PDA

Zobacz pełną wersję : Nikon D90 vs Canon 500D



SPyCH
22.05.10, 18:28
Hej,
zmieniam system. Tak, chce się rozstać z moim poczciwym olkiem E-510. (jakby ktoś chciał to będę sprzedawał e-510, 14-54, 40-150(stary), fl-36).

Wybór padł na dwa modele, albo na Nikona D90, albo Canona 500D...ale! Dość istotne jest dla mnie nagrywanie filmów, w zasadzie jest to jeden z głównych powodów do zmiany systemu. Nie stać mnie na kamerę, która daje takie możliwości, a nie potrzebuję małej kamerki za 2000zł.

Czytam i czytam, przed chwilą miałem w ręce D90. Sam już nie wiem co wybrać. Na korzyść nikona jest mało szumiąca matryca, pół-profesjonalna puszka, dwa pokrętła i drugi ekran lcd. Jest szybszy od 500d. Podczas kręcenie występuje niestety bardziej wyraźny rolling shutter.

Canon podobno kręci lepsze filmy, nagrywa więcej minut i w lepszej rozdzielczości. Jest rok młodszy. Brakuje mu lampki do potwierdzania ostrości ale to przeboleję.

Cenowo nie ma praktycznie różnicy, do 2000zł za używaną puszkę można kupić obydwa bez problemu.

Jakie są wasze opinie? Co lepiej wybrać?

Moominek
22.05.10, 19:05
550d? Różnica w cenie niewielka. A może jednak PEN/Panas? Sugeruję z powodu nacisku na filmowanie.
Wyklikane z mobilka

micky
22.05.10, 19:17
nie wiem czy dotarłeś do tej dyskusji?
www.forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=141517
z tego co piszą nikoniarze to Nikon D90 jest bardzo dobrym aparatem szczególnie w obecnych cenach co do możliwości video nie lepiej kupić kamerkę? chciałbym sprzedać swoją kamerę canona DVD DC201 to są jakieś grosze na rynku wtórnym więc..... ?

piotrek204
22.05.10, 19:28
Brakuje mu lampki do potwierdzania ostrości ale to przeboleję.

Jestes pewien? W 400D mialem.

Polecam 550D.

SPyCH
22.05.10, 19:49
Całą zabawa polega właśnie na tym, że sprzedając wszystko co mam starczy mi dokładnie na tego canona 500d i nikona d90 i jedno szkło. Nie chcę wydawać pieniędzy na kamerę, bo taka, która dawałaby tak mala glebie ostrosci i wymienna optyke kosztuje fortune.
Mimo wszystko bardziej robie zdjecia niz filmy, ale bardzo jestem napalony na nagrywanie.


550D jest sporo drozsze, a w sumie poza gniazdem na mikrofon dodatkowy i wieksza rozdzielczoscia (nie wiem po co mi 18mega) to nie wiem co wiecej oferuje.

Do dyskusji dotarłem, ale oni raczej debatuja nad nikonem i nie porownoja go za bardzo do innych aparatow, a na tym mi najbardziej zalezy.


Czy ktoś miał dłużej obie puszki w łapkach? Którą się przyjemniej pracuje?

zonkinho
22.05.10, 21:11
550d? Różnica w cenie niewielka. A może jednak PEN/Panas? Sugeruję z powodu nacisku na filmowanie.
Wyklikane z mobilka

No nie przesadzajmy? W takim razie może jakiegoś kompakta z funkcją kręcenia 1080p i zoomem 26x?

Tak jak Ci mówiłem dzisiaj - D90 to lepsze puszka, Canony lepiej kręcą filmy. Kwestia jest też jakie chcesz do tego szkła podpiąć. Do obu dokupić możesz Tamrona 17-50/2.8 ze stabilizacją, cena ok 2tys za nówkę, albo poszukać używkę bez stabilizacji.

Czaroz
22.05.10, 21:59
A czemu nie 30d?!
Ja jakbym kupowal cos z czerwonych to 20/30d (z naciskiem na tego drugiego).
Na wtornym sa ZA GROSZE, a naprawde sprzecik zacny.
Od zoltych to jeszcze d200 jest fajny ale sie nie orientuje w cenach jakos specjalnie. d90 jest na moim rankingu zaraz po d200/d300 pod wzgledem jakosc/cena.

To tyle co ci moge pomoc.
Pozdrowka, Czarek

zonkinho
22.05.10, 22:04
A czemu nie 30d?!
Ja jakbym kupowal cos z czerwonych to 20/30d (z naciskiem na tego drugiego).
Na wtornym sa ZA GROSZE, a naprawde sprzecik zacny.
Od zoltych to jeszcze d200 jest fajny ale sie nie orientuje w cenach jakos specjalnie. d90 jest na moim rankingu zaraz po d200/d300 pod wzgledem jakosc/cena.

To tyle co ci moge pomoc.
Pozdrowka, Czarek

Czytaj ze zrozumieniem. Aparat ma mieć możliwość kręcenia filmów. ;)

qbic
22.05.10, 22:04
A czemu nie 30d?!

Nie wiedziałem ze 30d ma filmy.....


Jeżeli filmy są ważne to proponuje jednak Canona, potem można się łatwo przesiąść na 5Dmk2 który na razie jest bez konkurencji.

Co do gniazda na mikrofon... mikrofon w puszce jest do d*py wiec bez tego kręcenie filmów również jest lipne.

Czaroz
22.05.10, 22:16
Uuuu pardos... Nie doczytalem. W takim razie nic nie poradze. Jak dla mnie filmy w lustrzankach to nie porozumienie, aparat to aparat a kamera to kamera. Mimo tego slyszalem ze ostatni odc. 6 serii house'a zostal nakrecony lustrzanka.
Jak ma byc do krecenia filmow to i tak 30d bym polecil :D za roznice ceny mozna kupic uzywana kamerke :P Poza tym jak system sie spodoba to zostaniesz albo kupisz nowszy model, jak nie to stracisz 1,5k...

Przemysl to

qbic
22.05.10, 22:26
Jak dla mnie filmy w lustrzankach to nie porozumienie


Jak ma byc do krecenia filmow to i tak 30d bym polecil :D za roznice ceny mozna kupic uzywana kamerke :P

Kameruni która ***** umi.

Popatrz lepiej jaka jest różnica w obrazie zanim zaczniesz pisać takie bzdury.

