Zobacz pełną wersję : Obiektyw do zdjęć koncertowych
Witam
Jestem w trakcie kupowania Olympusa e-510 i zaczęłam się zastanawiać nad obiektywem do zdjęć koncertowych. Czytałam że musi być jasny, więc z tego co widzę ani 14-42 ani 40-150 nie będzie pasował, więc proszę o pomoc. Co wybrać? Nie chciałabym na samym początku wydawać bardzo dużo pieniędzy, myślałam nad używanym obiektywem, chciałabym nie przekroczyć 500 zł. Znalazłam na allegro obiektyw Zuiko 50mm 1:1,8 co o nim sądzicie?
Pozdrawiam
Chyba za mała ogniskowa..............wystarczy jeśli bedziesz blisko wykonawców o co nie łatwo.
trochę jaśniej masz w 40-150/3.5-4.5 z którego dość długo korzystałem, manualnym szkłem jest potwornie ciężko ostrzyć w kiepskich warunkach oświetlenia. No i oczywiści 14-54/2.8-3.5, ale to już trochę więcej kasy kosztuje. Radzę też obowiązkowo zaopatrzyć się w muszlę oczną ME-1, do manualnych szkieł. Zuiko o którym piszesz to manualne szkło i żeby je podpiąć pod e510 musisz dokupić przelotkę, a ta kosztuje co najmniej 120 zł.
W tej kasie to tylko 40-150 w starszej wersji..manuale sobie odpuśc-->szkoda czasu(sam przerabiałem)PS. proponuje nie kupywac Olka tylko Canona + 50 lub Nikona+50:)
nie wiedziałam o tym, że trzeba kupić przelotke czyli do innego obiektywu makro tez będzie trzeba. Czyli według was przesłona 3,5 wystarczy żżeby zrobić dobre zdjęcie koncertowe?
MicSzu jakiego Canona lub Nikona proponujesz?
Wsumie chodzi o aparat,który ma użyteczne wysokie ISO.Użyteczne to takie,które mało szumi (to tak w skrócie) dzięki czemu nie musisz uzywac super jasnych szkieł,a możesz korzystać ze stosunkowo krótkich czasów.
Niestety, przy fotografowaniu koncertów w trudnych warunkach oświetleniowych trudno o półśrodki o czym szybko możesz się przekonać. Wszystkie ciemne obiektywy odpadają, tak samo manualne. W E-510 użyteczna czułość to maks. ISO 800, miałem ten aparcik więc potwierdzone jest to praktyką. ISO 1600 można wykorzystać w nielicznych przypadkach. Do tego dochodzi również problem z szybkością AF przy słabym świetle. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem ale niestety niezbyt tanim jest Sigma 70-200mm f/2,8 EX APO DG MACRO HSM II
Tu masz link do wątku i zarazem b.dobrego, praktycznego testu tego obiektywu, użytkowanego przez jednego z naszych forumowiczów właśnie na koncertach.
https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=16921
wszystko zależy od tego jakie to będą koncerty, jeśli dobrze oświetlone to i kitem coś ustrzelisz, jesli będzie jednak ciemno, to trzeba mieć coś w miarę jasnego i strzelać na wysokim ISO.
Obiektywy Zuiko są manualne i są pod mocowanie OM, a obiektywy Zuiko Digital są z AF do olków na 4/3.
Wsumie chodzi o aparat,który ma użyteczne wysokie ISO.Użyteczne to takie,które mało szumi (to tak w skrócie) dzięki czemu nie musisz uzywac super jasnych szkieł,a możesz korzystać ze stosunkowo krótkich czasów.
Tu się nie zgodzę, można mieć mniej szumiącego Canona lub Nikona a i tak szybkie, jasne szkło przy koncertach to podstawa. Tak jak napisałem E-510 b.dobrze radzi sobie do ISO 800.
tymczasowy_
29.03.09, 20:42
Do amatorskiego pstrykania E-xxx z dualkitem w zupełności wystarczy.
Jaśniejsze zoomy na koncerty to 14-35mm/2.0 i 35-100mm/2.0, innych ogniskowych raczej się nie wykorzystuje. Jak jest się dostatecznie blisko to można na body założyć 25mm/1.4 lub 30mm/1.4. Ale zaczynamy wchodzić na taki poziom cenowy, że spokojnie można pomyśleć o FF, które daje większe możliwości w kiepskim świetle.
