PDA

Zobacz pełną wersję : kostka z wspomaganiem AF?



Iwo
7.03.09, 21:52
Tak sobie niedawno wymyśliłem... Nie wiem, opłaca się wydawać 800zł na lampę...
Niestety (jak wiecie) nie mam w E-510 (http://foto.recenzja.pl/Olympus_EVOLT_E_510-rec-1583/) wspomagania AF. Zastanawiam się, czy jest taka "kostka" wsuwana w sanki w niedrogiej cenie, która światełkiem, by go wspomagała. Nie musiałbym nosić całej lampy z akumulatorami, wykosztowywać się jedynie dla szybszego AF...
Jest takie coś (ew. proszę o namiary...)? Inne propozycje?

RadioErewan
7.03.09, 22:04
Masz wspomaganie AF spawarką. (Czy też masz jakiś uszkodzony egzemplarz a ja nie załapałem?)

Pozdrawiam
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Aha, sama kostka, to był by ciekawy bajer.

Pozdrawiam

Sebu$
7.03.09, 22:58
Tak sobie niedawno wymyśliłem... Nie wiem, opłaca się wydawać 800zł na lampę...
Niestety (jak wiecie) nie mam w E-510 (http://foto.recenzja.pl/Olympus_EVOLT_E_510-rec-1583/) wspomagania AF. Zastanawiam się, czy jest taka "kostka" wsuwana w sanki w niedrogiej cenie, która światełkiem, by go wspomagała. Nie musiałbym nosić całej lampy z akumulatorami, wykosztowywać się jedynie dla szybszego AF...
Jest takie coś (ew. proszę o namiary...)? Inne propozycje?

sprzedaj kitowy obiektyw 14-42, dołóż te 800 zł do zakupu 14-54 i już będziesz miał znacznie lepiej.
Tak jak pisał RE "Masz wspomaganie AF spawarką." i to powinno Ci wystarczyć z tym obiektywem. Miałem taki zestaw i dawał radę.

Zastanawiam się, czy jest taka "kostka" wsuwana w sanki w niedrogiej cenie, która światełkiem, by go wspomagała.

ano jest np taka kostka (http://www.allegro.pl/item572443131_uniwersalny_radiowy_wyzwalacz_lamp_z _goraca_stopka.html), ale ona służy do wyzwalania zdalnego lampy.
Nie spotkałem się z czymś takim co by doświetlało i działało z AF :roll:
... a może coś , gdzies, kiedyś przeoczyłem ... :wink:

Gundi
7.03.09, 23:11
Kup sobie używaną fl36 - małe, lekkie i tanie. Zyskasz też światło:)

kateb
7.03.09, 23:32
Taka kostka to byłoby coś :D, kosteczka za 50-100 PLN, malutka i zwinna.
No cóż, spawarka słabo sobie radzi, 2-3 przebiegi.

Cóż, chyba kompaktowe ultrazoomy sobie radzą lepiej niż nasze spawarki. Ale w końcu projektowano te lustrzanki do użycia z lampą, a kompakty mają sobie radzić bez lampy.

Pi0trazy
7.03.09, 23:54
AF ze spawarką znacznie lepiej sobie radzi jeżeli punkt kierujemy na kontur jakiego przedmiotu. Jak robimy to przykładowo na podłogę to rzeczywiście są problemy ale jak skierujemy na jakieś złączenie w tej płaskiej powierzchni to jest znacznie lepiej. Jak na przykładowej podłodze jest jakiś przedmiot to problem jest minimalny.

Gundi
8.03.09, 00:05
Niema się co czarować, spawarka kiepsko się w boju sprawdza, a lampa wbudowana to nieporozumienie.

epicure
8.03.09, 00:43
sprzedaj kitowy obiektyw 14-42, dołóż te 800 zł do zakupu 14-54 i już będziesz miał znacznie lepiej.

800 zł? Chyba 1800...