Czaroz
22.05.10, 22:44
Ja mam swoja opinie, ty masz swoja, ja sie twojej nie czepiam, ty sie mojej nie czepiaj. Niech chlop powie do czego beda te filmy, czy to beda u cioci na imieninach czy do czego.

zonkinho
22.05.10, 22:53
Czaroz to powiedz mi jaka kamera pozwoli osiągnąć takie efekty:

Wersja dłuższa:

http://vimeo.com/11285405

Zapowiedź:

http://vimeo.com/9856236

Przy okazji można na tym przykładzie pokazać jak potrafi wyglądać nowoczesny kotlet, czyli video ze ślubu/wesela.

qbic
22.05.10, 22:55
Ja mam swoja opinie, ty masz swoja, ja sie twojej nie czepiam, ty sie mojej nie czepiaj.

Tyle ze twoja opinia to dezinformacja w czystej postaci.

Qben
22.05.10, 22:57
Ja mam swoja opinie, ty masz swoja, ja sie twojej nie czepiam, ty sie mojej nie czepiaj. Niech chlop powie do czego beda te filmy, czy to beda u cioci na imieninach czy do czego.

Opinia na temat faktów. Rowery tez są szybsze niż samochody.
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Bierz Canona, nie ma się nad czym zastanawiać!

aikidudi
22.05.10, 23:14
Uuuu pardos... Nie doczytalem. W takim razie nic nie poradze. Jak dla mnie filmy w lustrzankach to nie porozumienie, aparat to aparat a kamera to kamera. Mimo tego slyszalem ze ostatni odc. 6 serii house'a zostal nakrecony lustrzanka.
Jak ma byc do krecenia filmow to i tak 30d bym polecil :D za roznice ceny mozna kupic uzywana kamerke :P Poza tym jak system sie spodoba to zostaniesz albo kupisz nowszy model, jak nie to stracisz 1,5k...

Przemysl to

polecam przejrzeć tą stronę http://www.mpstudios.pl/production.php?id=1

Darekw1967
22.05.10, 23:26
Hej,
zmieniam system. Tak, chce się rozstać z moim poczciwym olkiem E-510. (jakby ktoś chciał to będę sprzedawał e-510, 14-54, 40-150(stary), fl-36).

Wybór padł na dwa modele, albo na Nikona D90, albo Canona 500D...ale! Dość istotne jest dla mnie nagrywanie filmów, w zasadzie jest to jeden z głównych powodów do zmiany systemu. Nie stać mnie na kamerę, która daje takie możliwości, a nie potrzebuję małej kamerki za 2000zł.

Czytam i czytam, przed chwilą miałem w ręce D90. Sam już nie wiem co wybrać. Na korzyść nikona jest mało szumiąca matryca, pół-profesjonalna puszka, dwa pokrętła i drugi ekran lcd. Jest szybszy od 500d. Podczas kręcenie występuje niestety bardziej wyraźny rolling shutter.

Canon podobno kręci lepsze filmy, nagrywa więcej minut i w lepszej rozdzielczości. Jest rok młodszy. Brakuje mu lampki do potwierdzania ostrości ale to przeboleję.

Cenowo nie ma praktycznie różnicy, do 2000zł za używaną puszkę można kupić obydwa bez problemu.

Jakie są wasze opinie? Co lepiej wybrać?


Witaj !

Moze pozostaw ten sprzet ktory masz...
Przeciez masz czym fotografowac a
z tego co piszesz... Chcesz filmowac i Ci tego brakuje.

Moze zamiast sprzedania systemu Olka kup kamere full-hd
Znajdziesz nie jedna do 2000 zl.

Ja tak zrobilem i chwale sobie...

Kamera full-hd gabarytowo jest mala i dosc poreczna, i mozna
to nosic ze soba wraz z aparatem ;)


Pozdrawiam

qbic
22.05.10, 23:30
Moze zamiast sprzedania systemu Olka kup kamere full-hd
Znajdziesz nie jedna do 2000 zl.

Ja tak zrobilem i chwale sobie...


http://overlay.no-ip.org/olyc/dasdasqa.jpg
Kolejny który nie widzi różnicy.... ręce mi opadają i nie tylko.

zonkinho
22.05.10, 23:31
Witaj !

Moze pozostaw ten sprzet ktory masz...
Przeciez masz czym fotografowac a
z tego co piszesz... Chcesz filmowac i Ci tego brakuje.

Moze zamiast sprzedania systemu Olka kup kamere full-hd
Znajdziesz nie jedna do 2000 zl.

Ja tak zrobilem i chwale sobie...

Kamera full-hd gabarytowo jest mala i dosc poreczna, i mozna
to nosic ze soba wraz z aparatem ;)


Pozdrawiam

Kolejny, który nie potrafi czytać ze zrozumieniem. No panowie, proszę... Przecież autor wątku napisał, że chciałby móc operować głębią ostrości. Czyli nie rozdzielczość matrycy jest ważna (full nie full) a rozmiar fizyczny.

janek222
22.05.10, 23:51
Hej,

miałem okazję pobawić się D90. Kręcenie filmów wcale nie wygląda zachęcająco jak dla mnie:
1. Ograniczenie do 5 min,
2. W typowych domowych warunkach ze światłem nie za bardzo.
3. Podczas kręcenia brak AF (nie miałem dostępu do instrukcji wprawdzie, ale taka opcja chyba nie występuje)

Reasumując, owszem można fajnie się pobawić GO ale bez AF zapanować nad tym w warunkach filmowania - nie dziękuję :/
Co by nie mówić aparat to jednak nie kamera...

qbic
22.05.10, 23:54
2. W typowych domowych warunkach ze światłem nie za bardzo.

Na pewno lepiej niż większość konsumenckich kamer HD.


3. Podczas kręcenia brak AF (nie miałem dostępu do instrukcji wprawdzie, ale taka opcja chyba nie występuje)

Kręcenie VDSLR to nie zabawa dla amatorów AF, żaden poważny operator kamery tym się nie posługuje.



Co by nie mówić aparat to jednak nie kamera...

Pusty slogan.... nic więcej.

luc4s
23.05.10, 00:08
Czaroz to powiedz mi jaka kamera pozwoli osiągnąć takie efekty:

Wersja dłuższa:
"CITY OF LAKES" The Feature on Vimeo (http://vimeo.com/11285405)

Zapowiedź:
"CITY OF LAKES" The Official Trailer on Vimeo (http://vimeo.com/9856236)

Przy okazji można na tym przykładzie pokazać jak potrafi wyglądać nowoczesny kotlet, czyli video ze ślubu/wesela.

