Zobacz pełną wersję : zd 12-60 do e-520 czy warto
Kupilem w styczniu e-520 i zastanawiam sie nad zakupem lepszego obiektywu a dokladnie zd 12-60. Zastanowil mnie jeden post na tym forum gdzie ktos opisuje ze e-510 + 12-60 powoduje zawieszenie obiektywu. Czy ma moze ktos ten obiektyw przy puszce e-520 i jek sie spisuje. Jeszcze jedna rzecz nad ktora sie zastanawiam, czy ten obiektyw z moja puszka wyraznie podniesie jakosc zdjec w porownaniu z obiektywem kitowym.
czy ten obiektyw z moja puszka wyraznie podniesie jakosc zdjec w porownaniu z obiektywem kitowym.
Moim zdaniem nie bardzo - kitowiec dobry jest. Zakładając, że robisz na tych samych ogniskowych i przysłonach te różnice nie będę powalające a często nie będą nawet do zauważenia. 12-60 da Ci jednak znacznie większe możliwości - ma większy zakres ogniskowych na obu końcach, jest jaśniejszy, AF przyśpieszy...
A czy obiektyw nie bedzie sie wieszał? A szybszy AF to chyba zaleta? Noj te światło znacznie jasniejszy, czyli w niektorych sytuacjach nie bedzie potrzebna lampa. Boje sie tego wieszania.
A czy obiektyw nie bedzie sie wieszał? A szybszy AF to chyba zaleta? Noj te światło znacznie jasniejszy, czyli w niekturych sytuacjach nie bedzie potrzebna lampa. Boje sie tego wieszania.
1- popraw tego posta
2- mam ten obiektyw z e3, i też się czasem af zawiesi, ale ogulnie jest ok. I jakość optyczna w porównaniu do kieta to niebo a ziemia:)
tao: popraw tę stopkę, na regulaminową
tao: popraw tę stopkę, na regulaminową
Przyganiał kocioł garnkowi...
Witam
Poza szybkością autofokusa zyskasz 4mm na szerokim końcu i 30mm na długim jeżeli masz 14-45mm . O jasności już chyba nie muszę wspominać . Moim zdaniem warto jeżeli robisz dużo zdjęć w pomieszczeniach . Jest to bardzo uniwersalne szkło którego nieposiadam mam 14-54 i jestem zadowolony a jak bym miał 12-60mm to byłbym jeszcze bardziej zadowolony . A co do wieszania się obiektywu to była to jedna z pierwszych seri obiektywu która wyszła na rynek nie wiem może się mylę ale pewnie wypowie się ktoś bardziej obeznany odemnie .
Pozdrawiam
Moim zdaniem nie bardzo - kitowiec dobry jest.
:shock: Machniom?
Mój kitowiec jest mdły. Sam zbieram na 12-60 lub jeśli kryzys mnie też dopadnie to ewentualnie 14-54. Miałem możliwość podpiąć 12-60 do e-510 i się zakochałem...
czy ten obiektyw z moja puszka wyraznie podniesie jakosc zdjec w porownaniu z obiektywem kitowym.
Na pewno podniesie jakość obsługi (SWD).
Jakość zdjęć może podnieść jakaś wartościowa książka o fotografowaniu dla operatora aparatu :wink:
:shock: Machniom?
Mój kitowiec jest mdły. Sam zbieram na 12-60 lub jeśli kryzys mnie też dopadnie to ewentualnie 14-54. Miałem możliwość podpiąć 12-60 do e-510 i się zakochałem...
Hmmm - pisze jak uważam. Najgorszy fragment kitowca to otwarty szeroki. Ale generalnie daje on ostre, kontrastowe, kolorowe zdjęcia. Jeszcze wczoraj go podpinałem pod E-3 z ciekawości. Dziś sprzedałem wraz a aparatem. Mam 14-54, mogłem dość dokładnie przetestować 12-60, który jest najostrzejszy z nich ale piszemy o plikach 1:1 na monitorze. Zniekształcenia kitowca też mi nie przeszkadzały. To naprawdę bardzo używalne optycznie szkło i jak ktoś się spodziewa cudów po przesiadce na droższe obiektywy może sie lekko rozczarować...
Jakiś rok temu miałem ten sam dylemat co TY ciepok77 :) Miałem E-510 i zastanawiałem się nad kupnem 12-60mm. Kupiłem go i nie żałowałem :)
Plusy tego obiektywu w stosunku do kita 14-42:
- jaśniejszy, przydaje się w pomieszczeniach lub jak się ściemnia
- 4 mm szerzej na krótki końcu: https://forum.olympusclub.pl/showthread.php?t=12224#8 - w tym wątku wrzuciłem przykładowe fotki, które dają jako takie pojęcie na temat tych 4 mm
- 36 mm więcej na długim końcu też się przydaje w połączeniu ze światłem 4 i niewielką odległością od jakiej ostrzy można spokojnie robić zbliżenia kwiatków, robaków itd. Przydaje się też przy zdjęciach portretowych.
