Zobacz pełną wersję : Monitor Eizo - jak ustawić?
Potrzebuje pomocy/porady.
Mam monitor Eizo CG 2420. Super monitor, sam się kalibruje... no i właśnie z tym mam pewien problem :/. Skalibrowany monitor wyświetla zdecydowanie cieplejsze barwy niż predefinowane ustawienia sRGB.
Na poniższym filmiku nagrałem o co mi chodzi:
filmik (https://photos.app.goo.gl/gGTrZaX4xmSWTpbCA)
Domyślnie pracuję w trybie 6-CAL3 i teraz mam zmartwienie, że na innych monitorach moje zdjęcia wyświetlają się zbyt zimne i jasne niż tego chcę.
Czy ktoś mi pomoże zrozumieć w czym jest problem, jeżeli w w ogóle jest? Moje zdjęcia można sprawdzić np. w tym wątku: Esy- floresy, fantasmagorie... (https://forum.olympusclub.pl/threads/87350-Esy-floresy-fantasmagorie-w-multicolorze-)/page36?p=1358664#post1358664) i ocenić czy są w zbyt chłodnej czy raczej w ciepłej/normalnej tonacji.
Będę wdzięczny za komentarz chociaż w sprawie tonacji zdjęć.
Mam skalibrowany CS 2420. mam podobnie . U mnie Twoje zdjecia są OK, ale wiem że monitor w trybie CAL wyświetla mi więcej czerwonego niż w sRGB. Jaką temperaturę ustawiłeś? 5500 czy 6500 K ?
A nie jest to czasem kwestia przestrzeni barw w trybie CAL3? Jeśli jest ona inna niż dla sRGB kolory będą wyświetlane inaczej.
Mam skalibrowany CS 2420. mam podobnie . U mnie Twoje zdjecia są OK, ale wiem że monitor w trybie CAL wyświetla mi więcej czerwonego niż w sRGB. Jaką temperaturę ustawiłeś? 5500 czy 6500 K ?
Sprawdziłem, mam 6500K
A nie jest to czasem kwestia przestrzeni barw w trybie CAL3? Jeśli jest ona inna niż dla sRGB kolory będą wyświetlane inaczej.
Tak, w CAL3 mam natywną przestrzeń barwną z pewnością dużo szerszą niż dostępna w sRGB ale to chyba o to właśnie chodzi inwestując w monitory Eizo, żeby pracować w możliwie najszerszej przestrzeni barwnej.. Tu raczej nie chodzi o przestrzeń barwną a o temperaturę barwną bieli.
O przestrzeń też.
Nie jestem specjalistą w tej dziedzinie ale wydaje mi się, że przestrzeń barwna nie wpływa na balans bieli ale m.in. na ilość kolorów, które się ma do dyspozycji. Zmiana przestrzeni barwnej nie powinna zmienić koloru białego na lekko żółty lub lekko niebieski. Przynajmniej nie w tak drastyczny sposób jak na załączonym filmiku :)
Domyślnie pracuję w trybie 6-CAL3 i teraz mam zmartwienie, że na innych monitorach moje zdjęcia wyświetlają się zbyt zimne i jasne niż tego chcę.
Czy ktoś mi pomoże zrozumieć w czym jest problem, jeżeli w w ogóle jest?
Nie jestem tu żadnym ekspertem, także to co napiszę proszę traktować z dużą rezerwą:)
W modelu Eizo CS2420 znalazłem taki opis:
"Monitor po skalibrowaniu przechowuje ustawienia w trybach o nazwie CAL, przy czym każdy z tych trzech trybów odpowiada innemu złączu wejściowemu: 1 dla portu DVI, 2 dla złącza DisplayPort i 3 dla złącza HDMI."
Nie wiem czy w CG2420 jest podobnie i czy to znaczy, że masz monitor podłączony z komputerem (kartą graficzną) kablem HDMI.
Z tego co można wyczytać w necie jest to najmniej polecany sposób podłączenia monitora. HDMI to bardziej do TV. Oczywiście wcale nie znaczy, że tu jest przyczyna, może nawet i bardzo mało prawdopodobne. W każdym razie jakbym miał taki monitor na pewno nie połączyłbym go kablem HDMI (może i nie masz, a błędnie zasugerowałem się tym opisem dla cs2420)
Moje zdjęcia można sprawdzić np. w tym wątku: Esy- floresy, fantasmagorie... (https://forum.olympusclub.pl/threads/87350-Esy-floresy-fantasmagorie-w-multicolorze-)/page36?p=1358664#post1358664) i ocenić czy są w zbyt chłodnej czy raczej w ciepłej/normalnej tonacji.
Będę wdzięczny za komentarz chociaż w sprawie tonacji zdjęć.
Na moim budżetowym Dellu (w/g danych wyświetla 100% sRGB) tonacja na ostatnich zdjęciach mz. jest OK. Nie widzę aby była jakaś zbyt ciepła czy za chłodna.
PS.