*****....ste, muszę się do Indii wybrać.

Darekw1967
23.05.10, 02:38
Kolejny, który nie potrafi czytać ze zrozumieniem. No panowie, proszę... Przecież autor wątku napisał, że chciałby móc operować głębią ostrości. Czyli nie rozdzielczość matrycy jest ważna (full nie full) a rozmiar fizyczny.

Witam !

Czepiasz sie i tyle co moge powiedziec ;)

Facet sie zastanawia i moze 100 razy zmienic jeszcze zdanie co kupi a co nie.
Kazdy podsuwa rozne rozwiazania i moze cos autor wybierze i podejmie
sluszna dla siebie decyzje co i jak i za ile ?


Pozdrawiam

and21
23.05.10, 07:10
Mam 500d ,filmiki owszem fajne,ale ergonomia i możliwości zdecydowanie po stronie D90.

damnian
23.05.10, 08:26
Oriętuje się ktoś jak jest ze szkłami manualnymi? czy aparat nie protestuje w czasie kręcenia filmu ? z nikonem może być problem (bo ogólnie w modelach Dxx jest problem z manualami :P )

Iwo
23.05.10, 09:04
Spychu, weź sobie kup kup coś z mikro4/3 a nie te dwa.
d90 - poczytaj sobie jak radzi sobie AF przy filmowaniu.
500d... pozwolę sobie posłużyć się wykresem z porównaniem rawów z e-620 posiadającym tą sama matrycę co aparaty mikro4/3:

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS500D/samples/noise/raw/rawgraph_chroma.png)
Z DR wcale nie jest lepiej. Skoro bierzesz 500d, to nie zależy Ci nie na osiągach matrycy bardzo, a filmowaniu, no ale z 500d, wcale też nie poszalejesz. W trybie fullHD klatkuje 20kl/sekundę... no sorry. W 720p tylko 30kl/sek i ograniczenie pojemnościowe karty.
Ja bym tak nie uciekał od Olka/Panasia. Pozdrawiam.

and21
23.05.10, 09:33
Wykresy wykresami,rzeczywistość jest niestety inna.

Qben
23.05.10, 09:47
d90 - poczytaj sobie jak radzi sobie AF przy filmowaniu.
500d...:shock::shock::shock::shock::shock::?:


Witam !
Czepiasz sie i tyle co moge powiedziec ;)
Facet sie zastanawia i moze 100 razy zmienic jeszcze zdanie co kupi a co nie.
Kazdy podsuwa rozne rozwiazania i moze cos autor wybierze i podejmie
sluszna dla siebie decyzje co i jak i za ile ?
Pozdrawiam
Odbiegamy od tematu.. Autor wątku wyraźnie zadał pytanie podkreślając
"Nie stać mnie na kamerę, która daje takie możliwości, a nie potrzebuję małej kamerki za 2000zł."
Nie róbmy offtopu..

skow
23.05.10, 09:58
pozwolę sobie posłużyć się wykresem


Czy ten wykres pokazuje steżenie midiflorianów w zależności od czułości?



W trybie fullHD klatkuje 20kl/sekundę... no sorry. W 720p tylko 30kl/sek

Tylko?

Po co komu w Polsce inna ilość klatek na sekundę niż 25?

Mirek54
23.05.10, 10:13
Hej,

miałem okazję pobawić się D90. Kręcenie filmów wcale nie wygląda zachęcająco jak dla mnie:
1. Ograniczenie do 5 min,
2. W typowych domowych warunkach ze światłem nie za bardzo.
3. Podczas kręcenia brak AF (nie miałem dostępu do instrukcji wprawdzie, ale taka opcja chyba nie występuje)

Reasumując, owszem można fajnie się pobawić GO ale bez AF zapanować nad tym w warunkach filmowania - nie dziękuję :/
Co by nie mówić aparat to jednak nie kamera...
1.Ujecia 4-5 minut to zadne ujecia.Jednominutowe juz sa nawet za dlugie.
2.Swiatlem sie trzeba umiec posluzyc.
3.I bardzo dobrze,bo to niepotrzebny gadzet.
Reasumujac,kamera nie jest do zabawy.
Tak.Masz racje aparat to aparat,kamera to kamera.Mozna te dwa urzadzenia w jednym korpusie zmiescic.

Moominek
23.05.10, 10:28
No nie przesadzajmy? W takim razie może jakiegoś kompakta z funkcją kręcenia 1080p i zoomem 26x?


Nie no, bez takich... Autor wątku chciał mieć możliwość kręcenia filmów jak najlepszej jakości z możliwie jak największą manipulacją GO, w ograniczonej cenie. Według mnie "mikro" tutaj pasuje. Ale jeżeli miałby wybierać koniecznie między 500D a D90 to faktycznie - lepiej D90 i MF.

mamut
23.05.10, 10:34
Mam 500d ,filmiki owszem fajne,ale ergonomia i możliwości zdecydowanie po stronie D90.

Za and21. Według mnie za d90 przemawia ergonomia aparatu, guzikologia i dwa pokrętła "90-tki". Canony 500D i 550D pokrętki mają typowe dla entry level. Zapewne więcej będziesz focił niż robił filmów. Ja po przesiadce na e-30 pokochałem dwa pokrętła.

I taki offtop: Filmy HD jak na profesjonalnych kamerach fajna sprawa, tylko żeby jeszcze w gratisie oświetleniowców dorzucali ;)

Fatman
23.05.10, 10:52
Zdecydowanie lepiej w kwestii filmowania wypada 500D. W Nikonie D90 ta opcja jest mocno niedopracowana (co oczywiście nie oznacza, że jest tylko syf z gilem.... dla chcącego nic..).

Kilka "baboli":

-zmiana ekspozycji następuje skokowo a nie płynnie (filmujemy okno i zmieniamy kadr na wnętrze ciemnego pokoju).

-pełna automatyka, nic nie można zmienić samemu (iso, przysłona -tylko maks otwór, czas)

-spitolone "skalowanie", objawiające się błędem w obrazie, tzw. "stair step bug" (wygląda to jak wycięta co 8 lub 9 linia pozioma w obrazie).

Z pierwszym problemem można sobie poradzić blokując ekspozycję i unikając filmowania takich scen jak w moim przykładzie.

Z drugim...... w pewnym stopniu blokowanie ekspozycji może nam pomóc (mam na myśli problem z czasem -jak odpowiednio go nie zsynchronizujemy z sztucznym światłem to będziemy mieć tzw. migotanie).

