Zobacz pełną wersję : Własny balans bieli - jak podejśc do tematu?
Witam
W aparacie pzoa dedykowanymi trybami Balansu Bieli posiadam 4 opcje dodania własnych ustawień. I tu rodzi się pytanie. Jak sprawnie tym manipuloać, aby uzyskać wymarzony efekt. Aparat chce, żebym zbliżyl białą kartkę papieru i zrobil zdjęcie. W jaki sposób aparat dobierze "temperaturę" zdjęcia do danego koloru? Załóżmy, że chcę mieć zdjęcie w ciepłych barwach albo zimniejszych barwach.
Masz możliwość ustawienia przesunięcia balansu bieli, jeśli chcesz uzyskać inny efekt.
Masz możliwość ustawienia przesunięcia balansu bieli, jeśli chcesz uzyskać inny efekt.
W sensie manipulacja kelwinami? To nie o tę opcję mi chodzi.
Nie, chodzi o manipulację zabarwieniem w dwóch kierunkach: czerwień-niebieski i magenta-zielony.
Jeśli chcesz uzyskać w miarę poprawny WB możesz posłużyć się czymś co się nazywa Expo Disc, lub czymś co zrobisz samemu na jego podobieństwo.
Cała reszta mz w edycji. .
Witam
W aparacie pzoa dedykowanymi trybami Balansu Bieli posiadam 4 opcje dodania własnych ustawień. I tu rodzi się pytanie. Jak sprawnie tym manipuloać, aby uzyskać wymarzony efekt. Aparat chce, żebym zbliżyl białą kartkę papieru i zrobil zdjęcie. W jaki sposób aparat dobierze "temperaturę" zdjęcia do danego koloru? Załóżmy, że chcę mieć zdjęcie w ciepłych barwach albo zimniejszych barwach.
Nie wiem po co ustawiać balans bieli w aparacie kiedy na 100% dobrze można to zorbić wywołująć RAW'y, do tego bez stresu że coś się źle ustawi.
Nie wiem po co ustawiać balans bieli w aparacie kiedy na 100% dobrze można to zorbić wywołująć RAW'y, do tego bez stresu że coś się źle ustawi.
A jak magicznie ustawisz biel wołając RAWa w którym jest feeria barw, ale nic białego?
A jak magicznie ustawisz biel wołając RAWa w którym jest feeria barw, ale nic białego?
W czym widzisz problem, bo nie rozumiem? Tu magii nie trzeba bo sprawa jest banalnie prosta, wystarczy trochę doświadczenia.
W czym widzisz problem, bo nie rozumiem? Tu magii nie trzeba bo sprawa jest banalnie prosta, wystarczy trochę doświadczenia.
Aleś mu rzeczowo odpowiedział :D Gdyba sprawa była banalnie prosta, to fotografowie, którym zależy na poprawnej reprodukcji kolorów nie używaliby np. Color Checkera.
Aleś mu rzeczowo odpowiedział :D Gdyba sprawa była banalnie prosta, to fotografowie, którym zależy na poprawnej reprodukcji kolorów nie używaliby np. Color Checkera.
Ba, nawet w dzisiejszych czasach są tacy, którzy używają zewnętrznych mierników światła !!!
Wszystko sprowadza się do tego co chcemy/potrzebujemy osiągnąć - w amatorskiej fotografii zupełnie wystarczy tryb auto WB i plik RAW i ewentualna korekta w postprocesie.
Aleś mu rzeczowo odpowiedział :D Gdyba sprawa była banalnie prosta, to fotografowie, którym zależy na poprawnej reprodukcji kolorów nie używaliby np. Color Checkera.
Fotografowie którzy potrzebują poprawnej reprodukcji koloru nie ustawiają balansu bieli w aparacie....
Fotografowie którzy potrzebują poprawnej reprodukcji koloru nie ustawiają balansu bieli w aparacie....
Może nie znam za wielu profesjonalnych fotografów, ale to co napisałeś to chyba dość odważne twierdzenie...
Może nie znam za wielu profesjonalnych fotografów, ale to co napisałeś to chyba dość odważne twierdzenie...
Jestem odważny :-) Do tego zatrudniam kilu (a przez ostatnie 10 lat kilkunastu się przewinęło) fotografów zawodowych do fotografii produktowej gdzie odwzorowanie koloru jest ważne, i NIKT nie ustawiał bieli w aparacie. Bo i po co? Na początku dnia po ustawieniu oświetlenia robi się jedno zdjęcie z wzornikiem bieli, a potem jednym klikiem aplikuje tenże to wszystkich zdjęć z całego dnia w ACR.
