PDA

Zobacz pełną wersję : TUTORIAL - naprawa poluzowanej szyny lampy błyskowej.



tank_driver
18.01.09, 18:53
Witam serdecznie !

Opisywany poradnik będzie dotyczył naprawy mocowania szyny lampy błyskowej.

- PRZESTRZEGAM -
Jeśli Wasz aparat jest na gwarancji której nie chcecie utracić, przemyślcie opcję odesłania aparatu do serwisu. Naprawa nie jest trudna, "trzeba się postarać" aby cokolwiek uszkodzić, jest to jednak ingerencja w konstrukcję mechaniczną aparatu. Nie wiem czy serwis nie uzna tego jako powódu do anulowania okresu gwarancji. Postępujecie więc na WŁASNE RYZYKO !

W wielu wypadkach, po dłuższym okresie używania aparatu z dołączoną zewnętrzną lampą błyskową dochodzi do powstawania luzów mechanicznych pomiędzy szyną tejże lampy, a korpusem aparatu. Za przyczynę takiego stanu rzeczy możemy przyjąć duże siły działające na elementy mocowania, wskutek czego obluzowaniu ulega mocowanie stopki do korpusu. Czas, po którym następuje w/w zjawisko uzależniony jest od wielu czynników, przy czym do głównych możemy zaliczyć:

- CIĘŻAR, WYMIARY I ŚRODEK CIĘŻKOŚCI LAMPY
- RODZAJ NAJCZĘŚCIEJ WYKONYWANYCH ZDJĘĆ
- SPOSÓB OBCHODZENIA SIĘ ZE SPRZĘTEM
- TYP KORPUSU

Jeśli więc posiadamy ciężką i wysoką lampę, często manipulujemy ustawieniami palnika, biegamy z takim zestawem lub nosimy go na pasku obiektywem w dół - możemy spodziewać się, że w niedługim czasie nasza stopka zacznie żyć własnym życiem. Domniemam, że czas ten zależy również od typu korpusu - można przypuszczać, że w E3 będzie on dłuższy niż w E410.

Co możemy zaradzić na takie dolegliwości naszych "ciałek" ? Jeśli efekt jeszcze nie wystąpił - możemy postępować ostrożniej z aparatem, nie nosić go z dołączoną lampą i delikatniej nią manewrować, wywierając mniejszy nacisk na elementy mocowania. A co jeżeli nasza lampa już się kołysze jak żagiel na wietrze ? Możemy:

- pozbawić się (jednej z) przyjemności i odesłać go na kilka tygodni do serwisu - w okresie gwarancji naprawią nam go bezpłatnie

- lub, jeżeli znajdujemy się na środku oceanu, pustyni, amazońskiej dżungli i serwis jest nie wiadomo w którą stronę świata - możemy spróbować samodzielnej naprawy

Poniżej opiszemy jak postępować w przypadku wybory drugiej opcji, pierwsza była już wielokrotnie omawiana na forum.

Naprawę przeprowadzimy na podstawie konstrukcji modelu E510. Podejrzewam że w innych konstrukcjach Olympusa będzie bardzo podobnie.

1. ZACZYNAMY

a) odłączamy lampę zewnętrzną
b) wyłączamy aparat
c) wyciągamy, dla pewności, akumulator

2. PRZYGOTOWUJEMY NARZĘDZIA

a) miniaturowy śrubokręt krzyżakowy - najlepiej z hartowanym ostrzem
b) scyzoryk, niewielki śrubokręt płaski lub mały nóż kuchenny

3. OCZYSZCZAMY STOPKĘ APARATU

4. LOKALIZUJEMY ELEMENT który będziemy musieli usunąć. Jest to czarna blaszka ze stali sprężystej, wygląda ona następująco:


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (www.fotosik.pl)


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (www.fotosik.pl)

5. ZABIERAMY SIĘ ZA USUNIĘCIE NASZEJ BOHATERKI:

- możemy ją podważyć cienkim płaskim śrubokrętem, grubszą igłą krawiecką lub medyczną, lub wykorzystać dowolny inny patent - ważne jest aby robić to ostrożnie i z wyczuciem


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (www.fotosik.pl)

- przesuwamy ją ku dołowi - aż do całkowitego jej demontażu


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (www.fotosik.pl)

6. MAMY CO TRZEBA NA WIERZCHU:


https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (www.fotosik.pl)

- dokręcamy (przynajmniej jak Ferdynand Kiepski - aby dokręcić, ale nie przekręcić) cztery malutkie śrubki (to te profesjonalnie zaznaczone) śrubokrętem krzyżakowym i....

7. MONTUJEMY WSZYSTKO W ODWROTNEJ KOLEJNOŚCI

Teraz możemy założyć lampiona na sztywno, nie trzeba już będzie podkładać niebieskich tabletek pod baterie :)

Pozdrawiam serdecznie !

PS Dziękuję koledze MicSzu za podpowiedzenie powyższego rozwiązania, oraz Czmielkowi za pomysł z tutorialem.
PS2 Przepraszam za niegodną tego forum jakość zdjęć, ale pochodzą one z aparatu marki Sony (w zasadzie to z SonyEricsson) :)

Karol
18.01.09, 18:57
Dobra robota!


