Zobacz pełną wersję : Venus LAOWA 6 mm T2.1 Cine
https://www.venuslens.net/wp-content/uploads/2022/02/6mm-MFT-Cine-02-1200x515.jpg
Venus LAOWA 6 mm T2.1 Cine -kąt widzenia 121.9 o
specyfikacja https://www.optyczne.pl//upload2/266339_6mm-art.jpg
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:AnZLXM0l-V0J:https://www.venuslens.net/product/laowa-6mm-t2-1-zero-d-mft-cine/%20&cd=2&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-b-d -trzeba kliknąć w Specifications
(https://www.venuslens.net/product/laowa-6mm-t2-1-zero-d-mft-cine/#tab-description)
cena: 3679 zł
700$
- - - - - - - - - - AKTUALIZACJA - - - - - - - - - -
https://youtu.be/Ta2GBJCc6yQ
https://youtu.be/HMF-uhfBpBM
Test obiektywu Venus Optics LAOWA 6 mm f/2 Zero-D MFT https://www.optyczne.pl/567.1-Test_obiektywu-Venus_Optics_LAOWA_6_mm_f_2_Zero-D_MFT.html
Kto z koleżanek i kolegów ma tą Laowe 6 mm f2 Zero D ?
zastanawiam się nad przemeblowaniem w torbie :)
Mam od paru miesięcy ale wersję fotograficzną (bez zębatki na pierścieniu ostrości i oznaczenia 'Cine'). Wersja fotograficzna różni się też tym że ma styki elektryczne (wersja Cine jest ich pozbawiona) i nie ma pierścienia przysłon - przysłoną staruje się z korpusu aparatu. Za wersją fotograficzną przemawia też niższa cena i to że w danych EXIF zdjęcia są informacje o ogniskowej obiektywu i ustawionej liczbie przysłony.
W sumie niewiele mogę pomóc w ocenie jakości obiektywu gdyż bardzo mało miałem jak dotąd okazji do jego użycia. Trochę mnie denerwuje że pozycja przy której ostrość jest ustawiona na nieskończoność nie zgadza się ze znacznikiem nieskończoności na skali ostrości - w rzeczywistości ostrość jest ustawiona na nieskończoność gdy pierścień na skali wskazuje odległość nieco ponad pół metra (brzmi to szokująco, ale trzeba pamiętać że o.5m to przedostatnia pozycja na skali ostrości - przy tak szerokokątnym obiektywie ostatnich 5 pozycji na skali ostrości to 0.12, 0.15, 0.2, 0.5 i nieskończoność). Przy dalszym kręceniu pierścieniem ostrości (a daje on się przekręcić jeszcze kawałek za pozycję nieskończoności) ostrość jest już ustawiona 'za nieskończonością'. O ile wiem to normalna cecha tego obiektywu. Z tego co czytałem do wersji 'Cine' dokładane są specjalne podkładki dystansowe umożliwiające takie skalibrowanie obiektywu ze swoim aparatem by znacznik nieskończoności na skali pokrywał się z faktycznym naostrzeniem na nieskończoność. Z tego co pisali użytkownicy dokładna kalibracja możliwa jest tylko z konkretnym egzemplarzem korpusu - po przełożeniu na inny korpus trzeba podkładki dystansowe dobierać od nowa (https://www.43rumors.com/matti-sulanto-tested-the-widest-mft-lens-laowa-6mm-f-2-0/).
Dzięki Marku. Mnie interesuje ta wersja foto. To jest ultraszerokie szkło i zastanawiam się nad 6 mm albo 7,5 mm zamiast 8-25/F4
Te 2EV też mają czasami kluczowe znaczenie.
Ja mam 7,5/2,0
Podobnie jak Marek - nieskończoność nie pokrywa się ze znacznikiem. Ale jestem baaardzo zadowolony.
Knajpkę na pewno poznajesz :mrgreen:
267674
Dodam jeszcze jedno - liczyłem ze przy tak krótkiej ogniskowej nie będę musiał w ogóle korzystać ze skali ostrości - po założeniu obiektywu na aparat przekręcam pierścień ostrości do oporu i dzięki ogromnej głębi ostrości mam ostre wszystko od kilku metrów do nieskończoności. A tu niestety tak słodko nie jest - po przekręceniu pierścienia ostrości do oporu ostrość jest ustawiona daleko za nieskończonością i dopiero po bardzo silnym przymknięciu przysłony odlegle obiekty stają się ostre. Nawet po nastawieniu na znacznik nieskończoności trzeba przysłonę przymknąć by odległe obiekty weszły w głębię ostrości. Trzeba niestety ustawiając ostrość korzystać z funkcji Focus Peaking. Z punktu widzenia ergonomii to jednak wada.
