Zobacz pełną wersję : Tworzenie obrazów HDR
Witam.
Co pewien czas pojawiają się całkiem ciekawie zrobione obrazy HDR
(np ostatni Przegięty HDR z koparką). Interesuje mnie jakich narzędzi
i technik użyć, żeby osiągnąć podobne efekty.
Może któryś z autorów takiej twórczości podzieli się odrobiną swojego
warsztatu i nakieruje zainteresowanych tematem.
Krzysiek.T
16.05.08, 11:58
Zdięcie z koparką to taka hybryda HDR z DRI. Dół zdiecia to typowy "przegięty HDR", czyli 6 RAWów zrobionych z ekpozycja co 0,7 EV. HDR był zrobiony w programie Photomatix.
Z HDRa wymaskowałem całe niebo i na warstwach w PS zastapiłem je orginalnym (nie HDR) z RAWa o minusowym EV. No i oczywiście jeszcze standardowo w PS ostrzenie kontrasty itd.
No i to by było na tyle.
Jeśli jeszcze będą jakieś pytania chętnie odpowiem.
Krzysiek.T- może przygotuj jakiegoś tutka krok po kroku, ja i parę osób z forum pewnie chętnie by zobaczyło jak to wygląda w praktyce. Zdjęcie koparki po Twojej obróbce wymiata a w oryginale byłoby pewnie nudne jak flaki.
Tutek by się przydał, szczególnie z naciskiem na ustawienia suwaczków w programie Photomatix. Zabawa na maskach - to wyższa szkoła jazdy. A koparka rzeczywiście miodzio.
co znaczy "wymaskowałem" ? Usunąłeś z hdra niebo i wkleiłeś z oryginalnej fotki ciemniejszej ? dobrze rozumiem?
dog_master
16.05.08, 12:49
Maski sa fajne - strasznie przydatna rzecz :)
A Photomatix to zuo... Nigdy nie umiem ladnie suwaczkow poustawiac...
Krzysiek.T
16.05.08, 12:51
W moim przypadku HDR to raczej "twórczość" uboczna, ekspertem w tej dziedzinie jest qbic.
Spróbuje na jutro przygotować jakiegoś tutoriala, choć szczerze mówiąc jest to trudne z uwagi na to, że właśnie zabawa z suwaczkami (zarówno w Photomatixie jak i PS) to każdoroazowo indywidualne podejście do danego zdięcia.
marecki - własnie tak, otwieram w PS gotowego HDRa, otwieram drugie zdięcie (jedno z tych które użyłem do tworzenia HDRa, w tym przypadku najbardziej pasowało mi najciemniejsze) zaznaczam je, kopiuje i wklejam do wcześniej otwartego HDRa (teraz mam 2 warstwy 1- HDR, 2- zwykłe zdięcie) tworze maske warstwy i malując po niej odpowiednim kolorem (od białego przez szarosci do czarnego) pokazuje co ma być widoczne z 1 a co z 2 warstwy.
W moim przypadku HDR to raczej "twórczość" uboczna, ekspertem w tej dziedzinie jest qbic.
Spróbuje na jutro przygotować jakiegoś tutoriala, choć szczerze mówiąc jest to trudne z uwagi na to, że właśnie zabawa z suwaczkami (zarówno w Photomatixie jak i PS) to każdoroazowo indywidualne podejście do danego zdięcia....
Próbowałem bawić się Photomatix'em ale to co z tego wychodziło....:evil: Ostateczny efekt był mdły, przygaszony. Nie wychodziło pokazanie tylu szczegółów np. muru.
Darekw1967
16.05.08, 13:29
HDR robiony automatem czesto nie jest ladny - do tego jest niewielka utrata szczegolow.
HDR-a skladam recznie i przepalone niebo wywalam odpowiednio
maskujac je. Nie trace na szczegolach bo nie ruszam calosci zdjecia.
Praktycznie wiedza o obrobce grafiki wystarczy aby z glowa
polaczyc dwa obrazki.
W moim przypadku trochę zabawy z maskami i warstwami w PS to nie problem.
To wymiatające narzędzie, ale muszę się zainteresować tym Photomatix-em,
bo widać, że też wymiata w sprawnych rękach.
Dzięki za informacje!
Jeśli można się przyłączyć do prośby o jakiegoś choćby zgrubnego tutorialka "jak w trzech krokach machnąć przegiętego HDRa" :)
Zależy mi i na części dotyczącej robienia odpowiednich zdjęć - np czy robiąc je korzystasz z BKT? Czy ręcznie ustawiasz parametry ekspozycji? No i potem jakimi suwaczkami suwasz w samym Photomatixie :) Będę, myślę nie tylko ja, bardzo wdzięczny :)
Na naszym forum chyba najlepszym HDRowcem jest Qbic ale nie wiem czy zechciałby się podzielić swoim doświadczeniem :) Pewnie wiele osób choćby z ciekawości zaglądnęłoby do takiego tutka
Dół zdiecia to typowy "przegięty HDR", czyli 6 RAWów zrobionych z ekpozycja co 0,7 EV. HDR był zrobiony w programie Photomatix.
