca to potrafię

no wiesz mam go juz ze trzy lata i zdazylismy sie juz do siebie przyzwyczaic :) jesli masz klopoty z ostrzeniem przez wizjer (problem wszystkich "malych" olkow) i chcesz stracic 189zl to polecam ten konwerter:
http://allegro.pl/konwerter-1-35x-na-wizjer-muszla-oczna-u-13c-i1512212108.html

naprawde calkiem spora roznica. osobiscie jestem zadowolony :)

Thomasso
24.03.11, 09:42
no wiesz mam go juz ze trzy lata i zdazylismy sie juz do siebie przyzwyczaic :) jesli masz klopoty z ostrzeniem przez wizjer (problem wszystkich "malych" olkow) i chcesz stracic 189zl to polecam ten konwerter:
http://allegro.pl/konwerter-1-35x-na-wizjer-muszla-oczna-u-13c-i1512212108.html

naprawde calkiem spora roznica. osobiscie jestem zadowolony :)

No i zawsze mozna jeszcze na LV ostrzyc (jesli aparat ma taka mozliwosc) :)

T.

cissic
24.03.11, 09:54
No i zawsze mozna jeszcze na LV ostrzyc (jesli aparat ma taka mozliwosc) :)

no tak, ale jesli robisz sporo zdjec to matryca potrafi sie solidnie nagrzac a w ostrym sloncu na ekraniku e5XX/e4XX naprawde srednio widac w takich warunkach - ale LV to genialne rozwiaznie. pozdrawiam

Dzuiko
24.03.11, 11:54
Zauważyłem, że na powierzchniach metalowych powstaje poświata, mówią tez na to "glow", zobaczcie :

https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pos=2

Efekt ciekawy czy zbyteczny ?

Dzuiko
5.11.14, 12:50
Gdyby ktoś z was miał próbki współpracy z bezlusterkowcami, to uprzejmie poproszę o wrzut.

Thomasso
5.11.14, 13:13
Robiłem mały teścik na E-M1, porównując z ZD 50mm f/2 MACRO i m.ZD 45mm f/1.8:

134611


T.

Dzuiko
5.11.14, 13:21
Robiłem mały teścik na E-M1, porównując z ZD 50mm f/2 MACRO i m.ZD 45mm f/1.8:
T.

Dzięki, Thomasso. Różnice widać wyraźnie. Chociaż przy 2.8 jest już całkiem przyzwoicie.

Thomasso
5.11.14, 13:36
Dzięki, Thomasso. Różnice widać wyraźnie. Chociaż przy 2.8 jest już całkiem przyzwoicie.

Na E-M1 zachowuje się tak samo jak na E-30. Czyli na największej dziurze (1.4) występuje efekt "halo" na kontrastowych przejściach i powoduje to spadek ogólnego kontrastu foty co całościowo odbierane jest jak spadek ostrości.
Niestety nie zdążyłem zrobić na tym manulanym szkiełku więcej testów ogólnych fot -krajobrazów czy portretów. Choć przy mechanizmach wspomagających ostrzenie (jak powiększenie wybranego wycinak, czy focus peaking) może się tym całkiem przyjemnie pracować. Na pewno do filmowania będzie fajne :)


T.

Dzuiko
13.11.14, 15:54
Na E-M1 zachowuje się tak samo jak na E-30. Czyli na największej dziurze (1.4) występuje efekt "halo" na kontrastowych przejściach i powoduje to spadek ogólnego kontrastu foty co całościowo odbierane jest jak spadek ostrości.
T.

Wiedząc już o tym, ustawiłem go na 2.8 i taki oto senny przykład:

135317

cissic
13.11.14, 16:53
Sporo fotografuję tym szkłem + OM 135 f2.8. Właściwie to moje dwa podstawowe słoiki. Rzadko korzystam z pełnej dziury, ale zdarzyło mi się popełnić kilka fotek na f1.4 bez efektu halo (nigdy nie udało mi się ta sztuczka w ostrym świetle przy ostrzeniu na nieskończoność). Zazwyczaj używam przysłony > f2. Tak jak wspominaliście na 2.8 jest już bardzo ok.

Poniżej link do mojej galerii zdjęć wykonanych tym szkłem:
www.flickr.com/photos/cissowski/sets/72157623868158539

---------- Post dodany o 15:53 ---------- Poprzedni post był o 15:49 ----------

Oj widzę, że to post sprzed kilku lat a ja się tu mądrzę i zapraszam jeszcze do swojej galerii. Sorry ;)

Thomasso
13.11.14, 16:56
Sporo fotografuję tym szkłem + OM 135 f2.8. Właściwie to moje dwa podstawowe słoiki. Rzadko korzystam z pełnej dziury, ale zdarzyło mi się popełnić kilka fotek na f1.4 bez efektu halo (nigdy nie udało mi się ta sztuczka w ostrym świetle przy ostrzeniu na nieskończoność). Zazwyczaj używam przysłony > f2. Tak jak wspominaliście na 2.8 jest już bardzo ok.

