Zobacz pełną wersję : Matryca a ekspozycja.
Cześć.
Mam pytanie początkującego, a mianowicie:
Mam Nikona D3300 i Olka 10 Mk2.
W Nikonie ustawiam: 1/60s, ISO 400, 24mm(36 FF), f4.0
W Olku ustawiam: 1/60s, ISO 400, 18mm(36FF), f4.0
Robię zdjęcie tego samego miejsca i na Olympusie mam ciemniejsze zdjęcie niż na Nikonie. Ogniskową ustawiałem według rozmiaru FF, ale też przy zmianie w obu modelach na 24mm f5.0 na Nikonie mam jaśniejszy obraz.
Czy wielkość matrycy ma znaczenie ?
Jeszcze sprawdź jaki masz ustawiony pomiar światła w obu aparatach.
Teoretycznie powinno być to samo (chyba).
Swoją drogą robiłem wczoraj kilka takich samych ujęć Nikonem 7200 i Olympusem 10 mk2 i zauważyłem, że Nikon zazwyczaj robi zdjęcia ciemniejsze tzn. daje krótszą migawkę lub mniejszą przysłonę.
Zdjęcia z Nikona mają bardzo ładnie naświetlone niebo, kosztem szczegółów w cieniach (wszystkie zdjęcia w trybie P, ustawienia domyślne).
Niestety nie robiłem na manualu i nie porównywałem zdjęć z wymuszoną stałą ekspozycją.
W Nikonie ustawiam: 1/60s, ISO 400, 24mm(36 FF), f4.0
W Olku ustawiam: 1/60s, ISO 400, 18mm(36FF), f4.0
Robię zdjęcie tego samego miejsca i na Olympusie mam ciemniejsze zdjęcie niż na Nikonie. Ogniskową ustawiałem według rozmiaru FF,
...
Czy wielkość matrycy ma znaczenie ?
Zdjęcia powinny być identyczne, jasność też. Zakładam, że nie oceniasz jasności wyłącznie patrząc na LCD w aparatach, a już zgrane na komputer, na monitorze. Albo patrząc na histogramy.
Jesli się minimalnie różnią to może być kwestia kalibracji ISO, tu producenci nieco się mijają z prawdą. Można poszukać na dxomark.com jakie jest prawdziwe ISO w tych aparatach.
Inna opcja - np w nikonie sie nie domyka przysłona.
- - - - - - - - - - AKTUALIZACJA - - - - - - - - - -
Jeszcze sprawdź jaki masz ustawiony pomiar światła w obu aparatach.
Jeśli robił w manualu, a zakładam, że tak, to pomiar nie ma znaczenia. Nawet korekta ekspozycji nie ma znaczenia.
Pomiar światła nie powinien mieć znaczenia przy tych samych ustawieniach w trybie M. Równie dobrze mogłoby go nie być.
Marcin porównujesz JPG czy RAW??
Słowo klucz: ISO...
Polecam zapoznać się z poniższym filmikiem.
https://www.youtube.com/watch?v=QVuI89YWAsw
Zgrałem na laptop zdjęcia. Pomiar w obu modelach mam matrycowy. Poniżej zdjęcia.
Nikon:
208725
Olympus:
208726
Porównałem jpg-i z Nikona 7200 i Olympusa 10mk2 i u mnie nie ma różnicy przy parametrach ekspozycji ISO 200 F6,3 1/125.
Z filmu wynika że ISO powinno być standardem, a jest chwytem marketingowym.
Zgrałem na laptop zdjęcia. Pomiar w obu modelach mam matrycowy. Poniżej zdjęcia. ...
Czy RAW-y na podglądzie w Lightroom wyglądają podobnie jak JPG ?
Może zamieścić RAW-y tych zdjęć ? Tak samo jak jpg, jako załącznik na forum.
ISO odnosi się wyłącznie do JPEG.
Czym wywoływane? Lightroom/Olympus Viewer 3?
ISO odnosi się wyłącznie do JPEG.
Chyba na wygląd RAW wpływa użyte ISO (nie tylko poziom szumu, ale i ekspozycja/jasność zdjęcia).
Czym wywoływane? Lightroom/Olympus Viewer 3?
