Zobacz pełną wersję : ESP, Cent.ważony, czy punktowy ?
Witam
Chciałem się dowiedzieć, z jakich trybów najczęściej korzystacie podczas fotografowania w normalnych warunkach Np dworze, pomieszczeniach i np na weselach.../Imprezach
ESP w 95%
5% to punktowy.
Witam
Chciałem się dowiedzieć, z jakich trybów najczęściej korzystacie podczas fotografowania w normalnych warunkach Np dworze, pomieszczeniach i np na weselach.../Imprezach
U mnie wszystko zalezy co chce pokazac na fotce.Czasem kilkanascie pstrykow takich samych z roznymi ustawieniami.Wg mnie zasady nie ma z czasem raczej intuicja przewodzi.
Na slubach-piorytet sukienka mlodej,reszte sie wyciagnie.
paakayttaja
20.06.08, 18:46
ESP w 95%
5% to punktowy.
Ekhm, ESP+AF czy ESP (w E-330)? Czy to nie ma znaczenia?
Ekhm, ESP+AF czy ESP (w E-330)? Czy to nie ma znaczenia?
Ja mam e-1 :) Bez takich cudów - ale w e330 to raczej tez znaczenia nie ma ;)
Jest to powiązanie ESP z aktualnym punktem AF - a tu dopiero można z e-3 poszaleć ;)
paakayttaja
20.06.08, 18:54
Ale jak to działa? Bo nigdzie nie znalazłem żadnego mądrego opisu - a mnie to po prostu ciekawi.
Smerf Maruda
20.06.08, 18:59
Ale jak to działa? Bo nigdzie nie znalazłem żadnego mądrego opisu - a mnie to po prostu ciekawi.
Przy matrycy, do różnych partii kadru, podłożone są wagi. EPS+AF większe wagi przykłada do tych partii matrycy, w których znajduje się punkt łapania ostrości.
paakayttaja
20.06.08, 19:02
Dzięki, czyli tak jak myślałem.
Witam
Chciałem się dowiedzieć, z jakich trybów najczęściej korzystacie podczas fotografowania w normalnych warunkach Np dworze, pomieszczeniach i np na weselach.../Imprezach
To zależy od sceny Ja głównie ESP czasem to koryguję EV +/-
a jeśli korzystam z jakiegoś innego to przeważnie z punktowego.
Jak robię foty na szybkiego to włączam ESP.
A na spokojnie to sobie mierzę tu i tam c. ważonym, blokuje AEL i strzelam.
Zazwyczaj punktowy, czasem CW.
JA w swoim E500 głównie ESP. Jeśli scena trudna, to łapię punktowym najjaśniejsze (jeśli chcę uniknąć przepałów) miejsce, blokada ekspozycji i strzał. Jeśli rozpiętość jest "nie z tej ziemi", to również punktowy na to co ma być poprawnie naświetlone, blokada, strzał. Ale punktowy to na prawdę rzadko (muszę przyznać, że ESP zachowuje się zazwyczaj bardzo poprawnie).
Stanisław Rozalski
23.06.08, 08:47
Jest jeszcze temat starych manualnych obiektywów.
Część z nas jeszcze na nich pracuje.
Mój E-1 we współpracy z nimi poprawnie naświetla tylko w trybie ESP lub centralnie ważony.
Pomiar punktowy daje nieprzewidywalne wyniki.
Niezależnie od trybu pracy M czy S.
Przy długich ogniskowych najczęściej stosuję centralnie ważony, bo najmniej przepałów.
JA w swoim E500 głównie ESP. Jeśli scena trudna, to łapię punktowym najjaśniejsze (jeśli chcę uniknąć przepałów) miejsce, blokada ekspozycji i strzał. Jeśli rozpiętość jest "nie z tej ziemi", to również punktowy na to co ma być poprawnie naświetlone, blokada, strzał. Ale punktowy to na prawdę rzadko (muszę przyznać, że ESP zachowuje się zazwyczaj bardzo poprawnie).
Kurcze ja jeszcze testuję tą lampę Metz 48 AF-1 i tak jak pisałem że w pomieszczeniach przy np ISO 100 i F8 oraz EV w lampie na siłę ustawione 1-1,3 EV naświetla pięknie (przy EV default w lampie niedoswietla tak jak wbudowana) ale już bylem na weselu gdzie jest spora sala, i mialem ustawienia F6,5 , ISO 200-250 i lampa ustawiona ok EV 1,3 do EV 2 a nawet przy 3EV gdy obieg byl daleko i mam sporo przepalonych lub mniej doswietlonych zdjec.. myslalem ze lampa potrafi to sama korygowac lapiac ostrość aparatem na danym obiekcie dajac odpowiedni snop swiatla, mialem ESP. Na razie wszystko w ramach testow, musze ta lampe wyczuc no i robic zdjecia na RAW.