Poniżej link do mojej galerii zdjęć wykonanych tym szkłem:
www.flickr.com/photos/cissowski/sets/72157623868158539 (http://www.flickr.com/photos/cissowski/sets/72157623868158539)

Bo ten "efekt" nie jest widoczny wszędzie, wszystko zależy od tego co jest fotografowane. Białe (jasne) elementy na ciemnym tle, dodatkowo jeszcze jak odbijaja mocniejsze światło dostają lekkiej poświaty, mgiełki na krawędziach.
Przymknięcie do 2, albo nawet nie do 2 (można ustawić przysłone w pół drogi do 2) i już ten efekt znika.
Sprawdzane na 3 różnych egzemplarzach tego szkła... więc.. ten typ tak ma ;-)

I fajne te foty masz :) Ja tym szkłem prawie w ogóle fot nie robię (ZD 50 f/2 MACRO na pokładzie i jest git), ale widze, że ma fantazyjny bokeh ukochany przez fanów wszelakich Heliosów :)
Może spróbuje nim kiedyś coś poważniej pofocic ;-)



T.

cissic
13.11.14, 17:14
Bo ten "efekt" nie jest widoczny wszędzie, wszystko zależy od tego co jest fotografowane. Białe (jasne) elementy na ciemnym tle, dodatkowo jeszcze jak odbijaja mocniejsze światło dostają lekkiej poświaty, mgiełki na krawędziach.
Przymknięcie do 2, albo nawet nie do 2 (można ustawić przysłone w pół drogi do 2) i już ten efekt znika.
T.

Cholera muszę to sprawdzić bo E-3 czasem pokazuje mi środkowy palec a ISO 1600 nie chcę ustawiać ;)
Dzięki za pomoc

Thomasso
13.11.14, 17:31
Tą przypadłośc opisywał juz na swej stronie Andrzej Wrotniak:
http://www.wrotniak.net

Podobnie jak problemy z pomiarem światła przy jasnych manualnych szkłach.
Pełnoklatkowe, jasne szkła wpuszczały za dużo światła do wnętrza aparatu i pomiar światła głupiał.


T.

cissic
13.11.14, 18:06
Tą przypadłośc opisywał juz na swej stronie Andrzej Wrotniak:
http://www.wrotniak.net

Podobnie jak problemy z pomiarem światła przy jasnych manualnych szkłach.
Pełnoklatkowe, jasne szkła wpuszczały za dużo światła do wnętrza aparatu i pomiar światła głupiał.

T.

Czasem zagladam do wrotniaka, ale chyba do tej pory byłem "mało skupiony" ;)
Jeszcze raz dzięki

Thomasso
13.11.14, 18:09
Czasem zagladam do wrotniaka, ale chyba do tej pory byłem "mało skupiony" ;)
Jeszcze raz dzięki

On to opisywał w artykule, gdzie testował szkła OM na cyfrowych korpusach.. już daaawno temu.


T.

Rafał Czarny
13.11.14, 18:11
...na największej dziurze (1.4) występuje efekt "halo" na kontrastowych przejściach i powoduje to spadek ogólnego kontrastu foty co całościowo odbierane jest jak spadek ostrości.

Bo do starych manuali trzeba założyć maskę, wtedy problem znika. Poszukaj na forum, świętej pamięci Irek o tym pisał i podawał rozmiary maski.

Nie bawię się od dawna manualami, ale om 50/1.4 był moją ulubioną portertówką z E-systemem. Bardzo ładnie rozmywa tło, a żyletkowata ostrość przy portretach jest niewskazana. Na pełnej dziurze to szkiełko jest wg. mnie wystarczająco ostre.

Thomasso
13.11.14, 18:14
Bo do starych manuali trzeba założyć maskę, wtedy problem znika. Poszukaj na forum, świętej pamięci Irek o tym pisał i podawał rozmiary maski.

Tak wiem, ja też o tym pisałem ;-) Nawet takie coś zmontowałem sobie próbnie.

135338

Taka "OK".


T.

cissic
13.11.14, 18:49
Bo do starych manuali trzeba założyć maskę, wtedy problem znika. Poszukaj na forum, świętej pamięci Irek o tym pisał i podawał rozmiary maski.

Nie bawię się od dawna manualami, ale om 50/1.4 był moją ulubioną portertówką z E-systemem. Bardzo ładnie rozmywa tło, a żyletkowata ostrość przy portretach jest niewskazana. Na pełnej dziurze to szkiełko jest wg. mnie wystarczająco ostre.

Teraz pamiętam temat. Kurcze...

Dzuiko
13.11.14, 22:42
Dzięki za przypomnienie tych ważnych technikaliów, panowie.
Czasem jednak lubię powariować na pełnej dziurze:

1.
135350

2.135352

3.135353

waruga
13.11.14, 22:56
Senny przykład oraz gitarowa wrzuta cool.

Dzuiko
18.12.14, 23:08
Padało. Cóż było robić, siedząc w samochodzie ?

137522