Zobacz pełną wersję : Balans bieli w E-1.
Witam wszystkich. Mam pytanie jak w temacie a właściwie jak sobie ten parametr ustawiacie – na auto czy ustawienia ręczne. Mam wrażenie, że aparat czasami nie radzi sobie z tym pomiarem balansu bieli. Wasze uwagi będą dla mnie bardzo cenne.
jeszcze nigdy nie słyszałem żeby ktoś narzekał na ABW :D. Z tego co wiem to olek rządzi w tym temacie. Ale posłuchajmy co mają innni do napisania.
Smerf Maruda
20.10.06, 19:11
Witam wszystkich. Mam pytanie jak w temacie a właściwie jak sobie ten parametr ustawiacie – na auto czy ustawienia ręczne. Mam wrażenie, że aparat czasami nie radzi sobie z tym pomiarem balansu bieli. Wasze uwagi będą dla mnie bardzo cenne.
Ja robię w RAW i nie ustawiam. Zazwyczaj się nie myli (z polaryzatorem, owszem, trochę zażółca, ale nie wiem, czy to aparat, czy bardziej filtr).
A jak masz czas, to zajrzyj tu:
http://olympusdigitalschool.com/e-system_cameras/e-1/E-1_Using_Digital_White_Balance_Indoors/index.html
http://olympusdigitalschool.com/e-system_cameras/e-1/E-1_Using_Digital_White_Balance_Outdoors/index.html
Olo2:
chyba masz problem... skoro AWB w E-1 Ci nie styka, to szykuj wywrotkę keszu na dużego kamunia albo inne cudo.
E-1 jest w pierwszej lidze, jeśli chodzi o balans bieli. w moich zastosowaniach myli się może raz na 100 fotek.... to jedyne lustro OLKA, które ma zewnętrzny czujnik balansu bieli.
Napisałem że mam takie wrażenie a nie że tak jest. Miałem problem właśnie z zażółceniem tylko że wkoło teraz tak żółto że straciłem poczucie rzeczywistości.
Z moich obserwacji wynika, że ABW radzi sobie w 98% przypadków, a do reszty jest OT WB.
Inne tryby zbyteczne.
OT WB - One Touch White balance - czyli ręczne ustawienie balansu bieli na białą lub szarą kartę (albo po prostu znajdź to co w danej scenie chcesz by było białe - wyceluj tak by wypełniało toto całość lub chociaż znaczną większość kadru i voila :-) ).
Dzisiaj jestem bardzo zmęczony bo patrzę na aparat i nie widzę tego guziczka. Dzięki wielkie za wyrozumiałość. Pójdę się położę a jutro przestanę zadawać głupie pytania. :D
Olo2:
zanim przykimasz, podłóż instrukcję pod poduszkę - wiedza sama przyjdzie, przycisk też się znajdzie. E-1 pozwala zapamiętać nawet kilka temperatur...
heh a moze tak na szybko ktos odpisze jak przestawic WB na auto - bo kiedys poprzestawialem i teraz mam na stale ustawiony :D
lece w RAW wiec mocno mi to nie przeszkada.. ale jak ktos pamieta ;)
LubMich przycisnij guzik balansu i krec koleczkiem az sie pojawi auto.
Balans sie myli przy swietle sztucznym, mieszanym i nietypowym- np. zarowek energooszczednych.
czesc.ch.
Rafał Czarny
20.10.06, 23:29
W moim E500 automatyczny balans bieli działa bez zarzutu. Robię tylko w rawach, ale prawie nigdy nie poprawiam automatu. Kamerka czasem tylko oziębia w cieniu w słoneczny dzień, wtedy przy wołaniu rawa warto trochę ocieplić fotę.
OT
W e-300 cos mi ostatnio nawala AUTO balans bieli. Zreszta teraz ustawiam recznie, robie w RAWach a jak mi sie cos nie podoba to poprawiam.
E-1 rzadko się myli, natomiast AWB w RSE potrafi zrobić z żółtej białą ściane ;)
To może załączę zdjęcie, które nieco zamieszało w spojrzeniu na kolorystykę. Może okazać się że tu nie chodzi o BW. Dach na cerkiewce jest zielony. A ja dałbym palca uciąć, że nie był taki zielony. Zdjęcie to wywołany Raw bez żadnej korekcji dokładnie taki jak wyszedł z aparatu. I pomijam tu fakt całkowitego przepalenia nieba (a może to ma jakiś wpływ na kolorystykę). Zdjęcie zrobione było w październiku dobrze po siedemnastej. Było to jedno z moich pierwszych zdjęć zrobionych E-1.