Musisz rozdać troche punktów reputacji innym użytkownikom zanim będziesz mógł przyznać je tank_driver ponownie. ech...

czmielek
18.01.09, 19:02
Zgodnie z obietnicą ode mnie +rep - Świetna robota.

Gundi
18.01.09, 19:05
+ rep. Good work!

Oby więcej takich tutorialików!

Piotr Grześ
18.01.09, 19:09
Dobra robota. Na +

Ramzes_II
18.01.09, 20:17
i ja daję + dla Ciebie.
Mozna śrubki wkręcic na kleju loctite. Stosowany między innymi w motoryzacji do zabezpieczania śrub w newralgicznych elementach slinika, by zabezpieczyć przed rozkręceniem sie np. koła zamachowego od wału..
Pewne jest ze same sie nie poluzują...

MicSzu
18.01.09, 20:31
Heh.. a mi kto da plusika? xD

Ramzes_II
18.01.09, 20:43
Heh.. a mi kto da plusika? xD
No ba.. :)

tank_driver
18.01.09, 20:46
Zachęcam, MicSzu to how-to dawca tej operacji. Bez jego podpowiedzi być może rozebrałbym pół Olka :)

youlekart
18.01.09, 22:37
ja też dałem + dzieki

Rafał Czarny
18.01.09, 22:41
Ode mnie też punkciki.

zimny
18.01.09, 23:09
Jak skończy mi się gwarancja, a nic się nie przydarzy, to skorzystam :) +rep :grin:

Toster_88
18.01.09, 23:49
bdb opracowanie :)
+ ode mnie

robko
19.01.09, 00:12
i ja też daje + do rep ;-) Właśnie zaczynam przygodę z zewnętrzną lampą i może mi się ta wiedza przyda.

Adrian
9.02.09, 18:19
Plusik dla kierowcy i Mic Szu`a

Po przeczytaniu zauważylem, ze sie rusza - nie piszczie o postępujących awariach ok?.. ;)

tao
9.02.09, 18:34
a w E3 tak się nie da. w razie poluzowania to tylko serwis. stopka jest montowana od wewnątrz (sprawdziłem z ciekawości)
pozdrawiam i +rep za opis dla autora

konukera
9.02.09, 19:04
fl 50 i metzy maja takie kolko ktorym sie dokreca lampke aby lapka siedziala na sztywno. Jak sie mocno skreci to lampa nie spadnie i nic sie nie powinno luzowac.

dziekan
9.02.09, 20:39
fl 50 i metzy maja takie kolko ktorym sie dokreca lampke aby lapka siedziala na sztywno. Jak sie mocno skreci to lampa nie spadnie i nic sie nie powinno luzowac.

co ty nie powiesz :) jak widać to mocne dokręcanie niewiele zmienia.

Saboor
9.02.09, 21:03
poradnik genialny !
oby więcej takich inwencji !
Wielgachne plusy dla całej trójki :grin:
PZDR
Saboor

tymczasowy_
10.02.09, 22:49
W E-420, 520, 3, 30 to zakładanie lampy na stopkę można sobie darować, o ile mamy oczywiście lampę w wersji "R". A i zdięcia na tym zyskają.

Dla innych modeli polecam zastosowanie bracketa, choć na to trzeba wydać około 200zł (koszt bracketa i kabla). Ale zyskujemy na tym, że możemy swobodnie robić z daszkiem, i w pionie, i w poziomie, a i lampa jakby dalej od osi obiektywu. Zdięcia również zyskują na takim zabiegu.

Nie wiem jak teraz składają puszki w Chinach dla Olka, ale moje dziadki 1 i 300 często miały 50-siątkę na karku i nic się od ponad 3 lat nie poluzowało, ale teraz to pewnie palstik Panie, plastik.

speedybike
20.02.12, 09:30
Poproszę o dodanie zdjęć , ponieważ tamte odleciały w kosmos;)

speedybike
3.04.12, 08:21
6238362384
Może się komus przydać ten Tutorial, dodaję nowe zdjęcie.

Blaszkę mozna zdjąć w banalny sposób.
Podważamy ją od przodu korpusu(od strony wbudowanej lampy błyskowej) schodzi lekko i bezproblemowo.
Cała operacja zajmuje z 2 minuty.
Pozdrawiam.

majeczek78
3.04.12, 18:59
Dobra rzecz. Oby takich więcej.

henry1
3.04.12, 21:42
6238362384
Może się komus przydać ten Tutorial, dodaję nowe zdjęcie.

Blaszkę mozna zdjąć w banalny sposób.
Podważamy ją od przodu korpusu(od strony wbudowanej lampy błyskowej) schodzi lekko i bezproblemowo.
Cała operacja zajmuje z 2 minuty.
Pozdrawiam.


Czyli moja krótka instrukcja pomogła. :-)

speedybike
4.04.12, 08:01
Tak.
Chociaż nie wiedziałem jak się zabrać za ta blaszkę.W tutorialu była mowa o sprężynce , Ty pisałeś o blaszcze....(uparcie szukałem spręzynki :D) Ale w końcu się za to zabrałem z drżącymi rękoma (zupełnie niepotrzebnie bo zabieg okazał się banalnie prosty)