- generalnie cały zakres ogniskowych jest genialny
Minusy:
- praktycznie nie ma co liczyć na wbudowaną lampę błyskową, w 75% sytuacji na zdjęciu pojawi się cień obiektywu
- trzeba zmienić torbę na aparat :)
- minimalnie, jednak w szczególnych sytuacjach zauważalnie beczkuje na szerokim kącie
Używałem tego szkła przez prawie cały poprzedni rok z E510, teraz podpinam do niego E3 i jeszcze ani razu aparat się nie powiesił. Podsumowując - jeśli cena Cię nie odstrasza, nie zastanawiaj się ani chwili dłużej. Z tego co zauważyłem to ceny sprzętu foto w większości sklepów drożeją z tygodnia na tydzień ;/
Dzieki wszystkim za udzielone wypowiedzi. Widze, ze jest sens zbierac na to szkło. Balem sie wieszania ale widze ze nie tylko z e-520 sie czasem zawiesi. Jesli chodzi o lampe to zainwestowalem w Metz-58AF1, tak że problem z lampa rozwiazany. Dzieki ROBKO za zdjecia, ktore pokazuja, ze te te 2mm na szerokim kacie to tak naprawde wiele. Tak jak pisalem lampe juz mam teraz czas dokupic 2-3 klasowe obiektywy i jak lepiej zapoznam sie z fotografia to tak za jakies 1,5 roku zmienie puszke. Jeszcze raz dzieki za wypowiedzi.
Witam !
Zuiko 14-54 jest lepiej wykonany od kita i
jest jasniejszy takze od... Zuiko 12-60.
Jak do swojego E-410 podpialem Zuiko 12-60 to mialem w pomieszczeniu
z jarzeniowkami problem z ustawieniem AF natomiast Zuiko 14-54 lapal mi AF bez problemu.
W sumie wybralem inna konfiguracje i jest bardzo ok...
Pozdrawiam.
Do E510, nie zastanawiaj sie genialne szkło. Potem sobie puszkę zmienisz a szkło będzie w sam raz na lata
Wiesz co, ciepok 77 może najpierw popstrykaj trochę zdjęć, bo sprzęt to nie wszystko :) .
A po jakiego grzyba ma pstrykać?? Konkretne pytanie o sprzęt, a nie o rady dotyczące techniki fotografowania. Nie bardzo rozumie o co chodzi z tym pstrykaniem..
O to, że ledwo kupił puszkę (styczeń) a już szuka zmian a jestem pewien, że jeszcze nie poznał dobrze aparatu, ot i tyle.
P.S.
A kupić wolno mu wszystko.
Kolego LEKAR masz racje nic nie zastapi praktyki. To, ze niedawno kupilem swoja pierwsza lustrzanke nie znaczy ze to moj pierwszy aparat. Zaglebiajac sie w oznaczenia obiektywow zaczalem rozpoznawac roznice. Kiedys przy zwyklych kompaktach nie zwracalem na to uwagi. Teraz po zapoznaniu sie z tym wszystkim kupiłbym samo body + lepszy obiektyw a nie płacil za kitowce, ktore na alegro mozna kupic za 270zł i tak nie ma chetnych. Instrukcje jesli chodzi o e-520 przestudiowalem chyba z 8 razy a i tak jeszcze do niej zagladam. A to, ze chce inwestowac to znak, ze chce sie rozwijac. Ale dzieki za rade i napewno bede duzo pstrykał.
Kolego LEKAR masz racje nic nie zastapi praktyki. To, ze niedawno kupilem swoja pierwsza lustrzanke nie znaczy ze to moj pierwszy aparat. Zaglebiajac sie w oznaczenia obiektywow zaczalem rozpoznawac roznice. Kiedys przy zwyklych kompaktach nie zwracalem na to uwagi. Teraz po zapoznaniu sie z tym wszystkim kupiłbym samo body + lepszy obiektyw a nie płacil za kitowce, ktore na alegro mozna kupic za 270zł i tak nie ma chetnych. Instrukcje jesli chodzi o e-520 przestudiowalem chyba z 8 razy a i tak jeszcze do niej zagladam. A to, ze chce inwestowac to znak, ze chce sie rozwijac. Ale dzieki za rade i napewno bede duzo pstrykał.