Rafał Czarny
21.10.06, 10:33
Ja myślę, że zielony dach to mech rosnący na gontach. To całkiem naturalny, pewnie nie zwróciłeś na to uwagi przy fotografowaniu.
Ja myślę, że zielony dach to mech rosnący na gontach. To całkiem naturalny, pewnie nie zwróciłeś na to uwagi przy fotografowaniu.
Jeździłem do tej cerkiewki kilka razy. Nigdy dach nie wydawał się taki zielony. Załączę jeszcze dwa zdjęcia: jedno to oryginalny Raw a drugi ocieplony do 6600K. Być może to drugi wygląda trochę nienaturanie ale było późne popołudnie i mocne słońce jak na tę porę dnia. Tak długo przyglądałem się tym zdjęciom że chyba straciłem obiektywne spojrzenie. Muszę tam chyba pojechać jeszcze raz. I znów 30 kilosów. :D
co znaczy nienaturalnie? przeciez o danej porze dnia jest inne swiatlo i inaczej obiekt fotografowany wyglada. Zreszta nie bede ukrywal ze najwiekszy problem jaki ostatnio mam to wlasnie z WB (bo nigdy nie wiem na jaki ustawic)
Chyba najwazniejsze zeby efekt koncowy podobal sie autorowi?
co znaczy nienaturalnie? przeciez o danej porze dnia jest inne swiatlo i inaczej obiekt fotografowany wyglada. Zreszta nie bede ukrywal ze najwiekszy problem jaki ostatnio mam to wlasnie z WB (bo nigdy nie wiem na jaki ustawic)
Chyba najwazniejsze zeby efekt koncowy podobal sie autorowi?
No i właśnie stąd ten temat. Aparat jest tylko aparatem, w oczach trzeba mieć termometr barw i trochę ufać własnemu wyczuciu. Sorki że myślę inaczej niż część osób na tym forum ale uważam że mój E-1 doskonale ustawia ABW przy dobrym świetle i to w prawie jednakowym stopniu przy sztucznym jak i naturalnym. Jeśli jednak jest trochę ciemniej, to przy naturalnym zaczyna głupieć.
Lepiej !!! nawet po kilku sekundach w naturalnym oświetleniu może wyjśc troche inny WB , przy tych samych nastawach aparatu ,światlo naturalne swoje humory ma . Teściki to trza tylko i wyłącznie przy sztucznym . Wtedy mamy coś stałego niezmiennego.
Olo2 nie stwarzaj sobie problemów ustaw na Auto WB i jedź na rawach . W przypadku E-1 to problemu z WB nie ma , ten sprzet w tym temacie to mistrzostwo świata.
Potem sobie coś tam skorygujesz przy wywoływaniu.
Oczywiście zgadzam się z Tobą Robert jak najbardziej. Zbyt krótko fotografuję E-1 by posuwać się do takich uogólnień. Przepraszam więc za takowe w poprzednim poście. Na swoje usprawiedliwienie mogę tylko dodać, że to moja pierwsza cyfra a ja wciąć móżdżek mam nastawiony na analoga. Pisałem, że to jedno z pierwszych zdjęć zrobionych tym olympusem a sami dobrze wiecie że ten aparat nie dla idiotów i trzeba się go uczyć (jak każdego bardziej zaawansowanego). Ustawiam więc za Waszą radą na AWB i nie szukam dziury w całym. No i wielkie dzięki za tyle postów.
Smerf Maruda
21.10.06, 19:04
Zrobiłem na szybko taki mały poradnik, jak zmodyfikować balans bieli w GIMPie; jeśli OlympusViewer nie działa (bo zdjęcie w JPG, na przykład), albo nie wiemy, jak zdjęcie powinno wyglądać, to warto wybrać jakiś punkt, o którym wiemy, że był szary i podciągnąć krzywe w ten sposób, by tę szarość oddawały.
Złożone na szybko i niezgrabnie, proszę, bez nadmiernej krytyki:
http://grabun.com/tmp/gimpwb/
Zrobiłem na szybko taki mały poradnik, jak zmodyfikować balans bieli w GIMPie; jeśli OlympusViewer nie działa (bo zdjęcie w JPG, na przykład), albo nie wiemy, jak zdjęcie powinno wyglądać, to warto wybrać jakiś punkt, o którym wiemy, że był szary i podciągnąć krzywe w ten sposób, by tę szarość oddawały.
No dobra, ale tak samo mozna usatwiac balans bieli w Oly Studio kozystajac z funkcji Grey Point Specyfication, ale przy wywolywaniu OFRow do jpg.