Kurcze ja jeszcze testuję tą lampę Metz 48 AF-1 i tak jak pisałem że w pomieszczeniach przy np ISO 100 i F8 oraz EV w lampie na siłę ustawione 1-1,3 EV naświetla pięknie (przy EV default w lampie niedoswietla tak jak wbudowana) ale już bylem na weselu gdzie jest spora sala, i mialem ustawienia F6,5 , ISO 200-250 i lampa ustawiona ok EV 1,3 do EV 2 a nawet przy 3EV gdy obieg byl daleko i mam sporo przepalonych lub mniej doswietlonych zdjec.. myslalem ze lampa potrafi to sama korygowac lapiac ostrość aparatem na danym obiekcie dajac odpowiedni snop swiatla, mialem ESP. Na razie wszystko w ramach testow, musze ta lampe wyczuc no i robic zdjecia na RAW.
W RAW i tak powinieneś robić.
F8 jest i tak za duża, w zdjęciach weselnych powinienś zwykle redukować głębie.
TTL powinien dawać radę, chociaż tak jak opisujesz to nie miales dużego zapasu i lampa na TTL waliła na maxa, jak "obiekt" był za daleko to niedoświetliła, jak blisko to pewnie dużo ciemnego tła też chcaiła dopalić i "obiekt" zwłaszcza biała sukienka był przepalony.
W takiej sytuacji, jak powyżej ktoś napisał powinieneś mierzyć wszystko punktowo na sukienkę bo sali i tak nie rozświetlisz.
W RAW i tak powinieneś robić.
F8 jest i tak za duża, w zdjęciach weselnych powinienś zwykle redukować głębie.
TTL powinien dawać radę, chociaż tak jak opisujesz to nie miales dużego zapasu i lampa na TTL waliła na maxa, jak "obiekt" był za daleko to niedoświetliła, jak blisko to pewnie dużo ciemnego tła też chcaiła dopalić i "obiekt" zwłaszcza biała sukienka był przepalony.
W takiej sytuacji, jak powyżej ktoś napisał powinieneś mierzyć wszystko punktowo na sukienkę bo sali i tak nie rozświetlisz.
Dlaczego przy zdjeciach weselnych powinien "zredukowac" glebie?
czesc.ch.
Anubis76x przy pracy z lampą proponuję używać AUTO ISO (bardzo ładnie stara się złapać jak najwięcej światła zastanego podbijając czułość w zależności od m.in. odległości od obiektu na który nastawiona jest ostrość). Focąc z lampą zazwyczaj używam też trybu manualnego. Ustawiam sobie najdłuższy czas jaki jestem w stanie utrzymać łapiąc tyle światła zastanego ile się da - a później tylko przesłoną sobie głębię reguluję. Lampa w trybie TTL auto, czasami korygowana (ale niezbyt często).
diabolique
24.06.08, 06:29
Ja preferuję centralnie ważony. To chyba zależy od tego, co się lubi pstrykać. Jak na focę ludzi, to nie ma wielkiego znaczenia, że w tle coś znajdzie się w cieniu lub będzie przepalone - istotna jest w tym przypadku mimika, gest, relacja z innymi osobami. Celuję tam, gdzie ma być prawidłowe naświetlenie, przekadrowuję i pstryk.
:)
Anubis76x przy pracy z lampą proponuję używać AUTO ISO (bardzo ładnie stara się złapać jak najwięcej światła zastanego podbijając czułość w zależności od m.in. odległości od obiektu na który nastawiona jest ostrość). Focąc z lampą zazwyczaj używam też trybu manualnego. Ustawiam sobie najdłuższy czas jaki jestem w stanie utrzymać łapiąc tyle światła zastanego ile się da - a później tylko przesłoną sobie głębię reguluję. Lampa w trybie TTL auto, czasami korygowana (ale niezbyt często).
Przy Auto ISO aparat pewnie non stop będzie mi dawał ISO 400 gdzie juz nić nie rozjaśnie przy wywolywaniu RAW'a osobiscie staram sie dawac nie wiecej jak ISO 250-320, trybu TTL AUTO nie ma w mojej lampie jest TTL a i tak przeciez w tym trybie lampa czerpie ustawienia z aparatu ktory nagminnie daje sygnaly tak do wbudowanej lampki jak i zewnetrznej aby dac mniejsza sile blyska i musze recznie w trybie TTL lampy dodawac te 1 - 1,3 EV wiecej.
ESP w 95%
5% to punktowy.
Na codzień podobnie ale centralnie ważonego używałem w makro.
Najlepiej mi się sprawdzał.
Anubis76x jest jeszcze jedna możliwość - jak masz ustawione działanie spustu :?: Standardowo po wciśnięciu do połowy następuje blokada AF i ekspozycji... Jeśli po ustawieniu ostrości przekadrowujesz to przy ustalonych wartościach ekspozycji może dochodzić do przekłamań. W Olkach (w E-500 na pewno) jest możliwość ustawienia sposobu działania spustu migawki po wciśnięciu do połowy. Jeśli zazwyczaj przekadrowujesz po ustawieniu ostrości to proponuję ustawić działanie spustu tak, by po naciśnięciu do połowy blokował tylko AF a ekspozycja ustalana jest dopiero przy wciśnięciu spustu do końca.
