Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : Jak najlepiej katalogowac zdjęcia?



flaa
1.07.09, 09:04
Witam,
moje pytanie jest może banalne, ale mimo że jestem osobą bardzo zaawansowaną w pracy z komputerem i programami graficznymi, od początku mojej przygody z fotografią (2004 rok) nie potrafię porządnie i profesjonalnie skatalogować swoich prac na dysku. Próbowałem opisywać katalogi latami, potem konkretnymi datami, potem datami i krótkim opisem. Teraz mam podzielone na tematykę bardzo ogólnie (wakacje, imprezy, itp.)
Wraz z zakupem lustrzanki pojawiły się pliki RAW, lepsze możliwości i oczywiście wieksze ilości zdjęc.
Poradźcie jak na dysku opisywać zdjęcia, jak je katalogować.

mariush
1.07.09, 09:07
Ja kataloguję w folderach rok-miesiąc, a w srodku wg "imprez" lub "luzem".

heyahero
1.07.09, 09:12
U mnie - rok, miesiąc, dzień plus krótki opis sytuacji (np. weekend w Białogórze). Dalej Lightroom i tagi, a w ostatecznym rozrachunku 2 płyty DVD od różnych producentów. Całość można jeszcze dokończy katalogowaniem płyt w np. programie WhereIsIt.

Pozdrawiam

grizz
1.07.09, 09:13
data_opis


a dodatkowo program digikam (ale wolno idzie mi wpisywanie tagów :D)

icelander
1.07.09, 09:27
Jest to niestety dla mnie ogromny problem
Mam taki potworny bajzej na wszystykich HD że czasem nie sposób dotrzeć gdzie i co jest.
A póki co brak perspektyw na posprzątanie tej stajni Augiasza...

nevra
1.07.09, 10:13
Miejsca jako folder główny. Np "park jakiś". W nim foldery z datą, np "park jakiś 2009.05.15".

Zgrywane na numerowane dvd z kopią. Opisane. :)

W wordzie tabelka, spis wszystkich płytek, zawierający numer dvd, nazwę podfolderu z datą, uzupełniony dodatkowym opisem zawartości folderu: bocian, maki, snopki. W tabelce również data nagrania - na czerwono :), coby łatwiej szukać.

Lepsze fotki są zgrywane i przechowywane osobno, zasada ta sama, numeracja płytek po "rzymsku".

Płytki przechowuję w opisanych numerami i zamykanych na zamek kieszonkach.

U mnie się sprawdza, nie mam nigdy problemu ze znalezieniem czegoś potrzebnego.

icelander
1.07.09, 10:45
W moim wypadku - niewykonalnre :(

flaa
1.07.09, 11:00
To może zrobie tak:
- podział na działy (uroczystości, rodzinne, mecze, imprezy, wakacje itp.)
- w tych działach data_tytuł np. 2009.05.23_wycieczka rowerowa

a np. w Olympus Master 2 porobię oddzielne albumy typu:
portret, makro, sport, itd.
i obowiązkowo oddzielny katalog ogólny RAW.

co do archiwizacji na płytki to jakis system wymysle

p.s. aktualnie jestem przy przeglądaniu wszytskich swoich zdjęć i z perspektywy czasu troche pokasować trzeba, bo nie mają sensu istnienia

nevra
1.07.09, 11:17
Icelander, dlaczego ?

Flaa, nie wyrzucaj! Zgraj, potem będziesz będziesz mieć ubaw, wracając do początków. :)

Co do podziałów, to zależy od tego, co jest głównym tematem. Śluby - wtedy w podfolderach Ania i Marek, Gosia i Jacek. Przydają się daty, choćby rok i miesiąc. Spis w wordzie też przydatny, w końcu nie wszystko się mieści na dyskach. Jakbym miała przekopywać się ręcznie przez sto płytek, to by mnie trafiło.

Kopie płytek podrzucam po cichu ;) rodzicom, w końcu powodzie się zdarzają...

flaa
1.07.09, 11:53
Icelander, dlaczego ?