Iwo
8.03.09, 01:25
Szkoda. No nic. składamy się na patent? Podobno około 15tys zł na kilkanaście lat od razu :)
Lampa niby jest niezastąpiona, ale ja jednak rzadko muszę doświetlić kadr. Często robię w plenerze raczej fotki. Taka kostka, by mi wystarczyła.

Niema się co czarować, spawarka kiepsko się w boju sprawdza, a lampa wbudowana to nieporozumienie.
Niestety. 5letni kompakt Canon S2 lepiej sobie radzi sobie podobnie w kiepskim oświetleniu czerwoną lampką i nie irytuje osoby fotografowanej.

Kup sobie używaną fl36 - małe, lekkie i tanie. Zyskasz też światło:)
Myślę raczej nad Metzem 48 af-1. Moc i 4AA w cenie niewiele wyższej od l-36/r bardziej do mnie przemawia.

sprzedaj kitowy obiektyw 14-42, dołóż te 800 zł do zakupu 14-54 i już będziesz miał znacznie lepiej.
No właśnie nie.
Wydedukowałem sobie, że lepiej jest móc lepiej doświetlić kadr i mieć szybszy AF,
niż mieć szybszy AF i bardziej efektowną GO.
Lepsze szkło w następnej kolejności. Wybrałem Olka właśnie ze względu na dobre szkła KITowe, by nie myśleć zaraz o ich wymianie.

k@czy
8.03.09, 02:54
no dobra, bo juz zaczynasz kombinowac ;)
http://cgi.ebay.com/SL-10L-Camcorder-Camera-9-LED-Video-Light-rechargeable_W0QQitemZ190291812277QQcmdZViewItemQQ ptZLH_DefaultDomain_0?hash=item190291812277&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205|66%3A4|65%3A12|39%3A1|240%3A13 18|301%3A0|293%3A1|294%3A200 (http://cgi.ebay.com/SL-10L-Camcorder-Camera-9-LED-Video-Light-rechargeable_W0QQitemZ190291812277QQcmdZViewItemQQ ptZLH_DefaultDomain_0?hash=item190291812277&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A4%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318%7C301%3A0%7C293%3A1%7C294%3A200)

a jak za malo, to masz wiekszy :mrgreen:
http://cgi.ebay.com/LED-Video-Light-w-3-Free-Bonuses-for-Camcorder-Camera_W0QQitemZ220372723054QQcmdZViewItemQQptZLH_ DefaultDomain_0?hash=item220372723054&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205|66%3A4|65%3A12|39%3A1|240%3A13 18|301%3A1|293%3A1|294%3A200 (http://cgi.ebay.com/LED-Video-Light-w-3-Free-Bonuses-for-Camcorder-Camera_W0QQitemZ220372723054QQcmdZViewItemQQptZLH_ DefaultDomain_0?hash=item220372723054&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205%7C66%3A4%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318%7C301%3A1%7C293%3A1%7C294%3A200)

RadioErewan
8.03.09, 03:00
Miałem do kamery 132 ledy. Raczej niefajne.

Pozdrawiam

Gundi
8.03.09, 11:01
Niestety. 5letni kompakt Canon S2 lepiej sobie radzi sobie podobnie w kiepskim oświetleniu czerwoną lampką i nie irytuje osoby fotografowanej.

Myślę raczej nad Metzem 48 af-1. Moc i 4AA w cenie niewiele wyższej od l-36/r bardziej do mnie przemawia.

No właśnie nie.
Wydedukowałem sobie, że lepiej jest móc lepiej doświetlić kadr i mieć szybszy AF,
niż mieć szybszy AF i bardziej efektowną GO.
Lepsze szkło w następnej kolejności. Wybrałem Olka właśnie ze względu na dobre szkła KITowe, by nie myśleć zaraz o ich wymianie.