Z trzecim też można sobie poradzić, stosując odpowiedni skrypt pod VDuba lub Premiere czy też FC.

Tak czy inaczej jest upierdliwie.......... bo żeby osiągnąć odpowiednią jakość trzeba się narobić jak diabli.

Co do AF -nie piszcie nawet o tym, bo z wyjątkiem Pasikonika i zapewne Pena, reszta leży i kwiczy.
Raz, że przeraźliwie wolno to jeszcze w Canonie podczas używania AF, zmienia się ekspozycja -tragicznie to wygląda.
W D90 AF podczas filmowania jest niedostępny.

W D300s poprawiono skokową ekspozycję (choć nie do końca), nie ma problemu "stair step" (i to jest najważniejsze), ustawiając parametry migawki w manualu i blokując ekspozycję, mamy wpływ na migotanie przy sztucznym świetle, w znacznym stopniu poprawiono jakość kompresji. No i dodali AF....... zbędny w obecnej formie ;-)

Ostrzenie ręczne jest bajecznie proste, wymaga tylko pewnych inwestycji i niewielkiej praktyki.

Inwestycja podstawowa to wizjer na LCD -koszt jakieś 500 zł. Dodatkowo przyda się statyw naramienny za około 380 zł. I można szaleć....

Niestety nie mam na sieci odpowiednio "uzdatnionego" (czyli po zaaplikowaniu "stair step fix" filmu z D90 -pokażę zatem nieprzerobiony z D90, to co może D300s oraz 7D.

D300s:


http://www.youtube.com/watch?v=Xamij29UBSc


http://www.youtube.com/watch?v=EWWttXr_Tws

7D:


http://www.youtube.com/watch?v=xr7PMlL-8P4


http://www.vimeo.com/9930907

D90:


http://www.youtube.com/watch?v=s-8bXzFIY3s

[EDIT] skleroza nie boli -tu był zaaplikowany "stair step fix"

http://www.youtube.com/watch?v=mIi0AoZ9zfE

janek222
23.05.10, 10:57
Reasumujac,kamera nie jest do zabawy.

Tak, chcesz mi powiedzieć, że ktoś kto się zajmuje np. profesjonalnie filmowaniem, kupi sobie właśnie aparat fotograficzny do tych celów. Nie żartuj... Podejrzewam, że w 90% przypadków filmowanie w aparatach to jednak zabawa.



Tak.Masz racje aparat to aparat,kamera to kamera.Mozna te dwa urzadzenia w jednym korpusie zmiescic.

Ja nie twierdzę, że nie można, ale funkcjonalność to nie wszystko. Za tym idzie również wiele innych aspektów, jak chociażby ergonomia użytkowania. Ja sobie nie mogę np wyobrazić jednoczesnego operowania zoomem i ostrością (żeby nie było - nie twierdzę, że się nie da, ale nie wydaje mi się by było to przyjemne)

piotrek204
23.05.10, 11:06
Oriętuje się ktoś jak jest ze szkłami manualnymi? czy aparat nie protestuje w czasie kręcenia filmu ? z nikonem może być problem (bo ogólnie w modelach Dxx jest problem z manualami :P )

Nie protestuje, pomiar swiatla z manualami dziala.

550D dla osob ktore szukaja czegos do kreatywnego filmowania jest najlepszym wyborem, najbardziej uciazliwy jest brak trybu M w D90 o czym Fatman wspomnial.
60fps w 720p daje swietne mozliwosci spowolniania filmu.
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________

Tak, chcesz mi powiedzieć, że ktoś kto się zajmuje np. profesjonalnie filmowaniem, kupi sobie właśnie aparat fotograficzny do tych celów. Nie żartuj... Podejrzewam, że w 90% przypadków filmowanie w aparatach to jednak zabawa.


Jestes w ogromnym bledzie, o dziwne wiele profesjonalnych produkcji jest obecnie wykonywanych przy pomocy lustrzanek.
Jeden z wielu przypadkow:
http://inspiredbylife.pl/2010/05/19/dr-house-filmowany-canonem-5d-to-dopiero-poczatek-trendu/

Jak nie masz o czyms zielonego pojecia to nie siej zametu.

Qben
23.05.10, 11:12
Tak, chcesz mi powiedzieć, że ktoś kto się zajmuje np. profesjonalnie filmowaniem, kupi sobie właśnie aparat fotograficzny do tych celów. Nie żartuj... Podejrzewam, że w 90% przypadków filmowanie w aparatach to jednak zabawa.



Ja nie twierdzę, że nie można, ale funkcjonalność to nie wszystko. Za tym idzie również wiele innych aspektów, jak chociażby ergonomia użytkowania. Ja sobie nie mogę np wyobrazić jednoczesnego operowania zoomem i ostrością (żeby nie było - nie twierdzę, że się nie da, ale nie wydaje mi się by było to przyjemne)

Przecież w profesjonalnych kamerach, o ile mi wiadomo, na tym polega praca. Na operowaniu zoomem i ostrością :grin:
Co do wątpliwości kręcenia profesjonalnych filmów canonem 5d, mała ciekawostka:
"Dziś w amerykańskiej telewizji zostanie wyemitowany osławiony już odcinek “Dr House” w całości nakręcony Canonem 5D. To jednak dopiero początek trendu wykorzystania lustrzanek w poważnych hollywoodzkich produkcjach. Wszystko wskazuje na to, że Canonowskie aparaty zostaną użyte do produkcji serialu “True Blood” (Czysta krew) oraz mojego ulubionego - “Californication”.
cytat z http://inspiredbylife.pl/2010/05/19/dr-house-filmowany-canonem-5d-to-dopiero-poczatek-trendu/

janek222
23.05.10, 11:17
Jestes w ogromnym bledzie, o dziwne wiele profesjonalnych produkcji jest obecnie wykonywanych przy pomocy lustrzanek.
Jeden z wielu przypadkow:
http://inspiredbylife.pl/2010/05/19/dr-house-filmowany-canonem-5d-to-dopiero-poczatek-trendu/

Jak nie masz o czyms zielonego pojecia to nie siej zametu.

Cytat z tegoż artykułu nawiązujący do tego o czym mówiłem:
"Filmowiec narzekał trochę na trudność ostrzenia, lecz zaznaczał jednoczesność, iż filmowe obiektywy są już w produkcji, więc wyostrzanie będzie bardziej komfortowy...

