Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Sony Alfa - szeroki kąt kontra Olympus



kasprzyk
27.01.10, 21:32
Cześć

Proszę Was o pomoc, do firmy ma zostać zakupiony aparat, szef myśli o Sony alfa - nie wiem jeszcze który model z szerokim kątem.
Rozchodzi się o fotografowanie budynków od pokoi mieszkalnych po hale sportowe.
Chciałbym zasugerować system olympusa, ale dopiero po waszych uczciwych opiniach ;)
MZ szeroki kąt to nie wszystko, do rozpoznania małego pokoju przydałoby się rybie oko, daje to zniekształconą perspektywę, jednak po jednym zdjęciu można znaleźć dużo detali, dzięki którym łatwiej rozpoznać dane pomieszczenie. Później SWD 12-60 załatwiło by resztę. Nie mam pojęcia co oferuje Sony i w jakim stosunku ceny do jakości.
Poradźcie, bo to temat prawie mi obcy ja preferuje tele ;)

pzdr

RadioErewan
27.01.10, 21:33
Canon albo Nikon. Oba systemy mają optykę TS dedykowaną fotografii architektury.
By jeszcze trochę uszczegółowić, pełna klatka i TS-E
Canon
TS-E 17mm f/4L
TS-E 24 f/3.5L
TS-E 24 f/3.5L II
albo
NIKKOR 24mm f/3.5D ED PC-E

Canon zdaje się mieć większe doświadczenie od Nikona bo przynajmniej w ostatnich 10 latach tych szkieł miał w ofercie więcej (Nikon nie miał przed wprowadzeniem PC-E nic z tiltem, jeden obiektyw z shiftem).
Plotka głosi, że całe to PC-E to obiektywy pod system średnioformatowy, który Nikon miał wprowadzić chwile przed zawaleniem się koniunktury 2 lata temu.

Pozdrawiam

kasprzyk
27.01.10, 21:42
Canon albo Nikon. Oba systemy mają optykę TS dedykowaną fotografii architektury.

Pozdrawiam

możesz rozwinąć skrót ?

S4INT
27.01.10, 21:45
Tilt/Shift w Canonie, w Nikonie PC - Perspective Control.

Takie podstawowe sprawy to tu np:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tilt-shift

Napisz może jaki budżet ma szef.

kasprzyk
27.01.10, 21:54
Prawie daję radę .. ;)

RE - dzięki, ale nie dopisałem że canon i nikon to tę mi obce platformy.
To więc tak, jeśli chodzi o budżet dokładnie się dowiem, ale tyle co usłyszałem od kolegi - aparat 2 tys, obiektyw 3-4tys.

Pełna klatka to raczej drogi interes, nie rozumiem tylko dlaczego ona jest lepsza od np. naszej matrycy.. pomijam szumy, bo tyle już wyczytałem - możecie mi wyjaśnić temat ?

pzdr
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________

Tilt/Shift w Canonie, w Nikonie PC - Perspective Control.

Takie podstawowe sprawy to tu np:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Tilt-shift

Napisz może jaki budżet ma szef.

dzięki za link
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Jeżeli pominiemy te specjalistyczne obiektywy, i wrócimy do nagłówku tematu, możecie napisać co sądzicie o obiektywach Sony ?

pzdr

hades
27.01.10, 23:07
Zapytaj, Qbica. On ma coś ultra szerokiego.

qbic
27.01.10, 23:43
Jeżeli pominiemy te specjalistyczne obiektywy, i wrócimy do nagłówku tematu, możecie napisać co sądzicie o obiektywach Sony ?

Możliwości dla APS-C:

Sony 11-16 (prawdopodobnie rebrand Tokiny, niewiele wiem na jego temat)
Sigma 10-20 (pewne trudne do korekcji zniekształcenia)

dla FF:

Sigma 12-24 (używam, ale trzeba wiedzieć jakie ma wady)
CZ 16-35 (drogi, nie najlepsza jakość dla 16mm ale za to bardzo jasne)
Sony 20mm F2.8 (dobra jakość, ale 20mm to może być za dużo)

Wymieniłem obiektywy rektilinearne.

Jak chcesz wiedzieć więcej to mogę pomóc na PW.
Dodatkowe pytanie, dlaczego Sony?

RadioErewan
28.01.10, 00:04
Pełna klatka to raczej drogi interes, nie rozumiem tylko dlaczego ona jest lepsza od np. naszej matrycy.. pomijam szumy, bo tyle już wyczytałem - możecie mi wyjaśnić temat ?