Pisałem w kontekście jak najniższych kosztów, a używaną fl36 można już za 400zł wyrwać. Jeśli nie zależy ci na szybkości jej ładowania (mówisz, że żadko doświetlasz) to będzie lepsza ze wlędu na swoją małą wagę i rozmiar.

clorox
8.03.09, 11:35
Jest coś takiego:

http://www.camerabright.com/

Kiedyś szukałem takiego rozwiązania i to chyba z gotowych najlepsze/najtańsze jakie znalazłem. Jest też parę różnych projektów DIY, ale to już dłubanie. Najfajniej by było wymontować wspomaganie z uszkodzonego Sony V3 - wyświetlał laserową siatkę.

Iwo
8.03.09, 14:08
Pisałem w kontekście jak najniższych kosztów, a używaną fl36 można już za 400zł wyrwać.
Poluję w dziale giełda od początku roku. Nigdy nie spotkałem ceny mniejszej niż 600zł.. zazwyczaj "magiczną" 666zł. Wtedy lepiej ww. Metza.
Za 400zł możnaby i fl-36, inaczej nie ma sensu. Jeszcze na akumulatorach zaoszczędziłbym. Jak często widujesz za 400zł?
Z "r" czy bez?

RadioErewan
8.03.09, 14:18
Wszystko fajnie, tylko ta dopalaczka musi się komunikować z korpusem. To nie może być taka sobie latarenka, bo ma świecić wtedy, kiedy jest potrzebna (ustawianie AF) i milczeć, kiedy jest robione zdjęcie... DIY psu na budę.

Pozdrawiam

Sebu$
8.03.09, 14:26
Wszystko fajnie, tylko ta dopalaczka musi się komunikować z korpusem. To nie może być taka sobie latarenka, bo ma świecić wtedy, kiedy jest potrzebna (ustawianie AF) i milczeć, kiedy jest robione zdjęcie... DIY psu na budę.

Pozdrawiam

i kropka :D

nipo80
19.03.09, 13:42
Jestem nowym na forum i na początku witam wszystkich.

Bardzo mnie zainteresował ten wątek i postanowiłem szukać czegoś co by mogło posłużyć za AF illuminator.

Próbowałem za pomocą kilku kolegów rozgryść system komunikacji między aparatem i lampą. Jednak jest dość skomplikowana sprawa.

I mój obecny pomysł jest taki:

Wykorzystać to o czym pisaliście:


Wszystko fajnie, tylko ta dopalaczka musi się komunikować z korpusem. To nie może być taka sobie latarenka, bo ma świecić wtedy, kiedy jest potrzebna (ustawianie AF) i milczeć, kiedy jest robione zdjęcie... DIY psu na budę.

Pozdrawiam

Z drobną modyfikacją wykorzystując to co jest na tej stronie

http://fisheyeusa.com/mini.led.php

Czyli podświetlenie wyłączało by się w chwili błysku.
Można by to zrobić tak że będzie się zapalać w chwili przyłożenia oka do muszli lub jakoś inaczej .(czekam na propozycję)


Myślicie że takie coś zdało by egzamin??

Tak czy siak urządzenie będzie niezależne od typu i modelu aparatu no i nie będzie się z nim komunikować.

Pozdrawiam

RadioErewan
19.03.09, 13:46
Z tym wyłączaniem na błysk, dobry pomysł.

Pozdrawiam

Piotr_0602
19.03.09, 13:50
Z tym wyłączaniem na błysk, dobry pomysł.

Pozdrawiam

Jak coś takiego ktoś opracuje, chętnie kupię.
Do Canona...

Magnesus
19.03.09, 14:07
W sumie może dałoby się jakąś zepsutą FL36 kupić za grosze i wykorzystać do takiego celu (tzn. rozebrać, odłączyć całą górę, żeby było poręczniejsze i wykorzystać tylko AF Illuminator z niej i elektronikę sterującą)? Ma ktoś sprzedać? :wink:

nipo80
19.03.09, 16:15
No i w sumie chyba znalazłem proste i tanie rozwiązanie.

Można do tego wykorzystać odwrotnie działającą fotocelę.
Kolega obiecał opracować schemacik.
Postaram się coś takiego sklecić.
Dam znać.