.....Na początku dnia po ustawieniu oświetlenia robi się jedno zdjęcie z wzornikiem bieli, a potem jednym klikiem aplikuje tenże to wszystkich zdjęć z całego dnia w ACR.
Czyli jednak ustawia się balans bieli za pomocą wzornika :)
W czym widzisz problem, bo nie rozumiem? Tu magii nie trzeba bo sprawa jest banalnie prosta, wystarczy trochę doświadczenia.
Jestem wyraźnie głupszy od przeciętnej, zatem, proszę, oświeć mnie. Załóżmy, że mam kolorowe liście na tle błękitu nieba. I nie, dociągnięcie krawędzi histogramu w RGB do deski nie daje właściwego efektu.
Problem z balansem bieli występuje w mieszanym świetle.
Na przykład pierwszy plan jest oświetlony błyskiem, a drugi plan zastanym żarowym.
Jestem wyraźnie głupszy od przeciętnej, zatem, proszę, oświeć mnie. Załóżmy, że mam kolorowe liście na tle błękitu nieba. I nie, dociągnięcie krawędzi histogramu w RGB do deski nie daje właściwego efektu.
Nie rozumiem co ma piernik do wiatraka, i co ma wspólnego histogram z balansem bieli? Kolego szanowny to dwie różne rzeczy przecież.
- - - - - - - - - - AKTUALIZACJA - - - - - - - - - -
Problem z balansem bieli występuje w mieszanym świetle.
Na przykład pierwszy plan jest oświetlony błyskiem, a drugi plan zastanym żarowym.
Z całą pewnością jednak problem z balansem bieli nie występuje kiedy fotografuje się liście pod światło, tutaj co najwyżej mamy problem z fotografem :-)
Nie rozumiem co ma piernik do wiatraka, i co ma wspólnego histogram z balansem bieli? Kolego szanowny to dwie różne rzeczy przecież.
Balans bieli to regulacja wzmocnienia w kanałach R i B w stosunku do G, nieprawdaż? Można to zrobić obserwując / modyfikując histogramy kanałów.
Z całą pewnością jednak problem z balansem bieli nie występuje kiedy fotografuje się liście pod światło, tutaj co najwyżej mamy problem z fotografem :-)
Z całą pewnością nie mówię o fotografowaniu pod światło. Dla ustalenia uwagi (takie były pod ręką):
249595249594
jak byś tu balans ustawił? Ta róża bardziej w czerwień czy magentę? A może liście za żółte? Hmmm...
To tylko przykład, że ustawienie bieli w aparacie może być przydatne (a nawet niezbędne) do prawidłowego wywołania.
Balans bieli to regulacja wzmocnienia w kanałach R i B w stosunku do G, nieprawdaż? Można to zrobić obserwując / modyfikując histogramy kanałów.
Z całą pewnością nie mówię o fotografowaniu pod światło. Dla ustalenia uwagi (takie były pod ręką):
249595249594
jak byś tu balans ustawił? Ta róża bardziej w czerwień czy magentę? A może liście za żółte? Hmmm...
To tylko przykład, że ustawienie bieli w aparacie może być przydatne (a nawet niezbędne) do prawidłowego wywołania.
Co do przykładów, mój WB wstrzeliłby się pomiędzy. :)
Ja sobie też nie wyobrażam robienia zdjęć bez ustawienia wstępnie w puszce jak najlepszego WB. Szkoda mi potem czasu i nerwów przed kompem.:)
Klasyczny spór odkąd pojawiły się aparaty cyfrowe i programy do ich obróbki... "robić" zdjęcia aparatem czy komputerem.
Chociaż nie, nie mam racji - ten problem istniał i wcześniej, tylko zamiast programu graficznego była ciemnia :-)
Ja niestety łączę najgorsze elementy obydwu podejść - robię zdjęcia zazwyczaj na autoWB a potem próbuję coś z tego wyciągnąć na komputerze.
Czasem wychodzi lepiej, czasem gorzej - niestety wtedy kiedy fotografuję najczęściej - czyli o wschodzie słońca - warunki zmieniają się tak dynamicznie, że chyba musiałbym co chwilę poprawiać ustawienia WB.
Rzecz jest prostsza, kiedy ma się pewność, że warunki świetlne będą przez dłuższy czas stabilne.