Życzę powodzenia! :)
Swojego 12-60 kupiłem w komisie po okazyjnej cenie z małym przebiegiem w idealnym stanie, kartą gwarancyjną itp. Tak więc staraj się upolować też takie okazje.
Z miejsca go polubiłem i jest teraz moim podstawowym uniwersalnym szkłem. Jak biorę aparat bez konkretnego planu, a nie chcę brać całego zestawu to podpinam tylko jego. Przyzwyczaiłem się nawet do rozmiarów i wagi, choć miałem na początku pewne obawy.
PS. Na marginesie - drażnią mnie komentarze w stylu - po co lepszy obiektyw kupować jak się dopiero aparat kupiło z kitem. Swojego 12-60 kupiłem w niecały rok po kupnie kita 510 i nie uważam, że się pospieszyłem, a zabawę (bo potrafię się jeszcze bawić w fotografię) tym sprzętem polubiłem jeszcze bardziej. Nie bardzo więc rozumiem teorię wg której jedyną słuszną drogą jest wspinanie się po jakiejś "drabince sprzętowej" zależnej od ilości zdjęć.
Dzieki wszystkim za udzielone wypowiedzi. Widze, ze jest sens zbierac na to szkło. Balem sie wieszania ale widze ze nie tylko z e-520 sie czasem zawiesi. Jesli chodzi o lampe to zainwestowalem w Metz-58AF1, tak że problem z lampa rozwiazany. Dzieki ROBKO za zdjecia, ktore pokazuja, ze te te 2mm na szerokim kacie to tak naprawde wiele. Tak jak pisalem lampe juz mam teraz czas dokupic 2-3 klasowe obiektywy i jak lepiej zapoznam sie z fotografia to tak za jakies 1,5 roku zmienie puszke. Jeszcze raz dzieki za wypowiedzi.
bardzo dobrze kombinujesz, bardzo dobrze ;)
a komentarzami jak ten od lekara się nie przejmuj, to taka nasza polska cecha już jest ;)
bardzo dobrze kombinujesz, bardzo dobrze ;)
a komentarzami jak ten od lekara się nie przejmuj, to taka nasza polska cecha już jest ;)
lekar nikogo nie atakował (jest mi obca ta nasza obca cecha), jedynie proponował poznać sprzęt i wtedy pomyśleć co dalej.
P.S.
"Używam tylko 14-54 i 50 więc są ulubione i wystarczają mi na dziś w zupełności" , Robercie zgadnij kto to powiedział ?
wiesz, ja wychodzę z założenia że skoro ktoś może sobie życie poprawić to dlaczego nie?
PS.tylko że on nie ma 14-54 tylko 14-45 a to dość spora różnica, więc przesiadka na 14-54 czy 12-60 jest jak najbardziej uzasadniona...
Wspomniany obiektyw nigdy nie wieszał mi się ani z E-400 ani z E-3. Tak jak tu wspomniano była jedna partia(pierwsza) obiektywów, która miała problemy ale naprawiali je za free.
-Szarzej
-Jaśniej
-Ostrzej
-Szybciej
-Jakość wykonania(uszczelnienia i SWD)
Jak Cię stać - kupuj
Jarzeniówa to stroboskop!Ustaw na Tv to samo będzie!
michalzolnowski
15.03.09, 14:47
Też mam E520 i niedawno zastanawiałem się co wybrać 12-60 czy 14-54. Miałem kasę na 12-60 - żeby nie było, że nie. Wybrałem jednak 14-54. Lepsze światło, tańszy, a że wolniejszy... jak dla mnie jest i tak bardzo szybki. Miałem okazję pofocić nieco z E3+12-60 - owszem AF zasuwa jak wyścigówka - ale dla mnie to za mało żeby tak dużo płacić - nie jestem zawodowcem. 14-54 też jest profesjonalny i ma uszczelnienia i nie odczuwam żeby był powolny - ostrzy wszedzie, zawsze i szybko.
Ale jednoznacznej odpowiedzi nie udzieli chyba nikt.
Zastanów się poważnie czy różnice są dla ciebie aż tak znaczące żeby dopłacać 1000zł? Czy nie lepiej będzie odłożyć ten 1000 i uzbierać jeszcze troszkę i kupić następny obiektyw? Czy zamieżasz zawodowo się zajmować fotografią? Pójdź do dobrego sklepu, weź swoją kartę pamięci, poproś o możliwość wypróbowania jednego i drugiego szkła i potem w domu porównaj jakość zdjęć. Potem się z tym prześpij i podejmij decyzję.
Ja kupiłem 14-54 i cieszę się z tego.