Flaa, nie wyrzucaj! Zgraj, potem będziesz będziesz mieć ubaw, wracając do początków. :)



Wyrzucam same smieci - kiedyś i w sumie teraz też się zdarza fociło sie wszystko. Nieostre, bezsensowne jakieś z tyłu. Wiesz o co chodzi.
Oczywiście normalnych zdjęć nie wyrzucam.

salvadhor
1.07.09, 12:04
Zdecydowanie najmniej problemów przynosi trzymanie materiału w katalogu za każdy dzień/imprezę - czyli data_wydarzenie. Próbowałem kiedyś katalogować inaczej, wg. typu, albo nadawać tagi, ale to kawał czasochłonnej, nikomu nie potrzebnej roboty :)

Ten czas lepiej poświęcić na spacer tudzież inne uciechy.

maj0nez
1.07.09, 14:44
moim drugim aparatem cyfrowym była Konica Minolta i tam automatycznie tworzyły się foldery na karcie od razu z każdego dnia. I to było bardzo pomocne do dziś zmieniam daty automatycznie zdjęć i dzielę na wszystkie do różnych dni czyli np. 2009 07 01 Wesele Ani i Roberta.

flaa
1.07.09, 23:36
Pozostane przy podziele
typ zdjęcia (dom, wakacje, imprezy, itp.) z podziałem na lata a w nich miesiące i opis

do tego katalog RAW i ogólny z kopiami dobrych fotek

dog_master
2.07.09, 01:34
Ja mam foldery roczne [2007, 2008, 2009...], wewnątrz foldery dot. danego wydarzenia - z numerkiem, datą, przedrostkiem - jak mi wygodnie. Z oryginałami daję radę, gorzej z resztą zrobionych fotek i całym tym bajzlem na dysku... :roll:

nevra
2.07.09, 09:57
Obrobione trzymam w folderach "galeria2009" np, a tam podział wg tego samego klucza, co cały śmietnik.

Dat nie zapamiętam nigdy, ale skąd mam konkretnego kwiatka, to wiem. :)

Agulka
2.07.09, 10:14
No właśnie, ja nie mam w ogóle pamięci do dat, folder np. "lato 2007" nic mi nie mówi, ale już dajmy na to "Rumunia", czy "wesele Kasi" po prostu mówi mi wszystko. Tylko, że z kolei mam problemy z moją działką - bo generalnie na przestrzeni trzech lat nie za wiele się ona zmieniła, a przez ten czas tyle zdjęć natrzaskałam, że jeden przepastny folder nie jest przydatny jeśli chodzi o pomoc w wyszukiwaniu fotek... No i tam na razie robię podfoldery: kwiatki, zachody, domek, mój pies... A jak mam psa przy kwiatku na tle domku? :wink: Stąd cały ten bałagan...:)

Karol
2.07.09, 10:24
Ostatnio mam bałagan. Czy możecie polecić program, który przeskanuje wybrane przeze mnie lokalizacje ze zdjęciami i na podstawie dat z exifów skopiuje te zdjęcia do utworzonych przez ten program katalogów wg. kryterium - rok-mc-dzień... ? Nie chce mi się tego robić ręcznie a byłoby to duże ułatwienie na początek zabawy w zaprowadzenie porządku...
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Edit: już mam: ACDSee Photo Manager 2009 potrafi dokładnie to o czym pisałem... Robi się porządek ;-)

grizz
2.07.09, 16:18
Zdecydowanie najmniej problemów przynosi trzymanie materiału w katalogu za każdy dzień/imprezę - czyli data_wydarzenie. Próbowałem kiedyś katalogować inaczej, wg. typu, albo nadawać tagi, ale to kawał czasochłonnej, nikomu nie potrzebnej roboty :)

Ten czas lepiej poświęcić na spacer tudzież inne uciechy.

