Zobacz pełną wersję : co do makro?
witam jestem tutaj nowy więc na początku chciałbym pozdrowić wszystkich forumowiczów
mam lustrzankę OLYMPUS E-510 kupiłem obiektyw ED 70-300mm 1:4.0-5.6
i moje pytanie brzmi czy nadaje się do makro fotografii i czy użyć RAYNOX M-250 czy lepszy będzie Zestaw soczewek makro +1 +2 +4 +10 a może jest jakaś inna opcja
pozdrawiam
Witam! Przede wszystkim opcja szukaj bedzie najlepszym rozwiazaniem, bylo wiele tematow na forum, nawet kilka ostatnio, takze pogrzeb troche:) pozdro
witam jestem tutaj nowy więc na początku chciałbym pozdrowić wszystkich forumowiczów
mam lustrzankę OLYMPUS E-510 kupiłem obiektyw ED 70-300mm 1:4.0-5.6
i moje pytanie brzmi czy nadaje się do makro fotografii i czy użyć RAYNOX M-250 czy lepszy będzie Zestaw soczewek makro +1 +2 +4 +10 a może jest jakaś inna opcja
pozdrawiam
cześć! 70-300 to bardzo dobry obiektyw, używam go do fotografowania 'z daleka' motyli i innych płochliwych owadów, świetnie też nadaje się do focenia kwiatów przy mocno otwartej przysłonie. Jest lekki i spokojnie możesz nim ostrzyć z ręki, ładnie tez rozmywa tło... więc staraj się używać jak najbardziej otwartą przysłonę... może nie jest zbyt jasny ale w pogodne ranki lub pochmurne południa nadaje się znakomicie. Raczej odradzam do niego stosowanie raynoxa czy innych soczewek one bardziej nadają się przy stałkach ostrzących z niewielkiej odległości jak np ZD 50... więc nie ma sensu byś wydawał na to kasę, trochę wprawy i zobaczysz jakie cacka można wycisnąć z tego szkła, szczególnie że puszkę tez masz spoko. Ja kiedyś podpinałem go do E400 i dawał radę... :-) pozdrawiam i miłej zabawy...
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
https://galeria.olympusclub.pl/displayimage.php?pos=-49304
https://forum.olympusclub.pl/search.php?searchid=2428001
Trzeba trochę poczytać a najlepiej załap się na kolejny zlot, ludzie zawsze mają sporo gratów i można się dużo dowiedzieć i samemu potestować
znajdziesz sample z zd 70-300 + dcr-250 (użyj szukajki) .. te soczewki fujj ;p
....a może jest jakaś inna opcja
pozdrawiam
[/COLOR][/B][/COLOR][/LEFT]
[/LEFT]
Ja używam Sigmy 150, lub Heliosa + pierścionki, lub Opteco 135 + pierścionki
witam kolega ma raynoxa więc potestuje a jaki filtr polaryzacyjny byście polecali do tego obiektywu?
ja używam marumi... ale do fotografii makro w ogóle nie nakładam szkoda mi światła...
a co powiecie na ten filtr warto?
http://www.stopfoto.pl/%284,,8682%29.aspx
filtr jest ok, tylko zdjęcie przedstawia filtr o średnicy 37mm a do 70-300 potrzebne jest 58mm
Ja używam sigmy 105 2.8 i jestem zadowolony, przy dobrym świetle AF działa sprawnie, nada się też jako tako do portretów.
a co powiecie na ten filtr warto?
http://www.stopfoto.pl/%284,,8682%29.aspx
Srednica nie pasuje do 70-300, powinienes szukac 58mm
pozdro
no faktycznie nie ten pokazałem ale jest też na 58 mm
http://www.stopfoto.pl/Marumi-Filtr-58-DHG-Circular-PL-D%284,8970,6928%29.aspx
czyli spokojnie mogę taki zamówić?
tak to dobre filtry, z tym że jak pisałem wcześniej, do fotografowania motyli czy innych owadów z daleka lub mniej płochliwych ptaków (a do tego najlepiej nadaje się 70-300), nie musisz stosować polara... ja używam tylko do krajobrazów lub plenerowych fot architektury... no chyba że focisz pod słońce wtedy się przyda... nie wiem czy nie lepiej UV założyć...
no ten filtr ma służyć głównie do focenia krajobrazów ni e makro więc w takim razie zamawiam i dzięki wszystkim za pomoc a zwłaszcza kol.JAGGER
pozdrawiam
jak do krajobrazów to kupuj, jest świetny... pozdrawiam :-)
Nie wiem czy do krajobrazow 70-300 to najszczescliwsze rozwiaznie, nawet jakby to kleic... Lepiej cos szerokiego na dole, powiedzmy od tych 14mm w dol...
