PDA

Zobacz pełną wersję : Kalibrator do monitora LCD



Pi0trazy
21.10.09, 17:30
Potrzebuje kupić kalibrator do monitora LCD. Kwota do której mogę zaszaleć to około 2400 zł (brutto). Znalazłem coś takiego co się nazywa "Spyder3Studio" http://www.wzorniki.eu/opis/197964/spyder3studio.html

Jestem zimny w tym temacie (kalibrator) i chciałem się dowiedzieć czy takie urządzenie spełni moje oczekiwania? Czy są jakieś ograniczenia z którymi taki kalibrator będzie współpracował? Mam na myśli typ monitora czy karty grafiki.

Jako monitor LCD jest brany pod uwagę przykładowo EIZO S1932SHB.
Jako grafika NVIDIA Quadro FX 580.

Czy te urządzenia razem w kalibratorem będą współgrały? Chodzi o prace nad skanowaniem wszelkiego rodzaju papierowego materiału typu książka, prasa, pocztówka, fotografia i inne tak aby zachować najlepsze odwzorowanie barw oryginału. A może coś innego?

Pi0trazy
22.10.09, 13:30
Przepraszam za natręctwo. Nikt nie ma zdania na powyższy temat? Zależy mi na tym.

Ceat
22.10.09, 13:50
Nie testowałem/oglądałem Spyderów, ale nie mam przekonania do ich technologii.
Z tej półki polecam raczej http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=2009&xSec=10210 - sporo większe możliwości, współpracuje z oprogramowaniem Argyll (free).

Pi0trazy
22.10.09, 13:58
A sory za trywialne pytanie bo nie korzystałem nigdy z tego. Czy wystarczy, że monitor i karta grafiki ma możliwość ustawiania poszczególnych kanałów RGB, temperatury koloru itp i już w tej konfiguracji każdy z kalibratorów będzie z tym współpracował? Czy jest inaczej, że kalibrator dedykowany jest do określonego sprzętu?

mariush
22.10.09, 14:04
Ja mam monitor skalibrowny zwykłym Spyderem za 300 zł :-)

Pi0trazy
22.10.09, 14:06
mariush: rozumiem ale kiedyś zaplanowałem kasę 2400 i nie chce jej oddawać. To jest zakup na firmę a nie chce żeby potem potencjalny grafik mi powiedział, że mu kupiłem zabawkę i wcale nie twierdze, że taką masz. Nie znam się po prostu na tym i dlatego pytam.

grizz
22.10.09, 14:09
mariush: rozumiem ale kiedyś zaplanowałem kasę 2400 i nie chce jej oddawać. To jest zakup na firmę a nie chce żeby potem potencjalny grafik mi powiedział, że mu kupiłem zabawkę i wcale nie twierdze, że taką masz. Nie znam się po prostu na tym i dlatego pytam.

To niech sobie grafik wybierze?

Pi0trazy
22.10.09, 14:19
To niech sobie grafik wybierze?

grizz: Sęk w tym, że jeszcze nie jest zatrudniony. Na razie tworzy się stanowisko.

mariush
22.10.09, 14:24
mariush: rozumiem ale kiedyś zaplanowałem kasę 2400 i nie chce jej oddawać. To jest zakup na firmę a nie chce żeby potem potencjalny grafik mi powiedział, że mu kupiłem zabawkę i wcale nie twierdze, że taką masz. Nie znam się po prostu na tym i dlatego pytam.JNo to grafik musi zdecydować co mu jest potrzebne, a nie forumowicze :-)

dzemski
22.10.09, 14:26
Posiadam zestaw Spyder3Studio własnie i sobie chwalę. Istota tego zestawu jest pełna kalibracja, czyli monitor + profile (proofingi) maszyn drukarskich/maszyn fotograficznych. Polecam urządzenie, choć cenę ma niebagatelną. Do samego kalibrowania monitora wystarczy sam Spyder2 (taki miał/ma mariush).

Pi0trazy
22.10.09, 14:29
Ok. Dzięki wszystkim za info. Wezmę tego spidera 3.

grizz
22.10.09, 14:29
grizz: Sęk w tym, że jeszcze nie jest zatrudniony. Na razie tworzy się stanowisko.

Pracujesz w przedsiębiorstwie państwowym, czy w prywatnym z zagraniczną kadrą kierowniczą?

mynameisnobody
22.10.09, 14:33
ColorMunkiPhoto i nie dość że skalibruje sobie potencjalny grafik monitor to jeszcze potencjalną drukarkę i beamer potencjalny sobie potencjalnie skalibruje.
I nie jakimś schrottem a la zabawka spyder ale prawdziwym spektrometrem.