Tagi są praochłonne, ale naprawdę bardzo pomocne, jak czegoś się szuka np wpisuje: Ola i mam wszystkie zdjecia mojej połówki :D

jedank ich wpisywanie jest wnerwiające zwłaszcza jeżeli trzeba to zrobic "w tył" na zaległych zdjęciach.

fotomic
2.07.09, 16:23
Tagi są praochłonne, ale naprawdę bardzo pomocne, jak czegoś się szuka np wpisuje: Ola i mam wszystkie zdjecia mojej połówki :D

jedank ich wpisywanie jest wnerwiające zwłaszcza jeżeli trzeba to zrobic "w tył" na zaległych zdjęciach.

tagujesz swoja dziewczyne :>

icelander
2.07.09, 16:31
Dlaczego nie jestem w stanie skatalogować?
Bo jestem niesysytematyczny i bałaganiarski, żadne skatalogowanie (zdjęć, map) nie udało mi się jeszcze!
Pakuję na dyskl "jak leci" a potem cieszę się strasznie jak coś się znajdzie
Mam np taki dysk, gdzie większość zdjęć wpadła do katalogu Islandia 2006 i wiem że tam są więc wierm gdzie szukać.
BTW taki kawał: pyta mąż żony: gdzie jest cukier? Jak to gdzie? W apteczce, w puszce po kakawie na której jest napis "sól".

kowalikster
6.07.09, 12:03
Dlaczego nie jestem w stanie skatalogować?
Bo jestem niesysytematyczny i bałaganiarski, żadne skatalogowanie (zdjęć, map) nie udało mi się jeszcze!
Pakuję na dyskl "jak leci" a potem cieszę się strasznie jak coś się znajdzie
Mam np taki dysk, gdzie większość zdjęć wpadła do katalogu Islandia 2006 i wiem że tam są więc wierm gdzie szukać.

Jakbym już to gdzieś widział, słyszał...hmmm... aaaaa - już wiem! To o mnie!!


BTW taki kawał: pyta mąż żony: gdzie jest cukier? Jak to gdzie? W apteczce, w puszce po kakawie na której jest napis "sól".
To jest scenka ode mnie z domu - tyle, że na odwrót :grin:

kateb
6.07.09, 16:28
Pakuję na dyskl "jak leci" a potem cieszę się strasznie jak coś się znajdzie
Mam np taki dysk, gdzie większość zdjęć wpadła do katalogu Islandia 2006 i wiem że tam są więc wierm gdzie szukać.

Ja mam katalog nazwany DoPosortowania i drugi nazwany albumy. Ten drugi jest sporo mniejszy.
Raz próbowałem posortować, do tego celu chciałem zmienić układ partycji, i zniszczyłem sobie 8 GB zdjęć. Część z tego mam na dysku żony, ale do dzisiaj nie przekopiowałem i mam u siebie 8 GB pustych plików (tzn coś w nich jest, ale wygląda na śmieci), które jednak zajmują 8GB. Od tego czasu boje się sortowania.

Może założymy grupę bałaganiarzy (chodzi o katalogowanie zdjęć ;D).

Sebastian_T
6.07.09, 16:49
Mam pokatalogowane "osobami" lub zdarzeniami (np. "Dzieci", "Wyjazdy", "CenDec" [znaczy to "Centrum Decyzyjne", czyli moją szanowną drugą połówkę ;-) ] itp.), potem w nich latami, a w latach miesiącami. A potem już "luzem". Jeśli w jakimś miesiącu jest jakieś istotniejsze wydarzenie (np. zakończenie roku szkolnego albo jakieś przedstawienie u dzieciaków, albo jakakolwiek inna "impreza"), to w danym miesiącu mam dodatkowy katalog z konkretną datą i opisem w nazwie.

nevra
6.07.09, 17:06
Nie znalazłabym niczego. :) Każda "sesja", to osobny podfolder. Czyli są w nim tylko fotki z jedną datą i podobną godziną. Gdy jednego dnia zmieniam miejsce, np park x na park y, to do ogólnego folderu parkX2009, trafia podfolder: parkX20090505.

Wszystkie fotki, z wyjątkiem folderu Galeria, zawierającego fotki for Web 800*600, mają oryginalną numerację z aparatu, niezależnie od tego, czy to tylko jpg + raw czy również tiff. W Galerii, podzielonej na lata, są analogiczne podfoldery, jak z surowymi fotkami, ale tu fotki się nazywają konkretnie, np tulipan1.

Każdy chyba musi wypracować sobie swój porządek, choć ja mam idealny tylko w fotkach i w kuchennych dodatkach. ;)