I o tym cały czas mowie. Funkcjonalność to nie wszystko.

PS. Qben, ale jak są rozmieszczone te funkcje.

qbic
23.05.10, 11:20
I o tym cały czas mowie. Funkcjonalność to nie wszystko.

Czyli o czym?

janek222
23.05.10, 11:32
Czyli o czym?

Sorki, ale nie będę odpowiadał na zaczepki tego typu.
To co mogłem subiektywnie ocenić, oceniłem parę postów temu. Tego się po prostu trzymam i na razie nie pojawił się jeszcze komentarz, który mógłby mnie przekonać, że jest inaczej.

Pozdrawiam.

Qben
23.05.10, 11:47
Cytat z tegoż artykułu nawiązujący do tego o czym mówiłem:
"Filmowiec narzekał trochę na trudność ostrzenia, lecz zaznaczał jednoczesność, iż filmowe obiektywy są już w produkcji, więc wyostrzanie będzie bardziej komfortowy...

I o tym cały czas mowie. Funkcjonalność to nie wszystko.

PS. Qben, ale jak są rozmieszczone te funkcje.
Tak, przewertowałeś cały artykuł tylko po to, żeby znaleźć jedno zdanie podpierające Twoje tezy z księzyca... Gratulacje.

glos_ludu
23.05.10, 12:04
przynajmniej cokolwiek udowodnil, wiekszosc uzytkownikow wychodzi z zalozenia ze ich tezy sa automatycznie poprawne, okrasza ta smiesznym obrazkiem i na pewnien czas ich zadowolenie z siebie wzrasta.

janek222
23.05.10, 12:05
Tak, przewertowałeś cały artykuł tylko po to, żeby znaleźć jedno zdanie podpierające Twoje tezy z księzyca... Gratulacje.

Hmm, nie wiem co powiedzieć. Naprawdę... ;)
Skoro filmowiec potwierdza moją tezę, że z ergonomią nie jest wygodnie w takim zestawie, i że będzie lepiej ze szkłami dla filmowców, które są już w produkcji, to ja się pytam o co Ci chodzi?

Qben
23.05.10, 12:10
Ja sobie nie mogę np wyobrazić jednoczesnego operowania zoomem i ostrością (żeby nie było - nie twierdzę, że się nie da, ale nie wydaje mi się by było to przyjemne)

Masz świadomość, że profesjonalne kamery pracują w trybie manualnego ostrzenia?

janek222
23.05.10, 12:15
Masz świadomość, że profesjonalne kamery pracują w trybie manualnego ostrzenia?

Masz świadomość gdzie jest ustawianie zoom a gdzie ostrzenia w profesjonalnych kamerach?
Bo ja nigdzie nie powiedziałem, że MF nie ma. Ja mówię, że w aparacie jednoczesne operowanie zoom i MF to co najmniej niezła gimnastyka...

Qben
23.05.10, 12:17
przynajmniej cokolwiek udowodnil, wiekszosc uzytkownikow wychodzi z zalozenia ze ich tezy sa automatycznie poprawne, okrasza ta smiesznym obrazkiem i na pewnien czas ich zadowolenie z siebie wzrasta.

Hmmm.. Co udowodnił? Że filmowanie w aparatach to zabawa? :roll:


Tak, chcesz mi powiedzieć, że ktoś kto się zajmuje np. profesjonalnie filmowaniem, kupi sobie właśnie aparat fotograficzny do tych celów. Nie żartuj... Podejrzewam, że w 90% przypadków filmowanie w aparatach to jednak zabawa.


Janku, jak widać nie jest to zabawa. Skoro sięgają po takie rozwiązanie profesjonaliści, zamieniając kamery na 5d który daje im taką samą jakość.. :wink:
Uparłeś się na tą ergonomię, ok.. Szkoda, że nie masz więcej argumentów.:wink:

janek222
23.05.10, 12:27
Hmmm.. Co udowodnił? Że filmowanie w aparatach to zabawa? :roll:



Tym stwierdzeniem dyskwalifikujesz dalszą dyskusję, bo nie rozumiesz jej podstaw.

Qben
23.05.10, 12:30
Tym stwierdzeniem dyskwalifikujesz dalszą dyskusję, bo nie rozumiesz jej podstaw.

:grin::grin::grin::grin::grin::grin:

qbic
23.05.10, 12:31
Mam wrażenie ze w tym wątku najwięcej do powiedzenia maja posiadacze tanich/konsumenckich kamer HD,
sami przed sobą udowadniając ze to był dobry wybór.

glos_ludu
23.05.10, 12:36
Hmmm.. Co udowodnił? Że filmowanie w aparatach to zabawa? :roll:



Janku, jak widać nie jest to zabawa. Skoro sięgają po takie rozwiązanie profesjonaliści, zamieniając kamery na 5d który daje im taką samą jakość.. :wink:
Uparłeś się na tą ergonomię, ok.. Szkoda, że nie masz więcej argumentów.:wink:

Udowodnił, że nie tylko jego zdaniem rozwiązanie lustrzankowe ma swoje wady.
co do filmowania. Jestem świadomy, że profesjonalne filmowanie to pełen manual, jednak zauważ że obiektywy filmowe mają płynną zmianę przesłony i duże, wygodne pokrętło ostrości. Dlatego lustrzanka+ stelaż+ odpowiedni obiektyw da takie same rezultaty jak kamera co widzieliśmy na wielu filmach poglądowych. Jednak niewiele osób będzie w stanie osiągnąć takie rezultaty na nieprzystosowanej do tych zadań lustrzance, prosto ze sklepu, więc powoływanie się w dyskusji na filmy których nie kręcili amatorzy, ale profesjonaliści w asyście całej ekipy jest trochę przesadzone.
pozdrawiam

Qben
23.05.10, 12:39
No okej.. Więc co powiesz o masie filmów na YT kręconych 5d przez kompletnych amatorów? Dużo lepiej to wygląda niż z kamer za 2000 zł.

glos_ludu
23.05.10, 12:40
Mam wrażenie ze w tym wątku najwięcej do powiedzenia maja posiadacze tanich/konsumenckich kamer HD,
sami przed sobą udowadniając ze to był dobry wybór.

