Zobacz pełną wersję : E-M10 Mark III S + 14-42mm ez
DariuszSikora
2.04.22, 17:51
Dzień dobry.
Jakiś czas temu złapałem bakcyla związanego z fotografia. Miałem leniwego Canona 50D z kitem 17-85. Duży, ciężki, nie poręczny jeśli chodzi o wyjazdy rodzinne itd. Stałem się więc szczęśliwym posiadaczem E-M10 Mark III S + 14-42 EZ. I wszystko stało się piękne. Jakoś zdjęć, ich jasność, mobilność, dosłownie wszystko poza jednym szczegółem. Na każdym programie zdjęcia przy nawet lekkim ruchu osoby fotografowanej wychodzą rozmyte. Poza programem z regulacja otwarcia czasu migawki. Tyle że przy ustawieniu np 1/160 czy 1/200 zdjęcia są bardzo ciemne nawet z dużą korekta ekspozycji. Wybaczcie pytanie laika ale jak to skorygować. Gdyby nie to rozmycie zdjęcia są jak na początek bardzo ładne. Przykład inny - zdjęcie z gór - wszystko piękne ale padający śnieg rozmyty... Na co nie zwracam uwagi? Tryb całkowicie manualny ti dla mnie na te chwile za wcześnie. Staram się i chłonę wiedzę ale pewnie nie zwracam uwagi na coś bardzo podstawowego... Pomóżcie proszę.
Pozdrawiam
DS.
... a stabilizację masz włączoną ??
Ustaw pokrętło trybów na "A" - zaznaczam, to nie jest auto. To preselekcja przysłony. Jej wartość możesz regulować kółkiem obok kciuka.
ISO w granicach 200 - 400
Stabilizacja -> IS na 1
przy nawet lekkim ruchu osoby fotografowanej wychodzą rozmyte
Rozumiem, że reszta kadru jest nieporuszona.
Fotografujesz z priorytetem przysłony, więc automatyka ustawia stosunkowo długi czas naświetlania. Zakładam, że nieruchoma część kadru jest ostra, bo stabilizacja robi swoje, ale to co porusza się wychodzi nieostre.
Sprawdź i napisz, jakie czasy masz tych zdjęciach, a najlepiej wszystkie parametry "trókąta ekspozycji".
Podnieś ISO, żeby czasy były krótsze lub wręcz ustaw ISO na "auto". A czy nie za mocno przymykasz przysłonę? Jeśli to w pomieszczeniach, to możesz użyć lampy błyskowej, żeby zamrozić ruch.
DariuszSikora
2.04.22, 23:25
Dziękuję za odpowiedzi. A więc tak - po przyjrzeniu się info o zdjęciach wychodzi na to, że wartość F nie wychodzi poza minimum czyli 3.5 na ogniskowej 14mm. Przy ogniskowej 42mm jest F 5.6. Mam problem z podaniem informacji na temat czasu otwarcia migawki ponieważ na jednych zdjęciach jest np 250 a na innym 6. Czasami 1.2''. ISO w pomieszczaniach ( większość zdjęć przy słabym oświetleniu ) to 1600. W dzień 200. Idąż za poradą - ustawiam tryb "A", ISO 200 i... mam 20 sekund czas otwarcia migawki... Nie wiem jak trafić na takie ustawienie, które pozwoli mi np. zrobić zdjęcie lecącej mewy ale bez rozmazu skrzydeł i do tego jasne czy idących ludzi bez rozmazanych sylwetek.
COBRA - tak jak piszesz - reszta zdjęcia jest ostra. Tylko np osoba gdy ruszy głową czy pies ogonem - są rozmazane. Tak więc jeśli ustawiam tryb z manualną regulacją przysłony - zdjęcia "naświetlają" się bardzo długo. Jeśli ustawię regulację czasu otwarcia migawki - są zbyt ciemne. Tryb AUTO lub AP w trybie cichej migawki powodują właśnie rozmycie ruchu.