Pi0trazy
22.10.09, 14:38
Tiaaa. To może sonda? :-)

--

grizz: Tak się nieszczęśliwie składa, że sam jestem kierasem ale jeszcze nie pracuje tu taki co by się posiłkować jego wiedzą w tym temacie.

dinx6
22.10.09, 14:40
Ja mam monitor skalibrowny zwykłym Spyderem za 300 zł :-)

Podłączę kilka swoich pytań, jeśli można

Po pierwsze primo: jaki masz monitor? pytam, ponieważ ongiś przeczytałem, że kalibrator tej klasy nic nie da z uwagi na fakt, że kalibracja fabryczna w 90% monitorów jest zwykle lepsza. sporo ludzi narzekało za to, że po takiej kalibracji mieli problemy

Po drugie primo: chcę skalibrować tylko monitor pod Lab, Spyder 2 naprawdę starczy?

Po trzecie primo-ultimo: o Spyderach krąży pogłoska, że są bardzo nierówne, ktoś potwierdza?

szalik07
22.10.09, 14:42
A sory za trywialne pytanie bo nie korzystałem nigdy z tego. Czy wystarczy, że monitor i karta grafiki ma możliwość ustawiania poszczególnych kanałów RGB, temperatury koloru itp

Te cechy akurat nie maja wiekszego znaczenie dla kalibracji, kalibrator mierzy Ci "Jak bardzo czerwony jest czerwony, a niebieski, niebieski" sprawdza punkt bieli, kontrast i tym podobne. Tworzy na tej podstawie profil ICC, czyli lopatologicnzie plik w ktorym sa zapisane wsyztskie te pomiary.

W ustawieniach windowsa potem przypisujesz ten profil do monitora. I za kazdym razem jak wyswietlasz obraz na ekranie jest on korygowany wedle tego co masz podane w profilu ICC.

Czyli jesli okaze sie, ze bialy na twoim monitorze ma dominante czerwona, on ja zniweluje np. dodajac odrobine niebisekiego.

W takiej sytuacji jak juz masz skalibrowany monitor, suwakow do przestawiania ilosci skladowych lepiej nie przestawiac, a jak juz to zrobisz to kalibracje trzeba wykonac ponownie. Bo, jak sobie przestawisz suwak by bylo np. wiecej niebieskiego, profil icc nie bedzie o tym wiedzial, ma zapisane stare pomiary i on dalej bedzie troche dodawal niebieskiego po swojemu.

Mam nadzieje, ze bedzie pomocne
Pozdrawiam!

dzemski
22.10.09, 15:01
Podłączę kilka swoich pytań, jeśli można

Po pierwsze primo: jaki masz monitor? pytam, ponieważ ongiś przeczytałem, że kalibrator tej klasy nic nie da z uwagi na fakt, że kalibracja fabryczna w 90% monitorów jest zwykle lepsza. sporo ludzi narzekało za to, że po takiej kalibracji mieli problemy

Po drugie primo: chcę skalibrować tylko monitor pod Lab, Spyder 2 naprawdę starczy?

Po trzecie primo-ultimo: o Spyderach krąży pogłoska, że są bardzo nierówne, ktoś potwierdza?

Jesli chodzi o Spydery w wersjach 1 i 2 nei miały one dobrej opinii. W przypadku 3 poprawili sporo i w tej chwili nie słyszałem, żeby coś się działo. Z tą kalibracją różnie bywa. Wiesz, to tak naprawdę komendy z karty jak monitor ma wyswietlać obraz. Oczywiście w momencie kiedy karta jest profi (QuadroFX/FX, ATI Fire, Matrox Phaelia) i monitor także (Wszystkie praktycznie EIZO i większość DELL) to nie ma problemów. Na moich FlexScanach (2 sztuki) podpiętych na FX nVidii kalibrowałem, ale kompletnie nic się nie zmieniło w obrazie. Natomiast wszystkie tańsze monitory w połączeniu z masowymi kartami trzeba skalibrować. Laptopy to już obowiązkowo bo w 99% mają zbyt zimne barwy.

Pi0trazy
22.10.09, 15:04
dinx6: jaki monitor i grafika podałem na początku wątku.

dzemski
22.10.09, 15:07
w tym zestawie może nie być potrzebny kalibrator do samego monitora (ale gwarancji że nie będzie potrzebny nikt nie da)

jednak kalibrator do wydruków może się bardzo przydać, jeśli będziecie sporo drukować na różnych urządzeniach

Pi0trazy
22.10.09, 15:11
Wydruków nie przewiduje się. Digitalizacja dokumentów i wystawianie na www. Oryginalne tiff-y magazynowane na ewentualne potrzeby reprodukcji i zabezpieczenia oryginału analogowego na wypadek jego zniszczenia.

