PDA

Zobacz pełną wersję : f8 a jakość szkła



oczko
31.07.09, 15:05
Witam...

Pare razy zetknąłem sie przy testach z tym, że najlepsza jakośc obiektywu, ze tak powiem przy jego dłuższym końcu rośnie przy ustawieniu przysłony na f8. od czego to zależy i dlaczego akurat 8? jestem laikiem więc jeśli sie wygłupiłęm to wybaczcie.

pozdrawiam

Ceat
31.07.09, 15:19
Gdzieś w tych okolicach spotykają się coraz mniejsze zniekształcenia (aberracje, astygmatyzmy i inne schizmy) z coraz większą dyfrakcją światła na przesłonie.

droplet
31.07.09, 16:46
Sam obiektyw to za mało bo trzeba jeszcze wziąć pod uwagę parametry matrycy. Chodzi mi dyfrakcję.
Tu (http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm) można sobie zobaczyć jak wielkość i gęstość matrycy limituje wartości przysłony.
Obawiam się, że przy f8 już występuje dyfrakcja w systemie 4/3.

Eliot
31.07.09, 17:18
Dla każdego obiektywu będzie to nieco inna przysłona.
Dla np. 14-54 to będzie f5.6, a dla kita 14-42 f8.

kris70
31.07.09, 17:37
Czyli jeśli dobrze rozumiem w obiektywach z lepszym światłem zaczynających się np. od f 2,8 ten zakres najlepszyh parametrów optycznych zaczyna się już wcześniej niż w szkłach z przysłoną np. od f 3,5 ?

epicure
31.07.09, 18:30
Pare razy zetknąłem sie przy testach z tym, że najlepsza jakośc obiektywu, ze tak powiem przy jego dłuższym końcu rośnie przy ustawieniu przysłony na f8. od czego to zależy i dlaczego akurat 8? jestem laikiem więc jeśli sie wygłupiłęm to wybaczcie.

Może tak być w aparacie małoobrazkowym, ale nie w 4/3.


Dla każdego obiektywu będzie to nieco inna przysłona.
Dla np. 14-54 to będzie f5.6, a dla kita 14-42 f8.

Bardzo wątpię, aby f/8 to było dla kita optimum. Raczej będzie ono w okolicach f/4-5,6, tak jak w przypadku większości obiektywów podpiętych do puszki 4/3.


Czyli jeśli dobrze rozumiem w obiektywach z lepszym światłem zaczynających się np. od f 2,8 ten zakres najlepszyh parametrów optycznych zaczyna się już wcześniej niż w szkłach z przysłoną np. od f 3,5 ?

Nie. Jasność obiektywu nie gra roli.

droplet
31.07.09, 18:31
Czyli jeśli dobrze rozumiem w obiektywach z lepszym światłem zaczynających się np. od f 2,8 ten zakres najlepszyh parametrów optycznych zaczyna się już wcześniej niż w szkłach z przysłoną np. od f 3,5 ?

Możesz się pobawić taką (http://dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=22,28&fullscreen=true&av=1,1&fl=50,50&vis=VisualiserSharpnessMTF,VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&&config=LensReviewConfiguration.xml%3F2) zabawką. Jest tam parę obiektywów 4/3 ale trzeba je wybrać. Jak widać zależności jest tam dużo. Ja rozumiem to tak, że jakość jest wtedy dobra jak wykres przechodzi powyżej częstotliwości Nyquista. Tyle, że ZD14-42 jej prawie nie osiąga niezależnie od wartości przysłony :-?

oczko
31.07.09, 18:31
ok... już mniej więcej wiem co i jak... dzięki :)

wg. tej zabawki 12-60 przy f3.5 jest najostrzejszym szkłem z 4/3 ;p

Eliot
31.07.09, 18:49
Bardzo wątpię, aby f/8 to było dla kita optimum. Raczej będzie ono w okolicach f/4-5,6, tak jak w przypadku większości obiektywów podpiętych do puszki 4/3.


To sprawdź zanim wydasz opinię.

epicure
31.07.09, 18:55
To sprawdź zanim wydasz opinię.

Dzięki za radę, sprawdziłem to już dawno temu.

RadioErewan
31.07.09, 19:05
ok... już mniej więcej wiem co i jak... dzięki :)

wg. tej zabawki 12-60 przy f3.5 jest najostrzejszym szkłem z 4/3 ;p

Pamiętaj, że wynik pomiaru zależy też od użytego korpusu. Obiektywy badane z Olympusami będą dawać gorsze wyniki od tych samych szkieł podpiętych do Panasonica.

Pozdrawiam

Darekw1967
31.07.09, 21:04
Nie. Jasność obiektywu nie gra roli.


