Zobacz pełną wersję : HDR z Zonera
Bardzo mi się spodobał Zoner ale na jednym się zaciąłem. Przy próbie wprowadzenia 5 klatek do zrobienia HDRa program się na mnie drze, że tylko 2 albo 3 klatki można dodać. Jak wiadomo przy HDR to trochę mało. Znalazł może ktoś sposób na zwiększenie ilości przetwarzanych klatek ? Ja go przechytrzyłem w ten sposób, że najpierw połączyłem 3 klatki potem 2 i te dwie składowe połączyłem jeszcze raz i dostałem jeden HDR z 5 składowych. Czy ktoś wpadł na lepszy pomysł. Nie mam wypasionego sprzętu a i oczy mam już stare i zużyte i mogę wszystkiego nie widzieć. Macie jakieś doświadczenia. ? pozdrawiam hb
Robię HDR w Photomatixie i tam nie ma takich problemów ale mam tylko triala. Zoner też mnie interesuje bo jest dużo tańszy. Może obrabia więcej klatek niż 3 tylko w wersji proffesional?
Robię HDR w Photomatixie i tam nie ma takich problemów ale mam tylko triala. Zoner też mnie interesuje bo jest dużo tańszy. Może obrabia więcej klatek niż 3 tylko w wersji proffesional?
Jak pisałem we wstępie, ja znalazłem tylko takie możliwości, dwie albo trzy. pozdrawiam hb
Widzę, że za trudne pytanie, znikąd ratunku. Jak się - zbyma72age - nie wypowie to koniec. pozdrawiam hb.
z tutoriala ze strony Zonera
"......... Zoner Photo Studio oferuje dwa podstawowe sposoby tworzenia obrazu HDR. W celu osiągnięcia najwyższej jakości, zaleca się podjęcie trzech (lub dwóch) zdjęcia z statywu. Jednak nie jest to możliwe dla dynamicznych scen. Dlatego Zoner Photo Studio pozwala na tworzenie obrazów HDR z jednego pliku RAW. ......"
".....HDR (High Dynamic Range), funkcja pomaga łączą dwa lub trzy strzały z dokładnie tej samej sceny o różnym stopniu narażenia na jedno zdjęcie o podwyższonej światła / szczegółów w cieniach......"
tłumaczenie google
podejrzewam, że max trzy
z tutoriala ze strony Zonera
"......... Zoner Photo Studio oferuje dwa podstawowe sposoby tworzenia obrazu HDR. W celu osiągnięcia najwyższej jakości, zaleca się podjęcie trzech (lub dwóch) zdjęcia z statywu. Jednak nie jest to możliwe dla dynamicznych scen. Dlatego Zoner Photo Studio pozwala na tworzenie obrazów HDR z jednego pliku RAW. ......"
".....HDR (High Dynamic Range), funkcja pomaga łączą dwa lub trzy strzały z dokładnie tej samej sceny o różnym stopniu narażenia na jedno zdjęcie o podwyższonej światła / szczegółów w cieniach......"
tłumaczenie google
podejrzewam, że max trzy
To wszystko półśrodki, prawdziwy HDR to minimum 5 klatek naświetlonych co 2 EV /niektórzy twierdzą, że nawet do 5 EV różnicy/ . Robienie z 2 czy 3 albo nie daj Boże z jednej klatki to .... jak czegoś nie ma na zdjęciu to na pewno nie przybędzie.
zbyma72age
13.03.10, 16:23
A może warto spróbować z:
http://www.sns-hdr.com/
dyskusja m.in.:
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=70017
lub
Mediachance – Dynamic Photo HDR
http://mediachance.com/hdri/index.html
Aplikacja posiada wiele użytecznych funkcji, między innymi:
* Potężne narzędzie Pin-Warping, które niweluje przesunięcia pomiędzy zdjęciami robionymi z ręki nawet, jeśli są one znacznie rozsunięte lub przekrzywione;
* Anti-Ghosting Mask, usuwające z pliku wynikowego “duszki”, które powstają na skutek przesunięcia obiektów na zdjęciu w trakcie wykonywania serii fotografii. Mogą to być np. samochody, idący ludzie, chmury, drzewa kołyszące się na wietrze itp;
* Wsparcie dla formatów RAW z większości aparatów cyfrowych i 360-stopniowych panoram;
* Szybki i dokładny podgląd na żywo (“Live HDR preview”) – dzięki niemu możesz zobaczyć jak będzie wyglądał plik już po procesie mapowania tonalnego nawet, jeśli właściwy HDR nie został jeszcze zrobiony!