Byłem przekonany (i tak mi się wydaje), że to pliki JPG prosto z puszek, bez żadnego wywoływania.
ISO odnosi się wyłącznie do JPEG.Odważne stwierdzenie. By za długo nie polemizować napiszę, że RAW nie zawsze jest plikiem surowym i w wielu body na wyższym ISO oprogramowanie w niego ingeruje.
Albo naświetl plik niedoświetlając o 5EV i spróbuj odzyskać to w obróbce. Używając Canona ;)
RAW nie zawsze jest plikiem surowym i w wielu body na wyższym ISO oprogramowanie w niego ingeruje.
I właśnie dlatego moje stwierdzenie nie jest ani odważne ani tchórzliwe tylko po prostu prawdziwe. Standardy czułości ustalone przez ISO odnoszą się do plików wynikowych a nie surówki z matrycy.
Olympus też ingeruje (przynajmniej w E-M10 ale pewnie w innych aparatach opartych o tą matrycę) niedoświetlając o 1EV a następnie rozjaśniając ten 1EV w programie obsługującym dane zaszyte w ORF (na pewno wszystkie wołarki oparte na CameraRAW oraz OV3). ISO100 jest czułością podstawową (a nie jak wyświetla aparat rozszerzoną), ISO200 to tak naprawdę ISO100 rozjaśnione o 1EV, ISO400 to ISO200 rozjaśnione o 1EV itd.
tutaj masz to opisane
https://forum.olympusclub.pl/threads/93014-Pogromcy-mit%C3%B3w-czy-Olympus-oszukuje-na-ISO
Dlatego pytałem czym wołane.
JPG zgrałem prosto z puszek, nie wywoływałem ich przez żaden program. W załączniku dodam pliki RAW do porównania. Nie mam innego olympusa żeby porównać, może z moim coś jest nie tak. Odkąd pamiętam musiałem znacznie podbijać ISO w zamkniętych pomieszczeniach.
208734
208735
Inne matryce (producenci) + różne oprogramowanie.
Chyba .??
Pytałem o surowe pliki RAW podejrzewając, że być może w samej puszce D3300 są jakieś "ekstra udoskonalacze"poprawiające ekspozycję (czy same cienie - czesto są w puszce takie ustawienia, a nie widać ich później w EXIF) przy wywołaniu do JPG.
Jeszcze takie porównanie. Najpierw te Twoje JPG z puszki tylko zmniejszone do 1200 px dłuzszy bok:
JPG z puszki
Nikon:: 208742 Olympus: 208743
Z Lightroom na domyślnych ustawieniach:
Nikon:208744 Olympus: 208745
I jeszcze z DxO OpticsPro 11 na domyślnych ustawieniach:
Nikon: 208746 Olympus: 208747
W LR już trochę mniejsza różnica. W DxO jeszcze mniejsza. Wszystkie suwaki w wywoływarce DxO dla obu plików RAW były tak samo ustawione. Dla takiego porównania jednak starałbym się aby zawartość kadru była dla dwu zdjęć jak najbardziej zbliżona. Ogniskowa do porównania ekspozycji nie ma mz. jakiegoś specjalnego znaczenia.
I właśnie dlatego moje stwierdzenie nie jest ani odważne ani tchórzliwe tylko po prostu prawdziwe. Standardy czułości ustalone przez ISO odnoszą się do plików wynikowych a nie surówki z matrycy.
Olympus też ingeruje...., ISO200 to tak naprawdę ISO100 rozjaśnione o 1EV, ISO400 to ISO200 rozjaśnione o 1EV itd..
Standard ISO (ISO to skrót nazwy organizacji ustalającej standardy, tak naprawde trzeba podac o jaki nr normy ISO chodzi) podaje warunki pomiarowe dla ... fotografii analogowej. W cyfrze mamy do czynienia z ekwiwalentem ISO. Więc te standardy się nie odnoszą ani do jpg ani do RAW.
Już napisałem, że niektóre aparaty ingerują w rawy gdy są uzywane wyższe czułości. WIęc w tych przypadkach nie jest prawdą, że ISO 100 ciągniete o 7 EV to to samo co ISO 12800. Zagadnienie jest mocno skomplikowane, Na KKM jeden gość kiedyś zrobił dobre opracowanie, ale ciężko mi to będzie odszukac.