Pozdrawiam
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Dziś zrobiłem testy z E-520.

Test robiłem następująco:
Wszystko w automacie, dioda zapalna na sztywno, gaszona z ręki po ustawieniu ostrości.

Wykorzystałem diodę ze starego Sony DSC-P32

W pokoju panował półmrok.
1.test
Najpierw próbowałem ustawić na jednolita ścianę. Tu nic nie pomogło. Nie chciał złapać ostrości.

2.test
Próbowałem na ścianę spust do połowy i potem na obraz o 0,5 metra bliżej.
- bez niczego miernie
- z diodą złapał po chwili około 2-3 sek
- spawara za 3-4 pobłyskiem złapał ostrość

3.test w całkiem ciemnym pokoju (jako punkt pomiaru ostrości posłużył mi syn - odległość około 3m)
- bez niczego - zero rezultatu
- dioda poświeciłem złapał ostrość po ok 2-3 sek.
- spawara za 3 pobłyskiem złapał ostrość

Czyli jak w przypadku powyżej.

Jedyna różnica lepiej być oświetlonym diodą niż dostać 3 razy spawarką po oczach.

Jestem zdecydowany na wykonanie egzemplarza próbnego, jutro będę męczył kolegę żeby przygotował mi schemat "odwrotnej fotoceli".

Jak coś zmajstruję to dam znać.

Pozdrawiam

skow
20.03.09, 00:08
Dziś zrobiłem testy z E-520.


Mając E-520 można takie urządzenie podłączyć do gniazdka nibyUSB 12pin
tak jak wężyk spustowy.

Wtedy można wykryć kiedy przycisk w aparacie nie jest wciśnięty, wciśniety do połowy lub wciśnięty do końca.
W takim przypadku wspomaganie zapalałoby się tylko gdy przycisk byłby wciśnięty do połowy.

RadioErewan
20.03.09, 10:08
Wtedy można wykryć kiedy przycisk w aparacie nie jest wciśnięty, wciśniety do połowy lub wciśnięty do końca.
W takim przypadku wspomaganie zapalałoby się tylko gdy przycisk byłby wciśnięty do połowy.

A to działa w obie strony? Jest "zwarcie" na poszczególnych pinach kiedy jest wciśnięty spust migawki?

Pozdrawiam

dadu
20.03.09, 18:50
nipo80 w załączniku schemat sterownika lasera podświetlającego autofokus.
Przycisk S1 załącza laser i układ fotocely ,powtórne naciśniecie przycisku S1 Wyłącza laser.
Pierwszy błysk lampy zawsze wyłącza laser. Ja używam lasera czerwonego 5mW z płaską cienką jedną linią ustawionego tak, aby widoczny był na centralnym punkcie autofokusa .
Zaletą tego rozwiązania jest że nie świecisz po oczach i znaczny zasiek około 10m.
Wadą jest cena lasera i komplikacja obsługi.

skow
20.03.09, 23:39
A to działa w obie strony? Jest "zwarcie" na poszczególnych pinach kiedy jest wciśnięty spust migawki?

Pozdrawiam

Sprawdzałem miernikiem na E-300 i faktycznie wciśnięcie przycisku w aparacie (nie w gripie co oczywiste) powoduje zwarcie (takie normalne i bez "").
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________


Wadą jest cena lasera

Kiedys wskaźnik laserowy kupiłem na straganie za 10 zł więc to chyba nie majątek.

tank_driver
21.03.09, 01:00
Sprawdzałem miernikiem na E-300 i faktycznie wciśnięcie przycisku w aparacie (nie w gripie co oczywiste) powoduje zwarcie (takie normalne i bez "").

Wciśnięcie do połowy, czy całkowicie ?

skow
21.03.09, 09:29
Wciśnięcie do połowy, czy całkowicie ?