Ghost1982
... posiadam 4 opcje dodania własnych ustawień. I tu rodzi się pytanie. Jak sprawnie tym manipuloać
np. 1 - możesz zapisać BB dla pokoju gdzie jest oświetlanie LED z niskim współczynnikiem CRI,
2 - BB dla światła żarowego
3 - BB dla sesji na otwartej przestrzeni
każdy z w/w pomiarów BB zapisujesz w jednym z czterech rejestrów aparatu między którymi w zależności od potrzeb się przełączasz
...aby uzyskać wymarzony efekt. A wymarzony efekt uzyskać w post produkcji mając poprawny materiał wyjściowy.
Pozdrawiam :wink:
Ja natomiast prawie zawsze ustawiam WB, wolę sam decydować :grin:
A do @Ghost1982 (https://forum.olympusclub.pl/members/58189-Ghost1982) żeby nie było całkiem offtopicznie, (dzięki nic nie wnoszącym postom):
Opcja CustomWB jest właśnie do szybkiego ustawienia WB na wzorzec, bez zastanawiania się jaką temperaturę ustawić.
Masz tu dwie możliwości: pierwsza - skorygować ustawieniami A+- i G+- (korekta w kierunku żółty/niebieski lub zielony/magenta). Upraszczając - pierwsza ociepla/ochładza zdjęcie, druga eliminuje zafarb od kiepskich źródeł światła (led, świetlówka etc).
Druga to lifehack: poszukaj w domu kilku różnych białych kartek. Niektóre będą zażółcone, inne bardziej błękitnawe. Sprawdź jak zachowa się aparat przy ustawianiu bieli na każdą z nich. Zauważysz, że ustawienie na kartkę żółtawą da Ci zdjęcia zimne, na tą niebieskawą - cieplejsze. Jeśli chcesz "w polu" używać opcji CWB - bierz ze sobą wybrane kartki, będziesz wiedział jak się zachowa aparat.
Choć korekta A/G jest chyba prostsza...
Robicie zdjęcia w RAW czy w JPG?
Witam
..
Aparat chce, żebym zbliżyl białą kartkę papieru i zrobil zdjęcie. W jaki sposób aparat dobierze "temperaturę" zdjęcia do danego koloru? Załóżmy, że chcę mieć zdjęcie w ciepłych barwach albo zimniejszych barwach.
Ghost, jesli zrobisz zdjęcie białej (a jeszcze lepiej lepiej wzorcowej szarej karty) to aparat ustawi się idealnie do światła jakie padnie na wzorzec. Zdjęcie nie będzie ani ciepłe, ani zimne.
Jeśli chcesz zawsze takiego samego przesunięcia koloru robisz tak jak pisze epicure.
Jeśli chcesz mieć zdjęcie ciepłe albo zimne to możesz sobie odpuścić używanie wzorca. Po prostu, tak jak pisął m_a_g ustawiasz sobie K suwakami w LR czy PS wg uznania.
Nie potrzeba mieć czegos białego w kadrze. Bo po co? By ustawić realistyczny WB? Autor takiego nie chce. Chce ciepły (zimny).
Rozróżnijmy dwa WB:
1. idealny technicznie, czyli zdjęcie szarej karty Kodaka, a może jeszcze użycie Color Checkera by kolory oddać idealnie.
2. taki jak nam się podoba. Przy wielu rodzajach zdjęć to istotniejsze. Dajmy na to przy portrecie czasami robi się cieplejszy WB. Wielu autorów zdjęć (np krajobrazowych) lubi pewną dominantę barwną i osiąga ją różnie, także przez ustawianie złego WB
Wyobrażacie sobie zdjęcie zachodu słońca z ustawionym WB wg szarej karty???
\
Rozróżnijmy dwa WB:
1. idealny technicznie, czyli zdjęcie szarej karty Kodaka, a może jeszcze użycie Color Checkera by kolory oddać idealnie.
2. taki jak nam się podoba. Przy wielu rodzajach zdjęć to istotniejsze. Dajmy na to przy portrecie czasami robi się cieplejszy WB. Wielu autorów zdjęć (np krajobrazowych) lubi pewną dominantę barwną i osiąga ją różnie, także przez ustawianie złego WB
Wyobrażacie sobie zdjęcie zachodu słońca z ustawionym WB wg szarej karty???
No więc właśnie. Zauważyłem że to typowa przypadłość osób początkujących które naczytały się o karcie szarej i później bez głębszego zrozumienia tematu za wszelką cenę chcą prezentować kolory które zamiast klimatu czasu i miejsca oddają klimat laboratorium. Przecież w naturze nic tak nie wygląda, sposób odbioru środowiska zależy od rodzaju oświetlenia.
Zachód słońca to jedno, ale wyobraża ktoś sobie nawet taki zwykły portret z balansem bieli ustawionym według karty?
https://gora.email/photo/A7R09195.jpg
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.