Wspomnieliście o laptopach więc przewiduje się też jedno mobilne stanowisko czyli, że kalibrator przyda się tak czy inaczej.

kali999
22.10.09, 16:04
Słyszałem o wielu dobrych opiniach o ColorMunki. Ale myślę, że każdy kalibrator w tej cenie sprawdzi się bardzo dobrze.

Ceat
22.10.09, 18:32
Wydruków nie przewiduje się. Digitalizacja dokumentów i wystawianie na www. Oryginalne tiff-y magazynowane na ewentualne potrzeby ...

Wbrew pozorom do dygitalizacji dokumentów przydatny jest dobry spektrometr, szczególnie jak Ci zależy na wiernym przeniesieniu niuansów (kolor papieru, ch-ki barwników). Do takich celów z tej półki cenowej raczej ColorMunki. CM może mierzyć emisję (np. monitor), odbicie (druk etc), otoczenie (Tb, natężenie oświetlenia) i dodatkowo obraz z rzutnika, co Ci się pewno nie przyda. Oprogramowanie XRite-a dodawane do CM woła o pomstę do nieba, ale można go użyć z innym softem, również darmowym.

Nie wykluczam że Spyder3 Studio SR jest równie dobry/lepszy, nie sposób jednak znaleźć bliższych danych o tym sprzęcie.

dzemski
22.10.09, 18:42
Wbrew pozorom do dygitalizacji dokumentów przydatny jest dobry spektrometr, szczególnie jak Ci zależy na wiernym przeniesieniu niuansów (kolor papieru, ch-ki barwników). Do takich celów z tej półki cenowej raczej ColorMunki. CM może mierzyć emisję (np. monitor), odbicie (druk etc), otoczenie (Tb, natężenie oświetlenia) i dodatkowo obraz z rzutnika, co Ci się pewno nie przyda. Oprogramowanie XRite-a dodawane do CM woła o pomstę do nieba, ale można go użyć z innym softem, również darmowym.

Dokładnie to samo robi Spyder3Studio ;)

Ceat
22.10.09, 18:47
Dokładnie to samo robi Spyder3Studio ;)

Ubiegłeś mnie o minutkę :).

Niestety, nie widziałem żadnego porównania, więc się nie wypowiem.
Na korzyść S3S SR przemawia wygodniejszy w użyciu spektrometr do refleksji z linijką, CM jest jednak mniej wygodny. Na niekorzyść - 2 osobne przyrządy, co może być kłopotliwe.

Może zorganizujemy zlot posiadaczy sprzętu i spróbujemy porównać ?

dzemski
22.10.09, 18:50
mnie najbardziej w S3S rozbawiła walizka na sprzęt ;)

Pi0trazy
22.10.09, 19:00
mnie najbardziej w S3S rozbawiła walizka na sprzęt ;)

Może właśnie dla tej walizki warto go wziąć. Kiedyś kupiłem fantastyczne mikrofony AKG C 1000 i zbierają wspaniale, a walizeczkę mają przednią.

mariush
23.10.09, 08:39
Podłączę kilka swoich pytań, jeśli można

Po pierwsze primo: jaki masz monitor? pytam, ponieważ ongiś przeczytałem, że kalibrator tej klasy nic nie da z uwagi na fakt, że kalibracja fabryczna w 90% monitorów jest zwykle lepsza. sporo ludzi narzekało za to, że po takiej kalibracji mieli problemy

Po drugie primo: chcę skalibrować tylko monitor pod Lab, Spyder 2 naprawdę starczy?

Po trzecie primo-ultimo: o Spyderach krąży pogłoska, że są bardzo nierówne, ktoś potwierdza?
1. Monitor to Gateway FPD 2185W. Przed kalibracją nie potrafiłęm dobrze ustawić w nim ręcznie kolorów - po kalibracji jest ok (w tym przypadku kalibracji fabrycznej chyba nie było w ogóle :-))
2. Mi starcza :-)
3. Tego nie wiem, nie robiłem podobnyh testów.

kali999
13.10.10, 12:56
Ktoś ostatnio miał styczność z kalibratorami? Mam wybór pomiędzy dwoma
Spyder3Pro 559zł
X-Rite Colormunki Create 549zł

myślałem jeszcze X-Rite i1DisplayLT ale po zapoznaniu się ze specyfikacją dotarłem do info, że nie działa w systemach 64bitowych.

dzemski
13.10.10, 13:53
Ktoś ostatnio miał styczność z kalibratorami? Mam wybór pomiędzy dwoma
Spyder3Pro 559zł
X-Rite Colormunki Create 549zł

myślałem jeszcze X-Rite i1DisplayLT ale po zapoznaniu się ze specyfikacją dotarłem do info, że nie działa w systemach 64bitowych.

Zobacz którą wersję oprogramowania ma Spyder, bo wyszła już wersja 4, a jak nieopacznie zaktualizujesz 3kę do 4ki będzie kiszka, bo każą Ci dopłacić za możliwość używania.