Nie wiem czy do krajobrazow 70-300 to najszczescliwsze rozwiaznie, nawet jakby to kleic... Lepiej cos szerokiego na dole, powiedzmy od tych 14mm w dol...
prawda... 70-300 jest dość wąskie jak na krajobrazy a pamiętaj że każde szkło ma inną średnicę i 58mm nie będzie pasować do szerokiego kąta... przemyśl tą decyzję dobrze bo marumi trochę kosztuje...
no to teraz trochę namieszaliście :) w takim razie pytanie dla fachowców jaki filtr kupić do tego tele?
test filtrów polaryzacyjnych na optyczne.pl (http://www.optyczne.pl/7.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_polaryzacyjnych.html)
uzupełnienie testu tamże (http://www.optyczne.pl/8.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_polaryzacyjnych_-_uzupe%C5%82nienie.html)
Tutaj znajdziesz o polaryzatorach prawie wszystko.
test filtrów uv na optyczne.pl (http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_UV.html)
Srednicę filtra znajdziesz na obiektywie. lub tutaj (http://www.olympusclub.pl/olypedia/index.php?title=Olympus_Zuiko_Digital_70-300mm_1:4.0-5.6)
Polecam sigme 150/2.8 gdybym miał tylko wiecej funduszy na zbyciu w ciemno bym ją brał.
no tak tylko że fundusze już się skończyły a zresztą do makro pobawię sie raynoxem od kumpla teraz chciałbym kupić jakiś filtr polaryzacyjny więc proszę was fachowców o pomoc bo ja jestem amatorem a nie chciałbym kupić czegoś nieodpowiedniego
a ja dorzucę jeszcze artykuł o uv... http://www.fotopolis.pl/index.php?n=2653 pamiętaj że obiektywy zuiko nawet te relatywnie tanie mają bardzo wysokiej jakości szkła i mz 70-300 spokojnie możesz używać bez przeszkadzajek nakręconych na gwint...
no to wychodzi na to że nie ma sensu kupować filtru nawet dla osłony szkła obiektywu?ale jeśli to ma faktycznie wpływ na jakość fotek chodzi o te błyski na wodzie i lepsze odwzorowanie chmurek to ja myślę że jednak można byłoby zainwestować te parę złociszy tylko jaki filtr?
O polarkach wszystko jest w linkkach podanych poniżej , ja używam filtrów marumi test jest tutaj (http://www.optyczne.pl/7.24-Inne_testy-Test_filtr%C3%B3w_polaryzacyjnych_Marumi_DHG_Super _Circular_P.L.D_72_mm.html) i sobie chwalę . Nie warto do tele kupować filtrów tanich , bo zniekształcają obraz , staje się mało ostry, i uważaj na filtry tanie - maja hama dawała mi zabarwienie brązowawo-szare i już niej nie używam.
Pozdrawiam AP.
no to wychodzi na to że nie ma sensu kupować filtru nawet dla osłony szkła obiektywu?ale jeśli to ma faktycznie wpływ na jakość fotek chodzi o te błyski na wodzie i lepsze odwzorowanie chmurek to ja myślę że jednak można byłoby zainwestować te parę złociszy tylko jaki filtr?
jeżeli chodzi o chmurki to pomyśl też o szarej połówce a najlepiej o filtrach cokina, dają Ci sporą możliwość kombinowania i łączenia ich ze sobą... tutaj taki pierwszy lepszy link: http://www.cyberfoto.pl/recenzje-i-testy-uzytkownikow/52077-system-cokin-mini-poradnik.htm
no to teraz trochę namieszaliście :) w takim razie pytanie dla fachowców jaki filtr kupić do tego tele?
Fachowców, hehe :)
Do tego tele, czyli do 70-300 nie kupuj nic. To jest obiektyw którym nie zrobisz krajobrazów. Tzn, zrobisz ale wyjdzie wąsko i brzydko. A do pseudo-makro (bo to nie jest obiektyw stricte makro) nie potrzeba Ci żadnego filtra. Wystarczy sam obiektyw.
Do krajobrazów - najtaniej: kitowy 14-42, jeszcze lepiej 9-18. A najlepiej 7-14 lub 11-22 ale to już inna półka cenowa.