Wrr.. ostatnio we wnętrzach np świątynnych 12/2 było za wąskie a 8-25 to już F4.
No i zastanawiam się czy nie dołożyć właśnie super szerokiej i jasnej stałki, nawet manualnej. No ale w zastosowaniu turystycznym gdzie czasem nie ma ludzi w kadrze przez sekundę lub dwie, często nie ma czasu na ręczne ostrzenie. Nieskończoność I już. Skoro to tak nie działa, to muszę pomyśleć
Przed podjęciem decyzji spróbuj na jakimś innym szerokokątnym obiektywie jak Ci będzie szło ostrzenie za pomocą Focus Peaking. Takie ostrzenie długo nie trwa - zwłaszcza że przy tak krótkiej ogniskowej nawet przy przysłonie 2 głębia ostrości jest duża dzięki czemu wymogi co do precyzji ostrzenia nie są zbyt ostre.
Takie przeskalowanie nieskończoności może być wykorzystane w podczerwieni.
Sposobem troche kiepsko wyglądającym ale skutecznym jest przyklejenie na pierścienie ograniczników. Tak by pierścień nie przechodził poza nieskończoność.
Hmm... czy ktoś z kolegów pożyczyłby mi albo 7,5 mm albo 6mm - w pierwszym tygodniu lipca, oddałbym w ostatnim tygodniu lipca?
Dodam jeszcze jedno - liczyłem ze przy tak krótkiej ogniskowej nie będę musiał w ogóle korzystać ze skali ostrości - po założeniu obiektywu na aparat przekręcam pierścień ostrości do oporu i dzięki ogromnej głębi ostrości mam ostre wszystko od kilku metrów do nieskończoności. A tu niestety tak słodko nie jest - po przekręceniu pierścienia ostrości do oporu ostrość jest ustawiona daleko za nieskończonością i dopiero po bardzo silnym przymknięciu przysłony odlegle obiekty stają się ostre. Nawet po nastawieniu na znacznik nieskończoności trzeba przysłonę przymknąć by odległe obiekty weszły w głębię ostrości. Trzeba niestety ustawiając ostrość korzystać z funkcji Focus Peaking. Z punktu widzenia ergonomii to jednak wada.
Aby uzyskać taki efekt musisz ustawić na obiektywie odległość hiperfokalną.
Dla ogniskowej 6mm, F-10 i MFT zakres głębi ostrości zawiera się od ca. 1m do nieskończoności.
W necie możesz znaleźć odpowiednie kalkulatory.
Aby uzyskać taki efekt musisz ustawić na obiektywie odległość hiperfokalną.
Dla ogniskowej 6mm, F-10 i MFT zakres głębi ostrości zawiera się od ca. 1m do nieskończoności.
W necie możesz znaleźć odpowiednie kalkulatory.
To doskonale wiem. Tylko co z tego że wyjdzie mi że dla zadanej liczby przysłony odległość hiperfokalna wynosi np. 2.3m jeśli będę miał problem jak taką odległość ustawić. Podziałki na skali ostrości obiektywu nie zgadzają się z faktyczną odległością a gdyby nawet się zgadzały to kolejne podziałki to 0.2m, 0.5m i nieskończoność... Najlepiej by było gdyby obiektyw nastawiał odległość na nieskończoność po przekręceniu pierścienia ostrości do oporu - wtedy w 90% sytuacji wyjmuję aparat z obiektywem z torby, przekręcam pierścień do oporu i mam ostre wszystko od tych 2 czy 3m do nieskończoności (nastawiając na hiperfokalną miałbym ostre jeszcze więcej, ale w większości przypadków nie warto kombinować jaka jest hiperfokalna dla aktualnej wartości przysłony gdyż po nastawieniu na nieskończoność i tak wszystko czego potrzebuję będzie ostre). Niestety tak fajnie nie jest i praktycznie jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest korzystanie z focus peakingu.