To producent decyduje, do czego się odnosi ISO, bo sam standard tego nie precyzuje. Prawdopodobnie odnosi się do JPEGów z puszki, bo to jedyny format, w którym ekspozycja zależy od tego, co producent sobie wymyślił. Nad softem do RAWów już nie ma kontroli.
ISO, a raczej czułość nigdy nie były identyczne na wszystkich materiałach. Co więcej różne partie tych samych materiałów światłoczułych potrafiły różnić się czułością. Dlatego część "wyznawców" systemu strefowego przy każdej zakupionej partii filmów robiła test na określenie rzeczywistej czułości. I tak np partia Fuji Across, którą ostatnio zakupiłem nie ma czułości 100, tylko 60. Przy naświetlaniu w systemie strefowym jest to bardzo ważny parametr. Musimy mieć pewność, że strefa, na którą naświetlamy materiał jest dokładnie tą, na którą chcemy go naświetlić. Różnica rzędu 40, to praktycznie połowa, a to przesuwa nam cienie ze strefy 2 w czernie strefy 1. Podobna sytuacja jest w przypadku fotografii cyfrowej. Każdy producent ma swoją skalę i wartość ISO jest w tej chwili dość umowna.
Standard ISO (ISO to skrót nazwy organizacji ustalającej standardy, tak naprawde trzeba podac o jaki nr normy ISO chodzi) podaje warunki pomiarowe dla ... fotografii analogowej.
eeeee? Coś mnie ominęło odnośnie normy ISO 12232:2006: Photography -- Digital still cameras -- Determination of exposure index, ISO speed ratings, standard output sensitivity, and recommended exposure index? Ba, nawet niedawno (w tym miesiącu) ukazała się świeżutka aktualizacja ISO 12232:2019.
A norma ISO 18383:2015 Photography Digital cameras Specification guideline?
A C1PA DC-004 Sensivity of Digital Cameras?
Więc te standardy się nie odnoszą ani do jpg ani do RAW.
Odnoszą się do plików wynikowych - JPEG, TIFF itp. Nie do RAW, bo metodologia pomiarów nie pozwala.
Jestem ciekaw parametrów, jednak nie chce na to wydawać 118 CHF. Bo diabeł tkwi w szczegółach. Oczywiście nie wiem nic o normie z 2019 roku, a to co czytałem dotyczyło normy zapewne z 2006.
Tak przy okazji - no to teraz wreszcie, od 2019 powinny się wszystkim ISO zgadzać.
Jestem ciekaw parametrów, jednak nie chce na to wydawać 118 CHF. Bo diabeł tkwi w szczegółach. Oczywiście nie wiem nic o normie z 2019 roku, a to co czytałem dotyczyło normy zapewne z 2006.
Tak przy okazji - no to teraz wreszcie, od 2019 powinny się wszystkim ISO zgadzać.
Ale norma z 2006 roku odnosi się właśnie do aparatów cyfrowych i są tam dość dokładnie opisane metody pomiarowe. Żadnej rewolucji pewnie nie będzie w nowej normie a ISO dalej będzie się zgadzać tak samo jak dotychczas :)
Co do meritum - dwie sprawy mogą oddziaływać na działanie światłomierza: pierwsza to różne algorytmy pomiaru światła dla trybu matrycowego a drugi to zmienne oświetlenie. Wystarczy, że przy jednym ze zdjęć pojawi się chmura i już odczyt może się zmienić.
W przypadku kiedy ustawienia były manualne praca światłomierza nie miała tu znaczenia. Jedyną rzeczą, jaka mi teraz przychodzi do głowy to różne transmisje użytych obiektywów.
Wystarczy, że dwa aparaty będą miały inaczej przeprowadzoną krzywą kontrastu i już producenci mogą inaczej skalować ISO według tego, co uznają za poprawną ekspozycję.
nie wiem czy w przypadku fotografowania szarej karty o współczynniku odbicia 18% różnica w krzywych kontrastu będzie miała wpływ na wyniki pomiarów SOS.