To ja mam inne pytanie - przecież RAW'a można wywołać z różną ekspozycją np. co 0,5 EV. Pytanie czy potrzeba 3, 5 czy nawet więcej niezależnych zdjęć, czy wystarczy jedno z odpowiednim EV wyciągającym szczegóły z cieni.
Na naszym forum chyba najlepszym HDRowcem jest Qbic ale nie wiem czy zechciałby się podzielić swoim doświadczeniem :) Pewnie wiele osób choćby z ciekawości zaglądnęłoby do takiego tutkaniedługo będzie okazja ;)
HDR robiony automatem czesto nie jest ladny - do tego jest niewielka utrata szczegolow.
HDR-a skladam recznie i przepalone niebo wywalam odpowiednio
maskujac je. Nie trace na szczegolach bo nie ruszam calosci zdjecia.
Praktycznie wiedza o obrobce grafiki wystarczy aby z glowa
polaczyc dwa obrazki.
W przypadku krajobrazów spoko, ale hdr nie służy tylko do nich ale też np. do architektury. W takim przypadku maskowanie i bawienie się filtrami to wręcz nie możliwe, a jak jest to żmudna robota jak cholera.
niedługo będzie okazja ;)
Coś mi się zdaje, że kolejna wystawa się szykuje ;)
I dobrze :)
Jesli komus Photomatix za drogi to mozna popatrzec jak darmowe narzedzie pracuje. http://qtpfsgui.sourceforge.net/download.php
Taki maly myk:Jesli poszczegolne kadry sa przesuniete to likwidujac Exif mozna recznie nakladac.
Darekw1967
17.05.08, 10:52
To ja mam inne pytanie - przecież RAW'a można wywołać z różną ekspozycją np. co 0,5 EV. Pytanie czy potrzeba 3, 5 czy nawet więcej niezależnych zdjęć, czy wystarczy jedno z odpowiednim EV wyciągającym szczegóły z cieni.
W wielu przypadkach wystarcza 2 zdjecia.
Jedno z pomiarem na swiatla a drugie na cienie.
Matryca ma rozpietosc tonalna okolo 7 EV. Mozna dokonac pomiaru jaka masz rozpietosc miedzy swiatlem i cieniem.
Jezeli masz powyzej 14 EV to musisz zrobic 3 zdjecia lub wiecej.
Grunt by pokryc zakres.
Oko ludzkie ma okolo 20 EV. Wiec widzisz 3x szerzej niz matryca ;)
_______________________ (automatyczne scalenie)_____________________
W przypadku krajobrazów spoko, ale hdr nie służy tylko do nich ale też np. do architektury. W takim przypadku maskowanie i bawienie się filtrami to wręcz nie możliwe, a jak jest to żmudna robota jak cholera.
Architektura tez jest do obskoczenia.
Przy HDR-rze zajmujesz sie bardzo glebokimi cieniami (i te podmieniasz)
a te jasniejsze po prostu wyciagasz.
Najwazniejsze aby obraz naturalnie wygladal.
Niestety automaty sa szybkie ale efekt koncowy nie zawsze jest naturalny
Krzysiek.T
17.05.08, 12:30
Witam, tak jak obiecałem wstawiam coś na kształt tutka. Mam nadzieje że jakiś ekspert np. qubic poprawi moje amatorskie błedy. Zaznaczam jeszcze raz, że do każdego zdjęcia powinno podejść się indywidulnie, choć podaje parametry, które użyłem prz tworzeniu tego konkretnego HDRa, czyli koparki.
Tutorial
Robimy zdjęcia z różnym EV (w autobracketingu lub manualnie zmieniając czas naświetlania) przy użyciu statywu (chyba, że ktoś ma stalowe ręce). Ja robię najczęściej 6 RAWów w odstępie 0,7 EV.
Wywołujemy standardowo RAWy do JPGów (korekta ostrości, kontrastu, nasycenia).
Uruchamiamy Photomatixa i po kolei otwieramy wszystkie JPGi (File Open), z których będziemy tworzyć HDRa. Po otwarciu wszystkich składowych zdjęć wchodzimy w menu HDR i włączamy Generate. Otwierają się jeszcze okienka informacyjne w których nic nie zmieniamy, zatwierdzamy tylko Ok.
Po dłuższej chwili program wygeneruje naszego HDRa, który będzie wyglądał OKROPNIE (nie przejmujemy się tylko, zabieramy się do dalszej obróbki). W menu jeszcze raz HDR i włączamy Tone Mapping.
Zaznaczmy metodę Details Enhancer
Pierwszy od góry jest parametr Strength, który odpowiada za globalny kontrast (w przypadku koparki był ustawiony na max czyli 100. W innych HDRach poruszam się w zakresie 80 do 100 w zależności od potrzeb i tego czy HDR ma wyglądać realistycznie i naturalnie czy wręcz odwrotnie)
Drugi parametr Color Saturation , Nasycenie kolorów (pozostało na 47)
Kolejny parametr Light Smoothing odpowiada za globalną kontrole wyrównywania świateł, czyli po prostu głębokość HDR (w przypadku koparki zaznaczony poziom LOW, w innych HDRach pracuje w zakresie od LOW do VERY HIGH, im niższy poziom tym HDR jest bardziej przegięty, wyższy bardziej naturalny).
