Zobacz pełną wersję : Wybór bezlustrzankowca do pracy fotoreportera
Witam. Od razu zaznaczam, że jestem zielony w tym temacie, dlatego szukam pomocy. Potrzebuję bezlustrzankowca do pracy jako fotoreporter: fotorelacje, zdjęcia miejskie etc. Na jednej z grup polecono mi Olympus OM-D E-M10 Mark IIIs lub Olympus OM-D E-M10 Mark IV i do tego jakiś jasny obiektyw 17-50/2.8. Czy mógłby ktoś się wypowiedzieć coś w tym temacie, coś doradzić lub odradzić w/w propozycje? Oraz jaki obiektyw wybrać, konkretny model, markę
Mój budżet to ok. 4,5 tys. zł.
Z góry dziękuję za pomoc!
Bywały promocje na Olympus M1 Mark II z obiektywem 12-40 2.8 za 5300. Jakbyś taki zestaw wyrwał, miałbyś profesjonalny sprzęt, który przy okazji dawałby wiele radości z fotografowania.
Jeśli jednak takiej promocji teraz nie ma, to możesz pójść w różnych kierunkach.
Body:
M5 - średnia półka Olympusa - jakbyś zdobył M5 Mark III miałbyś prawie to samo co M1 Mark II (M1 to najwyższa półka), głównie cieszyłbyś się z niesamowitego autofocusa i stabilizacji.
M10 - najniższa półka to świetny sprzęt na start - ja korzystałem przez jakiś czas a potem sprzedałem i kupiłem M1. Z zalet: lekki, mały. Z wad - nie ma uszczelnień (choć mi to nigdy nie przeszkadzało, bo nie miałem uszczelnianych obiektywów). Autofocus gorszy niż w M1 Mark II/M5 Mark III albo ogólnie i tak całkiem przyzwoity.
Potem pytanie o szkła:
Co konkretniej chcesz fotografować?
Najpopularniejsze stałki:
25mm 1.8 jest teraz za 1200PLN - jest to chyba najbardziej uniwersalne szkło.
17mm 1.8 - też jest promocja; mówi się, że jest to świetny obiektyw to fotografii ulicznej; malutki, lekki, ostry
45mm 1.8 - jeden z obowiązkowych obiektywów, tani jak barszcz, ostry, lekki i świetny do portretów.
Zoomy:
12-40 2.8 - świetny zoom, uniwersalny, moim zdaniem do pomieszczeń u cioci na imieninach trochę za ciemny, więc w domu często zakładam stałki (p. wyżej)
12-45 4.0 - podobno też świetny zoom, ostry, oczywiście jeszcze ciemniejszy niż 2.8 :). Ale też niezbyt drogi w zestawach z tego co widzę, więc na niepogodę mógłbyś dokupić stałkę
40-150 2.8 - nie miałem nigdy, ale podobno wspaniały. Ale też spory.
40-150 kit - świetny zoom na start, dłuuuuugo mi służył, do dzisiaj jestem zachwycony jakością zdjęć, zwłaszcza, że używane w doskonałym stanie możesz kupić za nawet 500PLN
@intelq (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=60884), zakup aparatu MFT do PRACY jako fotoreporter to jak zakup malucha do wyścigów F1. I drodzy koledzy z forum, proszę mnie nie hejtować, ale tak po prostu jest. Jest wiela różnica pomiędzy streetem jako hobby i pracą fotoreportera. @koza (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=55933) - fotoreporter z jednym tylko aparatem NIE UŻYWA STAŁEK. Jasny zoom f2.8 na FF - 24-70 lub 70-200 w zależności od sytuacji. Czasami bardziej specjalistycznie, w zależności od potrzeb. Stałki - owszem - jak się ma więcej niż jedno body przy sobie. Wynika to z tego że nie da się zrobić reportażu zmieniając co chwila obiektywy.
Mój kolega z innego forum jest zawodowym fotoreporterem, tu jest jego ostatnia wrzutka, polecam też zobaczyć inne jego tematy na tamtym forum.
https://www.forumphoto.pl/topic/45682-seria-koncertowych-kadr%C3%B3w-z-bw/
Proszę też zobaczyć co napisał w opisie - "Kadry wykonane sprzętem Canona oraz Sigmy na czułościach od 1600 do 12 800 ISO." - a on ma naprawdę bardzo jasne, profesjonalne szkła. Teraz wyobraźcie sobie takie ISO na MFT...