Na nikoniarzach.pl i mva.pl (https://mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=3237) (pod tym linkiem tez jakieś tam problemy z CG i kolorem) ekspertem jest w tym temacie Tom01 pewnie by coś doradził.
Nie jestem tu żadnym ekspertem, także to co napiszę proszę traktować z dużą rezerwą:)
W modelu Eizo CS2420 znalazłem taki opis:
"Monitor po skalibrowaniu przechowuje ustawienia w trybach o nazwie CAL, przy czym każdy z tych trzech trybów odpowiada innemu złączu wejściowemu: 1 dla portu DVI, 2 dla złącza DisplayPort i 3 dla złącza HDMI."
Nie wiem czy w CG2420 jest podobnie i czy to znaczy, że masz monitor podłączony z komputerem (kartą graficzną) kablem HDMI.
Z tego co można wyczytać w necie jest to najmniej polecany sposób podłączenia monitora. HDMI to bardziej do TV. Oczywiście wcale nie znaczy, że tu jest przyczyna, może nawet i bardzo mało prawdopodobne. W każdym razie jakbym miał taki monitor na pewno nie połączyłbym go kablem HDMI (może i nie masz, a błędnie zasugerowałem się tym opisem dla cs2420)
Na moim budżetowym Dellu (w/g danych wyświetla 100% sRGB) tonacja na ostatnich zdjęciach mz. jest OK. Nie widzę aby była jakaś zbyt ciepła czy za chłodna.
PS.
Na nikoniarzach.pl i mva.pl (https://mva.pl/viewtopic.php?f=21&t=3237) (pod tym linkiem tez jakieś tam problemy z CG i kolorem) ekspertem jest w tym temacie Tom01 pewnie by coś doradził.
Dzięki za ciekawe uwagi i za Twoją opinię na tema kolorystyki moich zdjęć - czuję się nieco uspokojony. :)
Faktycznie mam podłączony monitor na HDMI ale szukając informacji na temat czym podłączyć monitor aby "było dobrze" (jeszcze przed zakupem monitora) wyszło mi, że HDMI jest równie dobry jak DisplayPort o ile nie zależy mi na wysokim odświeżaniu czy ultra rozdzielczości. Ponownie dzisiaj zweryfikowałem ten temat i osobiście nie znalazłem opinii, że graficzne monitory lepiej nie podłączać przez HDMI ani tym bardziej, że może to mieć wpływ na kolory.
Jeżeli znalazłeś taką opinię to proszę podeślij mi linka.
Jeszcze raz dziękuje za chęć pomocy!
Weź jeszcze pod uwagę, że każdy monitor wyświetla trochę inaczej, a niektóre więcej niż trochę. :mrgreen:
Z tym HDMI to pewnie takie bardziej "dmuchanie na zimne":). Może coś w tym jednak być, może zależy od samego HDMI, jego standardu (są tam jakieś oznaczenia numerowe). Nie wiem czy wyjście HDMI w karcie graficznej nie jest w jakiś tam sposób dedykowane/przeznaczone do TV, a samo HDMI jako takie, bardziej do urządzeń multimedialnych:, konsola, odtwarzacz DVD, TV, projektor. Po prostu dla "świętego spokoju" użyłbym połączenie Display Port, czy DVI, dedykowane dla monitora.
Zacytuję tu fragment z forum (https://mva.pl/viewtopic.php?t=2472) mva.pl:
"HDMI bywa problematyczne, ale nie zawsze. Kłopot leży w tym, że jeśli sterownik karty graficznej uzna, że urządzenie jest telewizorem, może wyświetlać na nim okrojoną paletę 16-236 zamiast 0-255. Skutkuje to utratą detali w cieniach i światłach."
Edit.
Jeszcze takie cytaty (http://forum.pclab.pl/topic/1202753-Czy-DisplayPort-jest-du%C5%BCo-lepsze-ni%C5%BC-HDMI-przy-pod%C5%82%C4%85czeniu-monitora-do-PC/) z netu (jak jest z ich wiarygodnością to już trudno powiedzieć):
"Ponadto TV kompresują przestrzeń kolorów do YCbCr i powinny być używane z materiałami źródłowymi, które zostały stworzone pod ich przestrzeń (RGB 16-235). Gry i wszystko co jest na komputerach korzysta z RGB w pełnym zasięgu - dlatego też nie powinno się podłączać monitora przez HDMI, lecz przez Displayport lub DVI. "
"W sterownikach Nvidia można wybrać zakres tonalny ograniczony 16-235 lub pełny 8bpc 0-255
Najlepiej podpinać na DP i o nic się nie martwić."
"Rzeczywiście z HDMI są pewne problemy. Np. u mnie przy podłączeniu przez HDMI sterownik AMD standardowo ustawia mi YCbCr i mam jakieś dziwne kolory, ciemne odcienie zlewają się. Muszę przestawić na niepełne RBG 4:4:4. Oczywiście przy połączeniu przez DVI nie ma problemu."