Ogólnie i Spyder i Colormunki to porównywalna klasa.

kali999
13.10.10, 16:09
A jak się ma coś takiego, skoro np. każdy z kalibratorów generuje profil ICC dla danego monitora. To czy nie wystarczy jak znajdę już wygenerowany profil dla mojego Eizo?

acidmk
13.10.10, 16:39
Spyder pro mierzy jeszcze światło z otoczenia...przynajmniej teoretycznie.
I dobiera profil do światła zastanego. wiec jeśli chcesz mieć malinkę wg. instrukcji to sam profil nie wystarcza.

Spyder pro daje rade :grin:

yoggie
13.10.10, 18:37
Spyder pro mierzy jeszcze światło z otoczenia...przynajmniej teoretycznie.
I dobiera profil do światła zastanego. wiec jeśli chcesz mieć malinkę wg. instrukcji to sam profil nie wystarcza.

Spyder pro daje rade :grin:


Oj nie daje rady niestety. Interesowalem sie tematem kalibracji jakies pol roku temu. Miałem spydera 3 przez tydzien, zwrocilem do sklepu po tym jak po kalibracji szary gradient na moim Eizo S2431W miał ladna zielona barwe. Problem ze Spyderem jest taki ze te urzadzenia sa niekalibrowane - schodza bezposrednio z tasmy produkcyjnej i bez testow laduja w sklepach. Jest firma ktora zajmuje sie kalibracja(!!) spyderow - poniewaz sam sensor jest dobry, to warto to zrobic. Z tego co pamietam goscie podaja statystyke dla spyderow ktore do nich trafiaja - tylko 1/3 jest bez zastrzezen, pozostale sa w mniejszym lub wiekszym stopniu rozjechane. Jak kogos to interesuje, to moge wygrzebac z archiwum strone www tej firmy.

Ogolnie skonczylo sie na tym ze kupilem Pantone Huey Pro. Bardzo dobry sprzet.



_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________

A jak się ma coś takiego, skoro np. każdy z kalibratorów generuje profil ICC dla danego monitora. To czy nie wystarczy jak znajdę już wygenerowany profil dla mojego Eizo?

Nie wystarczy, bo monitor moze miec inna charakterystyke w zaleznosci od ustawien jasnosci/kontrastu czy tez temperatury kolorow.

szamotl
13.10.10, 18:55
Ogolnie skonczylo sie na tym ze kupilem Pantone Huey Pro. Bardzo dobry sprzet.


Ja popieram kolegę nie wiem jak sprawują się spydery ale czytałem podobne opinie o nich jak te wyżej, stąd też kupiłem Pantone Huey Pro. Bardzo łatwy w obsłudze, z tym że nie jest to produkt dla profesjonalistów posiada tylko podstawowe funkcje, jeśli chodzi o bardziej zaawansowane funkcje to colormunki albo i1Display 2 tu też opieram się raczej na zdaniu innych bo sam ich nie używałem.

Tommy_G
14.10.10, 00:33
Sprawdzę to na własnej skórze... była promocja więc zamówiłem spydera 3. Powinien dotrzeć w przyszłym tyg więc skalibruję i co nieco porównam. Może to i kasa wyrzucona w błoto ale pożyjemy zobaczymy.

yoggie
14.10.10, 11:27
Sprawdzę to na własnej skórze... była promocja więc zamówiłem spydera 3. Powinien dotrzeć w przyszłym tyg więc skalibruję i co nieco porównam. Może to i kasa wyrzucona w błoto ale pożyjemy zobaczymy.

Zawsze pozostaje jeszcze opcja allegro jakby sie okazalo ze Twoj kalibrator wynalazl swoja wlasna przestrzen barw ;)

kali999
24.10.10, 02:08
Zakupiłem i1Display 2. Skalibrowałem, program zakorzenił w systemie profil. I moim oczom ukazała się taka różnica. Lewe zdjęcie PS prawe galeria Oly.
Mówię kurcze czyżby była aż taka różnica internet a PS. Po czym wyłączyłem i włączyłem jeszcze raz po raz kolejny nadając w PSie profil, bo się zmienił. I już to samo zdjęcia było ok tylko trochę mniejszy kontrast niż na tym w galerii. Po czym wyłączyłem zdjęcie, załadowałem kolejne i jest ok w Psie już ale pojawia się komunikat przed załadowaniem zdjęcia:
The document ... has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. The current RGB color managment policy is to discard pofiles that do not match the working space.