Matryca jest pomijalnym problemem.
Pełna klatka daje największe możliwości w pracy z obiektywem z pokłonami. Im większa klatka, tym lepiej można zaplanować to co się na zdjęciu wydarzy.
TS do APS-C albo 4/3 to wywalenie pieniędzy w błoto. Choć z przyjemnością bym się pobawił mieszkiem Horsemana i z 4/3 z tyłu.
Kolejny aspekt sprawy to dostępne ogniskowe. Od niedawna jest 17mm Canona TS. Wcześniej były ogniskowe dedykowane krótkim i średnim ogniskowym małego obrazka. 24 mm to na 36x24 szeroki kąt. Na APS-C to już prawie portretówka, na 4/3 - standard.
Wcale bym nie porzucał konceptu większej klatki. Szkło co prawda będzie kosztować sporo, ale z używanym korpusem Canona zmieścisz się pewnie w ~1,5 razy to co podałeś.
24 Canona nawet nie taka zabójcza cenowo.
http://www.ceneo.pl/4774
Jak musi być Sony albo Olek, to mbsz obojętne co wybierze szef. Szkła z bagnetem Minolty wymienił Qbic, do Olka masz 9-18, 7-14, może 11-22. Można jeszcze prostować fiszaja - jest taki dziwaczny plugin, który bardzo ciekawie to robi - Fotomic pewnie będzie pamiętać nazwę.

Pozdrawiam

luna2002
28.01.10, 00:18
Dobry przykład, jak działa TS :
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=34144329

Z "normalnych" szkieł to chyba niedługo pojawi się Samyang 14mm.

qbic
28.01.10, 00:24
Dobry przykład, jak działa TS :
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=34144329

Z "normalnych" szkieł to chyba niedługo pojawi się Samyang 14mm.

Nie popadałbym w entuzjazm co do Samyanga 14mm, pierwsze sample były co najmniej dziwne.

droplet
28.01.10, 01:09
...Można jeszcze prostować fiszaja - jest taki dziwaczny plugin, który bardzo ciekawie to robi - Fotomic pewnie będzie pamiętać nazwę.

Pozdrawiam

Może chodzi o Fisheye-Hemi (http://www.imagetrendsinc.com/products/prodpage_hemi.asp). Jeśli to do celów dokumentacyjnych to 180 stopni z Fisheye-a może rozwiązać dużo problemów :-)

piotrek204
28.01.10, 01:46
Najlepszym rozwiazaniem do architektury sa obiektywy typu shift.
Przyczyna prosta, przy szerokim kacie jakiekolwiek pochylenie powoduje ogromne przerysowania, wiec aby ich uniknac celujemy prosto w horyzont. W ten sposob praktycznie polowa kadru leci do kosza.
Za czasow analogowych krolowaly tutaj aparaty WF, natywny shift i duzy material dawal dokladnie to czego chcielismy.

W malym obrazku rozwiazaniem sa obiektywy z shiftem.
http://www.luminous-landscape.com/images-81//Focusing%20the%20tilt-shift%20lens-1_img_1.jpg
http://www.northlight-images.co.uk/content_images/tilt_shift_tse/shift-diag.jpg
Do architektury polecam system Canona.
Niewiele drozszy od alfy pelnoklatkowej Canon 5DmkII, do tego 24TSE, lub 17TSE. Ten drugi nie ma kompletnie konkurencji.

Jako uniwersalny obiektyw do takich zastosowan polecam tez 17-40L, jest smiesznie tani jak na mozliwosci i jakosc wykonania.
http://gallery.dziki.pl/17-40-4L

jps
28.01.10, 10:53
Musisz sprecyzować do czego mają służyć te zdjęcia. Domyślam się, że TS nie będzie tu potrzebny. Ja do zdjęć dokumentalnych nieruchomości na potrzeby firmy z powodzeniem wykorzystuję ZD 11-22.

S4INT
28.01.10, 13:45
Też bym proponował poszukać starszego 5D w dobrym stanie. Można już za ok 4kzł z niewielkiem przebiegiem kupić (10-20tys). Co do obiektywów TS - myślę, że Twój szef ich nie wykorzysta (przynajmniej na początku), a będzie go irytowała konieczność używania statywu i manualne ostrzenie... To dość wyspecjalizowana optyka, dla początkującego imo zbyt skomplikowana.

Zdjęcia które chce robić to tak dla siebie, komercyjnie (dokumentacja pomieszczeń/budynków) czy jak?

Ja bym radził kupić jakiś przyzwoity, normalny szeroki kąt i od tego zacząć zabawe. W miarę późniejszych chęci i przyrostu umiejętności dokupić co potrzeba.

kasprzyk
28.01.10, 19:43
Dzięki za odpowiedzi, rozjaśniliście mi temat.

Mam jeszcze jedną prośbę, może znacie linki gdzie można porównać na zdjęciach prace poszczególnych obiektywów, tak żeby czarno na białym pokazać jak właśnie wygląda np. wnętrze pokoju przy 14mm, 11 czy rybim oku (dla systemu Olympusa) jak byłby przykład dla obiektywów canona z funkcją TS byłoby super.
Pzdr

porozdawałem plusy ;)
pzdr

grizz
28.01.10, 19:53
Dzięki za odpowiedzi, rozjaśniliście mi temat.

Mam jeszcze jedną prośbę, może znacie linki gdzie można porównać na zdjęciach prace poszczególnych obiektywów, tak żeby czarno na białym pokazać jak właśnie wygląda np. wnętrze pokoju przy 14mm, 11 czy rybim oku (dla systemu Olympusa) jak byłby przykład dla obiektywów canona z funkcją TS byłoby super.


http://flickr.com - szukaj po tagach