Andor2 dzięki za podane wypowiedzi. W sumie wymienię kabel, bo wiele to nie kosztuje a może będzie jakaś korzyść. :)
Tylko tak jak zaznaczyłeś raczej nie tu tkwi problem. Przełączając się pomiędzy profilami na monitorze obraz z komputera cały czas jest przesyłany na monitor po tym samy kablu. Jeżeli kabel by wpływał na balans bieli to wpływałby chyba na wszystkie profile monitora.
... Przełączając się pomiędzy profilami na monitorze obraz z komputera cały czas jest przesyłany na monitor po tym samy kablu. Jeżeli kabel by wpływał na balans bieli to wpływałby chyba na wszystkie profile monitora.
Trudno temu zaprzeczyć. Nie wiem na ile filmik z postu #1 oddaje rzeczywiste kolory (tonację, balans bieli), ale przy ustawieniu CAL3 jest zbyt ciepło, a na sRGB trochę za chłodno z balansem bieli, w porównaniu do zdjęcia jak mi się wyświetla w przeglądarce. I to w przeglądarce u mnie uważam jest OK, co wcześniej napisałem. Zrzut ekranu z porównaniem filmiku z CAL3 i to samo foto (z prawej) w przeglądarce z wątku:
209673 (klikamy do oporu po pełny rozmiar)
Pytanie dlaczego jest taka duża różnica w tonacji po skalibrowaniu w stosunku do ustawień fabrycznych sRGB, aRGB pozostaje otwarte...
Mam podłączony monitor przez Display Port i mam podobny efekt jak Lilien, a w dodatku zdjęcia po obróbce w LR wyglądają inaczej niż wynikowy jpg pod Fast Stone.
... w dodatku zdjęcia po obróbce w LR wyglądają inaczej niż wynikowy jpg pod Fast Stone.
Zależeć może od tego jak to porównujesz (zwłaszcza mając monitor szerokogamutowy). Podejrzewam, że ten wynikowy JPG zapisałeś z profilem koloru sRGB (w sumie może być też profil Adobe RGB, do porównania nie ma znaczenia). Żeby takie porównanie było w pełni miarodajne należałoby ten wynikowy JPG zaimportować do LR i wówczas porównać jak wyświetlają obydwa programy. Nie powinno być żadnej różnicy w kolorach, jeśli będą to znaczy, że coś jest "namieszane" w systemie w zarządzaniu barwą. Ewentualnie Fast Stone nie obsługuje profili kolorów (jeśli JPG był zapisany z profilem Adobe RGB, bo z sRGB nie powinien mieć problemu). W LR w module Develop zdjęcie (RAW) po obróbce to jeszcze nie jest JPG.
Panowie znalazłem rozwiązanie. W sumie cały czas byłem w "mylnym błędzie" :D, że target (w tym punkt bieli) należy ustawić w ustawieniach profilu na monitorze. Dzisiaj przeczytałem ten poradnik (https://dr5000.fotoblogia.pl/10044,po-ludzku-o-kalibracji-monitora-graficznego), na podstawie którego stworzyłem profil w Color Navigatorze i teraz nie mam już różnicy w temperaturze barwowej pomiędzy profilem CAL 3 (czyli moim) a wbudowanymi fabrycznymi.
@Korolian spróbuj, może tobie też to rozwiąże problem.
Jeśli dobrze zrozumiałem to kalibracja jaką przeprowadzałeś nie do końca była taka jak powinna ? Miałem nawet napisać, że może przy kalibracji coś pominięto, jakieś zaznaczenie lub zaznaczono coś nie odpowiedniego.
Bo jeśli kalibrujemy monitor i to jeszcze przy pomocy wbudowanego kalibratora można by się spodziewać dobrych rezultatów. Z drugiej strony jeśli przy kalibracji trzeba jeszcze doszukiwać się w internecie jak to dobrze zrobić, to tak jakoś niezbyt dobrze świadczy o firmie Eizo i programie do kalibracji, chyba, że to tzw. "szkolny błąd" (zdarza się:) ). Fajnie, że znalazłeś rozwiązanie tego problemu i się z nim podzieliłeś.
To nie był błąd Eizo a raczej moje błędne przekonanie, że monitor ma się sam kalibrować więc użytkownik nic nie musi robić. Jednak musi bo skąd monitor ma wiedzieć jak użytkownik chce mieć skalibrowany monitor czyli jak jasno ma świecić, czy zdjęcia na nim obrabiane są przeznaczone do druku czy do Internetu itp. Na stronie Eizo jest podane jakie parametry należy ustawić, nie doczytałem tylko, że to należy ustawić nie w samym monitorze a w dostarczonym oprogramowaniu... Zwyczajnie mi wstyd :oops:
.... nie doczytałem tylko, że to należy ustawić nie w samym monitorze a w dostarczonym oprogramowaniu... Zwyczajnie mi wstyd :oops:
Eee tam, kto pyta nie błądzi:). Jak pisałem w poprzednim poście miałem takie podejrzenia, że mogło coś być nie zaznaczone lub zaznaczone błędnie w procesie kalibracji, ale już nie chciałem się powiedzmy wymądrzać. Ważne, że do tego doszedłeś i jest OK.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.