W wężyku (gniazdku) są trzy przewody:
1. masa
2. "do połowy" (i do końca)
3. "do końca"

czyli "do połowy" zwierany jest również przy wciśniętym przycisku do końca.
Potrzebny wiec jest jakiś układ, który by zapalał wspomaganie AF przy zwartym "do połowy" ale gasił przy zwartym "do końca" (przy wciąż zwartym "do połowy").

tank_driver
21.03.09, 09:52
Układ będzie banalnie prosty, można go oprzeć na jednym tranzystorze NPN lub nawet FET dla większej oszczędności energii. Problem polega na tym, że będzie potrzebny kabel który pójdzie na stałe od portu USB do kostki doświetlacza AF, no i zasilanie diody, jeśli nie będzie można go podprowadzić tego ani z portu lampy, ani z portu USB. Najlepiej gdyby kabel był z wtyczką kątową, podobnie jak w gripach. W takim wypadku na zasilanie proponuję baterie CR2016/2026/2032 w zależności od pożądanej grubości "kostki". Tutaj szczęśliwi posiadacze gripów, którym taki układ można weń wbudować (notabene podświetlający "od dołu"). Jest jeszcze jedno rozwiązanie, bazujące na poprzednim pomyśle, mianowicie zbudowanie malutkiej skrzynki (w sklepach elektronicznych zwykle mają kilka rodzajów niewielkich obudów z tworzyw sztucznych, niektóre z przyłączami/koszyczkami na baterie, jeśli nie można je kupić osobno), którą będziemy podwieszać od spodu aparatu i mocować na gwincie statywu/gripa.

Reasumując:
1. Gdyby z portu USB aparatu lub z szyny lampy wychodziło stale (lub nawet w stanie "bez przyciśnięcia przycisku") napięcie 3,3~5V, odpada problem z zasilaniem.
2. Problem zdobycia kątowej wtyczki do wspomnianego portu, prosta może mocno przeszkadzać i być podatna na wyłamanie.

I dokładając deser do dania:
W maju kończy mi się gwarancja na body, z chęcią je rozbebeszę i doprawię mu taką diodę na stałe, mając dostęp do elektroniki wewnątrz można zrobić ten układ niemal niewidocznie (poza "oczkiem" diody wystającym na zewnątrz aparatu). Wyjdzie albo E510 który pójdzie do kubła, albo aparat ze znacznie lepszym układem AF. Sprawdzę też czy zadziała dioda IR, można kupić wersje bardzo mocne, używane n.p. w bezprzewodowych słuchawkach IR, wtedy nie będziemy ślepić fotografowanych.

Pozdrawiam !

rumpel
21.03.09, 09:59
I dokładając deser do dania:

....................................
Sprawdzę też czy zadziała dioda IR, można kupić wersje bardzo mocne, używane n.p. w bezprzewodowych słuchawkach IR, wtedy nie będziemy ślepić fotografowanych.

Pozdrawiam !

To by była świetna sprawa ! Czekam w takim razie na wnioski z prób :) . Tylko nie spal aparatu ;) .

tank_driver
21.03.09, 10:06
Rumpel, moja druga ekonomiczna połówka mówi, że do póki E510 działa, nie mam szans na E30. Więc teraz jestem ściskany pomiędzy pomiędzy siłą swojej ambicji i chęcią pomocy Forumowiczom, a niesamowitym apetytem na E30. Jeśli mi się uda powiem jej tak:
Widzisz co zrobiłem z tak prostym i archaicznym aparatem ? Pomyśl więc (kobieto ;) ) co mógłbym zrobić z E30 ! :)

rumpel
21.03.09, 10:54
Podoba mi się :lol: Nie ma to jak siła argumentu ;) . Tylko żebyś się nie naraził drugiej połówce , bo będzie ci to do końca Twoich dni wypominać ;).

dadu
22.03.09, 23:47
Kiedys wskaźnik laserowy kupiłem na straganie za 10 zł więc to chyba nie majątek.