Teraz juz rozumie dlaczego nie byłem zadowolonym posiadaczem Canona 50D choć miałem go chwilę. Skoro wszystko szło na AUTO i skracałem czas migawki np do 1/160 albo nawet 1/250 to nic dziwnego, że zdjęcia przy słąbym oświetleniu wychodziły czarne. Nie mówiąc już o zachodzie Słońca... Dłuuuga nauka przede mną. Choć z Wasza pomocą czuje, że będzie to przyjemna nauka ;)
Pozdrawiam
DS
Dziękuję za odpowiedzi. A więc tak - po przyjrzeniu się info o zdjęciach wychodzi na to, że wartość F nie wychodzi poza minimum czyli 3.5 na ogniskowej 14mm. Przy ogniskowej 42mm jest F 5.6. Mam problem z podaniem informacji na temat czasu otwarcia migawki ponieważ na jednych zdjęciach jest np 250 a na innym 6. Czasami 1.2''. ISO w pomieszczaniach ( większość zdjęć przy słabym oświetleniu ) to 1600. W dzień 200. Idąż za poradą - ustawiam tryb "A", ISO 200 i... mam 20 sekund czas otwarcia migawki... Nie wiem jak trafić na takie ustawienie, które pozwoli mi np. zrobić zdjęcie lecącej mewy ale bez rozmazu skrzydeł i do tego jasne czy idących ludzi bez rozmazanych sylwetek.
COBRA - tak jak piszesz - reszta zdjęcia jest ostra. Tylko np osoba gdy ruszy głową czy pies ogonem - są rozmazane. Tak więc jeśli ustawiam tryb z manualną regulacją przysłony - zdjęcia "naświetlają" się bardzo długo. Jeśli ustawię regulację czasu otwarcia migawki - są zbyt ciemne. Tryb AUTO lub AP w trybie cichej migawki powodują właśnie rozmycie ruchu.
Teraz juz rozumie dlaczego nie byłem zadowolonym posiadaczem Canona 50D choć miałem go chwilę. Skoro wszystko szło na AUTO i skracałem czas migawki np do 1/160 albo nawet 1/250 to nic dziwnego, że zdjęcia przy słąbym oświetleniu wychodziły czarne. Nie mówiąc już o zachodzie Słońca... Dłuuuga nauka przede mną. Choć z Wasza pomocą czuje, że będzie to przyjemna nauka ;)
Pozdrawiam
DS
Mewę w locie polecam spróbować w trybie S (wtedy ustawiasz czas otwarcia migawki) i dać np. 1/2000. Iso na Auto, Przysłonę aparat dobierze sam.
Dziękuję za odpowiedzi. A więc tak - po przyjrzeniu się info o zdjęciach wychodzi na to, że wartość F nie wychodzi poza minimum czyli 3.5 na ogniskowej 14mm. Przy ogniskowej 42mm jest F 5.6. Mam problem z podaniem informacji na temat czasu otwarcia migawki ponieważ na jednych zdjęciach jest np 250 a na innym 6. Czasami 1.2''. ISO w pomieszczaniach ( większość zdjęć przy słabym oświetleniu ) to 1600. W dzień 200. Idąż za poradą - ustawiam tryb "A", ISO 200 i... mam 20 sekund czas otwarcia migawki... Nie wiem jak trafić na takie ustawienie, które pozwoli mi np. zrobić zdjęcie lecącej mewy ale bez rozmazu skrzydeł i do tego jasne czy idących ludzi bez rozmazanych sylwetek.
COBRA - tak jak piszesz - reszta zdjęcia jest ostra. Tylko np osoba gdy ruszy głową czy pies ogonem - są rozmazane. Tak więc jeśli ustawiam tryb z manualną regulacją przysłony - zdjęcia "naświetlają" się bardzo długo. Jeśli ustawię regulację czasu otwarcia migawki - są zbyt ciemne. Tryb AUTO lub AP w trybie cichej migawki powodują właśnie rozmycie ruchu.