Do makro potrzebne Ci będą obiektywy, które wcześniej w moim poście wymieniłem, zresztą koledzy też je już podawali, czyli z systemowych:
ZD-30, ZD-50, Sigma 105, Sigma 150, i na upartego: 14-42, 14-54, i 70-300
Z mocowaniem M-42 dobre efekty uzyskasz z Heliosem, Pentaconem i innymi. Patrz na ogniskowe 50 mm, 58 mm, 85 mm, 135 mm. Oczywiście będziesz potrzebowała do tego pierścienie pośrednie.
Obiektywy pod mocowanie M-42 kupisz w cenie od kilkunastu złotych - np. Helios do ok. 200-300 zł.
I nie sugeruj się tym, że Helios kosztując 15 zł jest zły, wręcz przeciwnie - potrafi dać cudowne efekty, więc nie w cenie problem.
Pierścienie pośrednie to koszt 20, 30 lub 40 zł (mocowanie M-42) Ja mam komplet o długości 11, 20 i 30 mm. Można je łączyć w różnych kombinacjach uzyskując różną wielkość odwzorowania.
I na zakończenie - do makro też polara nie potrzebujesz. Do krajobrazów - jak najbardziej, ale rozpatrz też to co koledzy wcześniej sugerowali - czyli szarą połówkę.
Poniżej kilka przykładów:
pierwszy - pierścionki pośrednie
drugi - widoczek z Biszczad z użyciem polara (9-18 )
trzeci - ten sam obiektyw z szarą połówką
Miłej zabawy życzę :)
witam kupiłem ten filtr
Marumi Filtr 58 - DHG Circular PL.D
i powiem że jest ok zdjęcia nabrały lepszej barwy na razie z makro dam sobie spokój zajmę sie foceniem przyrody na makro przyjdzie czas wiosną bo teraz motyle i robaczki i tak poszły w sen zimowy :lol:
dzięki wszystkim za pomoc
pozdrawiam
Jeżeli chodzi o makro to zawszse się zastanawiam nad użytkownikami 4/3 kombinującymi z raynoxem, soczewkami czy pierścieniami posrednimi. W systemie jest ZD35/3.5. Szkło makro za grosze. Używając Pentaxa czy potem Canona zawsze z zazdrością spoglądałem na ten obiektyw. Ja się męczyłem z pierścieniami z przeniesieniem automatyki (same pierścienie kenko kosztują więcej niż połowa ceny 35/3.5)w canonie z obiektywem 50mm./1.8 W sumie dość upierdliwa sprawa. Na spacerze jak chcesz makro to musisz od razu przepinać obiektyw i pierścienie, bo obiektyw z pierścieniami nie nadeje się do zdjęć innych niż makro. Zero uniwersalności jaką, w pewnym stopniu, daje 35mm. W sumie wolałem zakładać soczewkę 8+. Efekt w praktyce bardzo podobny ale wygoda używania nieporównywalna do pierścieni. Z tym, że kupiłem sobie soczewkę na gwint chyba 72, a używałem przez redukcję na obiektywie 49. Zawsze ostrość nieco lepsza w centrum soczewki. Jednak w porównaniu do żylet jakie widzę w wątku o 35/3.5 soczewki są słabiutkim wyjściem (ale za to tanim - na spróbowanie czy makro mi podchodzi ;-)). Pozdrawiam.
Jeżeli chodzi o makro to zawszse się zastanawiam nad użytkownikami 4/3 kombinującymi z raynoxem, soczewkami czy pierścieniami posrednimi. W systemie jest ZD35/3.5. Szkło makro za grosze. Owszem. Warto też dokupić szpileczkę do przytrzymywania tych drani, co to dają dyla, kiedy pojawia się On w odległości 5cm od ich główek...
Owszem. Warto też dokupić szpileczkę do przytrzymywania tych drani, co to dają dyla, kiedy pojawia się On w odległości 5cm od ich główek...
To już inna kwestia. Sam fakt podejścia owada w odpowiedni sposób jest sztuką. Można zrobić to całkiem skutecznie. zwłaszcza trzymając sie pewnych zasad "myśliwego" ;-) Nawet powiem Ci , że zajście takiego malucha, żeby się nie zorientował potrafi być radością samą w sobie. Dla mniej cierpliwych jest ZD50/2 czy wspomniana sigma. Ale to nudne focić owada z tak daleka!!! Nie masz bezpośredniego kontaktu z przeciwnikiem.