Mam wrażenie, że większość dyskusji w których uczestniczysz kończy się osobistymi wycieczkami, nie wnoszącymi nic do tematu, ale za to leczącymi twoje ego.
przepraszam za OT
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
ok wygląda dużo lepiej, zgadzam się. Ale ile kosztuje 5d? czy zawsze potrzebujemy działa żeby polować na muchy?

to tak odnośnie wypowiedzi Qbena
pozdrawiam

Qben
23.05.10, 12:49
Mam wrażenie, że większość dyskusji w których uczestniczysz kończy się osobistymi wycieczkami, nie wnoszącymi nic do tematu, ale za to leczącymi twoje ego.
przepraszam za OT
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
ok wygląda dużo lepiej, zgadzam się. Ale ile kosztuje 5d? czy zawsze potrzebujemy działa żeby polować na muchy?


Nie mówimy o 5d(5d miał być dla autora dalszą perspektywą, co przemawiało za kupnem canona i zbieraniem optyki)
Porównujemy d90 i 500d( z tej puszki masz także mase sampli na YT i wątpie, żeby była obecna tam cala ekipa filmowa)
Z resztą.. o czym my piszmy. Autor spytał "d90 czy 500d" podkreślił, że nie chce familijnej kamery za 2 tys. Chce się bawić w mf. Odbiegamy od tematu.

qbic
23.05.10, 12:54
Mam wrażenie, że większość dyskusji w których uczestniczysz kończy się osobistymi wycieczkami, nie wnoszącymi nic do tematu, ale za to leczącymi twoje ego.


Czyżbyś miał kamerkę HD? :lol:



Z resztą.. o czym my piszmy. Autor spytał "d90 czy 500d" podkreślił, że nie chce familijnej kamery za 2 tys. Chce się bawić w mf. Odbiegamy od tematu.

Dokładnie, kolega napisał czego chce i szuka porady, a wy tu z jakimiś penami i kamereczkami wyjeżdżacie.

glos_ludu
23.05.10, 13:01
qbic trwaj dalej w swoim świecie, nie mam zamiaru odpowiadać na twoje zaczepki, trollujesz i to zdrowo,

Qben, dzięki za przypomnienie meritum. O ile 5d jest perspektywą i filmowanie istotną częścią aktywności to chyba Canon będzie najlepszym ( moim skromnym zdaniem)
pozdr

janek222
23.05.10, 13:03
Mam wrażenie ze w tym wątku najwięcej do powiedzenia maja posiadacze tanich/konsumenckich kamer HD,
sami przed sobą udowadniając ze to był dobry wybór.

A ja mam wrażenie, że niektórzy prezentują bardzo schematyczne podejście do wszelkich negatywnych/odbiegających od "normy" komentarzy.

Tak się składa, że nie posiadam kamery, a filmy jeżeli już muszę coś pokręcić (wolę jednak zdjęcia), robię starym poczciwym kompaktem Sony H7.
Żeby uprzedzić kolejny schematyczny post zaznaczam, że miałem w ręku i parę kamer i wspomniane D90 więc opinie wyrobiłem sobie na organoleptycznych podstawach.

Jest to mój ostatni post w tym wątku, bo co miałem powiedzieć, powiedziałem. Każdy wysnuje takie wnioski jakie wysnuje i zrobi to co sam uważa za słuszne i dla niego najlepsze... :)

qbic
23.05.10, 13:05
qbic trwaj dalej w swoim świecie, nie mam zamiaru odpowiadać na twoje zaczepki, trollujesz i to zdrowo

Zdrowie przede wszystkim.... natomiast jeżeli zastanowiłbyś się nad moim stwierdzeniem, zapewne zauważyłbyś iż większość wypowiedzi sugerująca kupno taniej kamerki to bełkot ludzi, którzy posiadają konsumenckie kamereczki i "im wystarcza".

mamut
23.05.10, 13:13
Właśnie dostałem na gg pytanie o zakup aparatu. Wchodzi w grę podobna rzecz jak u kolegi SPyCH'a. Uśredniając do zdjęć i filmów co szanowne grono by poleciło, D90 czy 500d? Miałem okazję pobawić się tylko d90 - tak bardziej, nie tylko pomacać w jakimś mm. Może ktoś miał możliwość jednym i drugim?

Qben
23.05.10, 13:19
Jeżeli filmy i zdjęcia to canon. Jeżeli zdjęcia a filmami pobawisz się 5 minut i sobie darujesz to d90.

SPyCH
23.05.10, 13:44
Postaram się uściślić kilka spraw od samego początku...

Nie chcę wydawać dodatkowych kilku tysięcy na familijną kamerę. Cały "trik" polega na tym, żeby sprzedać wszystko co mam, a za tą sumę kupić równie dobry (lub lepszy) aparat, który dodatkowo kręci świetne filmy.

Do czego te filmy? Już mówię... nie interesuje mnie bynajmniej nagrywanie komunii kuzynki i imienin wujka Zbyszka.
Właśnie biorę udział (po raz kolejny) w konkursie na stworzenie reklamy. Niestety nagrywanie np. spotu jakąkolwiek kamerą tańszą niż kilka tys. mija się z celem, a i tak mnie na nią nie stać.

Odnośnie ergonomii, muszę przyznać, że 3 calowy ekran w D90(i 500D) jest wystarczająco duży, żeby dobrze wyostrzyć kadr nawet z kimś w ruchu. Trochę praktyki i wydaje mi się to do opanowania. Kręcenie zoom'em i ostrością jednocześnie nie jest konieczne, bo ujęcia zazwyczaj mają nie więcej niż 1-2 min max. więc zoom można zmieniać przy każdym ujęciu.


starczy mi dokładnie na tego canona 500d i nikona d90 i jedno szkło
...mój błąd, miało być 500D lub D90, i szkło do jednego z nich.



Spychu, weź sobie kup kup coś z mikro4/3 a nie te dwa.
d90 - poczytaj sobie jak radzi sobie AF przy filmowaniu.
500d... pozwolę sobie posłużyć się wykresem z porównaniem rawów z e-620 posiadającym tą sama matrycę co aparaty mikro4/3:

Z DR wcale nie jest lepiej. Skoro bierzesz 500d, to nie zależy Ci nie na osiągach matrycy bardzo, a filmowaniu, no ale z 500d, wcale też nie poszalejesz. W trybie fullHD klatkuje 20kl/sekundę... no sorry. W 720p tylko 30kl/sek i ograniczenie pojemnościowe karty.
Ja bym tak nie uciekał od Olka/Panasia. Pozdrawiam.