Teraz juz rozumie dlaczego nie byłem zadowolonym posiadaczem Canona 50D choć miałem go chwilę. Skoro wszystko szło na AUTO i skracałem czas migawki np do 1/160 albo nawet 1/250 to nic dziwnego, że zdjęcia przy słąbym oświetleniu wychodziły czarne. Nie mówiąc już o zachodzie Słońca... Dłuuuga nauka przede mną. Choć z Wasza pomocą czuje, że będzie to przyjemna nauka ;)
Pozdrawiam
DS
Wynika z tego że coś jest źle. Może przysłona w obiektywie się zacina ? Masz inny obiektyw ?
U mnie przy nastawach:
ISO = 200
f = 5,6
czas wychodzi mi w okolicach 1/50 s
Zdjęcie robione w pokoju z jednym oknem.
DariuszSikora
3.04.22, 12:10
Dzisiaj zrobiłem pierwszy test na zewnątrz - sporo śniegu, Słońce, ogólnie bardzo jasno. Tryb "A" czyli regulacja przysłony + ISO ustawione na 200 :
F5,6 - czas wychodzi 1/640
F4,5 - czas 1/400
F3,5 - czas 1/1600 (w stronę Słońca)
F3,5 - czas 1/800 (sporo w bok od Słońca)
F11 - 1/125
F16 - czas 1/60
Więc wydaje mi się, że wszystko działa jak należy i na zewnątrz znajdę złoty środek. Gorzej w pomieszczeniu. Również dzisiaj przy takiej samej pogodzie i w pomieszczeniu z 1 oknem :
F3,5 - czas 1/40
F5,6 - czas 1/8 (ze światłem)
F5,6 - czas 1/15 (pod światło)
F9 - czas 1,3''
O tyle o ile na zewnątrz myślę, że jakoś to ogarnę bo widzę, że w trybie z regulacją przysłony czy czasu otwarcia migawki jestem w stanie to ustawić (praktyka czyni mistrza) to w pomieszczeniu nadal pojawia się problem. Czas otwarcia migawki jest zbyt krótki aby zamrozić obraz. Nadal ruch głowy itp powoduje rozmycie tego elementu zdjęcia. A odpalanie lampy błyskowej przy takiej pogodzie w pomieszczeniu chyba mija się z celem. Jak Wy to ogarniacie chcąc zrobić zdjęcie komuś w pomieszczeniu? Jasne, że przy samych wnętrzach - no problemo - bo stabilizacja działa świetnie, ewentualnie statyw i jest pięknie.
Pozdrawiam.
1/60 w domu ma szansę na ostre zdjęcie, w praktyce mówi się o 1/160 albo krócej. Jeśli lampa,to tylko zewnętrzna, którą można oświetlić sufit (czyli ustawić "pionowo").
Nie bój się też podnieść ISO w domu.
DariuszSikora Nie musisz poprzestawać na ISO 200, przy stałej przysłonie podniesienie czułości (ISO) pozwoli skrócić czas naświetlania. Spokojnie można korzystać z ISO 640, 800.
Drugi kierunek to jasne stałki. Seria obiektywów ze światłem F 1,2 to wersja PRO i swoje kosztuje, ale te ze światłem 1,8 (Olympus) lub 1,7 ( Panasonic), szczególnie używane, nie są już takie drogie.
Rozważ też Sigmy ze światłem 1,4
O ogniskowej 16, 30, 56 mm. Stosunkowo tanie i bardzo dobre jakościowo.