Embedded: sRGB IEC6966-2.1
Working: Monitor RGB - Monitor_24-10-10_1

Ja już się pogubiłem w tym momencie:|
A pro po gdzie w Lightroomie zmienić pofil? Bo właśnie teraz w Psie mam ok a w LR to co na załączniku z prawej czyli fioletowo.

yoggie
24.10.10, 11:18
Zakupiłem i1Display 2. Skalibrowałem, program zakorzenił w systemie profil. I moim oczom ukazała się taka różnica. Lewe zdjęcie PS prawe galeria Oly.
Mówię kurcze czyżby była aż taka różnica internet a PS.

Wszystko w normie, u mnie jest to samo. Popatrz w załącznik - tak to widzę na swoim TV, który wymagał dość mocnej kalibracji.



Po czym wyłączyłem i włączyłem jeszcze raz po raz kolejny nadając w PSie profil, bo się zmienił. I już to samo zdjęcia było ok tylko trochę mniejszy kontrast niż na tym w galerii.

Hm, jesteś pewny że po drodze nie włączyłeś próby kolorów w menu widok? To by mogło wytłumaczć większe podobieństwo PS do przeglądarki.


Po czym wyłączyłem zdjęcie, załadowałem kolejne i jest ok w Psie już ale pojawia się komunikat przed załadowaniem zdjęcia:
The document ... has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. The current RGB color managment policy is to discard pofiles that do not match the working space.

Embedded: sRGB IEC6966-2.1
Working: Monitor RGB - Monitor_24-10-10_1

Ja już się pogubiłem w tym momencie:|

Chodzi o to, że przypisałeś profil kolorów do zdjęcia, który jest wskazówką dla photoshopa jak należy intepretowac te dane ze zdjęcia. W przypadku ekstremalnym mogłoby się zdarzyć że Twój aparat zapisywałby zdjęcia w przestrzeni barw ProPhotoRGB, która jest ogromna w porównaniu do SRGB i gdyby nie przypisany profil to twoje zdjęcie miałoby dużo bledsze kolory.

Wchodząc w szczegóły techniczne, przykładowo photoshop widzi w pliku wejściowym kolor R:128, G:0, B:0 (w przestrzeni 8bit/kanał, tj odcienie kolorów są w przedziale 0-255). Zakładając że zdjęcie zrobione jest w przestrzeni ProPhotoRGB, i załóżmy że w tej przestrzeni można przedstawić 2 razy mocniejszy kolor czerwony niż w SRGB, to bez załączonego profilu w zdjęciu w photoshopie zobaczyłbyś "pólczerwony" z SRGB, czyli R=128. Jeżeli photoshop zna profil i dokona konwersji, to zobaczysz na ekranie kompletnie nasycony czerwony, tj R=255 i to będzie prawidłowy kolor.



A pro po gdzie w Lightroomie zmienić pofil? Bo właśnie teraz w Psie mam ok a w LR to co na załączniku z prawej czyli fioletowo.
Lightroom domyślnie używa profilu monitora jeżeli taki jest w systemie. To o czym piszesz wskazuje na to o czym pisałem wcześniej - tj w photoshopie de facto wyłączyłeś korekcję kolorów włączając próbę kolorów dla profilu Windows RGB, lub podobnego.

kali999
24.10.10, 11:39
Może dałem złe zdjęcie na którym nie widać tej różnicy. Twoje to pikuś przy tym moim na dole. Lewe PS prawe podgląd Windows ale tak samo wygląda w LR. Zmiany podglądu w PS nic nie zmieniają.

Tommy_G
24.10.10, 11:53
Zakupiłem i1Display 2. Skalibrowałem, program zakorzenił w systemie profil. I moim oczom ukazała się taka różnica. Lewe zdjęcie PS prawe galeria Oly.
Mówię kurcze czyżby była aż taka różnica internet a PS. Po czym wyłączyłem i włączyłem jeszcze raz po raz kolejny nadając w PSie profil, bo się zmienił. I już to samo zdjęcia było ok tylko trochę mniejszy kontrast niż na tym w galerii. Po czym wyłączyłem zdjęcie, załadowałem kolejne i jest ok w Psie już ale pojawia się komunikat przed załadowaniem zdjęcia:
The document ... has an embedded color profile that does not match the current RGB working space. The current RGB color managment policy is to discard pofiles that do not match the working space.

Embedded: sRGB IEC6966-2.1
Working: Monitor RGB - Monitor_24-10-10_1

Ja już się pogubiłem w tym momencie:|
A pro po gdzie w Lightroomie zmienić pofil? Bo właśnie teraz w Psie mam ok a w LR to co na załączniku z prawej czyli fioletowo.

Mam ten sam problem z PS, tzn jak ustawię profil kolorów ze spydera, to po każdym otworzeniu rawa, ps wypluwa mi ten komunikat. Byłbym wdzięczny za jakieś wskazówki, jestem świeży w przestrzeniach kolorów (kalibrator mam od kilku dni).

Załączam moją konfigurację ps/camery raw na zrzutach.