Cóż, po podpięciu jakiegoś większego szkła np. do PEN'a chyba średnio by się go obsługiwało...
D90 sobie z AF nie radzi, bo go nie ma podczas filmowania.
24kl/s wystarczy dla filmów z hollywood'u więc myślę, że jednak mnie zaspokoi, a 30kl/s przydatne jest wtedy gdy trzeba trochę spowolnić film.
Ograniczenie pojemności karty jakoś specjalnie mi nie przeszkadza, a i tak to dużo więcej niż przy D90.


Wykresy wykresami,rzeczywistość jest niestety inna.

Zgadzam się.



1.Ujecia 4-5 minut to zadne ujecia.Jednominutowe juz sa nawet za dlugie.
2.Swiatlem sie trzeba umiec posluzyc.
3.I bardzo dobrze,bo to niepotrzebny gadzet.
Reasumujac,kamera nie jest do zabawy.
Tak.Masz racje aparat to aparat,kamera to kamera.Mozna te dwa urzadzenia w jednym korpusie zmiescic.

Dokładnie to chciałem napisać. Dziękuje i zgadzam się w 100%.


piotrek204
Jak wygląda sprawa jeśli podepniesz manualne szkło ze zmianą przesłony pierścieniem? Czy z niezablokowaną ekspozycją strasznie wariuje? Jak wpływa na film zmiana przesłony z zablokowaną ekspozycją?

Bo do kręcenia, gdzie korzystam tylko z MF, można tanio kupić różne szkiełka manualne i to zawsze jakaś alternatywa.

Niestety AF w 500D działa tragicznie, pomijając już buczenie, które wyłapuje mikrofon.


Nierozumiem tylko jednej rzeczy, co znaczy, że film był nagrywany przy 1/100s, albo 1/25s, chodzi o jakiś ekwiwalent? Tylko czego? Kilka razy gdzieś przeczytałem to stwierdzenie i nie do końca wiem ocb.


Widzę, natomiast, że zdecydowana większość głosów jest za Canonem i póki co skłaniam się bardziej ku niemu. Może gdyby poprawić kilka rzeczy w D90 przez nowy soft byłoby znacznie lepiej, w końcu to pierwsza konstrukcja Nikona, która nagrywa filmy...
Podobno tutaj jest pies pogrzebany, D90 konwertuje film od razu po nagraniu, a 500D bez konwersji daje lepsze rezulataty. No i te schodki przy fakturze o dużym kontraście w D90 też nie wyglądają zachęcająco...

Dzięki wszystkim za pomoc i porady.

qbic
23.05.10, 14:31
Nierozumiem tylko jednej rzeczy, co znaczy, że film był nagrywany przy 1/100s, albo 1/25s, chodzi o jakiś ekwiwalent? Tylko czego? Kilka razy gdzieś przeczytałem to stwierdzenie i nie do końca wiem ocb.

Zakładając ze masz aparat ustawiony na 25FPS to oznacza ze każda z tych 25 klatek w ciągu sekundy naświetlana była z czasem 1/100s.
Przy czasach 1/100s+ ruch wydaje się bardziej skokowy, z mojego doświadczenia wynika ze najfajniej się ogląda filmy zrobione na czasach 1/60s i poniżej.

piotrek204
23.05.10, 14:34
piotrek204
Jak wygląda sprawa jeśli podepniesz manualne szkło ze zmianą przesłony pierścieniem? Czy z niezablokowaną ekspozycją strasznie wariuje? Jak wpływa na film zmiana przesłony z zablokowaną ekspozycją?

Bo do kręcenia, gdzie korzystam tylko z MF, można tanio kupić różne szkiełka manualne i to zawsze jakaś alternatywa.

Niestety AF w 500D działa tragicznie, pomijając już buczenie, które wyłapuje mikrofon.


Nie bawilem sie 500D wiec nie powiem jak tam to wyglada, w 5d filmuje wylacznie przy manualnej ekspozycji, wtedy krecenie przyslona nie powoduje zadnego wariowania. Zestaw jest jak najbardziej przewidywalny,.
AF jest mi zbedne, korzystam wylacznie z MF wiec to jak pracuje mnie nie interesuje. Dziwi mnie tylko wybor pomiedzy D90 a 500D skoro 550D kosztuje podobnie jak D90, do filmow zdecydowanie 550D
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________

Hmm, nie wiem co powiedzieć. Naprawdę... ;)
Skoro filmowiec potwierdza moją tezę, że z ergonomią nie jest wygodnie w takim zestawie, i że będzie lepiej ze szkłami dla filmowców, które są już w produkcji, to ja się pytam o co Ci chodzi?

Twoja teza to bylo to ze zawodowcy dslr'ow nie uzywaja a krecenie nimi to jedynie zabawa. Z ergonomia zgoda, ale to tylko pokazuje jaka przewage w jakosci obrazu daje dslr skoro wybieraja dslr z ulomna ergonomia zamiast kamery?

Mozesz zyc sobie z nieswiadomosci, ale dslry narobily balaganu wsrod profesjonalnych kamer, to przyspieszy powstanie kamer 35mm w cenach ponizej 100k$.

epicure
23.05.10, 22:34
Ale chrzanicie bez sensu. Jak ktoś chce filmować mydło i powidło na potrzeby domowo-pamiątkowe, to niech sobie kupi zwykłą kamerę. Będzie miał prościej. A jak ktoś filmowaniem chce zrealizować jakieś swoje artystyczne pomysły, to może kombinować z trybem wideo w lustrzankach. Też będzie miał prościej.

Qben
23.05.10, 22:40
Jeżeli chcecie poznać smak masła to kupcie masło. Chyba, że wolicie margaryne to kupcie margaryne.

geo
23.05.10, 23:06
kręcenie filmów w d90 to można potraktować jako ciekawostke po 3 razach zapominasz o tej funkcji

rumi
23.05.10, 23:21
Jeżeli chcecie poznać smak masła to kupcie masło. Chyba, że wolicie margaryne to kupcie margaryne.

a jak chcesz oba to masmix (http://pl.wikipedia.org/wiki/Masmix) :-P

Fatman
23.05.10, 23:47
kręcenie filmów w d90 to można potraktować jako ciekawostke po 3 razach zapominasz o tej funkcji

Mów za siebie :-) Przez ponad rok z powodzeniem używałem tej funkcji w D90, komercyjnie i dla przyjemności.

kris70
24.05.10, 00:07
[QUOTE=SPyCH;630476]Hej,
zmieniam system. Tak, chce się rozstać z moim poczciwym olkiem E-510. (jakby ktoś chciał to będę sprzedawał e-510, 14-54, 40-150(stary), fl-36).

