PDA

Zobacz pełną wersję : Tanie, używane szkło głównie pod video dla Panasia GH (coś taniego i adapatr Canon EF



OLO
17.02.25, 15:01
Witam wszystkich po dłuższej przerwie,

jestem właścicielem - nie śmiejcie się - Panasonica GH1 Legendary Classic. Tak pierwszej generacji! (dostałem go).

Ponieważ siedzę bardziej w sprzęcie Sony E / FE, za bardzo nie znam ekosystemu micro 4/3 chciałem się poradzić o szkło:
- głównie pod video ( 80 % )
- trochę fotek, ale tylko pod timelapse ( 20 % ).

Jeszcze nie zdecydowałem się czy wybrać zoom, czy stałkę. Jeśłi stałoogniskowy, to przy crop 2x chyba 25mm będzie najrozsądniejsze. Ale rozważam tani zoom lub stałkę.
( Chcę pobawić się trochę w video (amatorsko / hobbystycznie), wszak seria GH jeszcze parę lat temu królowała w video. Teraz chyba większość przeszła na FF ).

Szukam raczej stałki (może być Ciamciang, lub coś od Olka, Panasia, w ostateczności jakiś Chińczyk) lub jakiś tani i "krótki" zoom, choć nie UWA.

Video (i timelapse) będą robione ze statywu, w dzień i na zewnątrz, nie muszą być to super jasne szkła.

Mój budżet to 400-600 zł, mogę dać maks, około 1000 złociszy w uzasadnionych przypadkach! Ale najchętniej jakieś 5 stówek.

Co polecacie?

Do tego chciałem zapytać czy jest jakiś sensowny adapter pod Canon EF (bo pod Sony E chyba nie ma wcale) - za nieduży "piniondz". Mam Sigmę 18-35 F1.8 i chętnie bym z niej skorzystał. Ale mimo wszystko jedno natywne szkło bym chciał.

Dzieki!

OLO

wyszomir
17.02.25, 19:15
Adaptery umożliwiające podłączenie optyki zarówno Canon EF jak i Sony do korpusów m4/3 istnieją - wystarczy sprawdzić na Allegro:

https://allegro.pl/kategoria/akcesoria-tuleje-pierscienie-redukcyjne-257194?string=EF%20m4%2F3&miejsce-wysylki=polska

https://allegro.pl/oferta/adapter-sony-minolta-a-maf-na-micro-4-3-olympus-panasonic-pen-concept-12384028248

Ceny zaczynają się od ok. 90 zł. Które z nich są sensowne zbyt dokładnie nie doradzę - nigdy nie używałem optyki ani Canona ani Sony. Mogę jedynie doradzić że problemem może być sterowanie przysłoną w obiektywach które nie mają pierścienia ostrości (a z tego co wiem obiektywy z bagnetami Canon EF i Sony A zazwyczaj takiego pierścienia nie mają). Eleganckim rozwiązaniem są adaptery umożliwiające sterowanie przysłoną za pośrednictwem styków elektrycznych. Do obiektywów Canona EF takie adaptery istnieją - np. firmy Commlite - https://allegro.pl/oferta/adapter-sony-minolta-a-maf-na-micro-4-3-olympus-panasonic-pen-concept-12384028248 które umożliwiają nawet korzystanie z AF - niestety są dość kosztowne, nie wiem też czy zawsze działają z każdym obiektywem (jeśli sobie dobrze przypominam niektóre obiektywy Tamrona i Sigmy nie chciały dobrze działać z takimi obiektywami - ale musisz to zweryfikować - mogłem coś pomylić). Do bagnetu Sony-A można z kolei kupić adaptery z pierścieniem umożliwiającym sterowanie przysłoną pierścieniem na adapterze - są one tanie, ale chyba nie masz żadnej kontroli do jakiej wartości przymykasz przysłonę (możesz to jedynie oszacować na podstawie zmiany czasu ekspozycji po przymknięciu przysłony), ostrzenie też będzie tylko manualne i zdjęcie nie będzie zawierało w danych EXIF informacji o parametrach obiektywu.

OLO
17.02.25, 19:24
Pod Canona są rzeczywiście (o czym wiedziałem), ale pod Sony E czy FE raczej nie ma. W podanych linkach są tylko pod stare lustrzankowe Sony A oraz jeszcze starsze Minolta MD. Ja mam bezlusterkowce (bagnet E / FE).

Tak czy siak, jakieś natywne szkło bym chętnie spróbował (używane).

wyszomir
17.02.25, 19:36
Sorry, myślałem ze chodzi o Sony A. Przeczytaj jeszcze raz mój poprzedni post - trochę go rozszerzyłem już po tym jak go przeczytałeś.

OLO
17.02.25, 19:41
Dzięki!

No dobra, a zostawiając na chwilę adaptery, co polecacie ze stajni Olympus / Panasonic pod GH1 (video w FullHD)? Żeby AF dobrze "śmigał", bo w chińczykach raczej AF to zmora (zwykle).

Wstępnie myśłę o:

Panasonic H-FS45150EKA LUMIX G Vario 45-150 mm F4.0-5.6 (trochę ponad 800 zł)
lub
Nowy Panasonic H-H025ME-K Obiektyw 25mm F1.7 (niecałe 700 zł).

W przypadku zooma będzie trochę wąsko, ale miałbym też "trzysetkę" do niektórych zastosowań.

rysz
17.02.25, 20:18
Mam oba wspomniane obiektywy i zdecydowanie nie brałbym 45-150 jako jedynego szkła. Będzie za wąsko. I piszę to jako zdecydowany fan tele. Miałem okres, w którym moim jedynym szkłem do Canona 6D było 70-200 i już odczuwałem duże ograniczenia mimo, że to mój ulubiony zakres ogniskowych.

AF obu obiektywów (25/1.7 i 45-150) jest przyzwoity, ale ja rąbię tylko zdjęcia i to nie dynamiczne.

Jakbym miał mieć jedno szkło do Panasa z takim budżetem, to kupiłbym chyba używanego 12-60. Mały, lekki, uszczelniony i niezły optycznie. Byłby uniwersalny obiektyw na start, który pozwoli stwierdzić czego brakuje.

OLO
18.02.25, 16:00
Chyba pójdę w 12-60, to jest uniwersalne i komfortowe rozwiązanie.

Czy stałka 25mm jest dużo lepsza optycznie?

rysz
18.02.25, 18:30
25/1.7 będzie przede wszystkim jaśniejsze i ostrzejsze na brzegu. W centrum różnica będzie mniejsza. Poza tym po przymknięciu będziesz miał mniejsze winietowanie. Na minus brak stabilizacji, którą 12-60 ma.
Inne rzeczy zależne od tego, na jaką ogniskową ustawisz zooma. Żaden z tych obiektywów nie zastąpi drugiego. Jako jedyne szkło wolałbym 12-60

OLO
21.02.25, 16:19
Dzięki, będę się rozglądał za tym zoom-em.