Witam

Troche gra...


http://www.optyczne.pl/124.4-Test_obiektywu-Olympus_Zuiko_Digital_11-22_mm_f_2.8-3.5_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html

http://www.optyczne.pl/117.4-Test_obiektywu-Olympus_Zuiko_Digital_14-54_mm_f_2.8-3.5_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html

http://www.optyczne.pl/116.4-Test_obiektywu-Olympus_Zuiko_Digital_ED_12-60_mm_f_2.8-4.0_SWD_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html

Dla powyzszych szkiel najlepsza ostrosc dla jasnych szkiel wypada w zakresie f4.0 - f5.6


http://www.optyczne.pl/100.4-Test_obiektywu-Olympus_Zuiko_Digital_ED_14-42_mm_f_3.5-5.6_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html

http://www.optyczne.pl/136.4-Test_obiektywu-Olympus_Zuiko_Digital_ED_70-300_mm_f_4.0-5.6_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html

Dla szkiel dosc ciemnych najlepsza ostrosc wypada dla f8

http://www.optyczne.pl/145.4-Test_obiektywu-Olympus_Zuiko_Digital_9-18_mm_f_4-5.6_ED_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html

Dla tego szkla najlepsza ostrosc to f5.6

Pozdrawiam

droplet
31.07.09, 21:30
Witam

Troche gra...
...

mnie zastanawia czy ta w/w zasada dotyczy też 'ciemnych' szkieł takich jak ZD fisheye 8mm i ZD7-14 bo tych akurat nie testowali :-)

zbyma72age
1.08.09, 20:55
Wg.: ( http://www.normankoren.com/digital_cameras.html#Sensor_size Pixel size und diffraction )
Kiedyś sobie to policzyłem:
Dla optymalnej jakości (kiedy ekstremalna głębia ostrości nie jest wymagana), apertura powinna być ustawiona przynajmniej o jeden stopień większa, niż apertura gdy kryterium Rayleigha jest równe częstotliwości Nyquista: AR=N =3,2 * rozmiar piksela (μm) - poniżej z czego to wynika.
Np. dla mojego SP-570UZ wymiar piksela ~1,6mikrona AR=N =3,2*1,6 = F 5,12; dlatego apertura powinna być ustawiona na F4,5 lub większą np.F4.
( AR=N = 1/1,22*0,5*0,512μm*rozmiar piksela μm)
A jest wielkością przysłony [apertury (f-stop)].
R=N - to wyznacznik, że określam aperturę gdy kryterium Rayleigha równe częstotliwości Nyquista, (nie można tu skalować liter) :-))
Wymiar piksela matrycy SP-570UZ (a dokładniej średnica mikrosoczewki! pojedynczego sensora - fotodiody, czyli elementu światłoczułego w matrycy z interpolacją Bayera ) = 6,16mm/3648 = ~ 0,0016 = 1,6mikrona [μm] lub 4,62/2736= ~ 0,0016 czyli np. szerokość matrycy / max rozdzielczość pozioma
Najwyższą teoretyczną częstotliwością, którą matryca może rozróżnić, jest częstotliwość Nyquista, równa 0,5/rozmiar piksela =~ 1 / 2*0,0016 = 312 Hz/mm
Najwyższą częstotliwość obrazu można również wyliczyć z: f =1 / 2*r gdzie: r – j/w promień krążka dyfrakcji tzw. kryterium Rayleigha r = 1.22*długość fali*A
512nm - długość fali dla światła zielonego
Przy przesłonie 8 rozdzielczość obiektywu może przekraczać możliwości rejestracji matrycy CCD!!. (LPH=LPV=(3648px/3px/ln)/6,16mm=~197 ln/mm) - ktoś może zapytać, co to za współczynnik 3px/ln - to współczynnik Kella (Kell-factor), Kell stwierdził, że dla rozróżnienia pary linii niezbędne są trzy linie. Realistycznie należy założyć, że dobrą rozdzielczość (obiektyw + matryca) otrzymamy, gdy na jedną linię przypadnie minimum do 3 pikseli (Kell-factor dla rozróżnienia pary linii niezbędne są trzy linie),
Tyle w dyskusji, może to komuś pomoże.
Pozdrawiam

BAQ
21.08.09, 14:41
Pamiętaj, że wynik pomiaru zależy też od użytego korpusu. Obiektywy badane z Olympusami będą dawać gorsze wyniki od tych samych szkieł podpiętych do Panasonica.

Pozdrawiam


dlaczego tak się dzieje? Z czego to wynika?

Ceat
21.08.09, 14:49
dlaczego tak się dzieje? Z czego to wynika?

Filtr antyaliasingowy, dość mocny w Olkach, dokłada się do ograniczenia pasma. Panasoniki mają ponoć słabszy.

BAQ
21.08.09, 14:53
jeżeli dobrze, rozumiem, to ten filtr odpowiada z wygładzanie krawędzi, ale pogarsza przez to ostrość?

Ceat
21.08.09, 15:16
jeżeli dobrze, rozumiem, to ten filtr odpowiada z wygładzanie krawędzi, ale pogarsza przez to ostrość?

Nie chodzi o wygładzanie krawędzi, tylko o realizację kryterium Nyquista (bez wdawania się w szczegóły: popatrz na dwie złożone ze sobą firanki - zobaczysz gruby, zmienny wzór prążków; chodzi o to by uniknąć tego efektu przy zdjęciu np. garnituru w jodełkę, bo z gotowego zdjęcia usunąć się tego nie da). Jest to zawsze jakiś kompromis, bo idealnego filtru zrobić się nie da.

Darekw1967
21.08.09, 16:50
Witam !

Filtr AA stosowany w matrycach za filtrem mozaikowym
nieco psuje ostrosc obrazu i
producenci lustrzanek tak ustawiaja tlumienie AA aby
zbyt szybko nie wystepowalo zjawisko mory a z drugiej strony
aby tez obraz nie byl zbyt miekki.

Pamietam, ze kiedys wpadke mial NIKON D70 gdzie dali zbyt
slaby filtr AA i w efekcie koncowym wystepowala szybko
mora... ale obraz byl w RAW-ie
wyrazniej ostrzejszy od obrazu z RAW-a z Canona 10D.

Pozdrawiam