DariuszSikora
3.04.22, 12:35
Tyle, że w pomieszczeniu nie udało mi się jeszcze uzyskać czasu rzędu 1/60 sekundy. Max wyszło 1/40 i mniej. Musze faktycznie z tym ISO pokombinować. Co do obiektywów to na tą chwile muszę lekko przystopować z wydatkami. Nie nastawiam się, na żadne konkursy - dużo jeżdżę po Polsce i ogromną frajdę zaczęło mi sprawiać robienie zdjęć. Mam małe porównanie z Canonem o którym pisałem wyżej i mając Olympusa już wiem, że jednak można robic ładne zdjęcia... Jednak czasami chciałbym też zrobić coś w pomieszczeniach ale spoko - aparat w dłoń i ćwiczymy ;)
Zobaczysz jak się kiedyś dorwiesz do jakiejś stałki:). Tylko broń boże nie czytaj forów bo się okaże, że nie możesz być zadowolony:).
Poza Sigmą, masz też fajne 45mm 1.8 Olympusa, który można wyrwać za nawet 600PLN za nowy, 25 1.7 Panasonica, który kiedyś był za jakieś 600pln, 17 1.8 Olympusa bywał w promocji za 1700-1800, ale jest tani w drugim obiegu... wybór spory:).
DariuszSikora
3.04.22, 13:04
Oj wiem jak to jest ze stałkami bo miałem canona 50mm 1.8 i wiem, że różnica jest ogromna. Wszystko w swoim czasie - to na pewno :)
A powiedzcie mi proszę jeszcze jedną rzecz. Dokopałem się do opcji stabilizacji obrazu. Są różne możliwości ale mnie interesuje ta standardowa a nie panorama itp. Wszystko ok bo jest włączona ale jest też jakieś ustawienie ogniskowej do stabilizacji. I jest ono ustawione na 9mm. Ustawienie wygląda tak _ _ _ _._ więc mogę ustawić np 14mm (kit 14-42). O co chodzi w tym ustawieniu ? Nie da się ustawić całego zakresu z pauzą - chyba że powinienem wpisać 1442.0 ?
Mam problem z podaniem informacji na temat czasu otwarcia migawki ponieważ na jednych zdjęciach jest np 250 a na innym 6. Czasami 1.2''.
To oznacza odpowiednio 1/250 s, 1/6 s i 1,2 s.
Idąż za poradą - ustawiam tryb "A", ISO 200 i... mam 20 sekund czas otwarcia migawki... Nie wiem jak trafić na takie ustawienie, które pozwoli mi np. zrobić zdjęcie lecącej mewy ale bez rozmazu skrzydeł i do tego jasne czy idących ludzi bez rozmazanych sylwetek.
Jeśli przy ISO 200 masz czas 20 s, to albo fotografujesz po ciemku, albo używasz kosmicznych wartości przysłony. Chyba że źle odczytujesz czas. Wartość 20 na wyswietlaczu to nie 20 s, tylko 1/20 s. 20 s to byłoby 20”.
Żeby zrobić ostre zdjęcie pozującemu nieporuszającemu się człowiekowi, bezpiecznym czasem powinna być 1/60 s. Niestety obiektyw, który masz, często może okazać się za ciemny, by uzyskać taki czas w pomieszczeniu przy ISO 200. Wtedy musisz się ratować dużo wyższymi czułościami.
Żeby zrobić ostre zdjęcie poruszającego się obiektu, potrzebujesz 1/250 s, 1/500 s, 1/1000 s lub nawet krócej - w zależności od szybkości ruchu i kąta widzenia obiektywu. W przypadku ptaka w locie, sprzętem który masz, uda Ci się to zrobić jedynie w warunkach bardzo dobrego oświetlenia (lub kosmicznych wartości ISO, które zrujnują jakość obrazu). Pochmurny dzień już będzie problemem.
Drobna rada: używaj trybu A tylko wtedy, gdy przysłoną chcesz kontrolować głębię ostrości. Ponieważ obiektyw, który posiadasz, jest na tyle ciemny, że daje znikomą kontrolę nad głębią ostrości, nic tutaj na A nie zdziałasz. Jeśli fotografujesz tym obiektywem poruszające się obiekty, używaj trybu S i wybieraj czas adekwatny do szybkości ich ruchu.