Wybór padł na dwa modele, albo na Nikona D90, albo Canona 500D...ale! Dość istotne jest dla mnie nagrywanie filmów, w zasadzie jest to jeden z głównych powodów do zmiany systemu. Nie stać mnie na kamerę, która daje takie możliwości, a nie potrzebuję małej kamerki za 2000zł.

A jak według was plasował by sie w tym gronie Nikon D5000,nie wiem czy poprawiono w nim filmy w stosunku do D90 ale odchylany ekranik mógłby przydać się podczas filmowania.

Fatman
24.05.10, 07:44
Pod względem filmowania, D5000 ma dokładnie takie same możliwości jak D90. Te same ograniczenia, te same wady....
Znaczną poprawę jakości widać dopiero w D300s. Kolejny skok jakościowy (np. pełny manual) to D3s.

kulek1
24.05.10, 17:13
[QUOTE=SPyCH;630476]Hej,
zmieniam system. Tak, chce się rozstać z moim poczciwym olkiem E-510. (jakby ktoś chciał to będę sprzedawał e-510, 14-54, 40-150(stary), fl-36).

Wybór padł na dwa modele, albo na Nikona D90, albo Canona 500D...ale! Dość istotne jest dla mnie nagrywanie filmów, w zasadzie jest to jeden z głównych powodów do zmiany systemu. Nie stać mnie na kamerę, która daje takie możliwości, a nie potrzebuję małej kamerki za 2000zł.

A jak według was plasował by sie w tym gronie Nikon D5000,nie wiem czy poprawiono w nim filmy w stosunku do D90 ale odchylany ekranik mógłby przydać się podczas filmowania.
Kris a Gh1??
To chyba najlepszy wybór do filmowania +filmowe szkło 14-140 z płynną przesłoną a do tego EVF z prawdziwego zdażenia i odchylny ekran...

qbic
24.05.10, 17:24
Kris a Gh1??
To chyba najlepszy wybór do filmowania

Moim zdaniem nie.

Dlaczego APS-C oraz FF jest lepsze ?

- DOF
- szumy / wysokie iso
- możliwość stosowania starych manuali uzyskując dobra jakość
- baza akcesoriów

SPyCH
28.05.10, 12:33
No i mam 500D. Jestem zadowolony, ze nie wzialem nikona, bo w canonie rollinig shutter praktycznie nie wystepuje :)

qbic
12.06.10, 02:08
Nierozumiem tylko jednej rzeczy, co znaczy, że film był nagrywany przy 1/100s, albo 1/25s, chodzi o jakiś ekwiwalent? Tylko czego? Kilka razy gdzieś przeczytałem to stwierdzenie i nie do końca wiem ocb.

Nakręciłem filmik ilustrujący zjawisko, na początku e-migawka ma 1/30 potem 1/400 i pod koniec znowu na 1/30s.

Film cały czas ma 25 FPS.


http://vimeo.com/12501085

(powinno być dostępne niedługo)

SPyCH
9.07.10, 01:26
Trochę to wyjaśnia...

Póki co mam żal do Canona, za to że wydał 550D różniący się praktycznie tylko softem od 500D (no i wejściem na mic.). Bo póki co w 500D nie mogę żadnej zmiany wprowadzić ani przed, ani w trakcie nagrywania.
To na prawdę bardzo frustrujące jak chce zmienić przesłonę, czas... cokolwiek... a przez ten je&*#7 soft wszystko ustawia automat :(

Jedyne co mnie cieszy to to, że w porównaniu do Nikona nie ma tutaj prawie wcale rolling shutter'a i lepiej sobie radzi z strukturami.

zojer
9.07.10, 10:11
Trochę to wyjaśnia...

Póki co mam żal do Canona, za to że wydał 550D różniący się praktycznie tylko softem od 500D (no i wejściem na mic.). Bo póki co w 500D nie mogę żadnej zmiany wprowadzić ani przed, ani w trakcie nagrywania.
To na prawdę bardzo frustrujące jak chce zmienić przesłonę, czas... cokolwiek... a przez ten je&*#7 soft wszystko ustawia automat :(

Jedyne co mnie cieszy to to, że w porównaniu do Nikona nie ma tutaj prawie wcale rolling shutter'a i lepiej sobie radzi z strukturami.
Witam.
Też jestem posiadaczem od kilku dni Canona 500D.Napisałeś,że nie można wprowadzić zmian przed nagrywaniem,też dopiero go poznaję i jeszcze słabo go znam,ale ma str.124 piszą,że parę funkcji można zmienić przed filmowaniem:grin:nie wiem czy oto chodzi? co mi się udało.Więcej się nie wymądrzam:oops:.Pozdrawiam

damnian
9.07.10, 11:14
A jak ten Canon reaguje na manualne obiektywy i filmowanie?

SPyCH
10.07.10, 14:09
Witam.
Też jestem posiadaczem od kilku dni Canona 500D.Napisałeś,że nie można wprowadzić zmian przed nagrywaniem,też dopiero go poznaję i jeszcze słabo go znam,ale ma str.124 piszą,że parę funkcji można zmienić przed filmowaniem:grin:nie wiem czy oto chodzi? co mi się udało.Więcej się nie wymądrzam:oops:.Pozdrawiam

Niestety ale te ustawienia dotyczą pierdół, siatki, stylu i rozdzielczości. Nie ma możliwości ingerowania w ustawienia przesłony i czasu. Jedynie można EV zmieniać, ale podczas nagrywania nie wygląda to dobrze. Podobnie z ostrzeniem, pomijając kwestie tego jak bardzo słychać mojego Tamrona (z canonami jest lepiej bo są cichsze) to i tak słabo ostrzy po kontraście.


A jak ten Canon reaguje na manualne obiektywy i filmowanie?

Całkiem dobrze, wczoraj bawiłem się manualem 135mm na f/2.8 i bardzo przyjemnie się nagrywa. W końcu można zmienić przesłone, niestety efektem tego jest taki "błysk" w momencie automatycznej zmiany czasu kiedy dopasowuje się do 'nowych warunków'.
Ciężko jest trochę wyostrzyć, zwłaszcza jak jest bardzo jasno. Przy takiej ogniskowej przydałby się też statyw.
No ale po za tym to jakość jest iście hollywoodzka :)

Wrzuce swojego sampla jak znajdę.