Sam laser nie jest drogi lecz soczewka dająca obraz jak w załączniku.Moim zdaniem powinna mieć kąt 10 stopni lecz za taką (2 lata temu) trzeba było zapłacić około 400 złotych.Zdecydowałem się na tanią soczewkę o kącie około 40 stopni , kosztem utraty znacznej części mocy ograniczyłem kąt świecenia wycinając prostokątny otwór w obudowie pełniący rolę przysłon ograniczających. Za laser z w.w. soczewką zapłaciłem około 60 złotych.
Zdjęcie w załączniku ilustruje sprawność autofokusa E1 podświetlonego w.w. laserem z odległości 7 m (ISO 400 F3,5 czas 1/2 sek). Dodam że bez podświetlenia aparat nie potwierdzał ( przy tym oświetleniu ) autofokusa.
Obraz pojedynczej linii powoduje że autofokus pracuje poprawnie na niekontrastowych obiektach jak gładka ściana.
Widoczny jest wpływ światła lasera na pomiar ekspozycji.
Ważne!!!! laser musi być umieszczony jak najbliżej osi obiektywu.
Naśladowcom życzę powodzenia.

nipo80
24.03.09, 22:05
Dadu wielkie dzięki za schemat, możesz mi powiedzieć, czy po zrobieniu zdjęcia musisz za każdym razem znów załączać układ??

Ja właśnie skleciłem to i za każdym razem muszę znów załączyć układ.

Muszę się przyznać że elektronik to ze mnie mierny, prawie 5 godz lutowania.

Całość części wyszła mnie kolo 30 zł.(Jako podświetlenie dioda led) Jeszcze tylko frezera w pracy zmęczę żeby obudowę wyrzeźbił.

dadu
25.03.09, 10:29
Do nipo80
Po wykonaniu zdjęcia podświetlanie nie załącza się automatycznie.Zamieszczony schemat jest max. uproszczony.Możliwe jest rozbudowanie schematu o układ czasowy , którego zadaniem byłoby powtórne załączenie podświetlenia , lecz jaki to ma być czas ???
Z twoją wiedzą elektroniczną nie jest tak źle skoro układ zmontowałeś i działa poprawnie.
Napisz o diodzie led jaką zastosowałeś i jak się sprawuje autofokus z tym podświetleniem.

apache
25.03.09, 11:02
Sam laser nie jest drogi lecz soczewka dająca obraz jak w załączniku.Moim zdaniem powinna mieć kąt 10 stopni lecz za taką (2 lata temu) trzeba było zapłacić około 400 złotych.Zdecydowałem się na tanią soczewkę o kącie około 40 stopni , kosztem utraty znacznej części mocy ograniczyłem kąt świecenia wycinając prostokątny otwór w obudowie pełniący rolę przysłon ograniczających. Za laser z w.w. soczewką zapłaciłem około 60 złotych.


A próbowałeś zamiast soczewki użyć np. siatki dyfrakcyjnej?

nipo80
25.03.09, 12:50
Wykorzystałem starą diodę od Sony DSC-P32 (miałem uszkodzony), dodatkowo chce w obudowę włożyć tą soczewkę co była w Sonym.

Dioda bardzo mocno świeci, nie jest to laser ale powinno wystarczyć.

Jak złożę to żeby jakoś wyglądało to pokażę na forum co wyszło.

dadu
25.03.09, 12:59
A próbowałeś zamiast soczewki użyć np. siatki dyfrakcyjnej?
Nie próbowałem ,gdyż mam skromną wiedzę z optyki.
Czy aby siatka dyfrakcyjna pracowała poprawnie światło nie musi być monochromatyczne ?

apache
25.03.09, 15:34
Nie próbowałem ,gdyż mam skromną wiedzę z optyki.
Czy aby siatka dyfrakcyjna pracowała poprawnie światło nie musi być monochromatyczne ?

Światło z lasera jest monochromatyczne (a tak przynajmniej się zakłada). Nie ma więc większego problmemu z współpracą siatki z laserem. Dzięki takiemu rozwiązaniu możnaby oprócz płaskiej linii uzyskać także jakieś wzory na powierzchni np.