DariuszSikora
3.04.22, 14:26
Szybki test w pomieszczeniu przy słonecznej pogodzie i jednym oknie - program "S" - regulacja czasu otwarcia migawki :
F3,5 1/200 EV +0,7 14mm - ISO...6400
Przy takich samych ustawieniach ale ISO ręcznie na 400 - zdjęcie właściwie czarne
Nie udało mi się zejść z ISO poniżej 4000 tak aby zdjęcie było jasne.
Zdjęcia na zewnątrz w tym samym trybie i czasie otwarcia migawki rzędu 1/200 - 1/400, ISO 200 i F4 wychodzą bardzo ładne.
Tak jak pisałem wyżej - muszę trafić jakiś złoty środek przy gorszej pogodzie i zdjęciach wewnątrz. Dlatego bardzo Wam dziękuję za wszystkie pomysły a właściwie podstawy, na których mogę się opierać i szukać parametrów adekwatnych do warunków.
A powiedzcie mi proszę jeszcze jedną rzecz. Dokopałem się do opcji stabilizacji obrazu. Są różne możliwości ale mnie interesuje ta standardowa a nie panorama itp. Wszystko ok bo jest włączona ale jest też jakieś ustawienie ogniskowej do stabilizacji. I jest ono ustawione na 9mm. Ustawienie wygląda tak _ _ _ _._ więc mogę ustawić np 14mm (kit 14-42). O co chodzi w tym ustawieniu ? Nie da się ustawić całego zakresu z pauzą - chyba że powinienem wpisać 1442.0 ?
Masz obiektyw systemowy (komunikujący się stykami z korpusem) i korpus wie jaka jest ogniskowa, dla zooma też. Ten paramert o którym piszesz (u Ciebie ustawione 9mm) to ręczne ustawienie dla obiektywu bez styków. Wtedy ogniskową musisz podać, żeby stabilizacja prawidłowo działała.
Szybki test w pomieszczeniu przy słonecznej pogodzie i jednym oknie - program "S" - regulacja czasu otwarcia migawki :
F3,5 1/200 EV +0,7 14mm - ISO...6400
Przy takich samych ustawieniach ale ISO ręcznie na 400 - zdjęcie właściwie czarne
Nie udało mi się zejść z ISO poniżej 4000 tak aby zdjęcie było jasne.
Zdjęcia na zewnątrz w tym samym trybie i czasie otwarcia migawki rzędu 1/200 - 1/400, ISO 200 i F4 wychodzą bardzo ładne.
Tak jak pisałem wyżej - muszę trafić jakiś złoty środek przy gorszej pogodzie i zdjęciach wewnątrz. Dlatego bardzo Wam dziękuję za wszystkie pomysły a właściwie podstawy, na których mogę się opierać i szukać parametrów adekwatnych do warunków.
Podpowiedz kolejna przestaw tak żeby nie było EV +0,7 to spowoduje, że iso spadnie….
kolejna kwestia, jeśli testujesz wewnątrz to istotne jest to komu/czemu robisz to testowe zdjęcie i jak ten obiekt jest położny względem okna (wpadającego światła). Jeśli celujesz i robisz zdjęcie czegoś w ciemnym kącie pokoju to iso będzie wysokie, jesli zdjęcie kwiatka stojącego na parapecie w bezpośrednim świetle wpadającym oknem to powinieneś mieć mniej więcej parametry jak na zewnątrz. Sprawdź
+0,7 EV spowoduje wydłużenie czasu, co da rozmycie osób - nie będzie zamrożenia ruchu.
Wszystko zależy jakie osoby chcesz "zamrozić". Jak dzieci to lampa zostaje niestety, lub bardzo bardzo jasna stałka.