Co do jednej rzeczy tylko sie zastanawiam przy balansie bieli. Otoz, w zaleznosci od oswietlenia (slonce) to inna barwa bedzie o zachodzie a inna o poranku przy tej samej scenerii. Z jednej strony ustawiajac wg schematu ze wiemy ze dany element jest szary czy nie spowoduje "wypaczenia" fotki dla obu przypadkow (dopoludniowa sceneria i popoludniowa). Bo jesli brac pod uwage ze fotografia to jest malowanie swiatlem to przeciez moze sie zdarzyc (i zdarza) ze przeciez cos co jest szare moze miec inny odcien. Wiec jak to jest ? Czym sie kierowac ? Wyposrodkowywac ?
Rafał Czarny
21.10.06, 21:48
Dobra, dobra. Świetne ABW z E1 jest znane i poznane. Ale nikt nie wieszczy zaje...stego ABW w E500. Dla mnie mistrzostwo. Nic dodać, nic ująć. Prawie nigdy nie czepiam się przy wołaniu RAWa suwaka temperatury.
Więc wieszczę: E500 ma ZNAKOMITY AUTOMATYCZNY BALANS BIELI!!!!
Smerf Maruda
22.10.06, 00:38
No dobra, ale tak samo mozna usatwiac balans bieli w Oly Studio kozystajac z funkcji Grey Point Specyfication, ale przy wywolywaniu OFRow do jpg.
Oczywiście, że tak.
Gorzej, jak RAWa nie mamy. Albo jak chcemy zmodyfikować balans jedynie części obrazka (wykorzystując maskę).
Dobra, dobra. Świetne ABW z E1 jest znane i poznane. Ale nikt nie wieszczy zaje...stego ABW w E500. Dla mnie mistrzostwo. Nic dodać, nic ująć. Prawie nigdy nie czepiam się przy wołaniu RAWa suwaka temperatury.
Więc wieszczę: E500 ma ZNAKOMITY AUTOMATYCZNY BALANS BIELI!!!!
Hmmm ... pozwól Rafale, ale się z Tobą nie zgodzę - w moim modelu WB działa bardzo mocno tak sobie. O ile w świetle naturalnym nie ma problemu, o tyle w pomieszczeniach ludzie wychodzą o kolorach od Nikona (= z niebieskim zafarbem) do Olympusa (prawidłowo). Szczególnie jeżeli robię zdjęcia wbudowanym flashem. Ja bym tak nie przeceniał AWB z 500ce ...
RobertW3D Bo nie ma dwóch identycznych aparatów , dwóch identycznych lamp , dwóch identycznie odbierających telewizorków ect . Wystarczy pójść do sklepu RTV i popatrzeć na balans bieli we włączonych telewizorkach tej samej firmy tego samego modelu. Dynamiczy może jeszcze jakoś ujdzie , ale jak się zechce sprawdzić statyczny to katastrofa. Nie da się zrobić tego w wielkiej seri jadącej co rusz na karcie odstępstw. To znaczy się da ,ale bardzo drogo bo trza usprawnić i rozbudować techonogię regulacji lub dodawać bardziej skaplikowane uklady z algorytmami autokalibracji , kompensacji wpływu temperatury i rorzutu tolerancji wartości komponentów dyskretnych czy też biernych. Po to jest korekcja AWB w trybie auto żeby po obserwacji to w miarę własnych odczuć zrównoważyć . Ja na ten przyklad mam egzemplarz mocno ociepląjący w AWB i skorygowałem go na +2 w blue . Kumpel ma tak jak u Ciebie w trudnym swietle mocno oziebia i na stałe zadał mu +3 w RED. Jak porównujemy fotki to WB mamy bardzo zbliżony. Polecam tak zrobić.
Na prace AWB ma także wpływ obiektyw. Niby ten sam model np 14-45 których kilka męczyłem z tym samym body w tych samych warunkach oświetleniowy i z tym samym fotografowanym tematem może dać minimalnie inny WB. Sprawdzałem i zauważałem różnice. Inaczej także pracuje AWB z 35mm , a jeszcze inaczej z 40-150. Najlepiej AWB z moim body pracował z 14-54 . Przykęcałem 2 sztuki takich szkieł do swego body E300 i AWB zdecydowanie lepiej sie wyrabiał na zakrętach.
ja u siebie w E-1 nie zauważyłem zmian balansu przy różnych obiektywach.
I mogę potwierdzić że poza sytuacjami ekstremalnymi nie ruszam WB w obróbce. Ekstremalne jest zwłaszcza światełko jarzeniówek lub żarówek energooszczędnych. Ale i tak "wyjazd" w złym kierunku jest na tyle mały że nawet jpega można przywrócić do porządku
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.