To doskonale wiem. Tylko co z tego że wyjdzie mi że dla zadanej liczby przysłony odległość hiperfokalna wynosi np. 2.3m jeśli będę miał problem jak taką odległość ustawić. Podziałki na skali ostrości obiektywu nie zgadzają się z faktyczną odległością a gdyby nawet się zgadzały to kolejne podziałki to 0.2m, 0.5m i nieskończoność... Najlepiej by było gdyby obiektyw nastawiał odległość na nieskończoność po przekręceniu pierścienia ostrości do oporu - wtedy w 90% sytuacji wyjmuję aparat z obiektywem z torby, przekręcam pierścień do oporu i mam ostre wszystko od tych 2 czy 3m do nieskończoności (nastawiając na hiperfokalną miałbym ostre jeszcze więcej, ale w większości przypadków nie warto kombinować jaka jest hiperfokalna dla aktualnej wartości przysłony gdyż po nastawieniu na nieskończoność i tak wszystko czego potrzebuję będzie ostre). Niestety tak fajnie nie jest i praktycznie jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest korzystanie z focus peakingu.
Mam manualnego Irina 15 mm do krajobrazu z dokładnie takim samym problemem .
Z racji tego, że robię nim zdjęcia na przysłonach F 8-10 ustaliłem sobie w drodze eksperymentu konkretne ustawienie i mam foty ostre od 1 m do nieskończoności.
Mam manualnego Irina 15 mm do krajobrazu z dokładnie takim samym problemem .
Z racji tego, że robię nim zdjęcia na przysłonach F 8-10 ustaliłem sobie w drodze eksperymentu konkretne ustawienie i mam foty ostre od 1 m do nieskończoności.
Na Laowie byłoby to dużo trudniejsze. Porównaj sobie wygląd skal ostrości na obu obiektywach:
267763
I dodaj jeszcze to że w tym obiektywie ostrość jest faktycznie nastawiona na nieskończoność gdy czerwona kreska znajduje się gdzieś pomiędzy końcem cyfry 5 i początkiem znaku nieskończoności...
Na przysłonach 8 czy 10 pewnie by się dało - głębia ostrości jest tak ogromna że ustawiasz czerwoną kreskę na pół metra i masz ostrość od 20cm do nieskończoności. Ale nie zawsze można tak silnie przymknąć obiektyw - jak pisał Koriolan dla niego jasność 4 to już za ciemno...
Na Laowie byłoby to dużo trudniejsze. Porównaj sobie wygląd skal ostrości na obu obiektywach:
I dodaj jeszcze to że w tym obiektywie ostrość jest faktycznie nastawiona na nieskończoność gdy czerwona kreska znajduje się gdzieś pomiędzy końcem cyfry 5 i początkiem znaku nieskończoności...
Na przysłonach 8 czy 10 pewnie by się dało - głębia ostrości jest tak ogromna że ustawiasz czerwoną kreskę na pół metra i masz ostrość od 20cm do nieskończoności. Ale nie zawsze można tak silnie przymknąć obiektyw - jak pisał Koriolan dla niego jasność 4 to już za ciemno...
Bo te oznaczenia nie oznaczają właściwie nic konkretnego. Nie wiadomo czy to dla zakresu widzialnego czy IR.
W zasadzie traktuję je jako ozdobniki. :)
Różnica jest jak widać duża. Tylko że obiektywy Irix nie słyną z dokładnej skali odległości. Każda sztuka jest inaczej "ustawiona". :)
Jest możliwość kalibracji skali odległości. Ale jakoś się nie skusiłem na ten zabieg.
Ustawiłem raz, zablokowałem i mam to czego potrzebuję.
Generalizując, obiektywy manualne to optyka specyficzna i wymagająca uwagi. A napewno nie cierpiąca pośpiechu.
To nie szkła z AFem
Trzeba zaakceptować, że będzie trudniej a przynajmniej inaczej niż z tradycyjnymi obiektywami.
Mi to nie przeszkadza podczas moich eskapad bo staram się nie śpieszyć. A zawsze mam w odwodzie szybkie szkła zAF.
Takie wynalazki traktuję jako uzupełnienie. W tym wypadku do 14-30.
Gdybym dzisiaj stał przed wyborem kupna szkła to nie kupiłbym niczego poniżej 16-17 mm na FF.
Dlaczego? Ze względu na wyciąganie rogów i zniekształcenia perspektywy.
Kolega Koriolan potrzebuje szkło do pomieszczeń jeśli dobrze zrozumiałem. Mz takie szkło się do tego nie nadają.