Trzeci parametr Luminosity, odpowiada za globalną jasność HDRa (u mnie ustawiony był na 4).
Poniżej mamy do dyspozycji 4 zakładki.
1 TONE, a w niej 3 parametry,
White point, odcięcie bieli (w koparce ustawione na 0,900).
Black point, Odcięcie czerni ( w koparce ustawione na max czyli 5,000).
Gamma (w koparce ustawione na 1,00).
2 COLOR, a w niej 3 parametry,
Temperature, odpowiada za temperature tonalna.
Saturation Highlights, nasycenie kolorem świateł.
Saturation Shadows, , nasycenie kolorem cieni
(w koparce wszystkie powyższe parametry ustawione na 0).
3 MICRO, a w niej 2 parametry,
Microcontrast, odpowiada za kontrast w skali mikro (w koparce ustawiony na 10.)
Micro-Smoothing, odpowiada za wyrównywanie cieni w skali mikro (w koparce ustawiony. na 0 ). Te 2 parametry odpowiadają właśnie za wyrazistość HDRa tak ustawione uwydatniają wszystkie szczegóły i powodują że HDR nie jest zmydlony.
4 S/H, a w niej 3 parametry.
Highlights Smoothing, odpowiada za kontrast świateł (ustawiony był na 20).
Shadows Smoothing, odpowiada za kontrast cieni (ustawiony na 0).
Shadows Clipping, odpowiada także za cienie i czerń (ustawiony na 80).
Potem wybieramy już tylko jak docelowo ma być zapisany nasz HDR, Output depth (górny prawy róg, zaznaczamy czy ma być 8 czy 16 bitowy).
Wciskamy Apply i chwile czekamy na przetworzenie HDRa.
W menu File zapisujemy Save As i to już koniec.
Życzę miłej zabawy.
Darekw1967
17.05.08, 12:42
Czy nie szkoda... na JPG-ach to robic ?
Jak cos obrabiam (lacze dziele i mieszam) jeszcze dalej z tym cos robie to trzymam obraz na bezstratnych algorytmach.
JPG-a to ostatecznie w ostatnim kroku zapisuje DO LUDZI ;)
Krzysiek.T
17.05.08, 12:55
Darekw1967 tak jak pisałem jestem w tej dziedzine amatorem i poprostu tak mi jest wygodniej, zapisać możesz jako 16 bitowy tiff.
Można zrobić w Photomatixie od jakiejś wersji HDRa także z 1 RAWa, tylko że wtedy już prawie zupełnie tracisz kontrole nad efektem końcowym.
Otwierają się jeszcze okienka informacyjne w których nic nie zmieniamy, zatwierdzamy tylko Ok.
Dlaczego?
włączamy Tone Mapping.
Zaznaczmy metodę Details Enhancer
Czy konieczny jest Mapping w normalnym HDR,DRI.?
Opcja Dtails Enhancer-czesto masakruje ostrosc jak jest niepotrzebnie aktywna
Czy konieczny jest Mapping w normalnym HDR,DRI.?
Musisz wykonać tonemappig żeby wyświetlić HDRI na zwykłym monitorze. Gdybyś wyświetlił na monitorze to, co naprawdę zarejestrował aparat, to zobaczyłbyś praktycznie same światła, a cała reszta byłaby czarna. Wynika to z logarytmicznej reakcji ludzkiego wzroku na światło.
Aparat po zrobieniu zdjęcia nakłada na nie korekcję gamma (zwykle +2.2), przez co w przybliżeniu widzisz na ekranie to, co w rzeczywistym świecie. Jeżeli takie zdjęcie przyciemni się o te -2.2, to można zobaczyć co naprawdę zarejestrowała matryca aparatu. W UFRaw można to uzyskać od razu przy wywoływaniu rawa, całkowicie likwidując korekcję gamma.
Niestety w przypadku danych o dynamice znacznie większej, niż te kilka EV łapanych na pojedynczym zdjęciu, sama korekcja gamma sprawdza się bardzo słabo i dlatego stosuje się bardziej zaawansowane algorytmy "konwersji" zakresu jasności do przestrzeni roboczej zwykłego monitora.
Tak naprawdę większość z was pisząc HDR nie ma na myśli prawdziwego obrazu HDR (który od zwykłego zdjęcia różni się znacznie większą dynamiką i pełną liniowością danych i nie zawiera żadnych "efektów specjalnych"), tylko poszczególne efekty uzyskiwane po tonemappingu obrazu HDR do LDR.
Na przykład efekt "ziarnistości" zdjęcia uzyskiwany jest (zwykle) przy pomocy metody Fattala (szczegółów wam oszczędzę, żeby nie wystraszyć was np. równaniem różniczkowym Poissona :>).
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.