Odnośnie nowej normy to jeszcze takie coś znalazłem na dpreview
page 6, "6. Determination of ISO speed and ISO speed latitude", "6.1 General", last para:
"ISO speed and ISO speed latitude values may be reported for either scene-referred or output-referred images. ISO speed and ISO speed latitude values shall not be reported for raw images, however, because with raw images processing that affects the values has not been performed."
page 11, "7. Determination of standard output sensitivity (SOS)"
"It is generally not appropriate to report SOS values for raw files, since the SOS value will depend on the subsequent processing of the files."
nie wiem czy w przypadku fotografowania szarej karty o współczynniku odbicia 18% różnica w krzywych kontrastu będzie miała wpływ na wyniki pomiarów SOS.
Nie będzie miała, ale producentów nie interesują szare karty, tylko całe spektrum. Nie po to kombinują z wydobywaniem informacji ze świateł, żeby nie brać go pod uwagę.
Makromaniak
25.02.19, 15:38
Jak dla mnie to różnica jest za duża, że by wyjaśniać oprogramowaniem matrycy. Scena też nie jest jakoś specjalnie kontrastowa albo trudne żeby doszukiwać się innych algorytmów pomiaru światła. Zdjęcie z OLY jest zdecydowanie za ciemne (albo z nikona- za jasne :-) )Moim zdaniem któryś aparat oszukuje, np. migawka albo przysłona nie działają w 100% właściwie i nie dają nastawionej wartości (jeśli to fotki na M)
Olek bardzo polega na Gradacji Auto - jest ona włączona domyślnie jako standardowe ustawienie JPEG i to pod nią podporządkowane jest skalowanie ISO. Wyłączenie jej spowoduje, że zdjęcie będzie ciemniejsze w porównaniu do zdjęcia z aparatu, który nie stosuje takich sztuczek.
Nie będzie miała, ale producentów nie interesują szare karty, tylko całe spektrum. Nie po to kombinują z wydobywaniem informacji ze świateł, żeby nie brać go pod uwagę.
ale procedura jest opisana w normach ISO i C1PA, to chyba nie jest tak, że każdy producent określa sobie ISO wg własnego widzimisię.
Fotki robione na manualu. Poszukam tej Gradacji, ale raczej tam mam ustawienia fabryczne, nie ingerowałem w nie (szczególnie w takie o których nie mam zielonego pojęcia).
Spróbuję ustawić tyle ISO żeby dorównać Nikonowi i ile stracę na jakości zdjęcia przez to, troszkę to smutne jeżeli tak to wygląda.
zrób RAWy na manualu, najlepiej przy jednakowym sztucznym oświetleniu, zobaczymy jak wygląda surówka. Niestety pewnie nie dysponujesz przejściówką Nikon-Olek żeby zrobić zdjęcia jednym obiektywem>
ale procedura jest opisana w normach ISO i C1PA, to chyba nie jest tak, że każdy producent określa sobie ISO wg własnego widzimisię.
Ale procedura ta nie mówi o tym, według jakich ustawień silnika JPEG producent ma to mierzyć. Olek uznał, że jego standardowym ustawieniem jest Gradacja Auto, która rozjaśnia obraz. I co mu zrobisz? :)
Wygląda na to, że w puszce Olympusa ta Gradacja była ustawiona na Normalny, tak przynajmniej wskazuje program firmowy Olympus Workspace po zaimportowaniu RAW-a.
Jeśli w wywoływarce firmowej przestawimy Gradację na Auto, obrazek wygląda już tak:
208757
i wówczas niewiele się różni od tego z Nikona:
208754
Jeśliby w puszce ta gradacja była na Auto to takiej różnicy by nie było. Podejrzewałem od razu, że jakieś ustawienia w puszce dla JPG mogą mieć tu znaczenie, dlatego poprosiłem o RAW-y.
Odinstalowałem już stary OV3, byłaby w zasadzie pewność, ale sądzę, że Olympus Workspace działa tak samo (jak OV3) i przy imporcie RAW-a (.ORF) przyjmuje ustawienia tak jak były w puszce.
Zdjęcia porównuje w Lightroom Classic. W załącznikach RAWy z pomieszczenia zamkniętego, bez okien. Zaświeciłem lampę na statywie 85W 5500K.