Uzuteczne Iso 1600 skutecznie powinno zrównoważyć niedostatki szkła o jasnosci 3,5.O szybkości AF nie wspominam.
mycha (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=10322) - napisz coś więcej o koncertach, które chcesz fotografować. Będziesz z boku sceny, pod nią czy w publiczności? To będzie jeden lokal i różne koncerty w nim czy różne lokalizacje? Po co Ci te zdjęcia? - na własną pamiątkę czy na szerszy użytek, może pod jakąś publikację? Co to będą za artyści - jakieś gwiazdy/gwiazdki czy osoby/zespoły do których łatwiejszy jest dostęp?
Jeśli chodzi o to gdzie będę to różnie - w moim mieście mogę być pod sceną, gdzie indziej raczej w publiczności
Chodzi o różne koncerty - chociaż głównie w plenerze o różnych porach, ale głównie pytam o to jak wieczorem, bo kiedy jest jasno bez problemu można zrobić dobre zdjęcie
Raczej chciałabym zająć się tym trochę szerzej jeśli się uda (jakieś publikacje itp), ale równocześnie chce mieć uniwersalny aparat ponieważ chcę także poświęcić się innym rodzajom fotografii
Będą to raczej bardziej znane zespoły
Bardzo dziękuję za dotychczasowe propozycje, szkoda tylko że te obiektywy, które podaliście są takie drogie (wiem że jakość=cena)
Jak się przyłożysz to i pancake wystarczy.
Poniższe fotki z koncertu The Thing & Ken Vandermark.
Przy okazji polecam, bo to aktualnie jedni z najlepszych jazzmenów.
wujek.samo.h
29.03.09, 21:13
Moim zdaniem 14-54 w zupełności wystarczy. No chyba że scena tonie w ciemnościach. Z pustego to i Salomon nie naleje...
HrabiaMiod
29.03.09, 22:02
Hmm.. bez przesady. Ładnie naświetlone iso 1600 jest zjadliwe. A już 800 to miód malina. Nikt nie wspomniał o stabilizacji, która pozwoli Ci nadrobić trochę braki w iso czy jasności obiektywu i bez ryzyka poruszenia wykorzystać dłuższy czas.
Jeśli masz możliwość bycia pod sceną i w jej okolicach, to 14-54 jest świetnym obiektywem.
Z dalsza będzie za krótki by zrobić jakieś zbliżenia na twarze muzyków itd.
Co do obiektywów manualnych - sądze, że na koncertach, gdzie jest ciemno ich użycie jest dyskusyjne - w ciemnościach ciężko trafić z ostrością. Do tego ciężko będzie złapać ostrość gdy będziesz fotografował jakichś bardziej żywiołowych muzyków:)
Natomiast warto się w to bawić przy innych okazjach. Dają świetną jakość, zazwyczaj piękną plastykę, ostrość i przede wszystkim małą głębie ostrości za niewielkie pieniądze. Polecam do portretów.
A jeśliś zainteresowany, mam do sprzedania przelotkę z potwierdzeniem ostrości;)
pozdrawiam
...Nikt nie wspomniał o stabilizacji, która pozwoli Ci nadrobić trochę braki w iso czy jasności obiektywu i bez ryzyka poruszenia wykorzystać dłuższy czas...
... Do tego ciężko będzie złapać ostrość gdy będziesz fotografował jakichś bardziej żywiołowych muzyków:)
Stabilizacja owszem pomaga przy dłuższych czasach ale fotografującemu, natomiast nie pomoże zamrozić ruchu owych bardziej żywiołowych muzyków :) Tu z pomocą przychodzi wysokie ISO i/lub jasne szkło.
Stabilizacja owszem pomaga przy dłuższych czasach ale fotografującemu, natomiast nie pomoże zamrozić ruchu owych bardziej żywiołowych muzyków :) Tu z pomocą przychodzi wysokie ISO i/lub jasne szkło.
Albo lampa na pierwszą lub drugą kurtynę. Nie zawsze się nada, ale jeśli to np. koncert rockowy i muzycy zachowują się żywiołowo, to taki zabieg nada kadrom sporo dynamiki.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.