DariuszSikora
4.04.22, 14:14
Hmm a więc dzisiaj będzie test z EV. Jak tylko wstane bo nie spałem od wczoraj rano I muszę na 3h się położyć. Później sprawdzę jaki wpływ na ISO I inne parametry ma to EV I dam Wam znać o szczegółach. Jesteście wielcy!
Nie musisz sprawdzać - korekta EV na minus, tam gdzie to możliwe (gdy jest włączone Auto ISO i da się zejść z czułością niżej), wpływa na ISO; tam, gdzie to niemożliwe, w trybie S wpływa na przysłonę, a w trybie A wpływa na czas; z kolei korekta na plus, tam gdzie to możliwe, wpływa na czas w trybie A (do momentu dojścia to bezpiecznego lub zdefiniowanej przez użytkownika progu maksymalnego czasu migawki w Auto ISO) lub na przysłonę w trybie S; a jeśli to niemożliwe, korekta ekspozycji na plus wpłynie na zwiększenie ISO.
W uproszczeniu: dla korekty EV priorytetem jest szum. Jeśli się da, będzie ona zmniejszać czułość lub probować jej nie zwiększać kosztem zmiany parametru, który jest sterowany automatycznie w danym trybie. Gdy zakres regulacji tego parametru się skończy, EV zabierze się za zwiększanie czułości.
Nie wiem jak w trybie P, bo nigdy z niego nie korzystam.
DariuszSikora
4.04.22, 21:32
WOW dziękuję. A widzisz kierowałem się jednym z kursów internetowych, w którym padło stwierdzenie, że podbicie EV do 0,7 sprawia, iż zdjęcie z automatu będzie się ładniej prezentowało i ta osoba zawsze tak robi. Dlatego też stwierdziłem, że tak trzeba.
Kurcze dziś był bardzo ciężki dzień - jestem potwornie padnięty i nie udało mi się nawet wziąć aparatu do reki. A wiem, że tylko ciągle testowanie ustawień sprawi, że znajdę to czego szukam. Jutro powinno być lepiej ������ Bardzo Wam dziękuję za pomoc jaka okazujecie wszyscy w tym temacie.
pstrykacz_smartfonowy
4.04.22, 21:53
Myślę, że powinieneś zapoznać się z genialnym kursem obsługi aparatów Olympusa dostępnym na youtube
https://www.youtube.com/watch?v=yNwboafjTfA&list=PLyBjgg0NvOrO9YKofpu2vA-E7BOBQpdNc&index=1
włącz sobie napisy i tłumaczenie na polski o ile potrzebujesz. Filmy Roba pozwolą dobrze zrozumieć filozofię obsługi aparatów Olympusa.I ogólnie zapoznaj się z jego filmami - są kilkuletnie ale to najbardziej wartościowa wiedza na temat obsługi olympusów.
Jeśli chodzi o ustawienia to w ciemnych pomieszczeniach przy f3,5 czy 4,0 i iso 200 czasy są rzędu 1/40 do 1,5s.Pytanie jak masz skonfigurowane ustawienia iso (iso daje przyzwoitą jakość w przedziale 200-800), jak masz skonfigurowany autofocus, jak pomiar światła ( matrycowy ESP i punktowy focus będą wstępnie najlepsze),jakie ustawienia stabilizacji matrycy.
Podsumowując: to jest bezlusterkowiec więc musisz się go nauczyć. Wiedza w zakresie obsługi lustrzanek może przeszkadzać w obsłudze bezlusterkowca bo to kompletnie inne narzędzia.
Mam problem z podaniem informacji na temat czasu otwarcia migawki ponieważ na jednych zdjęciach jest np 250 a na innym 6. Czasami 1.2''.Zamiast wróżenia z fusów, pokaż zdjęcie (które wg Ciebie jest nieostre/poruszone) z exifem i wtedy będzie można coś doradzić.
Jest kilka reguł, od których trzeba zacząć a potem z nich wynikają nastawy. Znając kadr i exif można ocenić, czy nastawy były właściwe.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.