PDA

Zobacz pełną wersję : GIMP - Konwersja do B&W



zbyma72age
23.04.10, 21:14
GIMP - Konwersja do B&W
Można na wiele sposobów z wykorzystaniem polecenia Obraz / Tryb / Odcienie szarości; Kolory / Desaturacja…; Filtry / Kolory / Mikser kanałów; ale można skorzystać z udogodnień:
1. Skrypt, który znacznie ułatwia konwersję Kolor => BW w gimpie.
http://www.digitalkamera-guide.de/bilder/artikelzugaben/BW-Film-Simulation-1.1.scm
http://www.digitalkamera-guide.de/stichwort/gimp opis
Po otwarciu strony klikamy Zapisz jako, i wskazujemy np. Pulpit.
Potem kopiujemy do katalogu gimpa ze skryptami (katalog z plikami *.scm), zrestartować gimpa.
Pojawi się w menu: Kolory => BW Film Simulation
Można wybrać:
- rodzaj filmu, który chcemy zasymulować;
- filtr kolorowy, który niby był nałożony na obiektyw (5 do wyboru)
- parę innych opcji, z których najfajniejsza to chyba utworzenie obrazka bw w nowej warstwie (nazwa warstwy zawiera info o wybranych parametrach konwersji).
2. bw-labs.scm
http://registry.gimp.org/files/bw-labs_0.scm
pojawi się w Script-Fu => Photography => BW Labs
3. http://www.cybia.co.uk/bwplus.htm BW-Plus Photoshop *.8bf format plug-in
Optical Filters For B&W Freeware Version 1.3v
System Requirements: Windows 95/98/ME/2000/XP/Vista, plus any host graphics application that supports the Photoshop *.8bf format plug-in standard.
Jak zainstalować podawałem wielokrotnie.
Po skopiowaniu do katalogu Plugin_ps znajdziemy go w Filtry => Fotomatic => BW-Plus
4. Można jeszcze skorzystać z virtualPhotographer.8bf v.1.5.6 Freeware
Ściągamy z http://www.optikvervelabs.com/ (vPsetup.exe)
Pojawi się w: Filtry => optikVerve Lab => VirtualPhotographer…
Można zainstalować virtualStudio w który wchodzi również virtualPhotographer !.
• Runs many popular Photoshop plug-ins - including virtualPhotographer
• Easily applies layered effects with "Blend" mode
• Image Browser with full-screen slideshow
• Opens multiple photos
• Auto Expose, Enhance, Sharpen, Equalize and White Balance
• Adds picture frames, copyright and titles
• Adjust brightness/contrast, gamma, hue and color
• Full Curves functionality
• Histograms
5. Myślę że wiele osób ma również zainstalowane: Harry`s Filters 3.0

Przy okazji porada dla poszukujących:
Możemy zastosować trik (Jim`a DiVitale – upodobnianie zdjęć do prac Ansela Adamsa), przekształcający obraz krajobrazu w wysoko kontrastowy, przy pomocy Miksera kanałów.
Zwiększamy wartość kanału Czerwonego i Zielonego odpowiednio do 160 i 140%, a następnie obniżyć wartość kanału Niebieskiego do -200% (w sumie mamy 100%), warto spróbować !.

Powodzenia

Pozdrawiam

zbyma72age
24.04.10, 20:31
Zapomniałem dodać, że w GIMP od wersji 2.6.7 istnieje możliwość częściowego wykorzystania GEGL.
1. Otwieramy jakieś zdjęcie.
2. Powielamy warstwę
3. W menu "Kolory" zaznaczamy "Użyj GEGL-a"
4. pojawia się okienko w którym możemy wskazać w rozwijanej liście operację do wykonania, na skopiowanej warstwie uruchamiamy filtr „c2g” z menu Narzędzia / Operacja GEGL-a / „c2g” (color to grayscale).
Menu c2g:
Raduis:
promień w jakim będą brane pod uwagę sąsiadujące piksele. Poprzez zwiększenie wartości możemy dodać więcej dramaturgii zdjęciom.
Wartość użytego promienia, zależy od rozmiaru i wielkości przedmiotów, które mamy w obrazie. Powinien on być na tyle duży, aby objąć ważne ciemne lub jasne obszary zdjęcia, które powinny pozostać jasne lub ciemne.
Samples:
W celu uzyskania jak najlepszych wyników, zwiększamy liczbę próbek (Samples) z używanych domyślnie 4 (co daje bardzo krzykliwe wyniki) do co najmniej 10. Zwiększanie liczby próbek będzie łagodzić mocne kontrasty. Lokalne różnice między jaśniejszymi i ciemniejszymi obszarami nie będą tak wysokie. Unikamy aureoli poprzez zwiększenie liczby próbek. Ogólny wygląd zdjęcia będzie dużo bardziej logiczny. Stosowanie większych próbek będzie radykalnie zmniejszać szum powodowany przez c2g.
Używając większych promieni, więcej próbek unikamy halo!.
Zwiększanie liczby powtórzeń (Iterations) dostarcza rezultatów o mniejszych szumach i artefaktach powodowanych przez c2g ale nie zmienią wiele w obrazie, natomiast zwiększa nakłady obliczeniowe procesora.
Najlepiej ustawienia wprowadzać przy wyłączonym podglądzie, po czym włączamy podgląd i czekamy na efekt. Przy włączonym podglądzie cały czas widzimy (ale proces trawa bardzo wolno !) jaki wpływ mają na obraz zmieniane parametry.
Dlatego używamy niewielu iteracji dla podglądu a powiększamy wartość gdy tworzymy końcowy obraz.
Podczas ustawień trzeba uważać żeby nie ustawiać zbyt dużych wartości. Może to doprowadzić do zawieszenia całego GIMPa lub przesadnie długiego procesu.
Gdy w końcu jesteśmy zadowoleni z wyniku , warto odznaczyć opcję podglądu, (z włączonym podglądem c2g będzie blokował całego GIMP-a) i klikamy OK.

