Zaloguj się

Zobacz pełną wersję : e-520 Problem z Fokusem !? Front Focus ?



Strony : 1 [2]

aldii
4.11.11, 09:54
Ale z czego to wynika od strony technicznej, że np. ostrzy przez LV a nie ostrzy przez wizjer?

ZBIGU
4.11.11, 10:02
Poczytaj posty wyżej , wszystko juz forowicze wyjaśnili . LV to pomiar na matrycy , przez wizjer poza nią .

PawelN
4.11.11, 12:21
Zresetowałem totalnie aparat i dałem sobie spokój , jak nieostrzył tak nie ostrzy przez wizjer (piszę o ZD 9-18). Pozostałe obiektywy ostrzą więc przestałem się czepiać . Szerokiego kąta używam do zdjęć krajobrazowych , krajobraz nie ucieka więc LV w zupełności wystarcza , a ZD 35 Makro i ZD 70-300 dobrze ostrzą przez wizjer a to mnie w zupełności zadawala. Pamietam równiez o tym , że E-520 to sprzęt amatorski , fakt , że rozbudowany , więc nie oczekuję od niego super możliwości i super jakości zdjęć w formacie 5x4 metry a widać , że AF w tym modelu nie jest dopracowany. Jak będę oczekiwał od fotografi czegoś więcej kupię coś za 20 tyś i parę obiektywów za 30 tyś ale na razie na mam takich potrzeb. Przeciętny widz oglądajacy nasze amatorskie fotografie i tak nie zauważy tych niuansów FF i BF no chyba , że totalnie nie ostrzą a malkonteńci i tak je zauważą w myśl zasady "jak chce się psa uderzyć to kij sie zawsze znajdzie". Póki mnie fotgrafia bawi i sprawia przyjemność będę sie nia bawił . Pozdrawiam wszystkich niezakompleksionych amatorów . Zbigu. Całkiem zdrowe podejście do tematu :wink:

Mirek54
4.11.11, 12:51
Poczytaj posty wyżej , wszystko juz forowicze wyjaśnili . LV to pomiar na matrycy , przez wizjer poza nią .

Musze Ci sie przyznac,ze jeszcze nigdy nie sprawdzalem na LV czy wyostrzylem.Tam sprawdzam ustawienia przed nacisnieciem i jakies tam gory i doliny po nacisnieciu.

puchan
11.11.11, 12:27
Tak jak pisałem parę dni temu udało mi się pokręcić dolną śrubką (lustro-czujnik AF) i ustawić ostrzenie w punkt.
Ale przez to pogłębił się FF w manualnych. Czyli nie zgadzały się zdjęcia z tym co widziałem w wizjerze. Postanowiłem pokręcić górną śrubką. W tym przypadku wyszło, że odwrotnie niż dolną czyli w prawo i nie tak mocno jak dolną. Gdzieś połowa tego kąta obrotu. Teraz mam ostro i w automatach i manualach i przejściówka z potwierdzeniem ostrości pyka tam gdzie i ja ostro widzę. Poniżej mała ściąga.

aldii
11.11.11, 14:07
Tak jak pisałem parę dni temu udało mi się pokręcić dolną śrubką (lustro-czujnik AF) i ustawić ostrzenie w punkt.
Ale przez to pogłębił się FF w manualnych. Czyli nie zgadzały się zdjęcia z tym co widziałem w wizjerze. Postanowiłem pokręcić górną śrubką. W tym przypadku wyszło, że odwrotnie niż dolną czyli w prawo i nie tak mocno jak dolną. Gdzieś połowa tego kąta obrotu. Teraz mam ostro i w automatach i manualach i przejściówka z potwierdzeniem ostrości pyka tam gdzie i ja ostro widzę. Poniżej mała ściąga. Ustawiałeś tylko o taki kąt co pokazałeś na zdjęciach? Ja ustawiałem i nie mogłem ustawić ostrzenia w punkcie. Było lepiej raz gorzej ale nigdy dokladnie w punkcie, zawsze ff. Na jakim obiektywie ustawiałeś. Ja ustawiałem na KIT-owym 14-42. Może mój obiektyw się nie nadaje do strojenia? Może obiektyw ma wadę. Chyba spróbuje na 40-150 na najkrótszej.

puchan
13.11.11, 19:50
Ustawiałeś tylko o taki kąt co pokazałeś na zdjęciach? Ja ustawiałem i nie mogłem ustawić ostrzenia w punkcie. Było lepiej raz gorzej ale nigdy dokladnie w punkcie, zawsze ff. Na jakim obiektywie ustawiałeś. Ja ustawiałem na KIT-owym 14-42. Może mój obiektyw się nie nadaje do strojenia? Może obiektyw ma wadę. Chyba spróbuje na 40-150 na najkrótszej.

Mniej więcej jak na zdjęciu. Jakieś 10-15 stopni w lewo na dolnej śrubce i połowę z tego albo i mniej na górnej ale w prawo. Z tym, że ja miałem FF na wszystkim czyli 14-42, 70-300, i OMowych 50 mm 1.8, 135 mm 2.8 i 300 mm 4.5. Na 14-42 był mocny FF na 14 i szybko znikał już na 18 i wyżej. Na 70-300 też spory FF na 70 ale znikał już płynnie (albo lepiej było to widać bo mniejsza GO) tak że przy 300 był w punkcie z lekkim FF. Teraz mam w punkcie z lekkim BF ale za to na krótszych jest OK. Warto się pobawić. Chciałem to zrobić już ze 2 lata temu ale mnie postraszono, że lustro mogę przekosić czy coś takiego...Koniecznie trzeba zaznaczyć punk początkowy przed kręceniem bo potem można się pogubić.

aldii
13.11.11, 20:57
Na 14-42 był mocny FF na 14 i szybko znikał już na 18 i wyżej. Czyli rozumiem ze na 14 pozostal FF? bo ja tylko sprawdzalem na 14, nie patrzylem jaki jest ff na wyzszych ogniskowych.

aldii
14.11.11, 12:50
Znalazłem taką stronę - http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

ZBIGU
14.11.11, 13:55
Pamiętaj również o tym , że przy zmianie ogniskowej zmieni ci się również przysłona a to zwiększy głębie ostrości. Pozdrawiam Zbigu.

puchan
15.11.11, 16:54
Czyli rozumiem ze na 14 pozostal FF? bo ja tylko sprawdzalem na 14, nie patrzylem jaki jest ff na wyzszych ogniskowych.

Nie. Mam ok. Chciałem mieć właśnie ostro na 14 mm bo robię sporo widoczków.

pozdrawiam

staju
19.11.11, 11:19
Na LV w 14-42 ostrzy super. Ale przez wizjer masakra. ostrzy tak 50-60mm bliżej według Test Chart. Nakręciłem się tą śrubka co ok. 1mm dookoła i nie widzę różnicy. Tzn była na jeszcze gorszą ostrość ale nic żeby ostrość była w punkcie. Nie wiem czy robię coś nie tak, czy z tego obiektywu nic się nie wyciągnie więcej.

Też miałem problem z FF w moim E-520. Wysyłałem trzy razy do serwisu na gwarancji. Za perwszym razem coś niby podregulowali, za drugim ani palcem nie dotknęli z kometażem, że nic mu nie brakuje. A za trzecim razem gdy załączyłem wnikliwy opis usterki wymienili matrycę. Nie dla tego, że była wadliwa, ona była po prostu wmontowana z przekroczoną tolerancją wychodzącą poza zakresy elementów regulacyjnych. Potwierdzeniem tej tezy było, że korpus z moim ZD 12-60 na najkrótszych ogniskowych w ogóle nie ostrzył (oczywiście na największych dziurach) dalej niż około 10 metrów. Jestem przekonany, że większość problemów z FF i BF leży po stronie korpusu a dokładniej wynika z nieprecyzyjnego wyregulowania położenia trzech elementów matówki, matrycy i sensora AF względem płaszczyzny montażu obiektywów, na których to elementach odbywa się ostrzenie obrazu w zależności od sposobu ostrzenia. Przy czym ostrzenie w trybie LV zawsze będzie najpewniejsze (pomijając fakt sprawności samego systemu AF) bo jest dokonywane na matrycy, która rejestruje obraz. Pośrednim dowodem na to jest fakt, że problemy FF i BF nie występują w kompaktach.
Z moich doświadczeń, a także z lektury postów na tym wątku wynika, że problem FF/BF nasila się wraz ze zmniejszaniem ogniskowych. Prosto to wytłumaczyć - ta sama niedokładność położenia płaszczyzny powstawania obrazu powoduje bardziej drastyczną zmianbę ostrości obrazu powstałego z bardziej rozwartego stożka wiązki światła obiektywu z krótszą ogniskową.

Pozdrawiam.

bruder
25.11.11, 23:44
Tez, mam problem z FF. Zauwazylem to po zakupie 14-54. Wszesniej problem byl widoczny przy manualu 50mm, ale stwierdzilem, ze to pewnie przejsciowka zle potwierdza ostrosc. Bede musial tez troszke pokrecic bo denerwujace jest nietrafianie 14-54... Jak tylko zaopatrze sie w potrzebne narzedzia to sprobuje to naprawic :) i nie bede sie juz bal robic zdjec na pelnej dziurze ;p

brudnyhary
29.11.11, 19:17
witam i jak zabawa w ustawianie fokusa ?

aldii
30.11.11, 08:26
U mnie nie przynosi rezultatu. Nie wiem co robie źle.Jest lepiej lub gożej ale i tak spory FF. Mam jeszcze pytanie... czy jesli FF jest przy test charts ok. 3-4cm z odległości ok 40cm, to z dużej odległości kilku metrów też to będzie te 3-4cm, czy FF rośnie proporcjonalnie?

puchan
30.11.11, 19:43
U mnie nie przynosi rezultatu. Nie wiem co robie źle.Jest lepiej lub gożej ale i tak spory FF. Mam jeszcze pytanie... czy jesli FF jest przy test charts ok. 3-4cm z odległości ok 40cm, to z dużej odległości kilku metrów też to będzie te 3-4cm, czy FF rośnie proporcjonalnie?

FF z kilku cm zamieni sie na kilka m. Czy zaznaczyłeś na śrubce początkowe położenie? Bo samego kręcenia to ani sie nie czuje ani nie widzi. Dopiero widać efekt jak sie zabierze kombinerki.

aldii
21.12.11, 14:46
Rozkręcanie aparatu - Trochę dzwoniłem i w jednym z serwisów powiedzieli mi że może się zawieszać autofocus w aparacie bo jest zabrudzony. Czy ktoś z was rozbierał kiedyś swój aparat? jak wygląda ta część (autofocus)?

nipo80
21.12.11, 19:53
FF z kilku cm zamieni sie na kilka m. Czy zaznaczyłeś na śrubce początkowe położenie? Bo samego kręcenia to ani sie nie czuje ani nie widzi. Dopiero widać efekt jak sie zabierze kombinerki.

Ja dziś regulowałem śrubkami dla 14-54 i u mnie należało w drugą stronę przekręcić aby się pozbyć FF. Teraz jest OK.

lukasz78
21.12.11, 20:06
Rozkręcanie aparatu - Trochę dzwoniłem i w jednym z serwisów powiedzieli mi że może się zawieszać autofocus w aparacie bo jest zabrudzony. Czy ktoś z was rozbierał kiedyś swój aparat? jak wygląda ta część (autofocus)?

Napewno to były serwisy foto?
Autofocus to nie część to system.

W swoim aparacie masz generalnie 2 sposoby ostrzenia, tak jak już pisano wcześniej.

Pierwszy, kiedy patrzysz przez wizier, obraz do niego trafia z półprzepuszczalnego lustra, część trafia na czujnik AF, który mierzy to i tamto, wysyła dane do chipa a ten ocenia czy jest ostro czy nie, jeśli nie wysyła impulsy do obiektywu a ten porusza soczewkami aż będzie miał obraz odbierany przez ten układ zostanie uznany za ostry (najbardziej kontrasowy jak się da).

Drugi, kiedy włączysz LV używa matrycy do "patrzenia" i ocenia czy jest ostro czynie. Jeśli nie jest ostro to patrz wyżej.
To jest AF matrycowy.

Teraz zastosuj brutalną męską logikę i pomyśl czy coś tam się może zawiesić (mechanicznie) a co się może zabrudzić.

Jeśli miałbyś tak brudną matrycę, że matrycowy AF nie dawałby rady to byś to widział na każdym zdjęciu.
Jeśli masz brudny czujnik AF to nie musisz nic rozkręcać bo jak się postarasz to go znajdziesz, pionowo w dół względem matówki i pryzmatu.
Czujnik jest widoczny po podniesieniu lustra.

"Zawiesić" mógłby się mechanizm poruszający soczewkami wewnątrz obiektywu ale wtedy na innych sprawnych obiektywach miałbyś ostro i nie szukałbyś winy w korpusie.

aldii
22.12.11, 09:45
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Generalnie na obiektywie 14-42 oraz za pomocą test charts nie mogłem wyregulować. Ustawiłem wydaje mi się dobrze dopiero za pomocą porównywania zdjecia zrobionego przez LV i wizjer, fotografowałem z małej odległości prostopadle czarno-biały kod paskowy. Jednak teraz wydaje mi się na 40-150 jest nie ostro. Podejrzewam że to obiektyw 14-42 nie ostrzy dobrze, ale teraz jak już mam rozregulowaną śrubkę to trudno jest mi znaleź rozwiązanie tej sytuacji.

szambonur
22.12.11, 15:41
http://www.pcworld.pl/news/376313/Lytro.zaprezentowalo.aparat.z.technologia.LightFie ld.html
już nie długo nasze problemy z ostrością się skończą...

helmuth
22.12.11, 17:09
Ale kłopoty z GO zostaną:

Aparat ma (...) stałą przysłonę F2.0
:-P

szambonur
22.12.11, 17:49
ten aparat tak, ale jak technologia się upowszechni to będzie to prawdziwa rewolucja w fotografii... chyba się zgodzisz...

brudnyhary
22.12.11, 18:15
wtedy tylko dobre kadry będą się liczyć, nic poza tym:)

aldii
19.11.12, 18:25
Tak jak pisałem parę dni temu udało mi się pokręcić dolną śrubką (lustro-czujnik AF) i ustawić ostrzenie w punkt.
Ale przez to pogłębił się FF w manualnych. Czyli nie zgadzały się zdjęcia z tym co widziałem w wizjerze. Postanowiłem pokręcić górną śrubką. W tym przypadku wyszło, że odwrotnie niż dolną czyli w prawo i nie tak mocno jak dolną. Gdzieś połowa tego kąta obrotu. Teraz mam ostro i w automatach i manualach i przejściówka z potwierdzeniem ostrości pyka tam gdzie i ja ostro widzę. Poniżej mała ściąga.Wracając do tematu czy ta druga (górna) śrubka ma tylko za zadanie pokazanie czy obraz jest ostry w wizjerze czy też wpływa na dokładność AF?

misiekjaw81
14.02.13, 02:34
Witam.
Miałem ten sam problem co jak widzę większość tutaj a mianowicie FF. Mam Olka E510 + ZUIKO 14-42 (3 dni temu zakupiony na allegro). To co tu wyczytałem dość znacząco mi pomogło.
Wedle moich ustaleń to cały mechanizm ustawiania AF opiera się na prawidłowym ustawieniu tych 2 mimośrodów które to mają bardzo wąskie pole czułości (obrót o ok 2-3 stopnie powodował przejście z średniego FF do lekkiego BF).
W moim olku ten przedni musiał być ustawiony w najniższym punkcie (lustro musi zejść z przodu ku dołowi) po takim ustawieniu przeszedłem z bardzo dużego FF powiedzmy do średniego. Następnie regulując tym wewnętrznym (bliżej matrycy) musiałem unieść tył lustra do góry. W okolicy maksymalnego wzniesienia miałem średni BF. po przestawieniu o ok 2-3 stopnie trafiłem z AF w punkt (przynajmniej tak mi się wydaje.
Poniżej schemat jak wg mnie to wygląda oraz fotki przed i po regulacji.

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img9/7122/beztytuuufz.jpg)

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img706/5232/t1au.jpg)

https://forum.olympusclub.pl//brak.gif
źródło (http://imageshack.us/a/img29/6808/t13b.jpg)
Mam nadzieje, że komuś się to przyda.
Aha podczas zdjęć testowych przesłona otwarta na maksa i na maks ogniskowej (jak na niej się ustawi to reszta powinna grać)+ dobre światło (krótki czas naświetlania). Nie zauważyłem większego problemu z MF ostrzeniem w wizjerze po regulacji.