Koszmarnie zniekształcają perspektywę. I o ile do krajobrazu jakoś da się takim efektem żyć to do innych zastosowań nie koniecznie.
Można zdjęcie przepuścić przez DXOvViewPoint Ale to dodatkowa prac i koszta.
Wolę w takiej sytuacji zrobić kilka ujęć węższym szkłem i połączyć w panoramę.
Każdy musi swoje szczęście znaleźć samemu. :)
Jeszcze jedno z Laova 7,5/2,0 - wnętrze odbudowanej cerkwi w Żernicy (Bieszczady).
Z tego co pamiętam to ogniskowa ustawiona tuż przed znaczkiem nieskończoności i przysłona na 5,6. Rogi wyszły ok. Choć mam przypadki że rogi są ciemne.
267764
No dobra, mam tą Laowę 6mm
i kurcze na razie nie potrafię nią ostrzyć. Nieskończonośc jest ewidentnie przeostrzona ("poza nieskończoność") a ustawienie na 0,5 metra.. ostrość tych zdjęć mi nie pasuje.
Ostrość budynków jest fatalna
268034
To w ogóle mydło
268032
Tu chyba względnie najlepiej
268033
Zostawia ogromny zapas do prostowania ale ostrość elewacji taka se.
268031
Patrzę na te zdjęcia widzę dużą AC, ale słaba ostrość nie rzuca mi się w oczy. Może to kwestia rozmiaru i w pełnej rozdzielczości byłoby lepiej widać niedoskonałości, ale bez bezpośredniego z czymś lepszym nie powiedziałbym, że brakuje tu ostrości.
Cóż... uprzedzałem że z ostrzeniem nie będzie słodko. Najlepszym rozwiązaniem jest w/g mnie korzystanie z funkcji Focus Peaking.
Co do ostrości zdjęć - może po prostu miałeś zbyt wysokie oczekiwania w stosunku do tej Laowy. Obiektywy o tak szerokim kącie widzenia są trudne do skonstruowania i zazwyczaj ustępują pod względem jakości obrazu obiektywom o typowych ogniskowych. Drugie zdjęcie na które najbardziej narzekasz zostało wykonane przy całkowicie otwartej przysłonie kiedy ostrość rysowania jest najgorsza (spójrz na wykres pod adresem https://www.optyczne.pl/567.4-Test_obiektywu-Venus_Optics_LAOWA_6_mm_f_2_Zero-D_MFT_Rozdzielczo%C5%9B%C4%87_obrazu.html).
Jest jednak na Twoich zdjęciach jedna rzecz która budzi mój niepokój. Przyjrzyj się prętom (a może linom?) łączącym kolumny na zdjęciu żyrandola. Te po prawej stronie wydają się mniej ostre od podobnych po lewej. Również na ostatnim zdjęciu prawa strona budowli wydaje mi się mniej ostra od lewej. Może to kwestia kierunku oświetlenia, ale sprawdziłbym czy podobnych różnic w ostrości nie widać na innych zdjęciach.
Cóż... uprzedzałem że z ostrzeniem nie będzie słodko. Najlepszym rozwiązaniem jest w/g mnie korzystanie z funkcji Focus Peaking.
.
Używam Focus Peaking, no ale włąśnie mam odczucie że obiektyw oszukuje - FP pokazuje przy ustawieniu na nieskończoność że obiekty są ostre, a zdjęcie jest właśnie przeostrzone.
Co do lewej i prawej strony- miałem takie odczucie przy jednym ze zdjęć jeszcze oglądanym na telefonie. Musze przyjrzeć się dokładniej.
Mi włąśnie zależy na ostrości tego obiektywu na pełniej dziurze w ciemnych wnętrzach.
Zobaczę :)
Dziękuję Ci za wszelkie uwagi, są dla mnie cenne.
Cholera, chyba trzeba było jednak decydować się na ta Laowę 7,5 mm
Używam Focus Peaking, no ale włąśnie mam odczucie że obiektyw oszukuje - FP pokazuje przy ustawieniu na nieskończoność że obiekty są ostre, a zdjęcie jest właśnie przeostrzone.
Może sugeruję Ci oczywiste prawdy których jesteś świadom, ale czy ostrzyłeś na Focus Peaking przy całkowicie otwartej przysłonie? Bo wtedy ostrzenie na FP jest najbardziej precyzyjne.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.