* Wbudowane rozmaite algorytmy mapowania tonalnego i przydatne filtry;
* Możliwość przeprowadzenia procesu Pseudo-HDR dla pojedyńczych 8-bitowych obrazków;
* Korekcja temperatury barwowej w stopniach Kelvina.
Prezentacja programu:
http://www.youtube.com/v/rdltoLwE0io&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=pl
dalej krok po kroku pokazane jak można stworzyć HDR z jednego pliku JPG :
http://www.youtube.com/v/jxIlCfYApo0&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=pl
Dalej można zobaczyć jak w czasie rzeczywistym ustawiać światło, wprowadzać korekcję barwy koloru oraz dopełniać kolorami poprzez porównanie ich z gotowymi szablonami:
http://www.youtube.com/v/AMK3P32Ik0Q&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=pl
Pobieramy:
http://www.mediachance.com/files/dphdr_trial4.exe (for Windows XP and Vista)
trial sprawi, że po przetworzeniu zdjęcia pozostaje nam znak wodny producenta.
Można oczywiście również zainstalować sobie Adobe Photoshop plugin:
http://mediachance.com/plugins/redynamix.html (HDR-like effect from a single image proces ReDynaMix jest dla 8bitowych obrazów RGB (np. jpg, png...).
do zainstalowania jako Adobe Photoshop plugin *.8bf w XnView, IrfanView...
itd, itd
Pozdrawiam
a może warto spróbować z:...............
[itd, itd
pozdrawiam
Jak zwykle jesteś niezawodny, dziękuję.
Ciekawiło mnie w tym wypadku pytanie, dla czego twórcy tak rozbudowanego i w sumie bardzo dobrego programu, ograniczyli możliwości HDR do jedynie dwóch lub maksimum trzech klatek. pozdrawiam hb
To wszystko półśrodki, prawdziwy HDR to minimum 5 klatek naświetlonych co 2 EV /niektórzy twierdzą, że nawet do 5 EV różnicy/ . Robienie z 2 czy 3 albo nie daj Boże z jednej klatki to .... jak czegoś nie ma na zdjęciu to na pewno nie przybędzie.
Otóż nie do końca jest tak jak piszesz.
Przetwarzanie HDR to przede wszystkim mapowanie tonów a nie łączenie wielu ekspozycji w jedną. W wielu przypadkach jeden plik RAW posiada komplet potrzebnych informacji o obrazie. W takich przypadkach dodatkowe zdjęcia z korektami EV służą jedynie do zwiększania rozdzielczości informacji i redukcji szumu.
Aparaty potrafią rejestrować coraz większy zakres dynamiki w jednym strzale i za jakiś czas w ogóle nie będzie potrzeby robienia dodatkowych zdjęć z korektą EV. Nadal jednak pozostanie problem pokazania dużego zakresu dynamiki na ekranie czy papierze. Tutaj przydają się specjalizowane programy, które pozwalają kompresować dynamikę. Prymitywne narzędzia do kompresji dynamiki są dostępne także w popularnych programach graficznych, jak choćby narzędzie Shadow/Highlight w PS.
Otóż nie do końca jest tak jak piszesz.
Przetwarzanie HDR to przede wszystkim mapowanie tonów a nie łączenie wielu ekspozycji w jedną. W wielu przypadkach jeden plik RAW posiada komplet potrzebnych informacji o obrazie. W takich przypadkach dodatkowe zdjęcia z korektami EV służą jedynie do zwiększania rozdzielczości informacji i redukcji szumu.