Jedno co zauważyłem - w camera raw nie mam profilu ze spydera
W ps w menu widok domyślnie proof color jest wyłączony, mogę go włączyć ręcznie już po załadowaniu zdjęcia.

Zrzut 1 i 2 są z camera raw 4.5. Na jedynce jest domyślna przestrzeń a na zdjęciu 2 możliwości wyboru.
Zrzut 3 pokazuje komunikat przy otwieraniu tego rawa w ps
Zrzut 4,5,6 konfigurację ps

Tommy_G
24.10.10, 13:21
ok wczytuję się trochę w ten temat. Pomocne były te dwa linki:

http://www.artstorm.net/journal/2009/07/color-management-wide-gamut-dell-2408/2/
http://www.thephotoforum.com/forum/beyond-basics/204406-spyder-3-pro-color-space-question.html

Obecnie ustawiłem w ps w color settings -> working space utworzoną po kalibracji spyderem i opcję, aby ps pytał się przy każdym otworzeniu zdjęcia którą przestrzeń ma wybrać. Działa to tak, że gdy otwieram rawa w camera raw, plik otwierany jest w sRGB, następnie gdy przechodzę do ps, system pyta się czy ma pozostawić sRGB czy przejść na working space utworzoną przez spydera. Oczywiście wybieram przestrzeń roboczą spydera.

W ten sposób, pracuję w przestrzeni roboczej po kalibracji. Jeżeli kalibrator się spisał to tak obrobione zdjęcie powinno być identyko po wydruku w dobrym labie.

Zdjęcia otworzone dla porównania w innych programach gdzie sRGB jest przypisane domyślnie mogą się nieco różnić od tego w PS.

U mnie jest tak jak na załączniku, czyli dość mała różnica (lewe zdjęcie windows sRGB, prawe PS z profilem spydera)

yoggie
24.10.10, 14:02
Obecnie ustawiłem w ps w color settings -> working space utworzoną po kalibracji spyderem i opcję, aby ps pytał się przy każdym otworzeniu zdjęcia którą przestrzeń ma wybrać. Działa to tak, że gdy otwieram rawa w camera raw, plik otwierany jest w sRGB, następnie gdy przechodzę do ps, system pyta się czy ma pozostawić sRGB czy przejść na working space utworzoną przez spydera. Oczywiście wybieram przestrzeń roboczą spydera.

W ten sposób, pracuję w przestrzeni roboczej po kalibracji. Jeżeli kalibrator się spisał to tak obrobione zdjęcie powinno być identyko po wydruku w dobrym labie.


Oj, niestety nie. Jeżeli pracujesz w przestrzeni roboczej monitora to jest to jednoznaczne z wyłączeniem zarządzania kolorami. Nawet photoshop o tym ostrzega (patrz w załącznik).

Powinieneś pracować w przestrzeni SRGB, a photoshop znając profil monitora wie jak należy zmienić kolory żeby to co widzisz na monitorze było możliwie bliskie temu jak wygląda to zdjęcie na idealnym monitorze który ma przestrzeń barw SRGB. Z tego co rozumiem zarządzanie kolorami to tak to właśnie działa :)

Alternatywnie, kompletnie wyłączasz zarządzanie kolorami, poprawiasz kolory tak, żeby wyglądały dobrze na Twoim monitorze i do każdego zdjęcia które chcesz odbić w labie dołączasz profil kolorów swojego monitora. Profil można traktować jako swego rodzaju słownik z przestrzeni monitora na SRGB - tj. co oznacza kolor X dla tego urządzenia i jak go można wyrazić w przestrzeni SRGB.

Jeżeli lab jest dobry to będzie respektował profil załączony do zdjęcia i sam dokona odpowiednich korekcji kolorystycznych przed wydrukowaniem zdjęcia. Uważam jednak że to jest gorszy wybór, bo jeżeli masz wszystko w SRGB to jest prościej - fotolab może olać profil kolorów, a Ty nie musisz ręcznie poprawiać dobrego zdjęcia w SRGB po to żeby dobrze wyglądało na Twoim nieskorygowanym monitorze, a lab nie musi potem używać profilu kolorów zawartego w zdjęciu do odwrócenia zmian które wprowadziłeś.

yoggie
24.10.10, 14:12
Może dałem złe zdjęcie na którym nie widać tej różnicy. Twoje to pikuś przy tym moim na dole. Lewe PS prawe podgląd Windows ale tak samo wygląda w LR. Zmiany podglądu w PS nic nie zmieniają.

Faktycznie różnica jest duża. Albo masz mocno rozjechany monitor, albo profil kolorów jest kompletnie z d.. wzięty. Odpal photoshopa i narysuj szary gradient i zobacz czy faktycznie jest szary. Jeżeli tak, to miałeś rozjechany monitor. Jeżeli jest zielony, to profil kolorów jest do bani.

magnum
24.10.10, 14:52
Do zdjęcia się nie przypisuje profilu monitora, on jest tylko potrzebny do tego aby dany program wiedział jak ma Ci pokazać kolory na Twoim konkretnym monitorze (on to sobie sam w locie robi).