- - - - - - - - - - AKTUALIZACJA - - - - - - - - - -
intelq: w Twoim budżecie - może trochę więcej - kupisz używany Sony A7 II lub III + Sigma 24-70 f2.8. To z bezlusterkowców. Jeszcze taniej wyjdzie poszukać lustrzanki FF z obiektywem 24-70 f2.8 w dowolnym systemie, np. Canon 6D...
Mam wrażenie, że m_a_g wyczerpał temat.
Teraz wyobraźcie sobie takie ISO na MFT...
Ciekawie się składa, bo mój kolega ma Canona EOS R, więc chyba taką średnią półkę w Canonach i "jego" ISO nie jest jakieś wybitne. Dzisiaj widziałem jego zdjęcia, które były na poziomie 5000-8000, i nie widzę jakiejś drastycznej różnicy w kwestii szumów między jego zdjęciami a moim M1.2 (z testów mi wychodziło, że między M1.2 i M10.2 jest działka różnicy; więc pewnie kolega intelq miałby ze swoim M10.4 obstawiam gdzieś pomiędzy M1.2 a M10.2). Inna rzecz, że to już nie pierwszy raz słyszę (i w przypadku kolegi z EOS R - widzę), że w Canonach trzeba włączać odszumianie - ludzie już narzekali od 3200 i rady były typu "włącz odszumianie". Może w Sony jest lepiej.
A co do cen, to raczej nierealne kupić Sony A7.II z tym szkłem za 4500 (https://www.olx.pl/elektronika/fotografia/q-sony-a7-II/), tym bardziej A7.III, tego drugiego nawet samo body pewnie by było ciężko dostać. Tutaj akurat się trochę orientowałem ostatnio, więc raczej bym kolegi nie nastawiał :). Więc kolega intelq ma trudny temat do rozkminy.
Witam. Od razu zaznaczam, że jestem zielony w tym temacie, dlatego szukam pomocy. Potrzebuję bezlustrzankowca do pracy jako fotoreporter: fotorelacje, zdjęcia miejskie etc. Na jednej z grup polecono mi Olympus OM-D E-M10 Mark IIIs lub Olympus OM-D E-M10 Mark IV i do tego jakiś jasny obiektyw 17-50/2.8. Czy mógłby ktoś się wypowiedzieć coś w tym temacie, coś doradzić lub odradzić w/w propozycje? Oraz jaki obiektyw wybrać, konkretny model, markę
Mój budżet to ok. 4,5 tys. zł.
Z góry dziękuję za pomoc!
Kurde będzie ciężko. Olympus lub Panasonic jako sprzęt fotoreporterski zawsze może być, ale nie wróżę wybitnych sukcesów. MTF jest ok jako aparat turystyczny, do przyrody, do pracy (gdy potrzebujesz robić zdjęcia do dokumentacji) czy do streeta. W każdym innym wypadku mała matryca traci sens. Zwłaszcza gdy się jest początkującym fotografem. Jak się ogarnia już system, to można walczyć z jego słabościami, nawet z jakimiś sukcesami. System MTF ma jedną świetną zaletę - z racji rozmiarów matrycy optyka jest niewielka. Dla mnie to jedyny powód dla którego ciągle używam tego sprzętu
- - - - - - - - - - AKTUALIZACJA - - - - - - - - - -
Mój kolega z innego forum jest zawodowym fotoreporterem, tu jest jego ostatnia wrzutka, polecam też zobaczyć inne jego tematy na tamtym forum.
https://www.forumphoto.pl/topic/45682-seria-koncertowych-kadr%C3%B3w-z-bw/
Proszę też zobaczyć co napisał w opisie - "Kadry wykonane sprzętem Canona oraz Sigmy na czułościach od 1600 do 12 800 ISO." - a on ma naprawdę bardzo jasne, profesjonalne szkła. Teraz wyobraźcie sobie takie ISO na MFT...