Należy być cierpliwym proces chwilę potrwa, c2g jest powolny, zwłaszcza jeśli używamy wyższych wartości promienia, próbek i powtórzeń.

Efekt końcowy wygląda o wiele lepiej nałożony jako warstwa pokrywająca albo na oryginalny obraz.

5. Ponownie powielamy oryginalną warstwę
6. Przesuwamy powieloną warstwę na górę
7. Ustawiamy tryb tej warstwy na Wartość i zmieniając Krycie możemy uzyskać zmiany kontrastu i zaszumienia.
Jeśli zmienimy tryb tej warstwy na Kolor co możemy uzyskać proszę zapoznać się z:
http://www.flickr.com/groups/gimpusers/discuss/72157619079536887/
czyż nie jest to HDR ?.

Nie tylko moim zdaniem c2g jest najlepszym konwerterem zdjęć do czerni i bieli jeśli chcemy uzyskać dramatyczne zdjęcia z wysokim kontrastem i lekkim szumem.

Pozdrawiam

Huco
24.04.10, 22:29
4. pojawia się okienko w którym możemy wskazać w rozwijanej liście operację do wykonania, na skopiowanej warstwie uruchamiamy filtr „c2g” z menu Narzędzia / Operacja GEGL-a / „c2g” (color to grayscale).


Mam mały problem z Gimp-em 2.6.7. na XP. Po zaptaszkowaniu "Użyj GEGEL-a" nie wyskakuje żadne okienko :cry:

zbyma72age
26.04.10, 01:54
Mam mały problem z Gimp-em 2.6.7. na XP. Po zaptaszkowaniu "Użyj GEGEL-a" nie wyskakuje żadne okienko :cry:

Najpierw Kolory => Użyj GEGL-a, a potem dopiero można przejść do Narzędzia => Operacja GEGL-a... i teraz pojawia się Okno.
Chyba nieudolnie sformowałem zdanie.
Pozdrawiam

kon
22.02.11, 16:29
@Zbym72-gdzies czytalem na Twoich wpisach,iz jest filtr,ktory wykonuje figury geometryczne np:stozek o teksturze lustra.Czy moglbys mi podac podac link do sciagniecja tej wtyczki dla GIMP.

zbyma72age
22.02.11, 16:35
@Zbym72-gdzies czytalem na Twoich wpisach,iz jest filtr,ktory wykonuje figury geometryczne np:stozek o teksturze lustra.Czy moglbys mi podac podac link do sciagniecja tej wtyczki dla GIMP.

Może się mylę ale chyba chodzi o:
filtr Rendering/3d lathing: Wytaczanie (lathe)

Proszę zapoznać się z:
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=73525
Poradnik_G`MIC_wprowadzenie _cz. 2

Pozdrawiam

kon
22.02.11, 17:39
@zbyma72age (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=3275)-Dzieki,chyba o to mi chodzi.Mam jeszcze taki problem po Twoich lekturach.
-szukalem skryptu do usuwania obiektow i znalazlem:resynthesie.
-zinatalowal sie w filtrach
zinatalowalem dodatkowo,ktore sa w:Script-Fu:enhance-smart enlarge,
-smart resinove selection
-smart sharpe
ale nie ma najwazniejszego:heal selectio.
Gdzie on jest??
Z ciekawosci uzywalem w/w ale wynik byl jakis smieszny:obiekt byl usuniety,ale w jego miejse wklejala sie jakas czesc obrazka.Precyzyjniej-postac byla zaznazona "laso",znikala a w to miejse pojawialy sie chmury.Postac stala na tle morza,wiec wydaje mi sie,ze powinno pozostac morze.Czy da sie z tym cos zrobic?

helmuth
22.02.11, 22:27
Skorzystałem z porad zbyma72age odnośnie GEGL-a i faktycznie jak hdr.
Oto co mi wyszło:

zbyma72age
22.02.11, 23:20
@zbyma72age (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=3275)-Dzieki,chyba o to mi chodzi.Mam jeszcze taki problem po Twoich lekturach.
-szukalem skryptu do usuwania obiektow i znalazlem:resynthesie.

ale nie ma najwazniejszego:heal selectio.
Gdzie on jest??

Tutaj szczegółowo opisane pod Instalacja:
http://zbyma.republika.pl/pdf/Poradnik_Resynthesizer%20inteligentne%20usuwanie%2 0obiektow.pdf

Dyskusja o ewentualnych problemach:
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=73204

Pozdrawiam