Tommy_G
24.10.10, 14:56
Oj, niestety nie. Jeżeli pracujesz w przestrzeni roboczej monitora to jest to jednoznaczne z wyłączeniem zarządzania kolorami. Nawet photoshop o tym ostrzega (patrz w załącznik).

Powinieneś pracować w przestrzeni SRGB, a photoshop znając profil monitora wie jak należy zmienić kolory żeby to co widzisz na monitorze było możliwie bliskie temu jak wygląda to zdjęcie na idealnym monitorze który ma przestrzeń barw SRGB. Z tego co rozumiem zarządzanie kolorami to tak to właśnie działa :)

Alternatywnie, kompletnie wyłączasz zarządzanie kolorami, poprawiasz kolory tak, żeby wyglądały dobrze na Twoim monitorze i do każdego zdjęcia które chcesz odbić w labie dołączasz profil kolorów swojego monitora. Profil można traktować jako swego rodzaju słownik z przestrzeni monitora na SRGB - tj. co oznacza kolor X dla tego urządzenia i jak go można wyrazić w przestrzeni SRGB.

Jeżeli lab jest dobry to będzie respektował profil załączony do zdjęcia i sam dokona odpowiednich korekcji kolorystycznych przed wydrukowaniem zdjęcia. Uważam jednak że to jest gorszy wybór, bo jeżeli masz wszystko w SRGB to jest prościej - fotolab może olać profil kolorów, a Ty nie musisz ręcznie poprawiać dobrego zdjęcia w SRGB po to żeby dobrze wyglądało na Twoim nieskorygowanym monitorze, a lab nie musi potem używać profilu kolorów zawartego w zdjęciu do odwrócenia zmian które wprowadziłeś.

czyli reasumując:

1. Po kalibracji monitora w ustawieniach windows monitora mam nowy profil kolorów utworzony przez kalibrator

2. W photoshop nic nie zmieniam, w kolor settings pracuję na sRGB, jak również w proof setup pozostawiam sRGB

?

Jeżeli powyższe jest ok to w jaki sposób mam poinformować photoshop że używam innego profilu monitora?

magnum
24.10.10, 15:23
czyli reasumując:

1. Po kalibracji monitora w ustawieniach windows monitora mam nowy profil kolorów utworzony przez kalibrator

2. W photoshop nic nie zmieniam, w kolor settings pracuję na sRGB, jak również w proof setup pozostawiam sRGB

?

Jeżeli powyższe jest ok to w jaki sposób mam poinformować photoshop że używam innego profilu monitora?

Nie wiem jak Photoshop ale w gimpie w preferencjach jest możliwość ustawienia profilu monitora lub opcja korzystania z profilu który jest zainstalowany w systemie.

yoggie
24.10.10, 15:45
czyli reasumując:

1. Po kalibracji monitora w ustawieniach windows monitora mam nowy profil kolorów utworzony przez kalibrator

2. W photoshop nic nie zmieniam, w kolor settings pracuję na sRGB, jak również w proof setup pozostawiam sRGB

?

Jeżeli powyższe jest ok to w jaki sposób mam poinformować photoshop że używam innego profilu monitora?

Nie musisz. Photoshop sam pobiera informację o profilu urządzenia na którym wyświetlasz zdjęcia od systemu operacyjnego.

Gdyby dałoby się przypisać jeden profil którego Photoshop ma używać i olać ustawienia systemowe, to ludzie którzy mają dwa różne monitory mieliby lekko przerypane ;)



_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________

czyli reasumując:

2. W photoshop nic nie zmieniam, w kolor settings pracuję na sRGB, jak również w proof setup pozostawiam sRGB


Próba kolorów ma być wyłączona w ogóle. Ten ficzer służy głównie do tego, żeby zobaczyć jak będzie wyglądać Twoje zdjęcie po wydrukowaniu na drukarce z innym możliwym do odwzorowania zakresem barw. Sądzę, że to może być fajne jak masz do wyboru kilka drukarek o różnym gamucie i chcesz wybrać tą która najlepiej odwzorowuje barwy obrabianego zdjęcia.

Tommy_G
24.10.10, 17:16
Nie musisz. Photoshop sam pobiera informację o profilu urządzenia na którym wyświetlasz zdjęcia od systemu operacyjnego.