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://www.dragonlasers.com/catalog/photos/products/DGTM.jpg)

dadu
25.03.09, 18:57
Światło z lasera jest monochromatyczne (a tak przynajmniej się zakłada). Nie ma więc większego problmemu z współpracą siatki z laserem. Dzięki takiemu rozwiązaniu możnaby oprócz płaskiej linii uzyskać także jakieś wzory na powierzchni np.

Diody laserowe emitują wąskie ale jednak spektrum więc nie są monochromatyczne jak np: lasery gazowe.
Regularne wzory są wrogiem detekcji fazowej i należy ich unikać.Stąd pomysł na pojedynczą linie , gdyż pojedynczy element nie posiada regularności.
Posiadam FL50 i zaopserwowałem prawidłowość że niektóre zdjęcia robione z pomocą podświetlenia autofokusa przez lampę są bardziej nie ostre pomimo potwierdzenia przez aparat niż wykonywane bez lampy.Nie mogłem zrozumieć tej sytuacji.Rozwiązanie przyszło podczas prób z wyżej opisywanym podświetleniem laserowym a związane jest z pewnym efektem projekcji rysunku przez podświetlenie wbudowane w lampie.
To niekorzystne zjawisko występuje w związku z odległością układu projekcji i osi optycznej obiektywu podczas nie korzystnego wyboru punktu ustawiania ostrości na fotografowanej scenie przestrzennej.
Dla lepszego zrozumienia zagadnienia dwa przykładowe zdjęcia:
1) układ projekcji Laser umieszczony pod obiektywem ok 1cm.
2) układ projekcji umieszczony z boku obiektywu w osi poziomej z obiektywem.

Aparat umieszczony był na statywie w niezmienionej pozycji zmieniona była tylko pozycja lasera.
Detektor fazy chciał zrównać pozycję obu linii (widocznej na ścianie i pudełku )
co skutkowało złym ustawieniem ostrości
Aby uniknąć wyżej opisanego zjawiska należy staranniej wybierać punk ostrzenia przy korzystaniu z okładów wspomagania autofokusa z projekcją kontrastowego wzoru i uwzględnić czy jest to kadr pionowy czy poziomy. Postarajcie się zrozumieć to zjawisko a 100% zdjęć będzie ostre.
Pozdrawiam.

apache
25.03.09, 21:09
Wzór z akurat tej siatki zamieściłem tylko dlatego, że jako pierwszą ją znalazłem. Osobiście bardziej pasoawały by mi ukośne linie...

Co do monochromatyczności, to podstawowej klasy lasery też nie są super monochromatyczne. Nie mniej wg mnie nad tym faktem nie ma się co zastanawiać. Young nie dysponował laserami a jakoś dyfrakcje zaobserwował.

Blood_Dwarf
14.07.09, 19:11
Z laserem bym nie kombinował za bardzo, bo dopuszczalna gęstość mocy promieniowania z lasera półprzewodnikowego dla oka ludzkiego wynosi 1,8 mW/cm^2. Oznacza to tyle, że nawet takim laserem ze sklepu można komuś odkleić rogówkę (rzadko spotykane, ale lepiej dmuchać na zimne). Jednakże temat bardzo mnie zainteresował i pomyślę nad konstrukcją czegoś takiego.


Co do wyświetlanego wzorku, to można by podpatrzeć jaki jest wyświetlany w kompaktach, choć z drugiej strony nie wiem czy automatyka nie jest w nich ustawiona w taki sposób by szukać danego wzoru przy włączonym wspomagaczu.


Mała prośba do skow`a. Czy mógłbyś opisać które przewody są podczepione do którego złącza w USB i jakie napięcie występuje na danym przewodzie w danym czasie ? Widziałem we wcześniejszych postach, że takie badania przeprowadzałeś, więc może masz gdzieś to opisane.