208755
208756
Tą gradację znajdę gdzieś w ustawieniach o podobnej nazwie ?
Ale procedura ta nie mówi o tym, według jakich ustawień silnika JPEG producent ma to mierzyć. Olek uznał, że jego standardowym ustawieniem jest Gradacja Auto, która rozjaśnia obraz. I co mu zrobisz? :)
doszliśmy już do tego, że przy szarej karcie 18% gradacja i kontrast nie będą miały wpływu na pomiar SOS. Więc Olek mógł uznać co mu się podoba. Jeżeli zachowali procedury pomiarowe to nie powinno być istotnych różnic. Jeżeli nie, to nic im nie zrobię.
Tą gradację znajdę gdzieś w ustawieniach o podobnej nazwie ?
To z instrukcji E-M10 (w M10II będzie chyba tak samo)
208758
ale wygląda, że jednak ustawienie Normal jest domyślne, a nie Auto...
Menu Olka trudnym jest:)
doszliśmy już do tego, że przy szarej karcie 18% gradacja i kontrast nie będą miały wpływu na pomiar SOS.
Tego nie wiemy. Zależy jak przebiega krzywa.
Odnośnie nowej normy to jeszcze takie coś znalazłem na dpreview
page 6, "6. Determination of ISO speed and ISO speed latitude", "6.1 General", last para:
"ISO speed and ISO speed latitude values may be reported for either scene-referred or output-referred images. ISO speed and ISO speed latitude values shall not be reported for raw images, however, because with raw images processing that affects the values has not been performed."
page 11, "7. Determination of standard output sensitivity (SOS)"
"It is generally not appropriate to report SOS values for raw files, since the SOS value will depend on the subsequent processing of the files."
Tylko że to nic nie mówi o tym w jaki sposób jest ustalane ISO. Na czym polegają pomiary, co jest wzorcem.
Przecież wszystko jest opisane wystarczy poszukać.
epicure, jaka krzywa?
Może w Nikonie była ustawiona funkcja D-lighting ?
epicure
hehe, to chyba tak nie działa :)
pomiar współczynnika ISO. Nie możesz sobie dowolnie manipulować kontrastem za pomocą krzywej, bo wtedy zmieniasz współczynnik gamma.
Dzięki wielkie za zaangażowanie, chyba sprawa się rozwiązała. Zmieniłem gradację na Auto i zdjęcia są podobne, nawet bym powiedział że Olympus ma jaśniejsze. Fabrycznie miałem Normal, przynajmniej tak mi się wydaje.
208779
208780
Ale każdy plik JPEG ma jakąś krzywą kontrastu, która czasem bardzo się różni pomiędzy aparatami. Może to wpływać na to, czy zdjęcie jest jaśniejszy czy ciemniejsze, nawet jeśli półtony są takie same.
epicure, przepraszam że zadam może głupie pytanie, bo już zbaraniałem, ale do czego ty się odnosisz z krzywą kontrastu? Do wyznaczania ISO wg ISO12232? Czy po prostu wg Ciebie Olympus sam sobie wybrał jakiś poziom naświetlenia i powiedział: to jest ISO tyle a tyle a tamto to będzie ISO ileśtam?
Odnoszę się do kwestii dlaczego przy danej czułości zdjęcie z jednego aparatu może być ciemniejsze, a z innego jaśniejsze.
W Nikonie D-lighting działa na naświetlenie i krzywe.
epicure, przepraszam że zadam może głupie pytanie, bo już zbaraniałem, ale do czego ty się odnosisz z krzywą kontrastu? Do wyznaczania ISO wg ISO12232? Czy po prostu wg Ciebie Olympus sam sobie wybrał jakiś poziom naświetlenia i powiedział: to jest ISO tyle a tyle a tamto to będzie ISO ileśtam?
Po obejrzeniu filmiku z początku wątku wynika, że właśnie tak Olympus zrobił.
To zresztą nie pierwszy i nie jedyny sygnał że np. ISO 100 nie u wszystkich producentów jest takie samo.
Powered by vBulletin? Version 4.2.5 Copyright Š 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.