Tak czy inaczej sam pomysł kupienia porządnego obiektywu to bardzo dobry pomysł - nawet na początku "kariery".
Hmm ale to, że w pozycji tele 12-60 ma 0,5 ciemniej niż 14-54 to żadna strata. Wydawało mi się oczywiste, że tego typu szkło kupuje się głównie dla szerokiego kąta a tu jest aż 4mm różnicy. Ktoś powie, że można brać 11-22. Można, tylko wtedy nie ma już uniwersalności, która czasem może się przydać. Wiele osób kupowało duet 14-54 + 11-22. 12-60 to jakby połączenie tych szkieł z dodatkami jak szkła ED czy silnik SWD. To obiektyw o ponad 1000zł tańszy niż w/w duet.
Tak należy to rozpatrywać. Gadanie, że na 54mm jest o te 0,5 ciemniejszy to głupota i tyle. (co nie zmienia faktu, że 14-54 to też świetne szkło)
michalzolnowski
15.03.09, 17:09
Lailonn - na pewno masz rację, ale...
Jak by do tego tematu nie podchodził to wszystko się rozchodzi o to co, komu i do czego.
Dyskusja na ten temat pewnie nigdy nie znajdzie końca. Każdy musi ostatecznie sam podjąć decyzję i jaka by nie była na pewno nie będzie żałował.
Ja dla przykładu kupiłem 14-54 i teraz zamierzam kupić 9-18. I niczego nie żałuję - wręcz przeciwnie. Tyle że ja nie jestem zawodowcem i mega jakość nie ma dla mnie aż takiego znaczenia.
ZD 12-60 to naprawde swietny obiektyw. Uzywam z E-330 i E-3 ponad rok i jeszcze nigdy mi sie nie zawiesil. W porownaniu do kitowego obiektywu to ... nie ma co porownywac. Szybszy (roznica jest drastyczna), jasniejszy, znacznie wiekszy zakres ogniskowych, uszczelnienia (w parze z E-3 uzywany na pustyni, w blocie, na wodzie).
Wady to waga, wielkosc, koniecznosc zakupu drozszych filtrow, nowej torby, cienie przy uzyciu wbudowanej lampy.
Wszystko to juz zostalo napisane ale chcialem dorzucic swoje 3 grosze. Nie uzywalem 14-54 ale wydaje mi sie ze te 4mm na szerokim koncu robia duza roznice.
Mi z 510 śmigał aż miło, z 520 zawieszał się AF ale pomogła aktualizacja firmware`u. Jednak czasem nie trafia i ustawia ostrość delikatnie przed obiektem (tylko z 520).
Naprawdę - jesli kogoś stać, a zastanawia sie pomiędzy wyborem 14-54 a 12-60, to tylko ten drugi. Raz ze szerzej, dwa ze dłużej. Mozecie uwierzyć albo i nie - ale jak zapiąłem go na aparat po zakupie, to zdjąłem go niedawno tylko po to by podpiąć maualnego heliosa. Swietnie w pomieszczeniach sie sprawdza, bo naprawdę mniej 2 mm od 14 robi róznicę kolosalną. Jest oczywiscie ciut ciemniejszy od 14-54, ale to są ułamki - na fotkach z takimi samymi ustawieniami aparatów i dwoma szkłami, z tego samego miejsca nie bedzie widać róznicy w świetle gołym okiem. Dodatkowo SWD daje mu ciszę AF i niezłego kopa.
Witam
Uważam, że 12-60 to rewelacyjne szkło. Jeden z wyjątków, odstępstw od reguły, że nie można mieć wszystkiego naraz. Jakość, szybkość i solidność (wieszania nie stwierdziłem, używałem intensywnie pół roku z E510) idzie w parze z wszechstronnością. Ten obiektyw jest wymagający - trzeba mu poświęcać wiele czasu, uczyć się posługiwania nim, ale przecież o to Koledze chodzi:). A wówczas każda chwila będzie przyjemnością, a efekty będą widoczne i zupełnie różne od tego, co umożliwia kit.
Myślę, że należy kupować możliwie najlepsze szkła, na jakie nas w danym momencie stać - to dobra inwestycja. A 12-60 uchodzi za jedno z najlepszych szkieł jakie są dostępne... Zamieniłbym je jedynie na 7-14 i 14-35, ale to już okrucieństwo dla portfela i kręgosłupa...
Do tego jedynie ZD 50 f/2 i naprawdę - tylko ćwiczyć, pstrykać, cieszyć się.
Zgadzam się, 14-54 jest świetne, ale 12-60 SWD jest doskonałe
Jesli masz ten obiekty?!Popieram posiadaczy!Kupcie a zobaczycie!:-P
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.