Jeśli wszystko to zawiedzie, to spróbuj użyć trybu AUTO lampy (zakładam, że posiada ona swój własny czujnik światła) - w tym trybie lampa użyje własnego czujnika do ustalenia siły błysku - jedyne informacje jakie pobierze z body to będą przesłona i ISO.
Dempsey opisuje bardzo fajną metodę. W E-510 mam tak ustawione (S-AF -mode2) i przy ostrzeniu na hiperfokalną a potem przekadrowaniu, trudno przepalić (ESP).
Dodatkowo mam zamienione Fn i AEL i łatwo (blisko) kciukiem nacisnąć w celu sprawdzenia, bądź zablokowania spot'a.
Jeśli po ustawieniu ostrości przekadrowujesz to przy ustalonych wartościach ekspozycji może dochodzić do przekłamań. W Olkach (w E-500 na pewno) jest możliwość ustawienia sposobu działania spustu migawki po wciśnięciu do połowy. Jeśli zazwyczaj przekadrowujesz po ustawieniu ostrości to proponuję ustawić działanie spustu tak, by po naciśnięciu do połowy blokował tylko AF a ekspozycja ustalana jest dopiero przy wciśnięciu spustu do końca.
Jeśli wszystko to
Tak czasem robię, mam dziś lustrzankę i lampę jak to przestawić ?
Kiedyś pisałem na forum i pokazywałem fotki że mi aparat przepalał w trybie priorytety przesłony i auto dachy wysokich domów które były przeswietlone teraz zdjęcia robie głównie na manualu no chyba ze nie mam czasu i jest ładna pogoda to na priorytecie obserwujac slonce.
ps. ten Metz ma taką czerwoną szybkę sprzodu ale z tego co piszą to nie ma trybu auto :((
to jest METZ mezablitz 48 AF-1 digital
Kiedyś coś takiego napisałem:
https://forum.olympusclub.pl/showpost.php?p=132964&postcount=52
Może się przyda. Tam jest odpowiedź na twoje pytanie.
Kiedyś coś takiego napisałem:
https://forum.olympusclub.pl/showpost.php?p=132964&postcount=52
Może się przyda. Tam jest odpowiedź na twoje pytanie.
Ustawilem tak, zobaczymy co to da, przy okazji odkrylem paproch w między matrycą a matówką oraz paprochy od wewnetrznej strony obiektywu (nie był odkręcany od roku czyli nowości).
Paprochy usunąłem szmatką z obiektywu a resztę sprężonym powietrzem ale jednej plamki nie mogę usunąć która jest od wewnętrznej strony szkła w obiektywie Zuico 14-45, wygląda jak zaschnięta kropla wody lub po alkoholu, jest b. mała.
Czy jeśli aparat jest na gwarancji to mam p[odstawę aby serwis wyczyścił mi obiektyw o ile się da ?
planuję kupić w lutym nowy szczelny obiektyw Zuico 14-54 na razie chciałbym nadal używać kitowego.
Czy jeśli aparat jest na gwarancji to mam p[odstawę aby serwis wyczyścił mi obiektyw o ile się da ?
Tak
(szkoda ze jest limit 10znakow:-P)
Czyli wystarczy udać się do serwisu z obiektywem i kartą gwarancyjną...?
Plamka jest na prawdę bardzo mała i pewnie nie a wpływu na zdjęcia, ale póki jest gwarancja to wołałbym wykorzystać każdą możliwość, mam nadzieje ze mają profesjonalne warunki gdzie nie napuszczają mi jeszcze pyłków do środka obiektywu.
diabolique
26.06.08, 13:16
Tak
(szkoda ze jest limit 10znakow:-P)
Następnym razem pisz "oczywiście" ;)
Czyli wystarczy udać się do serwisu z obiektywem i kartą gwarancyjną...?
Plamka jest na prawdę bardzo mała i pewnie nie a wpływu na zdjęcia, ale póki jest gwarancja to wołałbym wykorzystać każdą możliwość, mam nadzieje ze mają profesjonalne warunki gdzie nie napuszczają mi jeszcze pyłków do środka obiektywu.
jak wpuszcza nowe pylki to bedzie nowa reklamacja :mrgreen:
alakin, ale takie 'oczywiscie' to brzmi troche jak bym sie wymadrzal :wink:
Matrycowy i punktowy. Punktowy najczęściej w sytuacji, gdy mam dużo jasnych obszarów np. suknia ślubna. Wówczas łapię na suknię i prześwietlam o około 1,3 EV, by suknia nie wyszła szara. Podstawa, to nauczyć się korzystać z histogramu.
Już chyba opanowałem lampę, wychodzi że w aparacie musi być jednak ISO na AUTO a lampa jakieś 1-1,3 EV wiecej i w tedy ladnie doswietla zdjecia nie ma przepalow +to o czym pisaliscie MODE2 itp.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.