To prawda.... technika podchodzenia jest sprawą najważniejszą.....
ale i tak sądzę, że prędzej, czy później wszyscy skończymy w objęciach sigmy 150 ;-)
Lepiej jednak chyba zaoszczedzic sobie i obiektowi niepotrzebnego stresu i strzelac w niego z daleka:)pozdro
Owszem. Warto też dokupić szpileczkę do przytrzymywania tych drani, co to dają dyla, kiedy pojawia się On w odległości 5cm od ich główek...
Ja stosuje czekoladki na likierze , cala laka sie bawi, poupijane to towarzystwo , koniki zawodza, biedronki gdzies na spacer z wojsilkami polecialy zygzakiem a motyle siedza i dumaja ze nektar to jakas lipa w porownaniu z tym likierkiem. :grin::grin::grin:
Lepiej jednak chyba zaoszczedzic sobie i obiektowi niepotrzebnego stresu i strzelac w niego z daleka:)pozdro
Ja osobiście traktuję to jako relaks i się nie stresuje nic a nic. Nawet jak mi obiekt odleci w siną dal. Znajdzie się nowy. A jeżeli mowa już o obiekcie to zapewniam, że w swoim codziennym życiu ma on znacznie poważniejsze stresy niż fotograf chcący mu strzelić fotkę. To bardzo dziki świat ;-)
Ja osobiście traktuję to jako relaks i się nie stresuje nic a nic. Nawet jak mi obiekt odleci w siną dal. Znajdzie się nowy. A jeżeli mowa już o obiekcie to zapewniam, że w swoim codziennym życiu ma on znacznie poważniejsze stresy niż fotograf chcący mu strzelić fotkę. To bardzo dziki świat ;-)
Tyle ze on niestety nie wie ze ty mu nie chcesz krzywdy zrobic, i wlasnie caly w tym sek...;)
pozdro
To co mucha wie, a czego nie wie jest wątpliwe. Wyamgałoby to głebszej analizy psychologii owada. Z takimi opracowaniami jeszcze się nie spotkałem.
Rafał Czarny
25.11.10, 09:25
Lepiej jednak chyba zaoszczedzic sobie i obiektowi niepotrzebnego stresu i strzelac w niego z daleka:)pozdro
W tym miejscu chciałbym zaapelować do fotografów makro - NIE STRESUJCIE ROBALI!!! To nieludzkie. :)
W tym miejscu chciałbym zaapelować do fotografów makro - NIE STRESUJCIE ROBALI!!! To nieludzkie. :)
jestem za :-D
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.n-90.com/albums/userpics/10001/funny-pictures-oh-hai-bug.jpg)
W tym miejscu chciałbym zaapelować do fotografów makro - NIE STRESUJCIE ROBALI!!! To nieludzkie. :)
Warto wrócić do tego tematu w sezonie na komary. Podobno używanie OFFa diabrelnie je stresuje i utrudnia naturalne żerowanie;-).
Cóż. Jak widać istnieje zapotrzebowanie na regulacje w tym zakresie. czekajmy spokojnie na dyrektywe UE dot. zasad stresowania owadów przez fotografów.
A tak poważnie to chyba fotografując "z ręki" trudniej utrzymać nieporuszone zdjęcie wykonywane np. na 1/60s czy 1/80s owada uzywając ogniskowej 150mm niż 35mm? Przy ogniskowej 150mm to już chyba potrzebny jest statyw?
Cóż. Jak widać istnieje zapotrzebowanie na regulacje w tym zakresie. czekajmy spokojnie na dyrektywe UE dot. zasad stresowania owadów przez fotografów.
A tak poważnie to chyba fotografując "z ręki" trudniej utrzymać nieporuszone zdjęcie wykonywane np. na 1/60s czy 1/80s owada uzywając ogniskowej 150mm niż 35mm? Przy ogniskowej 150mm to już chyba potrzebny jest statyw?
eeeee :)
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://213.17.239.50/robale/P9180748.jpg)
Cóż. Jak widać istnieje zapotrzebowanie na regulacje w tym zakresie. czekajmy spokojnie na dyrektywe UE dot. zasad stresowania owadów przez fotografów.
A tak poważnie to chyba fotografując "z ręki" trudniej utrzymać nieporuszone zdjęcie wykonywane np. na 1/60s czy 1/80s owada uzywając ogniskowej 150mm niż 35mm? Przy ogniskowej 150mm to już chyba potrzebny jest statyw?
e tam :) :
https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://img841.imageshack.us/i/pm190858800.jpg/)
pozdro
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.