Na ISO 12800 nie wyobrażam sobie, ale na 1600, 3200 Olek daje radę. Przy czym zgadzam się 100%, ze to nie jest system reporterski
Ciekawie się składa, bo mój kolega ma Canona EOS R, więc chyba taką średnią półkę w Canonach i "jego" ISO nie jest jakieś wybitne. Dzisiaj widziałem jego zdjęcia, które były na poziomie 5000-8000, i nie widzę jakiejś drastycznej różnicy w kwestii szumów między jego zdjęciami a moim M1.2
.
To nie chodzi o porównywanie piksel w piksel, trzeba się patrzeć na całość.
Jako były posiadacz EOS R (obecnie R5 i Sony A7R3), oraz Panasa G9 i Olympusa M1X z MFT, mogę tylko powiedzieć tyle: żaden aparat nie jest "wybitny" na ISO 5000-8000.
Tylko dla mnie MFT na ISO1600 zdjęcia nadają się jedynie na FB i portale społecznościowe, niezależnie od zastosowanej obróbki, bo po odszumianiu tracą detal i trzeba je mocno pomniejszać żeby jakoś wyglądały.
Natomiast FF daje plik o wyższej rozdzielczości i o niższym zaszumieniu. Do tego obiektywy FF wyciągają więcej detali bo piksele na matrycy większe, więc łatwiej jest je przetwarzać i odszumiać - jest więcej detalu na którym można pracować.
W konsekwencji sprowadza się do to tego, że na FF (wszystko jedno jaki aparat) jestem w stanie na takim ISO 6400 zrobić zdjęcie, przetworzyć je, pomniejszyć (jest z czego), i mimo wszystko zapisać w wielkości 3000 na dłuższym boku tak że będzie wyglądało naprawdę przyzwoicie.
Na MFT - mogę sobie tylko pomarzyć, praktycznie na portale typu 500px, lub do pokazania na tym forum, nie wrzucam zdjęć z ISO większym niż 1000, bo są dla mnie nie do zaakceptowania jakościowo, zwłaszcza jak komuś potrzeba rozdzielczości typu 4K.
A co do budżetu pytającego: no kurde, mały jest i koniec. Do zawodowej fotografii reporterskiej trzeba by z 3-4 razy większy budżet (2 body + 2 jasne zoomy + zestaw stałek).
m_a_g
Chyba że tak, ja sobie kupię, jak szczęście dopisze, na kolejne okrągłe urodziny FF albo MF to wtedy przestanę teoretyzować:)
@m_a_g (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=59557)
Chyba że tak, ja sobie kupię, jak szczęście dopisze, na kolejne okrągłe urodziny FF albo MF to wtedy przestanę teoretyzować:)
Pamiętaj że co roku są okrągłe urodziny :-)
@m_a_g (https://forum.olympusclub.pl/member.php?u=59557)
Chyba że tak, ja sobie kupię, jak szczęście dopisze, na kolejne okrągłe urodziny FF albo MF to wtedy przestanę teoretyzować:)
Może pod choinkę dostaniesz w prezencie :mrgreen: .
Może pod choinkę dostaniesz w prezencie :mrgreen: .
Myślę, że nie wykorzystał bym (mam nadzieję - jeszcze)możliwości takiego sprzętu. Daleko mi do wykorzystania możliwości tego co mam (no może z jednym wyjątkiem, gdzie myślę, że jestem już blisko), więc myślę te półtora roku to absolutne minimum.
Myślę, że nie wykorzystał bym (mam nadzieję - jeszcze)możliwości takiego sprzętu. Daleko mi do wykorzystania możliwości tego co mam (no może z jednym wyjątkiem, gdzie myślę, że jestem już blisko), więc myślę te półtora roku to absolutne minimum.
Nie masz racji, na początek może nie w 100% ogarniesz, ale codzienne używanie aparatu i uczenie się, czytanie, podpatrywanie to na pewno dobre wykorzystanie czasu nauka reportażu i poznasz sprzęt - doceniaj siebie - bo na pewno dasz radę!
Jeśli poświecisz czas i zaangażowanie to „nie święci garnki lepią” !
Wesołych Świąt !
Sent from my iPhone using Tapatalk
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.