Gdyby dałoby się przypisać jeden profil którego Photoshop ma używać i olać ustawienia systemowe, to ludzie którzy mają dwa różne monitory mieliby lekko przerypane ;)



_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________


Próba kolorów ma być wyłączona w ogóle. Ten ficzer służy głównie do tego, żeby zobaczyć jak będzie wyglądać Twoje zdjęcie po wydrukowaniu na drukarce z innym możliwym do odwzorowania zakresem barw. Sądzę, że to może być fajne jak masz do wyboru kilka drukarek o różnym gamucie i chcesz wybrać tą która najlepiej odwzorowuje barwy obrabianego zdjęcia.

Ok, wszystko (chyba) jasne. Dzięki yoggie za pomoc.
Jeżeli ktoś chce sie bardziej zagłebić w temat, to polecam ten artykuł Janusza Body:
http://www.canon-board.info/showthread.php?t=8520

yoggie
24.10.10, 17:44
Cała przyjemność po mojej stronie:)

drozdu
24.10.10, 18:27
yoggie: czy aby na pewno PS sam pobiera profil od systemu operacyjnego? z tego do wyczytałem w necie i z mojego doświadczenia wynika, że nie.
ja pracuję na sRGB, ale jeśli chcę zobaczyć zdjęcie dokładnie tak, jak będzie widoczne w przeglądarce, to muszę użyć view -> proof colors (Ctrl-Y), przy czym proof setup mam ustawione na profil wypluty z kalibratora i1display2.
różnica po Ctr-Y jest znaczna i zdjęcie wygląda dokładnie tak, jak wyświetlane w przeglądarce.

RadioErewan
24.10.10, 18:30
Pobiera, a właściwie nie pobiera, tylko używa profilu monitora zainstalowanego w aplecie właściwości ekranu, kiedy na ekran coś renderuje. Każde inne działanie jest sprzeczne z całą ideą zarządzania kolorem.

Pozdrawiam

drozdu
24.10.10, 18:32
to skąd ta różnica po proof colors? w windowsie mam profil z kalibratora ustawiony jako domyślny

yoggie
24.10.10, 19:24
yoggie: czy aby na pewno PS sam pobiera profil od systemu operacyjnego? z tego do wyczytałem w necie i z mojego doświadczenia wynika, że nie.
ja pracuję na sRGB, ale jeśli chcę zobaczyć zdjęcie dokładnie tak, jak będzie widoczne w przeglądarce, to muszę użyć view -> proof colors (Ctrl-Y), przy czym proof setup mam ustawione na profil wypluty z kalibratora i1display2.
różnica po Ctr-Y jest znaczna i zdjęcie wygląda dokładnie tak, jak wyświetlane w przeglądarce.

Tak jak pisze RadioErewań - PS używa profilu zainstalowanego w systemie.

To co opisujesz - ustawienie profilu monitora w proof setup a potem Ctrl-Y lub proof, jest równoważne wyłączeniu zarządzania kolorem. Zdjęcie wtedy wygląda dokładnie tak samo w Photoshopie jak i w przeglądarce, bo żadna z obecnych przeglądarek nie wspiera profili ICC v4, które są generowane przez większość dostępnych na rynku kalibratorów.

Niektóre przeglądarki mają moduł do zarządzania kolorami, tyle że kompletnie bezużyteczny. Ot taka mała złośliwość ze strony producentów;-)

Tommy_G
24.10.10, 19:30
A propo przeglądarek i CM:

"Zapewne sporo osób o tym wie, że nie wszystkie przeglądarki obsługują Zarządzanie Kolorem. Poniżej link do strony pozwalającej przetestować przeglądarkę internetową:

http://www.color.org/version4html.xalter

I poniżej fajny test do sprawdzania wszelkich przeglądarek zdjęć. Czerwony powinien być tam gdzie jest napisane Rot (po niemiecku to czerwony). Test znaleziony na stronach z bugami Google Chrome.

http://karolczyk.info/webinarium/farbkreis.jpg"

Fragment wątku Janusza Body

kali999
24.10.10, 22:55
Ok. Udało się. Nie zrobiłem wczoraj monitor validator, a kilka kolorów było ponad 3 wartość. Zrobiłem przed chwilką ponowną kalibrację i validator dwa kolory niebieskie podchodziły lekko pod 3 ale nie przekraczały czyli w normie. Ale ta sama fota w Widnowsie, PSie i LR wygląda dobrze:grin:

yac
24.11.10, 23:47
nigdy dotąd nie korzystałem z kalibratora ,kiedyś myślałem o kupnie ale można go też wypożyczyć ;
http://www.monitory.mastiff.pl/uslugi.php

kali999
25.11.10, 11:32
nigdy dotąd nie korzystałem z kalibratora ,kiedyś myślałem o kupnie ale można go też wypożyczyć ;
http://www.monitory.mastiff.pl/uslugi.php

Niezłe ceny. Wypożyczenie kalibratora za który dałem 6oozł kosztuje 122zł, to faktycznie się opłaca...:roll: