PDA

Zobacz pełną wersję : Zd 14-54 f 2.0 ?



qbic
17.09.08, 13:47
Czesc,

Nie miałem uprawnień żeby to napisać w "Obiektywy - E system" wiec pisze tutaj.

Wiemy ze jakość optyczna szkieł ZD stoi na bardzo wysokim poziomie np 7-14mm F4.0, jednak zastanawiam się nad jedna rzeczą, w wielu obiektywach (nawet ZD 14-54) przy robieniu zdjecia przyslona jest przymykana do wartosci nominalnej dla danego obiektywu np F2.8

Co by się stało gdy ta przesłona się nie domknie? Byc może stracimy trochę na jakości obrazu ale pytanie czy nie uzyskamy np ZD 14-54 o jasności F2.0 na szerokim końcu...

Teraz pytanie jak z realizacja, które konkretne piny sterują przysłona i czy da się je zablokować pozostawiając AF aktywny.

PS, zmieniłem tytuł na bardziej sensacyjny żeby zwiększyć zainteresowanie wątkiem ;)

Wieprz
17.09.08, 14:07
to chyba nie chodzi o domknięcie przysłony tylko o jasność obiektywu. Po prostu w pełni otwarty staje się coraz ciemniejszy wraz z wydłużaniem obiektywu.
Numer przysłony to nie wielkość otworka tylko ilość światła.
Któraś z Pań - Nestorek Forum mogłaby Ci to pięknie wzorami opisać a ja się nie znam bo u mnie neurony w tej części mózgu szumią strasznie już na ISO 50

qbic
17.09.08, 14:10
Wez do reki ZD 14-54, ustaw na 14mm, ustaw w aparacie przesłonę na F2.8 i wciśnij przycisk podglądu głębi ostrości - ściemniło się?

Eddie
17.09.08, 14:19
Wez do reki ZD 14-54, ustaw na 14mm, ustaw w aparacie przesłonę na F2.8 i wciśnij przycisk podglądu głębi ostrości - ściemniło się?

Nie powinno.
W starych 14-45 i 40-150 sie nie sciemnia.

qbic
17.09.08, 14:25
Dlaczego nie powinno, w ZD 14-54 i 7-14 tak mam, 40-150 nie (który pewnie już na wejściu ma wartości nominalne).

rocco
17.09.08, 14:30
Może wyszłaby winieta?

J.Graph
17.09.08, 14:35
Pozostaje poczekać na desperata który wsadzi coś w miejsce w którym to coś być nie powinno i zablokuje przysłone ;)
I będziemy mieli odpowiedź ;)

qbic
17.09.08, 15:02
Pytanie które to piny. Na pewno goście od dandelionow wiedza coś więcej.

herbie_mp
17.09.08, 15:05
Czesc,
PS, zmieniłem tytuł na bardziej sensacyjny żeby zwiększyć zainteresowanie wątkiem ;)
To jest chwyt poniżej pasa... :wink:

MicSzu
17.09.08, 15:10
Może zaizoluj wszystkie?:) -->statyw i jazda:)

Wieprz
17.09.08, 15:12
Wez do reki ZD 14-54, ustaw na 14mm, ustaw w aparacie przesłonę na F2.8 i wciśnij przycisk podglądu głębi ostrości - ściemniło się?

:oops: Nie mam 14-54.
Przeeeepraszam. Na głupa wyszedłem :oops::oops::oops:

Karol
17.09.08, 15:24
qbic - masz rację - faktycznie się przymyka i to jak na moje oko dość znacznie - przynajmniej o jedną działkę o ile nie więcej... Do tej pory nie zwróciłem na to uwagi - ciekawe. Olek może więc w każdej chwili wypuścić firmware poprawiające ...jasność szkieł. Jak dla mnie bomba ;-)

HrabiaMiod
17.09.08, 17:55
Już kiedyś to zauważyłem. Ale na 54mm nic się już nie przymyka. Ciekawe dlaczego tak jest, choć musi być jakiś powód, bo chyba Japończycy nie zrobili tego przez litość dla konkurencji? Winieta? Mydło totalne? Nie wiem...

heyahero
17.09.08, 18:03
14-54mm jest jednym z najstarszych szkieł E-systemu. Może Japońce kombinowały już wtedy, żeby wypuścić zooma ze światełkiem 2.0 na krótszym końcu? Może premiera się zbliżała, chłopcy nie byli zadowoleni z wyników przysłony na 2.0 i zdecydowali się wypuścić szkło z "domykając" na f2.8? Dalsze próby nie kalkulowały się księgowym i zaczęli wtedy kręcić przy 14-35mm??... (takie tam senne marki miałem :D )

dog_master
17.09.08, 18:29
Z tego, co pamietam, moja Sigma 30/1.4 tez sie tak przymyka...

Edit: hym, sprawdzilam, jednak sie nie przymyka... Ale jakies szklo tez tak robilo :/ 14-54 nie mam... I jeszcze sie dziwilam, czemu, skoro jest pelna dziura... Hym :/

Rafał Czarny
17.09.08, 18:31
Ja patrzę w szkła obiektywu to rzeczywiście przysłona się lekko przymyka przy 2.8. Ale nie widzę żadnej różnicy w jasności wizjera. Ciekawa sprawa.

qbic
17.09.08, 19:16
rzeczywiście 14-54 nie przyciemnia się, tylko 7-14 bardzo mocno ciemnieje, być może różnica jest za mała żeby zauważyć i byłoby np 2,6, trzeba zrobić foty testowe
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
Dobra, sprawdziłem ;) (ZD 14-54)

bardzo prosto, ustawiamy na manual robimy zdjęcie "1" potem wyłączam aparat mocuje obiektyw tak żeby blokada obiektywu nie wskoczyła i robimy zdjęcie "2"

jest odrobinkę jaśniej, tak na oko 0,3 EV

grizz
17.09.08, 19:28
14-54mm jest jednym z najstarszych szkieł E-systemu. Może Japońce kombinowały już wtedy, żeby wypuścić zooma ze światełkiem 2.0 na krótszym końcu? Może premiera się zbliżała, chłopcy nie byli zadowoleni z wyników przysłony na 2.0 i zdecydowali się wypuścić szkło z "domykając" na f2.8? Dalsze próby nie kalkulowały się księgowym i zaczęli wtedy kręcić przy 14-35mm??... (takie tam senne marki miałem :D )

taaaaaaaaaaa i dlatego 14-35 jest dwa razy wiekszy i cięższy... ;)

qbic
17.09.08, 19:37
Na razie takie na szybko pseudo test (ZD 14-54):

czas 1/10 iso 100

jedno F2.8, drugie ? (to jaśniejsze)

rocco
17.09.08, 19:58
Na razie takie na szybko pseudo test (ZD 14-54):

czas 1/10 iso 100

jedno F2.8, drugie ? (to jaśniejsze)
Jak to zrobiłeś? Zakleiłes styki?
Warto by zrobić test na czymś z duza iloscią szczegółów.

qbic
17.09.08, 20:05
jw: bardzo prosto, ustawiamy na manual robimy zdjęcie "1" potem wyłączam aparat mocuje obiektyw tak żeby blokada obiektywu nie wskoczyła i robimy zdjęcie "2",


aparat wtedy nie widzi obiektywu

dog_master
17.09.08, 20:28
A nie boisz sie, ze takim dzialaniem cos sie popsuje? ;)

qbic
17.09.08, 20:32
Od zawsze zmieniam obiektywy na włączonym aparacie, często się śpiesząc, od ponad 2 lat nic się nie stało, oczywiście jak ktoś chce tak robić to na własną odpowiedzialność.

hades
17.09.08, 20:38
Sam właśnie tak przetestowałem przed chwilą zwykłego 14-45... jest jaśniej. Warto by sprawdzić jak to się ma do głębi ostrości. Ale całe to rozjaśnianie traktowałbym raczej jako ciekawostkę.

Ps. Też zmieniam szkła na "biegu" bez wyłączania i jak dotąd nic się nie działo.

Kris_1
17.09.08, 20:43
ZD 40-150 1:4.0-5.6 (nowszy) ma tak samo.

qbic
17.09.08, 21:22
Właściwie to jest jeszcze prościej, nie trzeba przekręcać obiektywu, wystarczy wcisnąć przycisk blokujący zatrzask.

Kris_1
17.09.08, 21:27
Właściwie to jest jeszcze prościej, nie trzeba przekręcać obiektywu, wystarczy wcisnąć przycisk blokujący zatrzask.
Właśnie miałem to samo napisać. Wcisnąć i przytrzymać.

chomsky
17.09.08, 21:59
Moj Boze, czego Wy nie wymyslicie!
czesc.Ch.

kojot3.0
17.09.08, 22:41
Faktycznie.Po naciśnieciu przycisku blokasy tak jest. Nawet linijka pomiaru światła rośnie.Czyli skubańce softowo mogli by podnieść troche jasność.

Tylko zauważyłem u mnie małą wadę tej metody.Po zrobieniu fotki z wciśniętym przyciskiem blokady moja e-3 si e zawiesił.Nie wiem jak u was ale u mnie pomogło dopiero wyjęcie baterii.

qbic
17.09.08, 22:49
Zero problemów z E-1 / E-400 (czemu cały czas mam 666 postów ciągle pisze nowe a liczba stoi w miejscu ?)

Wada tego rozwiązania może być mydlenie obiektywów, będę testować jutro w świetle dziennym. Spory zysk światła widać w 7-14.

dinx6
17.09.08, 23:02
Będę śledził ten wątek do momentu aż ktoś nie wytrzyma, rozbierze E3 i odkryje, że w środku jest fulfrejmowa matryca z następcy D3.

kojot3.0
17.09.08, 23:17
Właśnie zrobiłem mały test.Zrobiłem fote na ustawionym auto iso 640 i cyknołem fote.Potem nacisnąłem blokade i znowu fota.Na histogramie praktycznie to samo, ale iso w exifie już nei było 640 tylko 500.Więc spory zysk.Ostrość na niezmienionym poziomie.Zaraz wyjdzie że zrobimy stałke z 14-54:) W sumie do wszystkiego wychodzą modyfikowane softy.Dlaczego nie mogłyby wychodzić do luster:)

qbic
17.09.08, 23:26
Wystarczyłby soft który nie domyka przesłony na żądanie.

chomsky
17.09.08, 23:43
Wlasnie wpusczony przez was w maliny, sprawdzilem. Owszem puka gdy sie nacisnie gusik podgladu GO i robi sie ciut ciemniej ale gdy sie ten guzik trzyma i naciska spust migawki wszystko wraca do normy. E1+ 14-54. Z 50/2 nic nie pyka. Zdjecia wcale nie sa jasniejsze, a w trybie preselekcji przyslony obiektyw nie wpuszcza wiecej swiatla, bo by sie czas skrocil i wyswietliloby to w celowniku.
Spijcie dobrze!! Tylko rano uwaga! Biale myszki moga lazic po koldrze!! ;-)
czesc.ch.
p.s. Pamietam byl jakis manualny obiektyw jasniejszy niz w specyfikacji, ktorego jasniejsze otwory byly zablokowane ze wzgledu na duzy spadek jakosci. Jaki?? Nie pamietam.

dog_master
17.09.08, 23:44
I co, ze by mydlil... :( Byloby lepsze swiatelko, zawsze troche... :|

BTW Qbic, posty w Hydeparku nie sa naliczane.

qbic
17.09.08, 23:45
W sumie to trochę techniczny temat, może by go przenieść w jakieś uczciwe miejsce...

Pecus
18.09.08, 00:16
gdy sie nacisnie gusik podgladu GO i robi sie ciut ciemniej ale gdy sie ten guzik trzyma i naciska spust migawki wszystko wraca do normy.

Ech.... nie doczytałeś... wciskasz PRZYCISK ZWALNIANA BAGNETU i przy wcisnietym robisz zdjecie :)
Przed chwila sprawdzilem - jest jasniej :)

chomsky
18.09.08, 00:20
A to przepraszam, widac sam juz widze biale myszki. Sprawdze.
czesc.ch.

PiterS
18.09.08, 09:07
Myślę, że producent wie o tych "zapasach" na krańcach obiektywu, ale stosuje margines bezpieczeństwa na wypadek ewentualnych niedokładności produkcyjnych. W końcu to ma Zuiko Digital a nie Z....any D.... coś tam. Tak jak w autkach z gwiazdą każdy ma możliwość zdjęcia blokady ograniczenia prędkości i szaleć na maksa, ale na WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ.

zibi1303
18.09.08, 09:20
Fajna ciekawostka , musze sprawdzić

chomsky
18.09.08, 09:39
Owszem otwiera i jest jasniej, wieksza winieta znacznie. Trzeba w menu wstukacfiltr antywinietowy. Pomaga. Ot ciekawostka.
czesc.ch.

65mario
18.09.08, 10:16
Witam!

Podobnie z przesłoną zachowuje się ZD 14-45 na ogniskowej 14mm. Jak kupile E-1 z tym szkłem to tez mnie to zastanowilo. Jeszce sprawdze ZD 14-42.

Pozdrawiam
MK

Rafał Czarny
18.09.08, 10:23
Tytuł trzeba chyba zmienić z 2.0 na 2.5.

qbic
18.09.08, 10:29
Niektóre lupy reagują bardziej (7-14 mam wrażenie ze ma zysk 0.5EV), ciekawi mnie jak reagują drogie zoomy F2.0

IwoR
18.09.08, 10:47
Jak sprawdzacie że jest jaśniej?
U mnie e-1 i 14-54 robi się delikatnie szerzej, ale z tą jasnością postanowiłem sprawdzić na jednolitym tle. Jako że nie posiadam przy sobie nic szarego to na zielonym segregatorze - zysk światła na histogramie nie jest już tak duży jak przy scenie złożonej i w ogóle się nie przesunął w stronę światła tylko w delikatnie w tym kierunku poszerzył...
Z głębią ostrości też się nic nie dzieje - ale zabawa fajna:)

Kris_1
18.09.08, 17:50
Z pobieżnych pomiarów wynika zysk:
ZD 14-54 +0,7EV i wzrost "mydlenia" niewielki.
ZD 40-150 (nowy) +0,3EV i wzrost "mydlenia" zauważalny.
Z tego pewnie można wyliczyć ekwiwalentną przysłonę.

dog_master
18.09.08, 18:22
ZD 14-54 +0,7EV i wzrost "mydlenia" niewielki.
WOW! Na jakich ogniskowych?

Mozna uzyskac w ten sposob zdjecie prawidlowo naswietlone na 54mm z f ok. 2.8, tak?

K_Puchatek
18.09.08, 18:30
Całkiem to ciekawe, sam sprawdziłem i mogę napisać że ZD 12-60mm na 12mm daje "na oko" +0,3EV i leciutką winietę, na długim końcu różnicy nie zauważyłem.

Kris_1
18.09.08, 21:56
dog_master: tego raczej nie uzyskasz. Ja skupiałem się na dolnym zakresie ogniskowych i przysłon.

Xano
19.09.08, 00:28
Też mnie zaciekawił ten "trick". Faktycznie na 14-54 można uzyskać +0,3-0,7 EV. Ale efekt ten "działa" u mnie tylko w trybie P. Na M pomimo takich samych ustawień czasu i przysłony efekt był prawie niezauważalny, co potwierdzałoby tezę o programowym blokowaniu (lub nie) przysłony na 2,8. A pomysł z przyciskiem blokady obiektywu jest świetny:).