Aparaty potrafią rejestrować coraz większy zakres dynamiki w jednym strzale i za jakiś czas w ogóle nie będzie potrzeby robienia dodatkowych zdjęć z korektą EV. Nadal jednak pozostanie problem pokazania dużego zakresu dynamiki na ekranie czy papierze. Tutaj przydają się specjalizowane programy, które pozwalają kompresować dynamikę. Prymitywne narzędzia do kompresji dynamiki są dostępne także w popularnych programach graficznych, jak choćby narzędzie Shadow/Highlight w PS.
Witaj.
Dzięki, że byłeś uprzejmy poświęcić trochę czasu aby próbować wyjaśnić mi istotę HDRu. Zawiłości teoretyczne nie są moja mocną stroną i nawet nie próbuje ich zgłębiać. Nie dysponuję wysokiej jakości sprzętem abym dostrzegał jakieś wysublimowane niuanse a w dodatku jestem już stary i oczy nie te. Jestem absolutnym amatorem od kilkudziesięciu lat próbującym robić to co sprawia mi radość i mnie się podoba , robiąc to możliwie najlepszy sposób. Oglądać różne zdjęcia zwróciłem uwagę na tę technikę i próbuję coś takiego robić nie wnikając jakie są tego naukowe przyczyny. To co napisałem w moim poście wynika z wiedzy jaką zaczerpnąłem z internetu a w skrócie wynika z niej, że "minimum 5 klatek co 1-3 EV" . Tak właśnie staram się robić HDRy. Przypadkowo zainteresowałem się Zonerem i te dwie,trzy klatki które przerabia wywołały w tym kontekście moje zdziwienie. Twoje naukowe wyjaśnienia procesów zachodzących w trakcie powstawania obrazu HDR nieco mnie uspokoiły, widać uznali, że to wystarczy. Jeszcze raz dziękuję, że byłeś uprzejmy poświęcić mi swój cenny czas. pozdrawiam hb
zbyma72age
14.03.10, 23:15
Z doświadczenia (wielu osób zajmujących się tą techniką) wynika, że w max przypadków wystarczają 3 pliki zarejestrowane ze skokiem około 2 EV (skokami 1 EV nie ma sensu się bawić).
Czyli w praktyce wykonujemy 3 naświetlenia z ta sama wartością przysłony zmieniając czas w stosunkach x0.25; x1; x4. Tylko w zdjęciach z silnym źródłem światła w kadrze potrzebna jest większa ilość naświetlań do 5. Sposób wykonywania serii bracketingowej najlepiej ustawić tak, aby zaczynał od niedoświetlenia, po czym ekspozycja środkowa, a kończymy na prześwietleniu. (wszystko na ustawieniach Manual)
Wyślę że również twórcy oprogramowania nie marnują czasu i środków bezproduktywnie, dlatego na ogół można tylko otwierać 1 RAW, 3RAW, lub 3 tif itp.
Bliższe szczegóły od strony technicznej, o tym jak mierzyć i określać zakres dynamiki pokusiłem się kiedyś podać w:
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=
lub bezpośrednio:
http://zbyma.gimpuj.info/Zbyma_Opracowanie_DRI_przy_pomocy_GIMPa_cz1.pdf
Może wspomnę że, istnieje również oprogramowanie, które umożliwia usunięcie szumów (szczególnie w cieniach) z 3 plików RAW np. Zero Noise lub 3 tiff np. EnfuseGUI i potem dopiero zastosowanie Mappingu, ale to już inne zagadnienie (dla walczących z szumami!).
Pozdrawiam
zbyma72age........Z doświadczenia (wielu osób zajmujących się tą techniką)....
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=
...... pod tym adresem nic nie ma.....
lub bezpośrednio:
http://zbyma.gimpuj.info/Zbyma_Opracowanie_DRI_przy_pomocy_GIMPa_cz1.pdf
... z tego adresu sobie skopiowałem Twoją pracę, przestudiuję z uwagą. dziękuje , bardzo mi pomogłeś. Dotychczas starałem się robić różnicę ok. 2 EV, dzięki Twoim wyjaśnieniom poprawie jeszcze trochę niuansów i bardziej zwrócę uwagę na wstępne pomiary światła. Dotychczas nie robiłem "widoczków" skupiałem się raczej na bogato zdobionych wnętrzach /kościoły których w Krakowie nie brakuje/ albo nocne widoki miasta. Bywało,że jakieś pojedyncze mocne źródła światła nieco mi psuły efekty, w zasadzie to były główne powody niepowodzeń. Nie wiem czy masz podobne odczucia ale doszedłem do wniosku, że nasze zbytki są bardzo źle oświetlane np. pomnik Dietla na placu W Św. wieczorem nie ma głowy a mury Wawelu to na przemian białe i ciemne plamy. W kościołach też bywają miejsca wyżarte bez sensu przez reflektory punktowe. Albo brak fachowców albo totalne olewanie tematu na zasadzie byle jasno.
Jeszcze raz dziękuję za światłe rady, pomoc i cierpliwość. pozdrawiam hb
zbyma72age
15.03.10, 21:03
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=
...... pod tym adresem nic nie ma.....
Bo część adresu coś zjadło :-)
oto poprawny, może znowu komuś się przyda (trochę czasu już upłynęło 07-09-07r)
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=8807&highlight=Zbyma72age
kiedyś opracowałem również Przydatne linki = Linkownia:
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=8838&highlight=Zbyma72age
gdzie były podane linki do
Konwertory RAW...
HDR...
Poradniki – RAW....
Poradniki - HDR (poniższe sprawdziłem poprawnie działają)
The High Dynamic Range (HDR) Landscape Photography Tutorial http://www.naturescapes.net/072006/rh0706_1.htm
HDR http://www.cambridgeincolour.com/tut...amic-range.htm
High Dynamic Range Image Encodings http://www.anyhere.com/gward/hdrenc/hdr_encodings.html
HDR http://www.fotosite.pl/index.php?title=HDR
HDR - krótki poradnik v.2 http://www.cyberfoto.pl/edycja-zdjec...dnik-v-2-a.htm
High Dynamic Range http://www.digital-fotofusion.co.uk/...ynamic_ra.html
How to Create High Dynamic Range Images http://www.popphoto.com/howto/3038/h...ge-images.html
How to Create Professional HDR Images http://backingwinds.blogspot.com/200...dr-images.html
Merge to HDR in Photoshop CS2: http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml
HDR http://www.digital-fotofusion.co.uk/...ynamic_ra.html
Jest co czytać, jeśli mało mogę podać więcej
Najważniejsze pomiar w światłach i cieniach oraz obserwacja histogramu!!!
I pamiętać o tym, że histogram to również narzędzie, które może kłamać, bo przede wszystkim, aby go zobaczyć musi być w aparacie dokonana konwersja do 8bit.
Pozdrawiam
zbyma72age;
Najważniejsze pomiar w światłach i cieniach oraz obserwacja histogramu!!!
I pamiętać o tym, że histogram to również narzędzie, które może kłamać, bo przede wszystkim, aby go zobaczyć musi być w aparacie dokonana konwersja do 8bit.
Pozdrawiam
jeszcze raz dziekuję i pozdrawiam hb.
zbyma72age
15.03.10, 22:24
W przypadku pliku 16 bitowego RAW, obejmuje on większą rozpiętość dynamiczną i tonalną (niż 8bitowy JPEG) i po przekształceniu do HDR informacje te zostaną uwzględnione (bezpośrednio czy wywołując z niego kilka JPGów i składając).
Niemniej w praktyce matryce naszych aparatów nie są w stanie oddać zbyt dużej rozpiętości dynamicznej i głębi tonalnej - w jednym ujęciu - w tym również w RAW.
Polecam zapoznanie się z danymi np.(tutaj SP570UZ; można znaleźć inny)
http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Olympus/SP-570-UZ
lub np. http://www.dxomark.com/index.php/eng/Image-Quality-Database/Olympus/E420
Po wskazaniu myszką punktu pomiaru wyświetla się wartość osiąganego DR przy określonym ISO.
Jeśli wskaźnik myszki na wykresie przesuwamy w prawo i potem w dół lub w górę pojawi się obraz na którym coś ciekawego zostało zobrazowane, jakie wnioski?
ile można wyciągnąć z odpowiednio pstrykniętego RAWa, czym operować zmianą czasu naświetlania czy zmianą ISO (przysłoną nie).
Może się przydać dla dociekliwych
Pozdrawiam
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.